Overstap naar ander ziekenhuis

Andere behandelingen forum.
Plaats reactie
dragonelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maart 2023, 10:30

Overstap naar ander ziekenhuis

Bericht door dragonelf » 30 maart 2023, 11:01

Dag allemaal

Ik ben op zich niet zo iemand die veel op fora zit, maar gezien heel weinig mensen iets weten over ons fertiliteitstraject, leek het me goed om hier wat op te schrijven. Ik las dat er nog mensen zijn die minder goede ervaringen in het ZOL hebben en de overstap naar een ander ziekenhuis maakten. We gaan nu naar LIFE en we hebben daar de eerste afspraken gehad. Ik vroeg me af hoe anderen LIFE ervaren? Hebben jullie soms tips?

In het ZOL is er wel het één en ander gebeurd. Zo hebben ze ons een aantal maanden laten proberen terwijl het zaad van mijn partner de grenswaarde niet haalde. Toen we dan toch op IVF overgingen, werd ons niet gezegd dat ze bij de eerste keer experimenteren met IVF/ICSI. Wij waren daar enorm van geschrokken. Wij dachten dat ze die keuze maakten op basis van de kwaliteit van het zaad. Toen ik dit besprak met iemand die ik vaag ken en ook bij het ZOL in behandeling is, bleek dat ze dat koppel ook verkeerd informeerden en dat ze ook hadden aangegeven dat dit eigenlijk niet kon (IVF/ICSI toepassen zonder het uit te leggen).
Het jammere is dat je in het ZOL veel contact hebt met de consulenten en als je wat doorvraagt, voelen die zich precies aangevallen. Voor mij was het belangrijk om vragen te kunnen stellen. Ik was ook heel erg geschrokken toen bleek dat eventuele overtollige embryo's in het ZOL gewoon vernietigd worden (uiteraard na overleg). Toen ik vroeg hoe dat kwam, zei de consulent dat dit de Belgische wetgeving is, maar dat is niet zo. Het is gewoon de keuze van het ZOL om dat te doen. In andere ziekenhuizen kan je ze bijvoorbeeld doneren voor onderzoek. In het gesprek hierover heeft de consulent het gesprek beëindigd. Ze heeft zich daarna wel geëxcuseerd.

Twee artsen vond ik op zich wel vriendelijk, de andere heeft me één keer straal genegeerd toen ze me onderzocht. De consulenten zijn op het eerste zicht vriendelijk, maar als iets niet volgens hun standaardprocedure gaat, schieten ze nogal snel in een kramp. Bij ons verliep wel eens iets wat anders en als ik dan zei dat mijn partner zijn bloed al gecheckt was en dat niet opnieuw moest of dat we dat papier al twee keer getekend hadden of dat ik vroeg of een echo een dag uitgesteld kon worden, werd er gezucht of deden ze dominant. Ook toen ik een keer belde dat ik erge rugpijn had tijdens een stimulatiefase en vroeg wat ik daaraan kon doen, zeiden ze dat dit niet van de stimulatie kon zijn. Mijn huisarts, een kinesist die me toen ondersteunde en de arts van LIFE gaf aan dat dit wel van de stimulatie was. Toen ik hen vertelde dat mijn huisarts gezegd had dat dat wel van de stimulatie kwam, werd er gezegd dat ik mijn gelijk niet bij mijn huisarts mocht gaan halen en mijn traject niet zo in handen moest houden, want zij waren de experten en hadden de ervaring. Het lijkt of die niet begrijpen, hoeveel je in een IVF-traject eigenlijk al uit handen geeft?

Ik heb ook een keer mijn behandelend arts moeten mailen omdat mijn medicatie bijna op was en ze op het secretariaat mij geen afspraak wilden geven. Ze vonden een echo genoeg, maar ik wilde graag even wat dingen bespreken en het leek me nogal logisch dat je bij de echo niet om medicatie vroeg, want er werd me meermaals expliciet gezegd dat er bij de echo geen tijd was om vragen te beantwoorden. Nu de arts die ik het meest gezien heb, beantwoordde gelukkig wel vragen.

Ik kreeg ook te horen dat ze bij mij rare dingen zagen, terwijl ze bij LIFE aanhaalden dat mijn reacties op medicatie niet zo raar zijn voor een PCOSer. In het ZOL zeiden ze me expliciet dat ik geen PCOS had, maar het staat wel in mijn dossier van het ZOL.

Ik heb het heel moeilijk met hoe er het afgelopen jaar met mij/ons werd omgegaan. Het fertiliteitstraject kan ik wel dragen en daar ben ik nogal nuchter in. Het is alleen heel lastig om nog rustig naar een ziekenhuis te gaan. Ik vind het zo jammer dat mensen die vragen stellen en mee eigenaar van hun traject willen blijven als lastige patiënt worden aanzien. Ik ben dankbaar voor wat mensen voor me doen, maar respectvol behandeld worden, vind ik ook belangrijk. Mensen verschillen nu eenmaal en gaan anders met hun traject om.

Ik ben benieuwd hoe het bij LIFE zal lopen en ben wel nieuwsgierig naar mensen met gelijkaardige ervaringen.

Alvast fijn dat ik dit hier even kon opschrijven.

Dragonelf
Laatst gewijzigd door dragonelf op 24 april 2023, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Overstap naar ander ziekenhuis

Bericht door mich75 » 30 maart 2023, 14:02

Je ervaringen zijn voor een groot deel heel herkenbaar. Ik vind het vooral jammer dat het nu nog steeds zo is als destijds in 2014.

Ik lees nog geregeld verhalen dat er fouten in het ZOL gemaakt worden, al beseft de schrijfster in kwestie vaak niet dat er fouten gebeuren.
Maar wat je schrijft over de consulentes en het gebrek aan of gewoonweg foute informatie lees ik amper, maar heb het zelf wel meegemaakt.

Wij zijn uiteindelijk overgestapt naar Jette, we waren zo teleurgesteld dat we ineens naar het beste ziekenhuis wilden overstappen.

In het ZOL vonden ze het trouwens een heel goed idee om naar Jette te gaan, ze waren vooral blij om van een 'lastige' patiënt verlost te zijn, zo heb ik het toch ervaren.

Over LIFE lees je wisselende verhalen, maar ze zijn tegenwoordig wel positiever dan een aantal jaren geleden.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten