Geen embryo's of van heel slechte kwaliteit

ICSI Forum
GreetV
Berichten: 18
Lid geworden op: 8 september 2008, 11:36

Geen embryo's of van heel slechte kwaliteit

Bericht door GreetV » 5 oktober 2009, 12:46

Hallo iedereen

Ik heb net mijn vierde icsi achter de rug. Ook deze poging is op een sisser uitgedraaid.

Maar nu mijn verhaal. Ik ben echt op zoek naar mensen die hetzelfde meemaken/meegemaakt hebben als wij. Ik zou graag weten of zij een oplossing hebben gevonden en hoe zij met die situatie omgaan.
Zoals je hierboven al hebt gelezen hebben we dus 4 icsi's achter de rug. IUI en klassieke IVF waren voor ons geen optie omdat de zwemmertjes van mijn partner gewoon te slecht waren. Maar dit zou dus opgelost zijn met icsi. Bij mij werd er nog nooit een of andere afwijking vastgesteld, ook niet na de nodige onderzoeken.
Vol goede moed begonnen we aan die eerste poging. Ik reageerde goed op de medicatie (suprefact en menopur), had nergens echt last van. Kortom alles ging vlot. De PU leverde maar liefst 18 eicellen op. We waren in de wolken. UIteindelijk werden werden er van die 18 eicellen 11 bevrucht. Een schitterend resultaat en 2 dagen later mocht ik terugkomen voor de TP. Maar dan ging het fout. Van die 11 bevruchtingen was er geen enkele gegroeid tot een volwaardig en mooi embryo. Elke bevruchte eicel vertoonde enorm veel fragmentatie of was maar tot 2 of 3 kernen gedeeld.Mijn wereld stortte een klein beetje in. Een verklaring konden ze mij niet echt geven want dat 'maken we zelden mee, mevrouw.' De volgende keer zou alles beter verlopen. Dus geen TP.
Ook de tweede poging begonnen we vol goede moed. En weer reageerde ik heel goed op de medicatie (suprefact en puregon). Ditmaal hadden we 11 eicellen en van die 11 werden er 8 bevrucht. 2 dagen later mocht ik bellen om te horen of er bruikbaar 'materiaal' was. Ik mocht komen voor een TP. Oef... Maar ook nu hadden ze niet echt goed nieuws. Ze plaatsten maar ineens 2 embryo's terug, want de kwaliteit was ook niet schitterend en zo hadden we toch meer kans. Ik geloofde er niet echt in en inderdaad geen zwangerschap.
Dan maar een derde poging. Het werd stilaan routine. Goede reactie op de medicatie (opnieuw suprefact en menopur). Deze keer maar 6 eicellen maar wel 5 bevruchtingen. Helaas kregen we hetzelfde nieuws te horen van bij de eerste poging. Geen goede embryo's. En nog steeds hadden we geen verklaring gekregen voor deze problemen. Na die derde poging hebben we even een adempauze ingelast. Omdat we in het ziekenhuis eigenlijk geen uitleg kregen over wat er fout gaat, of wat de oorzaak zou kunnen zijn, hebben we besloten naar een ander ziekenhuis te gaan.
Eind augustus zijn we dan met de moed der wanhoop opnieuw begonnen aan een vierde poging. De behandeling was iets anders: geen suprefact meer maar decapeptyl gecombineerd met gonal-f. Dit stemde ons een beetje positief, want dit was toch al iets anders dan de drie andere keren. En 50% van de eicellen zouden bevruchten met geassisteerde eicelactivatie en 50% met gewone icsi. Ook nu reageerde ik meer dan goed op de medicatie. Maar liefst 25 eicellen. Van die 25 waren er 17 bevrucht. En ja, we mochten komen voor een TP. Maar van die 17 waren er eigenlijk maar 2 die in aanmerking kwamen voor de TP. En dan nog waren ze weer niet van echt goede kwaltieit. Alle andere waren maar gevorderd tot een 2-cellig stadium ipv tot een 4-cellig. En dus ook hier is er niks van gekomen.

Maar het ergste van alles vind ik, is dat we gewoon geen uitleg krijgen over wat er mis is of wat er mis zou kunnen zijn...

Ik weet dat dit een lang verhaal is om te lezen, maar ik zou echt graag weten of er iemand is die zich in dit verhaal herkent. Het mij deugd doen te weten dat we niet alleen staan met ons geval. en misschien heeft er iemand wel een mogelijke verklaring gekregn.
Alvast bedankt voor je reactie.

Beesje
Berichten: 273
Lid geworden op: 5 oktober 2009, 16:03

Bericht door Beesje » 6 oktober 2009, 11:40

Dag Greet,

Wat erg voor jullie! Zeker als je zoveel eicelletjes hebt, en toch blijkt het dan niet te lukken ... Ik ken hier eerlijk gezegd niet veel van, maar zou het iets met het volgende te maken kunnen hebben: http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/nl ... htbaarheid ?

Misschien dat bij jouw man de eicelactiverende factor (PLCzeta) mist of niet goed werkt of niet op alle zaadcellen aanwezig is? Je kan het misschien eens afchecken bij je ziekenhuis? Dit onderzoek is ook nog vrij pril, dus ik weet niet of ze op die mutatie kunnen testen of niet, en ook niet of het er effectief iets mee te maken kan hebben, maar het is misschien toch waard dit even na te vragen?

Veel succes in ieder geval!

GreetV
Berichten: 18
Lid geworden op: 8 september 2008, 11:36

Bericht door GreetV » 6 oktober 2009, 11:49

Hoi Beesje

dank voor je reactie. We zijn voor deze vierde poging naar het UZ in Gent geweest en daar hebben ze inderdaad de techniek van geassisteerde eicelactivatie toegepast. Dit is echter eerder een techniek die gebruikt wordt als er geen bevruchting plaatsheeft.
Bij ons maakte deze techniek dus niet veel verschil. Maar goed, we hebben het toch geprobeerd hé.

Groetjes

mariette
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 juli 2009, 21:44

Bericht door mariette » 6 oktober 2009, 20:58

hoi Greetv,

Ik begin binnenkort aan de 6de icsi poging, wel voor een tweede kindje. De eerste keer ben ik zwanger geworden na drie pogingen. Onze embryo's waren bij de laatste twee poingen ook niet van goede kwaliteit, steeds komen die dubbele kernen voor, volgens de mensen van het labo ( de embryologe) zou de kwaliteit van de eicel bepalend zijn in het beginstadium ( voor het embryo).
Ik heb ook steeds de suprefact en gonal-f met een matige stimulatie ( gemiddeld een 8 eicellen).
Meer weet ik ook niet maar het is erg frustrerend er moet gewoon eens één goede tussen zitten hé. Bij ons is het al één keer gelukt dus het kan, en we hopen op nog een wondertje.
probeer eens accupunctuur! een aanrader.
Alvast veel succes

Margrietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 augustus 2009, 16:38

Bericht door Margrietje » 17 oktober 2009, 9:49

Dag Greet,

ik herken je situatie. Na 6 IUI (met 1 miskraam) zijn wij in de zomer aan de eerste IVF begonnen. Ondanks heel wat bevruchtingen (14 van de 19) was ook bij ons de ontwikkeling van de embryo's niet optimaal. Er is toch beslist er eentje terug te plaatsen maar met weinig hoop op succes. Het werd dan ook niks.

Ook bij ons is de bevruchting niet het probleem maar stoppen de embryo's met delen na 2 à 3 dagen. En ook bij ons kunnen ze niets invriezen voor een volgende keer. Heel frustrerend te weten dat je iedere keer opnieuw door die hormonenkuur moet.

Ik zit nu in een nieuwe cyclus, dinsdag is PU. Optimistisch proberen blijven lukt de ene dag al wat beter dan de andere.

Succes en laat de moed niet zakken !

stefanie
Berichten: 674
Lid geworden op: 21 februari 2007, 17:35

Bericht door stefanie » 17 oktober 2009, 14:23

hey greet

wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt hetgeen er nu bij jou is.
we hebben 6icsi's gehad en telkens hadden we een goed aantal eicellen en werden die steeds bevrucht en hadden we wel elke keer een terugplaatsing maar dat resulteerde nooit in een zwangerschap.
we zijn toen naar een ander ziekenhuis gegaan voor een 7de icsi en daaruit bleek dan dat de zaadcellen van mijn man en mijn eicellen niet samenpasten.
het gaf een chromosoonafwijkeng als deze samenkwamen en daardoor stierven telkens de emmy's af.

mss dit eens verder laten onderzoeken je weet nooit he
maar dan ben je mss wel al een beetje wijzer geworden.

veel suc6 nog

vele groetjes stefanie
en bij vragen mag je altijd mailen

JufKaat
Berichten: 428
Lid geworden op: 9 mei 2009, 21:57

Bericht door JufKaat » 17 oktober 2009, 17:07

Piep

Wij zijn pas gestart met suprefact dus eigen ervaring heb ik nog niet. Mijn vriendin had wel iets voor bij haar ICSI... blijkbaar werden de schaaltjes van haar eitjes hard door de koude ICSI naald en daardoor lukte het nooit...
Misschien eens polsen?

Kaat x

hanneke2009
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 februari 2009, 11:23

Bericht door hanneke2009 » 22 oktober 2009, 18:00

Hoi Greet,

Wat frustrerend hè! Dan lijkt alles goed te gaan en dan valt het zo tegen. Wij hebben ook steeds véél eitjes, véél bevruchte eitjes, maar ze delen niet goed door. We hebben nu 3 ICSI-rondes achter de rug. Er zijn steeds 2 matige (4-cellige en 1 keer een 5 cellige) emby's teruggezet, de rest kwam er niet voor in aanmerking. Ook bij ons geven artsen aan dat ze niet weten hoe het komt dat de embys wel bevrucht raken maar niet goed doordelen.

Eén ronde leidde tot een korte zwangerschap die misliep en ik heb ook twee keer een vroege 'natuurlijke' miskraam gehad. Ze hebben bij mij mijn schildklier en mijn bloedstolling onderzocht (de uitslag krijg ik nog) en van ons beiden inderdaad ook de chromosomen. Misschien voor jullie ook een optie?

Ik ben net begonnen met ronde 4, we zullen het zien...

Veel succes en sterkte!
Hanneke

hanneke2009
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 februari 2009, 11:23

Bericht door hanneke2009 » 22 oktober 2009, 18:00

Hoi Greet,

Wat frustrerend hè! Dan lijkt alles goed te gaan en dan valt het zo tegen. Wij hebben ook steeds véél eitjes, véél bevruchte eitjes, maar ze delen niet goed door. We hebben nu 3 ICSI-rondes achter de rug. Er zijn steeds 2 matige (4-cellige en 1 keer een 5 cellige) emby's teruggezet, de rest kwam er niet voor in aanmerking. Ook bij ons geven artsen aan dat ze niet weten hoe het komt dat de embys wel bevrucht raken maar niet goed doordelen.

Eén ronde leidde tot een korte zwangerschap die misliep en ik heb ook twee keer een vroege 'natuurlijke' miskraam gehad. Ze hebben bij mij mijn schildklier en mijn bloedstolling onderzocht (de uitslag krijg ik nog) en van ons beiden inderdaad ook de chromosomen. Misschien voor jullie ook een optie?

Ik ben net begonnen met ronde 4, we zullen het zien...

Veel succes en sterkte!
Hanneke

ties
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 oktober 2009, 10:06

Re: Geen embryo's of van heel slechte kwaliteit

Bericht door ties » 25 oktober 2009, 10:57

hallo iedereen,

Ik ben nieuw op deze site en zoek enkele "soortgenoten" om die emotionele tijd wat draagbaarder en/of sneller te laten verlopen!
Wij zitten nu in onze wachttijd van onze nu reeds 6e ICSI poging!
(wel een poging voor een tweede wondertje, want ons 1e wondertje hebben we 7 jaar geleden na 1 ICSI poging mogen ontvangen)

Groot was dus onze ontgoocheling om steeds te moeten horen en ondervinden dat ons nu "toekomstig" nageslacht niet eens de score meer van het gemiddelde bereikte.
Maar hoop doet leven zegt men hé en laat nu net dat gene zijn wat we willen;...nog een leventje!!

We hebben nu een TP gehad van 1 gemiddeld en 1 "minder dan gemiddeld" embryotje!
Gelukkig... 2 kleine,grote wondertjes want even zag het er naar uit dat er niet eens een TP zou kunnen plaatsvinden.
Iedere dag sluipt nu voorbij tot aan die definitieve zwangerschapstest maar natuurlijk ook die grote schrik op weer die (sorry voor mijn taalgebruik) f#cking negatief!
Want een 6e poging = tevens een laatste trugbetaalde, dus hoef ik jullie ook niet te vertellen welke extra druk dit met zich meebrengt!
Is er iemand die zich wat herkend in dit verhaal of die zijn ervaringen/ resultaten wat met mij wil delen?

Alvast nen dikke merci voor je reactie!

mariette
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 juli 2009, 21:44

Bericht door mariette » 25 oktober 2009, 11:44

hoi ties,

Wij zitten zo wat in de zelfde situatie, we hebben al een kindje van 16 maanden ( na een 3de icsi) en nu zijn we gestart voor de 6de poging voor een tweede kindje. De druk is inderdaad groot de laatste terugbetaalde... Wij hebben de laatste twee keer ook geen toppers gehad en dus ook geen cryo's. Erg frustrerend allemaal. Ik heb héél veel hoop voor deze poging. Hopelijk mag ik morgen starten met de stimulatie, en als alles goed gaat binnen twee weken pu en dan hopen op toppers .
nog veel succes en moed tijdens die lange wachtperiode.
groetjes

marthaj
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 oktober 2009, 13:35

Bericht door marthaj » 25 oktober 2009, 13:18

Hey Ties, Mariette

Ook voor ons is het bang afwachten. Ook wij starten morgen al dan niet met een laatste terugbetaalde poging. We hebben reeds een dochter van 2j4m en zouden er nog zo graag eentje bij willen. Na ons meisje hebben we er al weer 2 cryo's en 3 verse icsi's op zitten. Morgen ga ik voor een bloedprik om te zien of we kunnen starten. De laatst keer heb ik geen terugplaatsing gehad, en mijn eicelreserve is bijna op, zit volgens de bloedwaarden steeds dichter bij mijn menopauze (ben amper 30j) :-(
Het is inderdaad bang, bang afwachten...
Ik wens jullie alvast veel succes!

groetjes

mariette
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 juli 2009, 21:44

Bericht door mariette » 26 oktober 2009, 9:56

hoi marthaj

En mag je starten? Ik mag beginnen! We hopen op een mooi aantal eicellen en op goeie embryo's.
Kunnen ze dat zien aan de waarden in het bloed of je nog veel eicelreserve hebt? Ja de wens voor een tweede is bij ons ook erg groot wij zijn héél blij met ons meisje maar we wilen echt graag en zus of broer...
Veel succes.
groetjes

marthaj
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 oktober 2009, 13:35

Bericht door marthaj » 26 oktober 2009, 19:05

hey mariette,

ook wij zijn gestart. de eerste 300 E puregon zijn al ingespoten. Nu wachten tot zaterdag voor bloedprik en echo. We duimen alvast. ook jullie veel succes!

GreetV
Berichten: 18
Lid geworden op: 8 september 2008, 11:36

Bericht door GreetV » 27 oktober 2009, 10:24

Hoi iedereen

Alvast bedankt voor jullie reacties. Het klinkt misschien raar, maar het is goed om te weten dat we geen alleenstaand 'probleem' zijn.
Ik tel momenteel af naar 17 november. Dan moet ik terug naar het ziekenhuis omde resultaten van onze laatste icsi-poging te bespreken. Ik hoop echt van dan een paar anwtoorden te krijgen.
Ondertussen ga ik ook bij een acupuncturist. Hij vertelde me dat ik een soort 'dampen' in mijn buikholte heb waardoor de celdeling na de bevruchting vertraagt. Ik heb nu wekelijks een sessie bij hem van een half uurtje.
Als alles goed gaat en ik de moed weer bijeengeraapt heb, zouden we in januari beginnen aan onze vijfde icsi.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten