Medicatieschema vanaf dag 21

ICSI Forum
Plaats reactie
Nieuweling1
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2023, 21:17

Medicatieschema vanaf dag 21

Bericht door Nieuweling1 » 18 mei 2023, 23:06

Dag iedereen,

ik ben helemaal nieuw in de wereld van IVF / ICSI, tot 3 maand geleden wist ik zelfs niet eens van het bestaan van de term ICSI af. Ik ervaar over het algemeen vooral last van de beperkte uitleg die gegeven wordt en het vele wachten, terwijl de klok tikt...

Ik ben al eventjes aan het wachten om te mogen starten met de stimulatie, omdat manlief eerst nog een tese test diende te ondergaan (was gelukkig positief - probleem zit hem in een zaadleiderblokkade, icsi is onze enige optie). Dan zou het deze week eindelijk zover zijn, ik moest het schema volgen, afgestemd op mijn natuurlijke cyclus (bloedafname dag 2 - stimulatie dag 3) maar bij de eerste bloedafname liep het al mis, ze maakten zich zorgen dat er reeds follikels rijpten. Op de daaropvolgende echo (holderdebolder terug naar het ziekenhuis) bleek dit ook het geval, waardoor nu stimuleren weinig zou opleveren. Ik ben nu aan het wachten op telefoon van de gyn met een nieuw medicatieschema, startend op dag 21. Ik heb verder nog geen uitleg gekregen, dus ik wou even polsen of er nog vrouwen zijn die zoiets hebben meegemaakt of een medicatieschema kregen die startte op dag 21 i.p.v. dag 2 of 3 en wat dit precies inhield?

Groetjes en alvast veel succes voor zij die volop bezig zijn!

Cato1990
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 augustus 2022, 16:12

Re: Medicatieschema vanaf dag 21

Bericht door Cato1990 » 19 mei 2023, 19:18

In principe zijn er 2 courante schema's om de eierstokken te stimuleren (waarschijnlijk zijn er nog meer die ik niet ken). Het korte schema en het lange schema. Het korte schema start op dag 2 of 3 van de cyclus waarbij de eierstokken 10 tot 14 dagen gestimuleerd worden, waarna de punctie plaats vindt. Het lange schema start op dag 21, waarbij de eierstokken eerst 2 weken onderdrukt worden zodat er nog geen follikels rijpen, waarna er 10 tot 14 dagen gestimuleerd wordt.
Bij jou hebben ze deze cyclus opgegeven en ipv te starten met stimuleren bij de start van de volgende cyclus, zal er dus eerst 2 weken onderdrukt worden vanaf dag21 van de cyclus waarin je nu zit. Om dus te voorkomen dat er reeds follikels te vroeg rijpen. De theorie is ook dat je bij het lange schema meer en gelijkmatigere eicellen bekomt
Ik heb beide schema's gehad, maar zonder duidelijk verschil in aantal eicellen. Dit zal uiteindelijk voor iedereen anders werken. Veel succes
jun 2020: Pilstop
sep 2021: Ernstige oligospermie
mrt 2022: ICSI 1: 9EC, geen TP
jun 2022: ICSI 2: 10EC, 1 embryo: TP X
sep 2022: ICSI 3: 9EC, geen TP
dec 2022: ICSI 4: 6EC, geen TP
mrt 2023; ICSI 5: 10EC, verse TP X , 1 cryo: positief

Nieuweling1
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2023, 21:17

Re: Medicatieschema vanaf dag 21

Bericht door Nieuweling1 » 20 mei 2023, 9:20

Dankjewel voor de uitleg, dat werkt verhelderend! Veel succes voor jou ook!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten