hoeveel cellen moet een embryo hebben voor tp??

ICSI Forum
bbfc
Berichten: 188
Lid geworden op: 25 februari 2009, 21:51

hoeveel cellen moet een embryo hebben voor tp??

Bericht door bbfc » 15 juni 2009, 23:49

Ik heb hier al vanalles gelezen:
viercellige, twaalfcellige,...
Hoeveel cellen moet een embryo'tje hebben alvorens ze het terugplaatsen?
Als ik het goed verstaan heb van de vroedvrouw mag ieder cel maar 1 kern hebben.
Ik had een ook nog een embryo'tje met vier cellen maar met meerdere kernen en dat was blijkbaar niet goed.
Zaterdag hebben ze bij mij een viercellig embryo met één kern teruggeplaatst. Als ik dat hier nu lees, lijkt mij dat weining 4 cellig?!
Wie kan mij hierin verder helpen?

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 juni 2009, 0:14

Hangt ook af van moment dat ze terugplaatsen. Als na 3 dagen dan kan het volgens mij 4 cellig zijn. bij mij was TP na 5 dagen dan moest het blijkbaar 8 cellig zijn. Maar ben ook geen expert

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 16 juni 2009, 0:15

Hangt ook af van moment dat ze terugplaatsen. Als na 3 dagen dan kan het volgens mij 4 cellig zijn. bij mij was TP na 5 dagen dan moest het blijkbaar 8 cellig zijn. Maar ben ook geen expert

snolleke
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 augustus 2008, 11:16

Bericht door snolleke » 16 juni 2009, 7:55

Ik heb een TP gehad na 3 dagen in GHB. Ze hebben een 8-cellig teruggeplaatst. Dat was volgens de gyn perfect voor die dag. Ik had ook nog een 9-cellig, twee 7-celligen en twee 6-celligen en waarschijnlijk ook nog wa 4-celligen. Die 4-celligen heeft ze niet meer over gesproken omdat die niet goed genoeg zijn om in te vriezne. Die andere zijn allemaal de diepvries in gegaan.
Ik heb haar ook gevraagd: waarom embryo met meeste cellen niet terug te plaatsen. Zij zei dat ze liefst 8-cellig hebben op dag 3, te rap of te traag delen hebben ze ni graag.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen overbrengen wat ze mij gezegd hebben.
Alhoewel, ik denk dat het er niet zo toe doet, hoor! Je leest hier verhalen van vrouwen die wel zwanger worden van 6-cellig, maar niet van 8-cellig en omgekeerd. Het hangt waarschijnlijk meer af van de kwaliteit van het embryo en dat kunnen ze zo niet zien!

Groetjs

Vanne
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 februari 2009, 21:21

Bericht door Vanne » 16 juni 2009, 11:58

ik heb mijn PU gehad op donderdag 02/04 en mijn TP op zaterdag 04/04, dus zelfs geen 3dagen tussen.
Bij mij was het een 4-cellig van A-kwaliteit, zeiden ze me.
En het is ingenesteld. Ik was zwanger. Dus ik denk ook dat de kwaliteit van 't grootste belang is hoor

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 16 juni 2009, 12:09

Op de dag van de PU worden ze normaal gezien bevrucht. De nacht nadien versmelten de kernen (een eicel heeft een kern en een zaadcel heeft een kern, elk met DNA, dat moet samenkomen, das de magic :wink: ). 's Anderendaags kunnen ze dan zien wat er netjes bevrucht is. Dat is dag 1.

Op dag 2 "moeten" embryootjes twee, drie, of viercellig zijn. Op dag 3 zijn ze tussen vier en acht cellig. Vier is niet zo goed, acht is een toppertje op dag drie. Zes is een middelmaatje. Maar er kan perfect een babytje van komen! Op dag 2 is viercellig een toppertje.

Ze kijken ook naar fragmentatie (wordt ook aangeduid met kwaliteit-A-B-C of een score 0-1-2). Bij elke celdeling kan er van de cel iets afbrokkelen. Dat zien ze zitten als kleine stukjes. Teveel brokjes is niet goed. Geen brokjes = toppertje.

Zo had ik bij m'n laatste poging één zescellig over met een beetje framentatie, dat mocht de vriezer in, een ander zescellig had te veel framentatie en dat moest de vuilbak in, evenals de vijf en viercelligen. Ze hebben ook twee achtcelligen teruggezet en er zit toch maar één beebje in m'n buik. Dus je weet nooit welk embryotje er door komt en welk niet. Sommige achtcelligen halen het niet, en sommige zescelligen wel.

Met een achtcellig embryo met A kwaliteit of 0 score op dag 3 heb je het meeste kans om zwanger te worden, volgens sommigen!!! In GHB hebben ze me vlakaf gezegd dat de gemiddelde kans 1/3 is, ze spreken zich er verder niet over uit, over de slaagkansen in functie van de kwaliteit van het embryo.

bbfc
Berichten: 188
Lid geworden op: 25 februari 2009, 21:51

Bericht door bbfc » 16 juni 2009, 18:10

bedankt voor de vele uitleg!!
Ben al wat wijzer nu.
Bij mij hebben ze de kwaliteit niet gezegd, alleen dat het 4-cellig was en het was dag 3.
Ik loop het hier soms op van de zenuwen.
In mijn onderbuik heb ik veel een beweeglijk en gezwollen gevoel. Is dat normaal?
Groetjes

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 16 juni 2009, 22:25

Dat gezwollen is nog van de PU waarschijnlijk. Ik had daar ook iedere keer last van, tot m'n regels kwamen of tot ... :wink: (toen wast nog erger)

Kweet niet goed wat je bedoelt met beweeglijk, maar wat ik wel had was bijvoorbeeld bij het plassen, dat ik dan het gevoel had dat er vanalles "verschoof" vanbinnen. Best raar maar op zich niet pijnlijk. Soms een steek.

Khad ook altijd wel veel last van de darmen, die utrogestan zit daar ook voor iets tussen... :twisted:

Dieke
Berichten: 653
Lid geworden op: 6 juli 2009, 13:02

Bericht door Dieke » 12 juli 2009, 20:46

Goh, da's inderdaad zo ingewikkeld, soms... Ik zit me ook al heel het weekend af te vragen wat een 'goed' emby'ke is.

Bij mij hebben ze vrijdag een blastocyst terug geplaatst (100+ cellen als ik het mag geloven), maar is dat dan wel goed/beter als je bedenkt dat een 8-cellige die 'perfect' is ook best een topper is?

Zie mij hier nu praten... Deelt dat emby'ke nu mooi en begin ik weer te twijfelen :oops:

Duikt er naast Loeki's bekende 'wachtmonster' geen 'nonsensmonster' op? Hoe dan ook, die moeten we ook stevig de kop in drukken :D

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 12 juli 2009, 21:10

Monsters zijn er in alle vormen en maten Dieke. :wink: En net als je de goeie methode denkt gevonden te hebben voor 't ene monster, duikt er een ander op dat een andere aanpak vraagt. :wink:

Je kan eigenlijk niet weten of een blastocyst "beter" is dan een 8-cellig op dag 3 of een 4-cellig op dag 2. Je mag ze niet vergelijken, de blastocyst is gewoon ouder. Een blastocyst geeft in principe wel meer kans hoor, maar dat is gewoon omdat niet alle 8-celligen blastocysten worden... Tis gewoon hoe langer ze overleven, hoe beter het eruit ziet, en hoe langer ze ze uit je baarmoeder houden, hoe langer ze 't kunnen bekijken hé.

Je hebt een goeie kans dat 't blijft plakken meid, alleen spijtig is de kans nooit 100% of 50%... Afwachten maar, en duimen hé! :D

Dieke
Berichten: 653
Lid geworden op: 6 juli 2009, 13:02

Bericht door Dieke » 13 juli 2009, 9:39

Thanks, Loeki... Ga die Utrogestan afschaffen en direct een tube of twee superglue kopen :-)

Of het blastocy'tje huisarrest geven, zoals het ventje zegt.

Hoe gaat het trouwens met jou en en je beebje?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 13 juli 2009, 9:43

Oh maar dat blastocystje zit daar graag genoeg hoor, als het oud genoeg wordt om dat te beseffen, dan wil 't daar niet meer weg!

Kheb vrijdag nog een echo gehad, en de verloskundige zei "die voelt zich daar lekker thuis". Zo zal 't met jouw blastocystje misschien ook zijn hé! En dan heb je geen superglue of huisarrest nodig! :D

Ik hoop het voor je zenne meid!

marie-jo-lijntje
Berichten: 153
Lid geworden op: 12 december 2012, 20:05

Bericht door marie-jo-lijntje » 14 december 2012, 17:52

MA schreef:Hangt ook af van moment dat ze terugplaatsen. Als na 3 dagen dan kan het volgens mij 4 cellig zijn. bij mij was TP na 5 dagen dan moest het blijkbaar 8 cellig zijn. Maar ben ook geen expert
bij mij was vandaag de terugplaatsing..
3dagen na de pickup.. en hij was 8cellig!!
dus dat was perfect zei de gyneacologe...

VickskeL
Berichten: 533
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 17:39

Bericht door VickskeL » 14 december 2012, 19:31

Het aantal cellen maken volgens mij niet zoveel uit... Ze kunnen enkel de kwaliteit,van een embryo langs buiten bekijken terwijl de binnenkant belangrijk is.
Ik ben zwanger geworden van een 5 cellige embryo op dag 3 terwijl de andere pogingen met een topembryo ( tot 11 cellen) mislukte.
Nu zitten er 2 8 cellige embryo's in mijn buik. Hopelijk blijven ze plakken...

SummerJam
Berichten: 181
Lid geworden op: 5 maart 2016, 20:51

Re: hoeveel cellen moet een embryo hebben voor tp??

Bericht door SummerJam » 11 juli 2017, 15:18

Ik heb net tp gehad van een 8 cellig op dag 4 en 20 tot 30% fragmentatie. Is heel slecht zeker.i.
Zou moeten 16 cellig zijn vandaag met geen fragmentatie toch?
Pilstop 09/'13. 05/'14 diagn. azoöspermie
9x ICSI en 3x cryo. TP van 16 embryo's: 9x neg, 1 BBM, 1 MK 5,5w, 1x ZWANGER!
04/'17: ERA1 (post d5) - 06/'17 ERA2 (pré d4)
09/'17: TP 2x cryo uit ICSI 9 op dag 4,5: zwanger van TWEELING!!! 06/05/18 geboren!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten