HELP! Vragen ivm spermakwaliteit en TESE (lang verhaal)

Andere behandelingen forum.
Plaats reactie
Nejo
Berichten: 27
Lid geworden op: 8 juni 2008, 21:05

HELP! Vragen ivm spermakwaliteit en TESE (lang verhaal)

Bericht door Nejo » 30 oktober 2010, 10:02

Hoi,

ik zit met een aantal vraagjes over spermakwaliteit.
2 jaar geleden was het sperma van mijn vriend matig, dwz we konden spontaan zwanger worden als we veel geduld hadden. Uiteindelijk kozen we voor IUI (niet in een fertiliteitscentrum) en werden we na de eerste poging al zwanger. (dus zo slecht zal het wel niet geweest zijn).
Nu ons zoontje 18 maanden is en we alweer een jaar vruchteloos voor een brusje proberen te zorgen, zijn we naar een fertiliteitscentrum (het andere labo mocht geen sperma meer bewerken) gestapt. Nu blijkt het sperma van mijn vriend geen of nauwelijks bewegende zaadcellen (wel genoeg in aantal en prima in vorm) te bevatten. We komen zelfs niet in aanmerking voor IVF :cry: Enkel ICSI met TESE zou voor ons uitkomst kunnen brengen.

Maar we stellen ons hier toch wel vragen bij. Vragen waar we geen antwoord op krijgen ....
Hoe kan het dat sperma zo kan verslechteren op 2 jaar tijd zonder aanwijsbare oorzaken? Kan stress een oorzaak zijn (vriend heeft veel stress op het werk) en waarom wordt daar niet naar gevraagd bij een sperma-onderzoek? Welke gevolgen heeft TESE op eventuele latere spermaproductie? Is er een manier om spermakwaliteit te verbeteren? Kan het zijn dat afhankelijk van welk labo het sperma-onderzoek doet, de resultaten verschillen? Wat als we opnieuw een sperma-onderzoek laten doen in een ander labo en het hier wel goed is?

Ik ga ervan uit dat die mensen in het fertiliteit echt wel weten waar ze mee bezig zijn, maar naar mijn gevoel (en ook dat van mijn vriend) kloppen de uitslagen van het sperma-onderzoek niet helemaal, of worden ze erger voorgesteld dan ze zijn. We hebben ook geen cijfers gekregen, dus we weten ook niet hoeveel bewegende cellen er wel gevonden zijn.

Weten jullie raad? Heeft er nog iemand iets gelijksaardig meegemaakt en hoe liep het bij juliie af?

Hopelijk krijg ik van iemand antwoord ....

Groetjes,

een radeloze Nejo

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 30 oktober 2010, 12:12

Is de nieuwe vaststelling gedaan op 1 zaadstaal of op meerdere?
Er kan wel wat variatie op zitten in de resultaten, dat is bij 'normale' mannen ook zo.

Toch even vragen:
Werd het staal thuis geproduceerd en dan binnengeleverd?
Het vervoer mag niet te lang duren én het staal moet warm gehouden worden (ik ben zeker dat je dat weet, maar voor de volledigheid ...)

Wat verbetering van kwaliteit betreft, er zijn jammer genoeg geen middelen die een markante verbetering opleveren. Geen wetenschappelijk onderbouwde middelen bedoel ik.
Wat de invloed van stress betreft, vraag het zeker aan je fertiliteitsarts.

Als je twijfels hebt aan de uitkomst van het lab, ga ergens anders voor een tweede opinie.
Ben je naar een fertiliteitscentrum geweest, of naar een gewoon lab?

Over TESE weet ik niet zoveel, misschien eens kijken in het forum over 'mannelijke aandoeningen'.

Onze pogingen voor een tweede lukken ook niet, ben ook danig gefrustreerd. Onze dochter kan veel, maar ons verlangen naar een broertje of zusje kan ze niet wegnemen.

Hou er de moed in

miekske
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 augustus 2010, 11:35

Bericht door miekske » 30 oktober 2010, 16:26

Hoi Nejo,

Wij hebben ervaring met het zaadprobleem. Mijn vriend heeft 3 maal een spermastaaltje ingeleverd en 3 keer zijn er geen of maar enkele zaadjes gevonden. Ook wij zijn waren dus aangewezen op TESE.
Er zijn toch wel degelijk manieren om de zaadkwaliteit te verbeteren, al zijn ze niet allemaal wetenschappelijk onderbouwd! Mijn vriend mocht niet meer in bad of heet douchen, geen sauna, geen laptop op schoot of mobiel in de broekzak. Geen strak ondergoed of strakke broeken, niet meer fietsen en geen deodorant gebruiken.
Verder slikt hij vit. B12, vit. D3, Omega 3, selenium/zink en tarwekiemolie.
Ook mag hij geen alcohol en caffeïne meer drinken.

Na een aantal weken weer een zaadonderzoek laten doen en jawel, ineens had hij veel meer goede zaadjes en zelfs goed genoeg voor ICSI! Waarschijnlijk gaan we dus geen TESE nodig hebben. Zo hoor ik van meerdere lotgenoten dat ze baat hebben bij deze leefwijze en daardoor beter zaad hebben.

Gevolgen van een TESE voor een man zijn dat het testosterongehalte daalt. Dit zal dus eerst getest worden van tevoren. Een testosteronwaarde van 11 is geloof ik wat een man minimaal moet hebben. Als hij daarboven zit kan een TESE gerust uitgevoerd worden, zit hij op de grens dan zou het kunnen zijn dat hij na de TESE de rest van zijn leven hormonen (extra testosteron) moet slikken. Gelukkig komt dit niet vaak voor hoor!

Hopenlijk heb ik wat vragen kunnen beantwoorden en veel succes!

Liefs Miekske

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 30 oktober 2010, 19:38

De temperatuur van de teelballen die niet te hoog mag worden is alvast iets dat wél wetenschappelijk onderbouwd is.

Wij hebben eens een poging moeten uitstellen omdat mijn man flinke koorts had gehad.

Weet wel dat je man 2 a 3 maand voor de cyclus al moet beginnen met aanpassen van de levensstijl (en volhouden!), want zo lang duurt het om zaadcellen te maken.

De anderen weet ik niet. Je kan eens kijken op pubmed, maar die wetenschappelijke studies zijn vaak erg moeilijk te verstaan. Daar heb je je arts voor. :-)

H.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten