Korte cyclus, ICSI-traject gestart

ICSI Forum
Plaats reactie
Tonpon
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 oktober 2023, 19:55

Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Tonpon » 21 oktober 2023, 9:15

Dag iedereen,

Ik vroeg me af of hier vrouwen zijn die ook een korte cyclus hebben (ik zit op 21/23 dagen) en hoe ze dit hebben aangepakt bij jullie.
Ik heb nu steeds het gevoel dat we er te laat bij zijn en mijn lichaam al een stap verder is dan de dokters denken en ik op deze manier nooit zwanger geraak..


Even achtergrond informatie, sorry lang verhaal geworden.
Al sinds enkele jaren hebben wij een kinderwens.
Het eerste jaar waren we goed aan het "klussen" maar er was nog geen druk bij.
Maar na een jaar toch maar eens op controle geweest bij de gynaecoloog om verder te testen.
Er komt niets speciaals uit, mijn vriend zijn kwaliteit was iets minder maar niet dat het niet zou gaan.
Toen besloten om over te stappen op IUI en deden ze eerst een cyclusmonitoring.

Alles zag er ok uit, enkel heb ik een korte cyclus. Gemiddeld 21/23 dagen duurt deze.
Bij de eerste IUI poging waren ze al reeds te laat.
Dan de volgende poging: Mijn menstruatie begon op 9/2, is gestopt na 7 dagen.
Op dag 10 van mijn cyclus was mijn eitje al 19mm. Dus 2 dagen later terug op controle, niets meer te vinden :roll:
Labo laten afnemen, was ook niet conclusief, ik moest dan weer 2 dagen later terug. Toen kon de gynaecoloog duidelijk het lege zakje zien dus alweer te laat voor IUI.

Ik bleek "geluk" te hebben en ben toch natuurlijk zwanger geworden van dat verdwenen eitje.
Helaas duurde dat geluk niet lang en bleek het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap waarbij mijn eileider is verwijderd.

Vertrouwen in dat ziekenhuis was volledig weg en ben ik overgestapt naar Jan palfijn (ook aangezien mijn leeftijd, ik ben nu 36 en wil niet nog jaren proberen). Daar vonden ze mijn vriend zijn kwaliteit wel aan de slechte kant.
Daar ook éénmalig een IUI geprobeerd (en toen was zijn staal wel van super goede kwaliteit) maar ook weer te laat naar mijn gevoel maar het eitje zat ook aan de geopereerde kant zonder eileider. (kan soms toch overspringen, daarom toch poging gedaan). Maar dus niet gelukt.
De cyclus erna wouden we terug proberen. Mijn menstruatie was een dag gedaan en dus meteen begonnen met de ovulatietesten. En al snel had ik een positieve test, maar dat kon niet volgens de gynaecoloog want dat was veel te snel.
Na lang zeuren langs mijn kant, heeft ze een bloedafname gedaan om mij te sussen :D En daaruit bleek dat mijn eitje inderdaad gesprongen was, want ze niet kon geloven...

Hierna hebben we besloten IVF op te starten want op deze manier lijkt het ook niet te lukken.
Rechter eierstok had zo'n 9 eitjes (is kant zonder eileider) en links 1 grote en 2 kleintjes. Uiteindelijk na de punctie bleken er 9 eicellen te zijn. Mijn vriend zijn staal was terug aan de mindere kant.
Hiervan waren er 6 goed genoeg voor bevruchting. Omdat het aantal en de kwaliteit (eicel/sperma) zo laag was, zijn deze niet met IVF bevrucht maar hebben ze dit gedaan met ICSI. Er bleken 5 eitjes bevrucht.

Ik heb op dag 3 een verse terugplaatsing gekregen en er is 1 embryo kunnen ingevroren worden.
Mijn terugplaatsing was op 10/10 en op 17/10 kwam mijn menstruatie al door de Utrogestan door. Mijn testdag was normaal voorzien op 22/10.
Uiteindelijk in overleg met de gynaecoloog op 19/10 gestopt met de utrogestan want het was duidelijk niet gelukt en die dag kwam mijn menstruatie er al heviger door. Ook heb ik verhoging sinds 14/10, steeds 37,5°C tot net geen 39°C (nu nog steeds) herkent iemand dit?

Maar nu heb ik dus alweer schrik dat de cryo ook weer "te laat" zal worden ingebracht, dat mijn lichaam op dat moment al verder is dan wat gewenst is voor een goede innesteling.. :(
Start kinderwens: 01-2022
02-2023 start IUI
18-02-2023: positieve test natuurlijke wijze
07-03-2023: ❌ buitenbaarmoederlijk + operatie
05-2023: IUI heropgestart
09-2023 start IVF => ICSI => 2 TP d3 ❌ - 1 cryo
7-11-2023 TP enige cryo d5 => 🩷🩷

mich75
Berichten: 2997
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door mich75 » 21 oktober 2023, 10:02

Ik ben bijna 10 jaar actief op dit forum waardoor ik al heel wat verhalen heb zien passeren.

Er is niets van je verhaal dat ik nog niet eerder heb gelezen, maar wat mij enorm stoort is de houding van je gyn.

Als je zo'n korte cyclus hebt zijn er grosso modo 2 mogelijkheden, je hebt je eisprong rond dag 14, hierdoor is je luteale fase te kort en gaat je lichaam geen zwangerschap in stand kunnen houden (met extra medicatie wel), of je eisprong is vroeger waardoor je luteale fase wel lang genoeg is.
Als jouw gyn niet begrijpt dat jij een vroege eisprong hebt dan zou ik toch op zoek gaan naar een andere.

De tp van de cryo kan in kunstmatige cyclus, er groeit dan normaal gezien geen follikel en dus ook geen eitje en eisprong. Je hebt hier veel speling om de tp te plannen en kan niet te vroeg of te laat gebeuren op voorwaarde dat de Utrogestan op het juiste moment wordt opgestart en je bms voldoende dik is.

Die koorts/verhoging zou ik toch goed opvolgen, het kan toeval zijn, maar het kan ook wijzen op een ontsteking tgv de pu/tp. Als (dit hoeft zeker zo niet te zijn) er een ontsteking in je baarmoeder zit dan gaat een volgende tp zo goed als zeker mislukken.

In het icsi-clubje zitten dames die actief bezig zijn met een traject, daar kan je ook met je vragen terecht en steun vinden.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Tonpon
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 oktober 2023, 19:55

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Tonpon » 21 oktober 2023, 13:06

Bedankt Mich voor je reactie!
Wat je zegt over de houding is ook hetgeen wat me zo stoort..

In ziekenhuis nummer 1 was mijn vaste gyn wel echt mee in het verhaal van de korte cyclus.
Helaas ging zij toen in vakantie en mocht ik bij haar collega die dus 2 afspraken ivm IUI heeft verpest.
Daarna had mijn eigen gyn de buitenbaarmoederlijke eerst gemist en dacht dat het een miskraam was. Gelukkig moest ik de dag nadien terug op controle en was het door mijn gestegen HCG wel duidelijk en hebben ze het vruchtje toen wel gezien.
(Maar ook hier moest ik doordrammen dat de eicel van de rechter eierstok kwam (wist ik door de IUI), maar ze bleven zich maar focussen op de linker omdat daar zo'n corpus luteum cyste zat)

Maar omdat dit een "gewoon" ziekenhuis is, vond ik het beter om over te stappen naar de fertiliteit.
En een vriendin van me raadde Jan Palfijn aan dus ik heb bij haar gyn toen een afspraak gemaakt.
Deze gelooft het wel van de korte cyclus, maar toch moet ik er steeds over blijven doordrammen..

Misschien ben ik gewoon een lastige patiënt en moet ik wat meer vertrouwen hebben in de dokters hun kunde maar ik zie de tijd en kansen alleen maar wegtikken...
Start kinderwens: 01-2022
02-2023 start IUI
18-02-2023: positieve test natuurlijke wijze
07-03-2023: ❌ buitenbaarmoederlijk + operatie
05-2023: IUI heropgestart
09-2023 start IVF => ICSI => 2 TP d3 ❌ - 1 cryo
7-11-2023 TP enige cryo d5 => 🩷🩷

mich75
Berichten: 2997
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door mich75 » 21 oktober 2023, 13:37

Jij bent geen lastige patiënt, maar wel een kritische en daar is niets mis mee. In een ideale wereld zou je blindelings moeten kunnen vertrouwen op je arts. Spijtig genoeg hebben ze wel een diploma, maar niet allemaal even veel verstand, scholen ze zich niet bij,....

In JP zijn al heel wat dames geholpen, maar qua fertiliteit bestaan er ook betere opties. Ik weet dat ze enorm hoog scoren op vriendelijkheid, meelevendheid,...dat is uiteraard mooi meegenomen, maar dat alleen is niet voldoende om zwanger te worden.

Als de cryo op niets zou uitdraaien, overweeg dan om misschien elders voor een 2de opinie te gaan.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Tonpon
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 oktober 2023, 19:55

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Tonpon » 21 oktober 2023, 13:57

Ik ben zelf verpleegkundige dus ik weet op sommige vlakken misschien te veel :D Maar op andere vlakken ben ik totaal ongeïnformeerd. Zoals de dag van de punctie kwam ik pas te weten dat het geen IVF was maar ICSI.
Achteraf begrijp ik het idee na de uitleg, maar die dag zelf was ik er wel even door van slag.

Het zou dan eigenlijk een 3de opinie worden, maar ik had ook al gedacht aan een andere gyn of ziekenhuis. Alleen ben ik heel bang om weer ergens terecht te komen waar er niet geluisterd word of ze te onervaren zijn ermee..
Ik hoor van UZ Gent of Jette dat je teveel een nummer bent, dus ik weet niet of dat beter is in mijn geval?
Start kinderwens: 01-2022
02-2023 start IUI
18-02-2023: positieve test natuurlijke wijze
07-03-2023: ❌ buitenbaarmoederlijk + operatie
05-2023: IUI heropgestart
09-2023 start IVF => ICSI => 2 TP d3 ❌ - 1 cryo
7-11-2023 TP enige cryo d5 => 🩷🩷

zwikkie
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 september 2023, 11:30

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door zwikkie » 21 oktober 2023, 14:36

Eerlijk gezegd, ik denk dat je overal wel beetje een nummer bent hoor...

Onze consultaties bij de professor (via UZ Gent) duren maximum 5 minuten.... binnen en buiten. Eens kort een kijkje nemen naar de huidige status en vervolg actie bepalen en daarna een nieuwe consultatie na enkele dagen of een week, en die duurt dan ook weer maar 5 minuten.

Bij het UZ Gent zijn ze wel allemaal zéér vriendelijk op de dienst ARG.

Ik denk dat UZ Gent wel bij de betere ziekenhuizen is voor deze behandeling, hoewel UZ Jette volgens mij geen competitie heeft. UZ Jette is een referentie op wereldniveau. Moest het bij ons te lang duren of meerdere pogingen falen, dan zou ik zelf ook naar Jette gaan. Op dit moment is het nog niet nodig voor ons, maar ik sluit het niet uit mocht het meermaals mislukken bij ons.

Bij ons was het dus ook ICSI ipv "gewoon" IVF... Wist dat ook pas toen we het verslag ontvangen via de post van het UZ Gent.
Ik was er door verrast, maar van slag zou ik het niet noemen. ICSI is eigenlijk zelfs beter (volgens onze professor) omdat je dan meer kans hebt op meer bevruchte eitjes... Van de 9 eitjes hadden we 7 bevruchte, wat echt een heel goed resultaat was volgens de dienst ARG.

mich75
Berichten: 2997
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door mich75 » 21 oktober 2023, 20:02

Icsi is een techniek die (door Jette) ontwikkeld werd voor zaad dat te slecht was om gewoon ivf met te doen. Toen icsi er nog niet was, was donorzaad de enige oplossing.

Icsi is heel lang gelinkt geweest aan slechter zaad, maar onderzoek heeft uitgewezen dat je let icsi gemiddeld 80% bevruchtingen hebt to 50% bij gewoon ivf.

Tegenwoordig is icsi de standaard en wordt ivf nog toegepast bij uitzonderlijk goed zaad of in centra die minder onderlegd zijn.

In het buitenland wordt er vaak een extra kost aangerekend om icsi te doen.

Ik zeg tegen de mensen gewoon dat onze kindjes er gekomen zijn via ivf, wat ook juist is, maar dat kennen de mensen. Als je over icsi spreekt kennen ze het hoogst waarschijnlijk niet, tenzij ze het zelf of van kortbij hebben meegemaakt, en dan moet je alles gaan verduidelijken.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Tonpon
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 oktober 2023, 19:55

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Tonpon » 23 oktober 2023, 10:49

Op zich heb ik niets tegen ICSI hoor en ik besef dat er meer slaagkansen zijn zo. Maar we hebben langs getwijfeld over IVF of we die stap wel wouden zetten. Dus als je dan hoort dat IVF geen optie was, enkel ICSI dan was dat voor mij toch even schrikken.

Ik heb het ook eens besproken met mijn vriend om misschien over te stappen, maar hij vreest dat andere dokters ook niet de tijd gaan nemen om mijn verhaal/cyclus uit te pluizen.. In een universitair ziekenhuis is het al snel 5 minuten consultatie en je bent weer buiten zeg maar :| Dus twijfels, maar hopelijk is dit allemaal niet nodig en is de cryo een plakkertje!

Trouwens een week na terugplaatsing kwam mijn menstruatie al op gang doorheen de Utrogestan.
Als ik dat meetel, ben ik vandaag dag 7. Menstruatie is op zijn einde en deze ochtend bij de ovulatietest staan er al 2 streepjes (wel een licht streepje, geen positieve knaltest).
Start kinderwens: 01-2022
02-2023 start IUI
18-02-2023: positieve test natuurlijke wijze
07-03-2023: ❌ buitenbaarmoederlijk + operatie
05-2023: IUI heropgestart
09-2023 start IVF => ICSI => 2 TP d3 ❌ - 1 cryo
7-11-2023 TP enige cryo d5 => 🩷🩷

mich75
Berichten: 2997
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door mich75 » 23 oktober 2023, 11:49

Jouw verhaal is helemaal niet moeilijk en zelfs met een consult van 5 min moet dit lukken. Mijn consultaties in een UZ waren alleszins langer dan 5 min, ook al had de dr meer dan een uur vertraging.

Mijn cyclus was altijd 28/29 dagen, maar ik kreeg mijn ms telkens 10/11 dagen na pu, 1x niet, toen was ik zwanger.

Jij hebt een vroege eisprong en ofwel moet je vandaag nog bellen en langsgaan voor bn en echo, ofwel laat je het voor wat het is en regel je zo snel mogelijk een afspraak om een tp in kunstmatige cyclus te regelen.

Trouwens ik zou nog niet voor die spuitjes gaan zoals werd aangegeven in het andere topic. Momenteel ligt je probleem echt bij de timing en niet bij een progesterontekort.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Tonpon
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 oktober 2023, 19:55

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Tonpon » 23 oktober 2023, 12:06

Dat was ik nog vergeten zeggen, ik heb deze ochtend gebeld en woensdag heb ik een echo.
Behalve als de ovulatietest morgen positief is, dan moet ik direct gaan.

Jij bent in UZ Jette geweest hé? Wel positief van die consultaties!
Ik woon dichtbij UZ Gent, dus dat zou de voorkeur hebben mochten we overstappen.
Start kinderwens: 01-2022
02-2023 start IUI
18-02-2023: positieve test natuurlijke wijze
07-03-2023: ❌ buitenbaarmoederlijk + operatie
05-2023: IUI heropgestart
09-2023 start IVF => ICSI => 2 TP d3 ❌ - 1 cryo
7-11-2023 TP enige cryo d5 => 🩷🩷

mich75
Berichten: 2997
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door mich75 » 23 oktober 2023, 13:22

Goed geregeld!

We moeten met zo'n traject veel uit handen geven, maar zolang de dr en/of het centrum niet doen wat dient te gebeuren, tja dan moet je zelf een beetje de regie in handen nemen.

Ik ben inderdaad in Jette geweest. In het begin had ik het gevoel dat er niet helemaal naar mijn verhaal geluisterd werd, maar dit was enkel een gevoel. Mijn dr deed echt de juiste dingen, week af van de standaardprocedure, waar men bij DM (degene die je bellen met instructies) soms van schrok.

Jette was voor mij in het beste geval 1u rijden, soms ook wel eens 3u bij sneeuwval of ongeluk. Ik liet ook alles daar doen, maar je kan bn en echo ook bij jouw in de buurt laten doen.
Ik zag dit niet zitten omdat ik geen echo's in het weekend kon laten maken en bn enkel zaterdagvoormiddag.
Uiteindelijk waren dit 2 extra tripjes per poging.

Hopelijk is deze cryo een plakkertje en hoef je niet over te stappen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Manoniempje
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 november 2023, 23:49

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Manoniempje » 3 november 2023, 0:14

Hallo. Ivm ZH keuze: wij hebben een icsi traject achter de rug ( momenteel wachttijd na zesde poging, derde tp..) in az Sint lukas. De behandelingen en consultaties zijn daar maar ze werken samen met arc uz Gent en voor de terugplaatsingen moeten we naar daar. Ideale combo voor ons. Nu ja wat telt is natuurlijk dat het eens lukt… consultaties en echo’s krijgen wij altijd veel tijd!! Kan me niet voorstellen dat dat op 5 min moet gebeuren. Veel moed iedereen x

paradiddle
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 november 2023, 9:14

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door paradiddle » 29 november 2023, 9:34

Manoniempje schreef:
3 november 2023, 0:14
Hallo. Ivm ZH keuze: wij hebben een icsi traject achter de rug ( momenteel wachttijd na zesde poging, derde tp..) in az Sint lukas. De behandelingen en consultaties zijn daar maar ze werken samen met arc uz Gent en voor de terugplaatsingen moeten we naar daar. Ideale combo voor ons. Nu ja wat telt is natuurlijk dat het eens lukt… consultaties en echo’s krijgen wij altijd veel tijd!! Kan me niet voorstellen dat dat op 5 min moet gebeuren. Veel moed iedereen x
It's understandable to feel frustrated and worried given your history of short cycles making timing difficult. However, there are still options:
  • IVF with a "freeze all" approach allows better control. All embryos are frozen to transfer later in an optimal medicated cycle. This avoids racing against your natural cycle.
  • If doing a fresh transfer, consider doing it on Day 2 or 3 instead of 5 to get ahead of the short timeline.
  • Natural cycle frozen embryo transfers lined up exactly with your ovulation day could also work well. Closely monitor to pinpoint it.
  • Ask about trying progesterone supplements sooner after ovulation to help sustain the luteal phase at least through testing.
  • There are medications that can regulate and extend cycle length - discuss with your doctor.
While a challenge, a shorter follicle phase doesn't mean pregnancy is impossible. With careful monitoring and adjustments like these, we can adapt protocols to your rhythm. Stay hopeful! We'll come up with solutions together.
Een geheim van het leven: weet dat dit allemaal er niet toe doet, en toch… leef alsof elk moment dat doet.geometry dash

Cdj
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 maart 2019, 6:34

Re: Korte cyclus, ICSI-traject gestart

Bericht door Cdj » 3 december 2023, 8:32

Hier intussen kindje nr 3 onderweg met de hulp van UZ Gent.
Onze weg is niet dezelfde als die van jou (geen medische problemen, maar lesbische relatie), maar we zijn dus wel al een aantal keer langs geweest 😊.

Ja het is een groot ziekenhuis en “het moet wat vooruit gaan”. Er worden veel patiënten na elkaar ingepland en het is best druk voor de artsen.
Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mijn vragen niet kon stellen. Vaak moet je na de arts ook nog eens bij de vroedvrouw langs, zij geven veelal de praktische uitleg. Daar heb je dan eigenlijk nog een tweede kans om een vraag te stellen. Zo had ik bij de laatste keer nog een extra vraag, iets waarover de gyn moest beslissen/oordelen en zonder twijfel nam de vroedvrouw de telefoon om even te overleggen.
Dat kan daar echt wel.
Lesbische relatie
2017-2018: partner 7x IUI = 💙
2018-2019: 3x IUI = ❤️
2023: poging brusje - uitgerekende datum 14/03/2024

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten