eerst clomid, nu menopurspuiten en pregnyl

Andere behandelingen forum.
Plaats reactie
sandra001
Berichten: 1
Lid geworden op: 3 september 2010, 18:15

eerst clomid, nu menopurspuiten en pregnyl

Bericht door sandra001 » 3 september 2010, 18:29

Goeiemiddag iedereen,

ik zal mij even voorstellen.

Ik ben 27 jaar en wij ( mijn vriend en ik ) zijn ondertussen reeds een jaar aan het proberen om zwanger te raken. Je zal denken : " nog maar een jaar", nu ja... het is zeer snel gebleken dat zwanger worden voor ons niet van een leie dakje zou lopen.

Eerste 4-5 maanden na het stoppen van de pil GEEN regels gekregen. Naar de huisdokter, naar de gynaecoloog en dan al vrij snel met clomid begonnen.
6 cyclussen clomid en pregnyl genomen. Telkens wel een goei ei maar nooit geen resultaat.

In onze omgeving begint iedereen aan kindjes, en is het overal van de 1e maal raak. Wij doen alle moeite van de wereld en lukt het maar niet. Zoals zovele vrouwen die moeilijkheden hebben met zwangerschap kan ook ik geen kinderen of zwangeren meer zien.

Ik ben +/- 1 maand geleden begonnen met menopurspuiten na consultatie bij Professor Gordts van Life in Leuven. Een zeer goede man vind ik persoonlijk, maar ik werd meteen met mn neus op de feiten gedrukt toen hij zei dat wij waarschijnlijk nooit op natuurlijke manier zwanger zouden raken. Even dus terug met de voeten op de grond.

Heb nu net 1 cyclus met menopur en pregnyl achter de rug en morgen of overmorgen mag ik een zwangerschapstest doen. Ik ben al superzenuwachtig, maar heb er eigenlijk niet zo'n goed gevoel in... ik voel nog NIETS !!!!

Is er nog iemand die met menopur bezig is of hier goede ervaringen mee heeft.

Zo heel dat fertiliteitsgedoe toch niet makkelijk hè ?!

Vele groetjes

Babs01
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 juli 2010, 16:31

Bericht door Babs01 » 4 september 2010, 15:08

Hoi Sandra,

jouw verhaal is zo herkenbaar voor mij!! Ikzelf ben bijna 28 nu. Ik was in maart 2009 gestopt met de pil. We wilden wachten tot ik een keer mijn regels had gekregen en dan ervoor gaan, wat ons qua timing goed uitkwam. Maar ik kreeg mijn regels ook niet. Ik moest sowieso nog voor een uitstrijkje naar de gyn gaan, en toevallig kreeg ik daar pas een afspraak te pakken eind juni. De gyn zag denk ik dadelijk dat er iets niet echt ok was, en ik moest beginnen met clomid. Ik zelf dacht eerst dat het dan daarna wel spontaan zou lukken als alles op gang getrokken was. Maar clomid sloeg niet aan en toen had ik dus wel door dat het anders zou lopen dan hoe ik het me had voorgesteld. Daarna heb ik nog 5 keer clomid gebruikt (nog 3 keer 100mg en 2 keer 150mg), met telkens wel reactie, maar steeds later, en het bmsv was ook steeds dunner.
Ondertussen waren we zelf al naar het fertiliteitscentrum gestapt, waar we allerlei onderzoeken hebben gehad. Ik heb PCOS, mijn vriend zijn zaadjes zijn perfect in orde.
In april zijn we gestart met menopur. Ik was direct zwanger van de eerste keer. Helaas is ons kindje na 12 weken toch doodgegaan, ook al had ik wel harttonen in de 8e en de 10e week. Geen leuk verhaal dus. Na twee maanden de pil heb ik vandaag terug mijn regels, en morgen start ik weer met inspuitingen voor een nieuwe poging.
Ook al is het geen happy story, menopur kan zeker werken. Ook al voel je niks, daar mag je niet op afgaan. Op de duur weet je sowieso toch niet meer wat je wel en niet voelt, en of wat je voelt het gevolg is van een zwangerschap of van de medicatie of van de stress, enz. Je maakt jezelf alleen maar onnozel als je teveel afgaat op signalen van je lichaam. Maar ja, aan de andere kant: hoor wie het zegt! Ikzelf kan het ook niet laten hoor...

Ik hoop dat ik terug snel zwanger mag worden, want ik word gek van alle baby's en zwangeren rondom ons. Ik denk dat jij misschien wel in dezelfde vriendengroep als ons zit, want bij ons is het echt niet te doen op dit moment: de laatste twee weken zijn er drie baby's geboren, twee andere vrienden zijn zwanger voor exact dezelfde week als die waarin wij ons kindje gekregen zouden hebben (3e week januari 2011), in november worden er nog 2 baby's geboren, en dan zwijg ik nog over alle andere baby's die het afgelopen jaar zijn geboren. En echt niemand die ook maar een probleem heeft om zwanger te raken. Het langst dat een van al die koppels moest proberen is 5 maanden. Ik denk soms dat ik voor iedereen van onze vrienden alle statistiekjes invul, dat ik met alle ongeluk ga lopen of zo. Ik heb het echt heel lastig. Voor de zwangerschap had ik dat al, maar nu nog veel meer. Het liefst van al zou ik me opsluiten. Ik heb nog vaak heel veel verdriet over ons kindje dat niet is kunnen blijven leven, en kan heel moeilijk omgaan met al dat babygeluk. Ik weet soms echt niet goed hoe ik met die negatieve gevoelens en jaloezie en zo moet omgaan. Maar ja, hopelijk krijg ik weer wat hoop en lukt het dan wat beter...

Heel het fertiliteitsgedoe is echt vreselijk, dat zeg je juist...

Ik hoop heel erg voor je dat je goed nieuws hebt gekregen en dat je ook eindelijk zwanger mag zijn. Want ook al is het 'maar' een jaar, zoals ook bij ons. Een jaar duurt vreselijk lang als je aan het wachten bent op iets waar je zo naar verlangt...

Succes ermee en veel moed!

Liefs
Babs

Bientje
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 september 2010, 20:11

Bericht door Bientje » 14 september 2010, 21:58

Ook ik ken het gevoel dat jullie beschrijven...
Ik ben 28 en ondertussen 16 maanden aan het proberen.
Het is inderdaad vreselijk frustrerend dat alles bij iedereen precies van een leien dakje loopt, terwijl je zelf zoveel moeite moet doen!
Hoe komt het eigenlijk dat jullie met Clomid moesten stoppen? Had clomid dan geen goed resultaat? Of is de kans zwanger te worden bij menopur of pregnyl groter?
Ik neem sinds mei 3 pilletjes clomid en nog steeds geen resultaat.
Het sperma van mijn vriend is gecontroleerd en daar was geen enkel probleem. Bij mij werd ook PCO vastgesteld.

Blijven proberen en blijven hopen zeker?
Ik duim alleszins voor een positief resultaat!
xxx

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 8 oktober 2010, 9:55

Hallo allemaal,

Ik heb ook een gelijkaardig verhaal. Ik ben 34 en we proberen al 3 jaar kinderen te krijgen. Ik zit ook met PCO. Ondertussen zijn we al meer dan 1 jaar in behandeling, in het begin kreeg ik medicijnen toegediend die moesten helpen met mijn cyclus te regelen, dat lukte maar zonder verder resultaat. Sinds januari ben ik begonnen met Clomid met de nodige nevenverschijnselen als gevolg (misselijkheid, zeer gevoelig, slapeloosheid....). Na een paar cycli sloegen de pillen ook niet meer aan.

Nu ben ik ondertussen bezig met de 2e Menopur/pregnyl-kuur. Mijn NOD 28/10. En ja, het lijkt wel alsof iedereen maar zwanger wordt behalve ik. Zoveel collega's, vrienden met dat geweldig nieuws!!

Iedereen veel succes met de behandeling!!!

philomeentje
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 juni 2010, 18:56

Bericht door philomeentje » 22 oktober 2010, 11:50

Meiden,

ik heb een vraagje, maar ik kan misschien best eerst schetsen wat onze situatie is.

We zijn iets meer dan een jaar geleden gestopt met de pil. Ik kreeg geen menstruatie en zo ben ik vrij snel naar de gyn gegaan. Deze zag al aan mijn bloeduitslag: pco met insulinedeficiëntie. Met mijn ventje zijn zwemmertjes was alles okee. Tot half september een aantal rondes duphaston en clomid, ook al twee keer in combinatie met pregnyl. Half september stelde gyn voor om uiteindelijk toch een laparoscopie met ovariële drilling te doen, zodat de cystjes in mijn eierstokken weg zouden zijn. Deze laparoscopie gebeurde vorige week. Begin november moet ik terug naar de gyn om menopur op te starten.

Nu komt mijn vraag: die menopur- spuiten, hoe gaat dat in z'n werk? spuiten jullie zelf in? hoe vaak moet je bloed laten nemen? welke bijwerkingen hebben jullie?

Je ziet, ik heb heel veel vragen, maar ben al blij als een deel van het mysterie is opgelost.

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 22 oktober 2010, 12:27

Dag Philomeentje,

Heb je van de ziekenkas al toestemming gekregen voor Menopur? Want dat is een duurdere behandeling en dus eerst toestemming nodig.

Ik heb ondertussen 2 cylci met menopur achter de rug. Ik moet spuiten vanaf dag 2, halve ampulle. En dan vanaf dag 8 op controle, en dan kan het soms om de twee dagen op controle zijn zodat die dosis menopur kunnen aanpassen. Eerste keer moest ik tot dag 20 spuiten en op het einde 1 ampulle per dag, vorige cyclus was het maar tot dag 15 met 1/2 ampulle. Toen reageerde ik veel beter. Neveneffecten van menopur heb ik niet, in tegenstelling tot die Clomid. Wel spuit ik me af en toe een blauwe plek.
Het spuiten op zich valt wel mee, je krijgt normaal een starterspakket waarin alles goed staat uitgelegd. Veel succes ermee!!!

philomeentje
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 juni 2010, 18:56

Bericht door philomeentje » 22 oktober 2010, 15:12

Hey Koala,

de brief voor het ziekenfonds is al opgestuurd, ben eens benieuwd hoe snel ze iets laten weten. De behandeling met Menopur klinkt intensiever dan die met Clomid. Ben wel blij dat je wat meer info gegeven hebt, zo weten we hier tenminste ongeveer waarmee ik in november begin. Ben eens benieuwd of het me gaat lukken om zelf de spuiten te zetten, dat lijkt me op dit moment nog het moeilijkst.
Dankjewel hè!
Veel succes nog!

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 22 oktober 2010, 15:25

Hey Philomeentje,

Bij mij heeft dat wel een paar weken geduurd eer ik de toestemming kreeg. En de behandeling is wel intensiever maar het is ook beter te regelen. En minder bijwerkingen.

De eerste keer spuiten is inderdaad wel spannend, maar ik zette mijn pregnylspuit ook zelf. Gewoon wat vel tussen twee vingers nemen in je buik en daar dan de naald recht in steken en spuiten. En nadien wat ontsmetten. En af en toe er een blauwe plek bij nemen :-). En de eerste keren nam ik het boekje van het starterskit er steeds bij, en dan was het gewoon dat stap voor stap volgen.
Succes ermee!!!

philomeentje
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 juni 2010, 18:56

Bericht door philomeentje » 22 oktober 2010, 15:30

Dankjewel voor de goede raad, Koala!
Ik laat het wel weten als ik met de behandeling begonnen ben.
Nog veel succes, hè!

Bientje
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 september 2010, 20:11

Bericht door Bientje » 23 oktober 2010, 9:35

Amai meiden... Ik vind jullie echt dapper! Zo'n inspuitingen zijn toch niet niks hé.

Ik heb ondertussen terug contact opgenomen met de gynaecologe, want zoals Koala al schreef, ook ik heb ongelooflijk veel last van de Clomid. (hoofdpijn, pijnlijke borsten, misselijkheid, lichtflitsen en zwarte vlekken, hartkloppingen.... )
Ik ben het echt beu, na 5 dagen Clomid begint precies heel je lichaam te veranderen. (Ben ik nu toch zwanger? Want mijn buik voelt zo raar aan en ik voel me plots zo anders... Of is het door de clomid?)

Heb naar de gynae gebeld omdat ik het echt niet meer zie zitten met die clomid.
Ik weet niet of ik andere opties heb (inspuitingen ofzo) en of dat dan beter zou gaan.
Momenteel heb ik echt gewoon heel veel vragen en ben ik blij dat ik binnenkort terug op consultatie kan gaan en hopelijk wat meer verduidelijking krijg.

Wat doen jullie om dit alles emotioneel te verwerken?
Gaan jullie naar een psycholoog? Doen jullie iets van stress-vermindering? Of helemaal niets?

Philomeentje, ik duim voor je. dat je snel met je behandeling mag starten en dat er snel een gunstig resultaat op volgt!!!

Groetjes!

philomeentje
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 juni 2010, 18:56

Bericht door philomeentje » 23 oktober 2010, 10:15

@ Bientje: goed dat je afgesproken hebt met je gyn, als je twijfels hebt, is het beter om dit even te bespreken. Ik kan je wel niet vertellen wat de andere opties zijn. Ik denk wel dat je eerst een andere kuur moet krijgen voor je die Menopur mag gaan spuiten.
Wat betreft het emotionele aspect: ik ga niet naar een psycholoog (al heb ik er zo al wel eens eventjes over nagedacht, maar het idee al vrij snel laten varen), ik doe ook niet aan stressreductie (ik zou wel willen, maar de tijd ontbreekt). Ik huil uit bij mijn ventje, en reageer op hem vaak ook de frustraties uit - spijtig genoeg. Ik heb gelukkig ook een aantal goede vriendinnen en collega's bij wie ik mijn ei kwijtkan. Op dit forum vind ik ook regelmatig wel iets dat moed en steun geeft. Maar af en toe loop je toch nog tegen de muren op. Het maandelijkse wachten en het 'rouwproces' is zwaar, en je moet jezelf toch ook heel snel herpakken, want dan begint je volgende cyclus weer en begin je weer te hopen. Ik merk wel dat ik niet veel meer durf hopen ondertussen (al doe ik het vaak toch, ik kan het niet helpen), ik veronderstel dat dat uit zelfbescherming is.

Hoe gaan anderen hiermee om?

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 25 oktober 2010, 10:44

@Bientje, voor je kan beginnen met Menopur moet je inderdaad een aantal cylci met Clomid doorlopen. Tenzij je echt veel last hebt of als clomid geen effect heeft. Dan kan de gyn een aanvraag indienen voor Menopur, maar dat is een heel stuk duurder en dus moet de ziekenkas daar eerst goedkeuring voor geven.

Ik ga ook niet naar de psycholoog en kan net als philomeentje bij mijn vriend en familie en een paar goede vrienden terecht. En dat helpt veel. En uiteraard kan ik in dit forum ook bij velen steun vinden. Maar het is inderdaad niet gemakkelijk. En als je de nood hebt aan een psycholoog, dan zou ik daar zeker niet over twijfelen. Ik heb ooit al eens voor iets anders therapie gevolgd en dat heeft me toen heel goed geholpen. En wellicht helpt me dat nu nog steeds wat bij al die teleurstellingen elke maand. En ik blijf die hoop ook nog elke maand hebben hoor, al probeer ik mezelf daar tegen te beschermen. Tja, het blijft heel emotioneel he zo'n behandeling

swiet
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 september 2010, 16:57

Bericht door swiet » 25 oktober 2010, 17:58

Ik zal de volgende cyclus ook met menopur starten, omdat clomid teveel bijwerkingen had (waaronder te dun baarmoederslijmvlies). Ik weet nog niet of ik het ga durven om het zelf te doen.
Philomeentje, ben jij intussen al begonnen?
Veel succes allemaal!

philomeentje
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 juni 2010, 18:56

Bericht door philomeentje » 25 oktober 2010, 19:30

Hey Swiet,

ik ben nog niet begonnen, ik moet nog wachten tot ik brief terugkrijg van de mutualiteit en ik mag pas op 8/11 terug naar de gyn - dus daarna beginnen we pas. Ondertussen is het wachten, en dat is eigenlijk ook niet altijd even fijn, maar ja!
Veel succes in ieder geval al, en laat weten hoe het loopt (en of je het zelf aandurft om de spuiten te zetten, want ik vind het precies ook best eng!).

liefs!

koala
Berichten: 721
Lid geworden op: 3 december 2009, 19:01

Bericht door koala » 26 oktober 2010, 9:25

hey dames,


de eerste spuit is altijd even spannend en toen heeft mijn vriend mee geholpen. Maar nadien deed ik het liever zelf, dan had ik er meer controle over. Maar bij iemand anders op het forum deed haar vriend dat altijd, zo voelde hij zich ook betrokken bij het geheel. Dus dat is natuurlijk ook een optie.

@Swiet, bij mij was mijn baarmoederslijmvlies ook te dun, ik zag ook enorm af van die Clomid en de laatste keer had het zelfs geen effect meer.
Dus succes allemaal met de menopurspuiten. Ik heb ondertussen mijn 2e cyclus achter de rug en mag dat vieren met een positief resultaat. Dus het kan bij jullie ook lukken!!! Spuiten maar!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten