Opvolging bij Clomid?

Andere behandelingen forum.
Plaats reactie
Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Opvolging bij Clomid?

Bericht door Soph » 17 augustus 2016, 14:09

Hey,

Ik lees al een tijdje mee, maar zag het nog niet zitten om zelf iets te vertellen of vragen. Tot nu :oops:

Mijn partner en ik proberen reeds 1j3m om zwanger te worden. 6 maand geleden ging ik al eens aankloppen bij mijn gynaecologe. Zij schreef mij direct Clomid voor in combinatie met glucophage. Ik kreeg een papiertje mee met welke dagen wat en de dosis en het advies thuis zelf ovulatietesten te doen.
Ik start nu mijn 6e cyclus met Clomid, de eerste 3 maand kreeg ik een vrij stabiele cyclus en eisprong maar de afgelopen 2 waren weer zeer onregelmatig. Als ik mijn gynaecologe bel dan krijg ik weinig respons: "blijven testen op een eisprong".

Ik heb verschillende vriendinnen die clomid genomen hebben (met resultaat) maar deze werden vrij regelmatig opgeroepen voor follikelmetingen en bloedafnames...ik heb dit nog nooit moeten doen :(

Ik voel me dus echt totaal niet begrepen of opgevolgd...ik ben steeds zoekende naar de oorzaak dat het niet goed lukt, maar dit wordt blijkbaar niet bekeken. Ik twijfel sterk om eens een afspraak te maken in een echt fertiliteitscentrum, maar zie op tegen de nieuwe weg en wachttijden die we moeten bewandelen.

Iemand dezelfde ervaring? Of tips, advies?
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Ellietje » 18 augustus 2016, 9:58

Ik ben ook eerst bij mijn gynae gestart met Clomid. Ik kon wel af en toe langsgaan voor een follikelmeting maar als ik dat vergelijk met de veel betere opvolging die ik daarna in het UZA kreeg...
Ik vind het ook een beetje raar dat jouw gynae je zegt om gewoon zelf ovulatietesten te doen - die zeggen toch helemaal niets over het aantal follikels, de grootte, etc.? Het lijkt me een beetje natte vingerwerk.
Ik kan je alleen maar aanraden om naar een fertiliteitscentrum te gaan. Woon je in de buurt van een van die centra? De meeste centra laten je ook je bloednames en eventueel follikelmetingen bij je eigen gynae doen of een ziekenhuis in de buurt. Dat maakt het voor veel mensen praktisch veel meer haalbaar.

Toen ik belde voor een afspraak bij het fertiliteitscentrum van het UZA moest ik ongeveer 7 weken wachten, denk ik. Dat valt nog wel mee. En vanaf dan zit alles in een stroomversnelling. Je zal dan waarschijnlijk 1 à 2 keer per week op controle moeten maar daar ga je sowieso snel vooruitgang boeken omdat ze daar ook heel snel je dosis of type medicatie aanpassen. Ik heb geen moment spijt gehad van onze overstap naar het fertiliteitscentrum.
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Soph » 18 augustus 2016, 14:02

Dag Ellietje, bedankt voor je reactie.
De eerste ronde met Clomid had ik zelf gevraagd tussendoor langs te komen. Toen deed ze wel een follikelmeting. Toen zei ze dat ik goed reageer op de medicatie dus dat de dosis (100) goed zat en ik dus gewoon thuis kon verder doen met ovulatietesten.
Die ovulatietesten zijn echt deprimerend. Ik moest vaak 2 weken aan een stuk testen omdat ik steeds langere cyclussen kreeg ondanks die medicatie.

Ik kreeg wel al het adres van ene Dr. Decleer en zijn fertiliteitscentrum in Aalter, das is niet zoooo ver.
Ik hoor veel positiefs over UZ Jette maar dat is niet haalbaar qua afstand als je dan idd 2x per week moet gaan.

Mijn gynaeco zei bij opstart van Clomid dat ze na 6 pogingen overstapt op inseminatie. Ikzelf voel me er toch niet ok bij om hieraan te beginnen zonder verder onderzoek.
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Ellietje » 19 augustus 2016, 10:12

Als jouw gynaecoloog zelf al spreekt over inseminatie lijkt het me zeker de hoogste tijd om over te stappen naar een fertiliteitscentrum.

Ik kan goed begrijpen dat die periode van ovulatietesten heel frustrerend moet zijn geweest. Je hebt dan het gevoel dat je geen vooruitgang boekt en dat is sowieso heel deprimerend. Plus, ik ben er heilig van overtuigd dat je eigen ingesteldheid je kansen ook lichtjes beïnvloedt. En je spreekt zelf al over twijfels etc. bij de aanpak van je gynae, zou je dan niet best (al is het voor je eigen gemoedsrust) een afspraak maken bij dr. Decleer of in UZ Jette?

Ik twijfel zelf nog om eventueel over te stappen naar UZ Jette. Ik ben zelf uit het Antwerpse dus voor mij is dat ook een heel eindje maar je hoeft enkel voor de besprekingen met je gynae naar daar (intake-gesprek + een gesprek vóór een eventuele volgende stap in de behandeling, bijvoorbeeld bij IVF). Voor de rest zou ik voor mijn bloednames en follikelmetingen naar het UZA mogen blijven gaan (waarna zij de resultaten dezelfde dag nog doorsturen naar Jette voor de verdere opvolging). Zo zou jij het eventueel ook kunnen oplossen..?
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Soph » 22 augustus 2016, 13:24

Ik de knoop doorgehakt, ik vulde het aanvraagformulier in voor een afspraak in UZ Jette.
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Ellietje » 22 augustus 2016, 14:40

Ik denk dat je de juiste beslissing genomen hebt. :wink:

Dan zullen we waarschijnlijk ongeveer op hetzelfde moment in Jette mogen beginnen! Wij gaan begin oktober voor de eerste keer langs bij dr. Blockeel.
Hopelijk lukt het voor ons allebei in Jette. :wink:
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Sennahsmama
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 juni 2016, 21:46

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Sennahsmama » 26 augustus 2016, 20:26

Je verhaal klinkt mij bekend.
Na meer dan een jaar proberen en sukkelen via vriendinnen over clomid gehoord. Naar mijn gynea geweest en hij schreef dat voor. Met de raad: rond die periode zal je eisprong zijn. Nooit testen of controles gedaan.
Na 2 maand prijs.
Voor een 2e 6 maand clomid. En bij andere gynea. Ik ging elke maand bijna 3 soms 5 keer op controle. Ovulatietesten zijn duur en niet altijd betrouwbaar. Enkel echo en bloed trekken geeft zekerheid over hoeveel follikels, wanneer eisprong, enz.
Nu pas besef ik ook dat 1e keer wel heel erg veel toeval geweest is. Ondertussen ook al enkele rondes pregnyl verder.
Na 6 rondes clomid neemt de werking soms af of wordt je baarmoederslijmvlies te dun. Maar anderen reageren nog steeds oké. Insemineren is daarom dus niet zoiezo de volgende stap. Verander van gynea als je al zo lang sukkelt en niet deftig opgevolgd wordt!
Daarom is fertiliteit niet direct nodig misschien. Maar wel al zeker en vast eens dokter die je serieus neemt!

Succes alvast!
Wij blijven alvast verder oefenen voor 2e kleintje en ik hoop dat je snel antwoorden (en vooral resultaat) hebt!

Soph
Berichten: 226
Lid geworden op: 17 augustus 2016, 13:42

Re: Opvolging bij Clomid?

Bericht door Soph » 31 augustus 2016, 13:32

Ik ging vorige week eens naar een acupuncturiste die zich bezighoudt met fertiliteit.
Die vrouw viel achterover als ik mijn verhaal vertelde en legde mij de gevaren uit van clomid te gebruiken zonder opvolging.
Ben thuis gekomen en alles in de vuilbak gesmeten...
Pilstop juli 2015 PCOS okt 2016
IUI 1 18/1/'17 (neg) IUI 2 18/2/'17 (neg) IUI 3 20/3/'17 (biochem zw)
IVF 1.1 mei TP verse blastocyste - zwanger - missed abortion (9w)
IVF 1.2 1/9 TP cryo blasto: zwanger! Uitgerekend 21/5/2018

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten