5cellig embryo, is dat slecht?

ICSI Forum
Plaats reactie
Trieneke
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 januari 2008, 13:59

5cellig embryo, is dat slecht?

Bericht door Trieneke » 23 april 2008, 21:48

Hallo,

mijn man en ik zijn sinds begin april bezig met onze eerste icsi poging. Ik heb gedurende 10 dagen menopure moeten spuiten en ik had bij de pick up 24 eicellen. Daarvan heb ik er 12 afgestaan.
De andere 12 eicellen hebben ze bevrucht met het sperma van mijn man, wat minder van kwaliteit is.

Vorige week donderdag had ik mijn terugplaatsing.
Wat was ik blij toen ik telefoon kreeg dat de tp plaats had in de namiddag.
Ik kreeg te horen van de biologe dat er 3 embryo's waren. En dat ze één ervan gingen terugplaatsen.
Ze vertelde ook dat het maar 5cellig was ipv 8cellig(wat een goed embryo is volgens de biologe).
Die biologe nam ineens al mijn moed weg toen ze er ook nog doodleuk bij vertelde dat ons embryo minder kans had op een innestelling. al mijn moed zonk in mijn schoenen, de tranen stonden in mijn ogen...

Aangezien het onze eerste poging is weet ik niet of een 5cellig embryo wel zo slecht is als de biologe beweerde. Ik loop nu al een week rond met die vraag en ik krijg er maar geen antwoord op. Ook niet als ik naar Jette (waar we in behandeling zijn) bel.

Kan er iemand mij geruststellen?
Bestaat de kans op een zwangerschap?

Volgende week weet ik of ik zwanger ben of niet.
Maar ik denk van niet. Ik voel niets, stel me alleen maar vragen...

Dat moest ik even kwijt
Groetjes Trieneke

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 24 april 2008, 9:21

Hey Trieneke,

Bij ons waren de embryo's 8 cellig. Ik wil je helemaal niet ontmoedigen maar er zat er bij ons eentje bij dat maar 4 cellig was en dat hebben ze weg gedaan omdat het mindere kwaliteit was. Ze hebben zelf nog 2 8 cellige embryo's weggedaan omdat die ook mindere kwaliteit hadden.

Het is natuurlijk niet omdat de kans minder is dat ze niet bestaat he! Ik zou mij niet teveel op het negatieve focussen en geloven in de toekomst, een positieve ingesteldheid gaat de baby meer ten goede komen dan een negatieve!

Ik duim voor je mee.

Trieneke
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 januari 2008, 13:59

Bericht door Trieneke » 25 april 2008, 9:10

Hallo Bjorn en Kim,

Bedankt voor jullie steun.
Maar als ik jullie verhaal lees, dan schat ik onze kansen maar heel klein.
Als ze bij jullie al 2 8cellige embryo's hebben weggedaan wegens "mindere kwaliteit"...

Ik zou me zoveel beter voelen moesten ze mij meer informatie geven in het ziekenhuis in Jette.
Het is toch niet goed dat ik nog tot 6 mei moet wachten voor ik een antwoord krijg op mijn vragen.

Volgende week ken ik het resultaat van onze eerste poging, maar om eerlijk te zijn, ik geloof er niet in.

Groetjes Trieneke

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 25 april 2008, 9:18

Hoi,

't gaat niet alleen om het aantal cellen, maar ook om de fragmentatie ervan. Ik heb ook de indruk dat sommige ziekenhuizen strenger selectie doorvoeren dan andere. Jette staat hierin bij mijn weten nogal aan de top, dus ze weten wel wat ze doen hoor.
Je kans met een 5-cellig embryo is gewoon kleiner als met een goed 8-cellig. Maar helemaal verloren is't nog niet hoor.

gewoon afwachten...

groetjes
pelkie

kel
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 februari 2008, 23:00

Bericht door kel » 27 april 2008, 14:17

Hallo Trieneke,

Ik en mijn man zijn ook in behandeling in jette en ik moet zeggen dat ik zeker geenklagen heb ivm uitleg krijgen. Als er iets is dat ik niet goed meer weet, moet ik maar bellen naar daar en krijg ik de nodige uitleg.
Ik heb mijn terugplaatsing ondertussen gehad en er was eentje die negencellig was en eentje die vijfcellig was.
Toen de biologe bij mij kwam en mij alles uitlegde vertelde ze mij dat ze die dat vijfcellig was weggedaan hadden omdat die niet zo van goede kwaliteit was. Daarmee wil ik zeker niet je moed afnemen, het is niet omdat het bij ons niet zo goed van kwaliteit was dat dat bij jullie hetzelfde is.
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen dat je niet direct moet panikeren.
Zij zijn de dokters en ze zullen heus wel weten wat ze doen.
En als er iets is dat je niet goed weet aarzel niet om hen te contacteren ze zijn er trouwens voor.
Ik duim alvast voor jullie en blijf positief denken ook al is dat niet zo gemakkelijk.

Groetjes Kel

Trieneke
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 januari 2008, 13:59

Bericht door Trieneke » 28 april 2008, 9:14

Hallo allemaal,

Het is fijn dat jullie zo positief reageren.
Maar ik kan de moed niet vinden om erin te geloven.
Die biologe haar uitleg spookt door mijn hoofd.
Ik heb contact opgenomen met Jette om wat meer uitleg te krijgen zodat ik terug positief kan denken.
Maar tot mijn grote verbazing kan ik zelfs mijn verpleegkundige niet spreken. Straf!

Ik heb een afspraak op 6 mei bij onze prof en die zou mij meer uitleg moeten geven zeiden ze aan de telefoon. Maar ik weet tegen 1 mei of ik zwanger ben of niet...

Ik ben ook altijd heel tevreden geweest van Jette,maar die biologe wil ik niet meer zien.

Dankzij haar ben ik al mijn moed verloren en geloof ik er niet meer in. En niemand kan mij ervan overtuigen, zelfs mijn man niet.

Groetjes

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 28 april 2008, 9:25

Trieneke,

die verpleegkundige is daar in Jette natuurlijk niet 24u op 24 aanwezig. Als je informatie over je dossier wil, kan de aanwezige verpleegkundige wel even in de computer kijken, maar ze zijn ook de behandelende dokter niet en kunnen dus niet meer vertellen dan dat er in die computer staat.

5 cellig is van mindere kwaliteit dan 8 cellig, maar kansloos is het niet. Vraag inderdaad 6 mei meer info aan je dokter. Die zal de resultaten evalueren en kijken hoe hij je behandeling kan aanpassen om volgende keer meer succes te hebben.

groetjes en ik hoop toch het beste voor je. Ik begrijp dat je der nog moeilijk in kan geloven. Ik liet ook de moed zakken vorige keer, maar bij de dokter kreeg ik nadien nieuwe hoop omdat ik volgende keer een nieuwe behandeling krijg.

sterkte
pelkie

Trieneke
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 januari 2008, 13:59

Bericht door Trieneke » 28 april 2008, 9:41

Dag Pelkie,

Ik weet dat je gelijk hebt.
Mijn man zegt ook dat het enkel die biologe is die bij mij de das heeft omgedaan.
Hij denkt er dan ook heel anders over.
Misschien zijn het mijn hormonen...
Ik zal wel zien.
Ik zou uiteraard heel graag zwanger zijn, maar als ik denk zoals nu (dat ik niet zwanger ben), dan is het nadien een ontgoocheling minder.
Ik weet dat het misschien stom klinkt, maar mijn gevoel zegt mij dat ik niet zwanger ben.

Donderdag moet ik bloed laten nemen en dan weten we het hé.

Alvast merci voor al de steun.

Groetjes

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 29 april 2008, 15:37

Hey Trieneke,

Niet wanhopen. Ik had wel bepaalde verschijnselen maar ik dacht ook dat ik niet zwanger ben en het is toch gelukt.

Vooral erin blijven geloven en niet te negatief zijn, dit kan immers nooit goed zijn voor de baby.

Ik wens je nog veel sterkte toe!

Trieneke
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 januari 2008, 13:59

Bericht door Trieneke » 30 april 2008, 9:56

Hallo,

Ik laat jullie even weten dat onze eerste icsi poging duidelijk mislukt is want ik heb sinds gisteren mijn maandstonden. Eigenlijk moet ik morgen pas mijn bloed laten nemen, maar ik ga het vandaag al laten doen want er is duidelijk geen teken van een zwangerschap.
Blijkbaar was mijn gevoel al die tijd juist.

Ik dacht dat we zoveel kans maakte, maar geloven doe ik niet meer.

Groetjes Trieneke

heydi
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 18:01

Bericht door heydi » 30 april 2008, 11:09

Trieneke, je mag de moed niet laten vallen hoor. Bij mij hebben ze maar een viercellig embryo teruggeplaatst en ik ben zwanger. Ik voelde ook helemaal niets en ik heb 3 dagen voor ik bloed moest laten nemen ook wat bloedverlies gehad. Moest het deze keer niet gelukt zijn, je hebt nog een aantal kansen. Ik hoopte er helemaal niet op, ik rekende zelfs op een paar jaar tegen dat ik zwanger zou zijn, de meesten moeten het toch wel 4-5 keer proberen voor het lukt. Ik wens je nog heel veel succes en moed toe!

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 30 april 2008, 13:04

Trieneke,

Waarom dacht je dat je zoveel kans maakte? Per IVF/ ICSI heb je ongeveer 30% kans... dus dat is nu eenmaal niet veel.
Je maakt wél veel kans in totaal, alle 6 kansen tesamen geraken wel 90% van de mensen zwanger. 't Is een lijdensweg dat we doormoeten.

Ik was de eerste keer ook enorm teleurgesteld hoor. Ik ik keek er ook heel hard tegenop om dat allemaal weer te doen. Maar geloof het of niet, je leert er mee leven en je leeft ook verder. Laat het effe bezinken en daarna bekijkt de dokter je nieuwe mogelijkheden. De eerste behandeling wordt als referentie gebruikt om de tweede aan te passen, zodat je toch ietsje meer kans maakt de volgende keer. Bestook de dokter maar met je vragen, dan weet je de volgende keer duidelijk waar je aan toe bent.
Bij wie ga je in Jette? Wij zitten bij dr Fatemi.

Trieneke
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 januari 2008, 13:59

Bericht door Trieneke » 30 april 2008, 14:57

hey,

Dank je wel allemaal voor de steun.
Heb al wat traantjes gelaten, maar al bij al valt het nog mee. Natuurlijk heb ik last van dit verlies, maar ik had een voorgevoel. En ik ben steeds in dat gevoel blijven geloven waardoor ik nu wel ontgoocheld ben, maar niet hopeloos van de kaart ben.

Ik weet ook dat ze uit deze poging veel te weten gaan komen, dus heb ik ergens nog wel hoop. Al is het soms moeilijk om nu positief te denken.

Volgens onze prof zouden we na 2 behandelingen (2 icsi's) zwanger moeten zijn. Hij geeft ons op die 2 pogingen 75 tot 80% kans.
Blijkbaar mag ik hem niet blindelings vertrouwen en moet ik soms ook een aantal dingen in vraag stellen.

We zullen we zien wat de toekomst brengt, maar ik hou er nu al rekening mee dat een eigen kind hebben, een droom is die misschien nooit uitkomt.

x

pelkie
Berichten: 1927
Lid geworden op: 15 oktober 2007, 9:49

Bericht door pelkie » 30 april 2008, 15:04

Trieneke,

Ik vind het heel raar dat hij je zou beloven na 2 ICSI's zwanger te zijn. Dat is toch wel ergens veel hoop creëren die volgens mij geen enkele dokter kan garanderen. Ik weet natuurlijk je voorgeschiedenis niet.

Heb je nog embryo's in de diepvries zitten? Want die horen ook nog bij je eerste poging natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten