spuitjes en pick-up

ICSI Forum
Plaats reactie
Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

spuitjes en pick-up

Bericht door Bjorn en Kim » 12 maart 2008, 10:23

Hoi,

Wij zijn maandag op controle geweest en mogen 24 maart eindelijk starten met spuiten.

Zijn er mensen die dit zelf doen of door hun partner laten doen? Mijn man zou het willen doen bij mij maar al die ampullen lijken mij zo moeilijk om te bereiden, hoe gaat dit precies in zijn werk en waar mag je die allemaal spuiten?

Ook die pregnyl lijkt mij zo raar, het zijn 6 ampullen maar men zei dat het maar 1 spuit was, is het dan een spuit van die 6 samen of enkel bepaalde van die ampullen?

Ook die pick-up laat me niet los. Men gaf me het advies om het onder volledige verdoving te laten doen maar dat willen ze niet dus is het met plaatselijke verdoving maar ik heb zoveel schrik van die pick-up, ik hoorde al zoveel doem verhalen? Heeft iemand ervaring hiermee in het UZ in Gent.

Ook zeiden ze dat ze het vruchtje al na 1 dag terugplaatsen, ik las dat dit normaal tussen de 3-5 dagen is, is dat dan niet te vroeg?

Het is voor ons de eerste keer en het begint nu pas echt spannend te worden maar ik heb zoveel vragen, kan iemand me een beetje advies geven?

Groetjes,

Kim

Mieke83
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 januari 2008, 20:16

Bericht door Mieke83 » 12 maart 2008, 13:01

hey Kim,
Geweldig dat je er ook aan mag gaan beginnen.
Ik duim voor je dat alles goed verloopt.
Ik kan je niet zo heel veel vertellen, want ik heb een andere methode gevolgd. Ik heb eerst 2 weken suprefact gesnoven en dan 12 dagen menopur spuitjes.
Ik heb de spuiten de eerste keer door de verpleegster laten zetten. Maar bij de volgende keer gaat mijn man ze waarschijnlijk ook zetten. dan hoef je niet zo'n rekening te houden met het uur.
Die pregnyl-spuit is ook bij iedereen anders. Ik had maar 2 ampules die ze moesten gebruiken. En dat was dan het poeder. Dit werd gemengd met het water (de vloeistof) die ook in het doosje zit. maar je gyn zal je nog wel zeggen hoeveel ampules je moet gebruiken.
Mijn vruchtje hebben ze na 3 dagen teruggeplaatst. je gyn zal wel weten wat het beste is, he. Dat is bij iedereen anders.
Ik wens je alvast véél succes!
Groetjes
Mieke

Michu
Berichten: 32
Lid geworden op: 3 juni 2007, 11:40

Bericht door Michu » 12 maart 2008, 13:04

Dat is goed nieuws, het begin is gemaakt.

Zelf ben ik eind januari begonnen met de lange cyclus van ivf/icsi afhankelijk van het staal.
Wat betreft de spuitjes, die zijn door mijn man gezet. Ik moest 150E gonal-f spuiten, dit zat niet in ampullen, maar was in penvorm. Heel gemakkelijk.
De spuiten moeten in de buik gezet worden (in vetweefsel).
Pregnyl zijn idd 6 ampullen waarvan 3 gevuld met poeder en 3 met vloeistof. Ze gaan jullie de dag zelf laten weten hoeveel eenheden je moet inspuiten. Maar je moet steeds 1 poedertje oplossen in 1 vloeistof (= 5000E).
Indien je zelf vind dat je nog met vragen zit of dat er nog onduidelijkheden zijn zou ik opnieuw contact opnemen met het UZ of met de huisdokter.
Wij zijn zelf in behandeling in UZ Gasthuisberg en hebben een heel duidelijke uitleg gekregen. Mijn man moest zelfs een spuit zetten ginder (zonder vloeistof) zodat ze zeker wisten dat hij het goed deed.
Wat de pick-up betreft, weet je eigenlijk waarom ze dit niet onder volledige verdoving willen doen? Bij mij hebben ze dit in het ziekenhuis zelf voorgesteld (heb een tumor gehad aan de eierstokken in het verleden). Heb maandag pick-up gehad en weet daar eigenlijk niks van ben wakker geworden toen alles voorbij was. Nu is het wel zo dat het uitzonderlijk is dat je in slaap valt zeiden ze me, normaal kan je nog praten en aangeven of de verdoving voldoende is of niet maar zie je alles heel wazig.
Bij mij is de pick-up maandag geweest, met een heel goed resultaat : 11 eicellen waarvan 8 van goede kwaliteit, 6 eicellen zijn bevrucht.
Dit terwijl ik maar 1 eierstok heb.
Normaal doen ze in Leuven de TP op dag 2 of 3 ofwel dag 5 of 6. Zelf heb ik morgen TP op dag 3

Nu elk ziekenhuis is anders maar ik zou zeggen als je met vragen of onduidelijkheden zit contacteer hen of je huisdokter

Alvast veel succes met je eerste poging

Groetjes, Ann

Skael
Berichten: 40
Lid geworden op: 5 februari 2007, 9:44

Bericht door Skael » 12 maart 2008, 13:28

Dag Kim en Bjorn,

Tof dat jullie ook eindelijk kunnen beginnen,
want het wachten is verschrikkelijk.

Sorry voor het te zeggen maar ik heb geen ervaring met
het Uz in Gent, zelf ga ik naar Leuven, wij hebben
één isci-poging en één cryo-poging met
geen terugplaatsing achter de rug, door het niet overleven van de drie vruchtjes :( .
Normaal gezien beginnen wij terug in mei voor onze 2 de poging.

Op de vraag van zelf je spuitjes te zetten of door
je partner, kan ik je op antwoorden dat ik mijn
partner mijn spuitjes heb laten zetten, hij was en is nog steeds van oordeel dat hij zich zo meer betrokken voelt bij de behandeling. De spanning van het moeten wachten op de thuisverpleegster valt dan ook weg.
'k Geef eerlijk toe, ik had een heel goed gevoel doordat hij mij de spuitjes zette,hij heeft al mijn gonal-f gezet en voor de pregnyl, heeft hij drie ampullen bij elkaar moeten voegen, maar normaal gezien zeggen ze je dat nog wel als de tijd er rijp voor is. Eigenlijk doordat je ze door je partner laat zetten is er een gevoel alle toch bij ons dat je er samen voor gaat, dat je partner er ook meer bij betrokken is, want ik geef eerlijk toe, het meeste moet de vrouw ondergaan, daar kunnen onze partners niet aan doen he, alleen ons steunen en bij ons was
doordat hijde spuitjes heeft gezet er toch een sterkere band, meer betrokkenheid, en geef je eerlijk toe ik zou niet meer anders willen dat hij ook bij de volgende pogingen die we moeten ondergaan voor een wonder mijn spuitjes zou zetten.

Je raad geven over de pu kan ik spijtig genoeg niet,
bij mij wilden ze alleen de pick-up uitvoeren met algemene verdoving,(gezondheidsredenen) dus kan ik niet zeggen hoe het er bij gaat bij plaatselijke verdoving, misschien kan je eens vragen waaarom het niet gaat onder algemene verdoving,misschien krijg je dan meer uitleg, en ben je hopelijk een beetje gerust gesteld.
Wel weet ik dat in Leuven bij een plaatselijke verdoving je partner bij je mag blijven en bij een algemene niet.Maar mijn ventje zat te wachten toen ik
wakker werd dus.

Bij de terugplaatsing was hij er wel bij,
en dat zou hij niet meer willen missen.
De wachtweken (twee weken) waren voor ons eerlijk gezegd het zwaarste van heel de behandeling,
je kan niks doen, enkel afwachten en hopen op een positief resultaat.

Ik wens je heel veel sterkte toe en moed,

groetjes

Skael
8)

kel
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 februari 2008, 23:00

Bericht door kel » 12 maart 2008, 14:20

Hallo Kim en Bjorn,

Kben zeer blij voor jullie dat je binnenkort van start mogen gaan.
Zelf begin ik met mijn behandeling begin april.
Ik en mijn man gaan namelijk naar jette voor onze behandeling.
Wij hebben ook een heleboel spuitjes meegekregen en alles wat met een p begon moest ik in de koelkast bewaren en de rest gewoon in de kast.
Vooraleer ik aan de kuur begin hebben we naar jette moeten gaan en hebben ze daar alles grondig uitgelegd.
Ik heb een volledig schema meegekregen dat ik moet volgen. Wanneer ik welk spuitje moet zetten, wanner ik bloed moet gaan laten prikken, een echo laten nemen,enz...
Als ik vragen had of ik niet goed meer weet mag ik altijd bellen naar mijn vertrouwenspersoon daar.
En telkens ze je opbellen zeggen ze mij wat ik moet doen.
Ik vind dat we daar goed opgevangen worden.
Ik geef je één goede raad, als je iets niet meer zeker weet aarzel niet om hen te contacteren!
Ze zijn er trouwens voor.
Ik ga zelf mijn spuitjes zetten (aangezien mijn man daar niet tegen kan), ik moet langs de linker of de rechterkant van mijn navel zetten.
Ik moet zo een beetje vel bijeen nemen en hup spuitje erin.

Kwens jullie het allerbeste toe en we houden elkaar op de hoogte hé!

(mijn pu is ook onder plaatselijke verdoving ze doen dat daar ook niet onder volledige :?

Groetjes kel

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 12 maart 2008, 14:56

Hey Kim,

Ik zet mijn spuitjes zelf. Als ik dan avondles heb ofzo, hoef ik niet eerst naar huis. Zo ben je volledig afhankelijk en kan je je leven verder leiden.

De spuit die bij de pregnyl steekt, is normaal voldoende groot om 2 ampules in een keer op te lossen. Je zuigt dus eerst 2 ampullen vloeistof leeg.
Dan doe je de poedertjes open en spuit in elke ampule poeder de helft van de vloeistof. Je zorgt dat alles goed opgelost is, en dan zuig je het weer op.
Met een 2e naald, spuit je je dan in.

Als je niet zeker bent, laat je dan de eerste keer begeleiden door een thuisverpleger. Zo kan je't nadien zelf.

succes! Spannend he! Vergeet ondertussen vooral niet verder te leven.

groetjes
pelkie

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 12 maart 2008, 14:57

Hey,

Mercikes voor de reacties.

Mijn partner gaat de spuitjes zeker geven maar die eerste wouden we bij de huisarts laten doen omdat dit allemaal zo nieuw is maar ik moet mijn eerste krijgen op paasmaandag, vandaar dat het zo verwarrend is. Bij mij is alles in orde, daarom wil hij die spuitjes geven, zo is hij ook betrokken want hij heeft het probleem maar is eigenlijk buitenstaander bij deze behandeling.

Ik moet Decapeptyl nemen en gonal-F, twee dagen voor de pick-up dan pregnyl.

Ik had zoveel gehoord over menopur en superfact dat de verwarring groot was nu ik allemaal andere dingen moet gebruiken.

De pick-up doen ze enkel als het moet om gezondheidsredenen, ik heb er dus imense schrik voor.

Alles is zo nieuw en na 7 maanden van lang afwachten kunnen we nu eindelijk bijna starten.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het bij jullie ook allemaal mag lukken, jullie zijn ook allemaal aan het wachten op een wonder... Ik ben alvast heel dankbaar voor deze website!

Groetjes,

Kim

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 12 maart 2008, 15:02

De pick up is pijnlijk en volgende keer vraag ik zeker verdoving. Maar als't moet, zou ik't ook weer zonder doen. Uiteindelijk duurt het al bij al 5 minuten dat je echt pijn hebt en daarna is't voorbij.

Een mens kan veel aan he, als't moet.
Laat je dus zeker niet opjagen.

Je kan altijd naar't wit geel kruis bellen en vragen dat een verpleegster op paasmaandag langskomt om je eerste spuitje te zetten... Die gonal F is trouwens helemaal niets aan. Dat naaldje is zo flinterdun dat je't helemaal niet voelt en alles staat zeer goed uitgelegd in de bijsluiter.

heydi
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 18:01

Bericht door heydi » 12 maart 2008, 15:38

Ik ga ook naar het UZ Gent. Ik moest ook eerst 7 dagen dacapeptyl spuiten. Dat heb ik steeds laten doen door een thuisverpleegster. Die zei zelf dat dat het beste is want ze zeggen inderdaad in de ziekenhuizen dat je dat zelf kan, maar zij vond dat het toch een techniek is die niet iederen bezit. Op mijn derde dag decapeptyl moest ik dan ook beginnen met gonal-f. Dat heeft zij ook nog enkele dagen gezet, maar toen had ik avondles en vanaf toen heb ik het zelf gedaan. Dat houdt echt niets in. Ik voelde het meestal niet, soms deed het wel wat pijn, als ik wat meer stress op het werk had gehad en wat meer gespannen was. Ik had geen enkele moeite met de uren van de thuisvepleging. Ze passen zich aan aan jouw dagindeling en als het eens een dag niet past, dan komen ze zonder probleem op een ander uur. Ik heb dan ongeveer 3 weken gonal-f gespoten. Na mijn eerste echo was er nog niets te zien, na mijn tweede echo ben ik moeten verhogen van dosis, van 150 naar 225 (denk ik). Ik ben uiteindelijk 4 keer voor een echo moeten gaan. Dan heb ik op een dinsdagavond mijn pregnyl spuitje gekregen. Daarvoor heb ik ook weer gebeld naar de thuisverpleging. Er zitten inderdaar 6 ampullen in die verpakking, maar zoals anderen al uitlegden is het telkens 1 ampul vloeistof voor 1 ampul poeder. Dus eigenlijk zit er voor 3 ampullen in. Ik moest maar 5000 krijgen, dus heb ik nog over voor 2 keer. Maar ze geven dat nog door van het UZ Gent. Daarvoor bellen ze je zelf op na de laatste bloedtest (altijd gsm bij je houden dus).
Dus op dinsdagavond mijn pregnyl, op donderdagmorgen mijn pick up. Ik zag er erg tegenop. Ik had ook al veel gelezen over pijnlijke pick-ups dat ik het niet zag zitten. Ik was echt bang, veel banger dan voor mijn laparoscopie deze zomer want daarvan voel je toch niets. Maar het viel echt goed mee. Ik heb niet echt pijn gehad. Enkel de eerse twee vaginale prikken voelde ik wel. Maar vanaf de derde werkt de verdoving al en dan voelde ik de rest niet meer. In Gent krijg je voor de pick-up (ik toch) 6 vaginale prikken en dan nog een zware pijnstiller in je katheder. Daarvan word je wat draaierig, maar dat viel ook goed mee. Ik had wel maar 6 eicellen, dus daar zal het ook wel aan liggen dat ik niet veel voelde denk ik.
Dan moest ik op zaterdagmorgen voor mijn terugplaatsing. Wij vroegen daar hoe het kwam dat het van de ene al na 2 dagen is en van de andere na 3 dagen. Ze zeiden ons dat het gewoon een praktische zaak is. Testen hebben uitgewezen dat er niet meer of minder kans als de tp op de tweede of derde dag komt.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ze zijn wel heel vriendelijk vind ik in het UZ. Bij welke prof ga je? Ik ben bij Prof Petra De Sutter.
Ik wens je ook veel succes!!

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 12 maart 2008, 15:51

Hey Pelkie,

Ze zeiden dat de de baarmoederhals plaatselijk verdoven en dat je een infuus krijgt met een middel dat je in een soort roes brengt. Waarschijnlijk is deze lichamelijke pijn niets tegen de emotionele pijn die we al geleden hebben maar info is meer dan welkom.

Het is zo'n verandering na zoveel maanden wachten opeens actie en dan komen er zoveel vragen naar boven.


Hey Heydi,

Dat is een pak handige info om mee te starten.

Het is vrij verwarrend als je niet zo goed weet wat er gaat gebeuren.

Van die Pick-up heb ik het meeste schrik, al die negatieve verhalen. Maar we houden de moed erin!

Wij gaan bij prof. Gerris omdat hij enkel de problemen bij de man doet zeiden ze ons. Bij mij is er geen probleem. Die man kan ons echt geruststellen maar zo'n bezoek gaat zo vlug, achteraf komen pas al die vragen op.

Groetjes,

Kim

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 12 maart 2008, 16:29

Hey Kim,

In Jette doen ze normaal enkel die vaginale verdoving. Een echt roesmiddel geven ze daar normaal niet. Enkel een kalmeringsspuitje vooraf, maar daar voel ik helemaal niets van.
Dus mij lijkt dat't voor jou dan nog wel zal meevallen. En echt, pick up zelf duurt niet lang.

succes, het loopt allemaal wel los!

pelkie

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 13 maart 2008, 20:22

Hey Pelkie,

Allez vooruit, nog een geluk dat we een roesmiddel gaan krijgen dan.

De schrik is al een heel stuk minder hoor, ik heb deze week zoveel info samen gekregen dat ik even in paniek sloeg.

We hebben al zoveel emotionele pijn moeten dragen dat een beetje lichamelijke pijn wel zal meevallen zeker...

Zijn jullie hier al lang mee bezig?

Groetjes,

Kim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten