IVM of in-vitro maturatie

Andere behandelingen forum.
bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 1 maart 2011, 12:02

hey saartje,

selcht nieuws hier. Het vruchtje (of de vrichtjes, ik zal het nooit weten) is afgestorven :cry: Het sprookje is al uit.
Pff ik ben echt over mijn toeren.
Ik mag als ik dat wil meteen beginnen voor een volgende cryo-poging (zodra mijn regels doorkomen) maar ik weet het nu niet zo goed. Misschien moet ik het even laten bezinken, ik ben nu al zoveel maanden bezig.
De monitoring was heel lief aan de telefoon maar ik zou het wel fijn gevonden hebben als ze zeiden dat ik nu eens bij de dokter kon langsgaan of bij de studieverpleegster. Ik heb dan maar een afspraak gemaakt bij mijn eigen gynaecoloog vrijdag, zien wat hij mij aanraadt.

Hoe is't ondertussen met jou? Ik ken die Gonal-F niet maar ik herinner me wel dat Dr Devos mij die pen bij ons allereerste gesprek ook getoond had en dat zal er niet simpel uit!

Hou mij op de hoogte hé, ik duim voor je.
xx

ringling
Berichten: 739
Lid geworden op: 17 maart 2010, 18:46

Bericht door ringling » 2 maart 2011, 9:03

Hallo,

ik zit al een tijdje op het forum in andere clubjes maar kreeg gisteren het voorstel om met ivm te starten.

Maar ik wil eerst en vooral starten met te reageren op het berichtje van bubblegum... wat erg voor je! Ik stuur je een virtuele knuffel en wens je veel moed om dit een plaatsje te kunnen geven.
Wat je vertelt over de monitoring is herkenbaar: ze zijn erg begripvol aan de telefoon. Maar soms heb je nood aan iemand die je even 'live' opvangt en advies geeft. Aan de andere kant zijn mijn persoonlijke ervaringen met de opvolgende gyn in Jette niet altijd even denderend: ik moet altijd mijn verhaal zelf even schetsen (of hij leest te snel mn dossier en mist dingen...)

Ik zal even kort mijn parcours schetsen:
2j geleden gestopt met de pil. erna 3m onregelmatige cyclus en dan niets meer... Gestart met clomid zonder resultaat (behalve kleine cyste nu en dan). Na 1j gestart met IUI. Reageerde toen al te sterk op de clomid waardoor ik teveel eicellen moest laten wegprikken. na 3x IUI al overstap naar IVF. Eerste IVF in juni vorig jaar: resultaat: 35 eicellen, 8 bevrucht, 3 cryo's. 1e cryo werd een buitenbaarmoederlijke zw, en door een methotrexaatspuit moest ik 3 maand verplicht wachten.
Gisteren negatief nieuws van laatste cryo. Had in de namiddag opvolggesprek bij dr Stoop, die me ivm aanraadde.
En ik moet zeggen: het idee van minder stimulatie en fysieke ongemakken sprak me wel aan. Normaal belt dr DE Vos me vandaag om een gesprek te plannen.

Kan iemand me zeggen hoe het zit met slaagkansen bij ivm? Zijn die lager dan ivf?
Bij de bevruchting zouden ze deze keer wel icsi toepassen ipv ivf.

Groetjes,
Ringling

ringling
Berichten: 739
Lid geworden op: 17 maart 2010, 18:46

Bericht door ringling » 2 maart 2011, 9:06

Mag ik het lijstjes-idee van de andere clubjes hier lanceren? Ik vind dat erg makkelijk om te volgen wie in welke fase zit!
Ik zal alvast starten:

Ringling, 29j, 3 IUI, 1 IVF met 3 cryo's, 1 bbz, wacht op gesprek dr De Vos voor start IVM

L***
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 december 2008, 16:51

Bericht door L*** » 2 maart 2011, 11:51

ringling, ik kom je hier even een hart onder de riem steken. hopelijk is dit de oplossing voor jou! veel sterkte met het verwerken van je tegenslag en veel succes deze maand.
ik denk aan je en zal hier wel af en toe komen piepen (of doe jij dat ook bij ons?)

ook aan alle anderen hier veel succes: de wonderen zijn de wereld nog lang niet uit!!!

ringling
Berichten: 739
Lid geworden op: 17 maart 2010, 18:46

Bericht door ringling » 2 maart 2011, 11:59

L*** schreef:ringling, ik kom je hier even een hart onder de riem steken. hopelijk is dit de oplossing voor jou! veel sterkte met het verwerken van je tegenslag en veel succes deze maand.
ik denk aan je en zal hier wel af en toe komen piepen (of doe jij dat ook bij ons?)

ook aan alle anderen hier veel succes: de wonderen zijn de wereld nog lang niet uit!!!
Thanks L***! En ja hoor, ik zal nog komen piepen bij jullie. Ik merk wel dat jullie een beetje overal zitten :D Ik lees daarom veel topics mee, maar reageer soms wat minder.
Doordat ik gisteren al gesprek had bij de gyn, 2uurtjes na het negatief nieuws, zitten mijn gedachten al volledig bij een nieuwe poging. Nu ik een alternatief heb voor een heftige verse ivf poging, zie ik t terug wat beter zitten!

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 2 maart 2011, 14:05

Hey bubblegum,

oh nee, nee, nee godverdomme toch, sorry voor het vloeken. Ik had je dit zo hard gegund!! Pff, dit is echt niet leuk!
Ik weet niet wat ik moet zeggen, gewoon dat dit weer niet eerlijk is, he.
Inderdaad, die mensen van de monitoring zijn superlief, en ik begrijp je maar al te goed, je wil graag eens deftige uitleg van studievpk of dokter. Weet je wat ik wel doe? Ik bel zelf de studievpk op, die telnrs staan normaal op je schema ivm stimulatie en ik vraag om dr devos te spreken. Als ik een ding geleerd heb in behandeling op fertiliteit, is dat je je niet mag laten doen! Dit is mss niet direct een troost, maar dan kan je tenminste uitleg vragen en kun je het al beetje plaatsen.

Liefste bubblegum, ik vind het echt zo erg voor je, niet eerlijk of fair, dus moest je graag eens komen babbelen of je mag mij altijd mailen saartje1905@hotmail.com.

Dikke knuffel
sarah

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 2 maart 2011, 20:29

Hey ringling,

Waarschijnlijk heb je mijn verhaal al een beetje kunnen volgen. Ik heb PCO (polycystische ovaria)waardoor ik ook onregelmatige cycli heb. Na mijn IUI werd ik doorverwezen naar dr devos voor IVM. Mijn probleem is vooral dat ik heel moeilijk te stimuleren ben waardoor het risico te groot is op hyperstimulatie.

De slaagkansen van IVM zijn lager dan deze van IVF, praktisch evenveel als slaagkansen bij IUI. IVM is heel interessant omdat er minder stimulatie gebeurd en er onrijpe eicellen kunnen "geoost" worden. Nadeel is wel dat u baarmoeder niet de tijd krijgt om zich voor te bereiden op innesteling, na pick-up krijg je dus boost van hormonen en hopelijk is je baarmoeder dan klaar voor terugplaatsing.
Na pick-up worden eicellen gerijpt (48U), 2 dagen na pick-up moet je partner gaan voor spermastaal en dan 3 dagen later word je opgebeld voor embryotransfer.

Mijn ervaring met IVM is niet zo goed, 3 IVM pogingen gehad met maar embryotransfer, ik had niet voldende eicellen. Dus ik moet overschakelen naar IVF.

Veel succes
sarah

ringling
Berichten: 739
Lid geworden op: 17 maart 2010, 18:46

Bericht door ringling » 4 maart 2011, 8:51

Wat ik eigenlijk niet goed snap is waarom het nu pas als pco benoemd werd... Bij mij is het zo dat ik zonder medicatie geen eicel had en met reageer ik iets té goed. Met clomid had ik vb 2 of 3 follikels. Met puregon had ik er 35... Is dat trouwens sowieso overstimulatie of moeten hiervoor ook andere aanwijzingen zijn. Tijdens de verse ivf spraken ze wel van dreigende overtimulatie, maar hebben ze toen zo niet benoemd. Nu, 9 maand later, wel... Hmm...

Als ik het verloop van ivm wat lees, heb ik de indruk dat het erg snel gaat, sneller dan ivf precies. Dus: een 3-tal dagen stimulatie, pick-up, 2d later spermastaal, 3d later TP. 2 wachtweken of 1?? Ik ben nu 1 gewoon, wat een echte luxe was... (mijn embryo's waren 5d)
Als het zo snel vooruitgaat: I Like :D

bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 4 maart 2011, 13:54

hey

merci voor je steun saartje (en ringling).
Ik heb het toch wel moeilijk :cry:
Op aanraden van mijn omgeving ben ik woensdag en gisteren gaan werken.
Maar gisteren had ik een congresdag in een ziekenhuis en die begon met een rondleiding onder andere door de moeder-kind diensten. Dat was best confronterend. Gisteren avond voelde ik mij echt heel moe dus heb ik besloten van vandaag een dagje thuis te blijven.

Over een uurtje ga ik naar mijn gynaecoloog. Ik heb toch redelijk wat vragen voor hem. Ik hoop dat hij mij wat raad geeft of ik nu meteen voor een nieuwe embryotransfer (heb er nog ééntje) ga of beter even pauzeer.
Ik heb ook enkele dagen heel gevoelige borsten. Ironie, woensdag waren het precies twee kasseien. Sinds vorige nacht heb ik ook echte steken aan de rechterkant in mijn buik, en ik ben nog niet beginnen bloeden. Dus ik maak mij wel wat zorgen.

Ach, kortom, ik heb eigenlijk wel nood aan een babbel met een zorgverlener. Ik heb woensdagnamiddag toen ik alleen op kantoor zat al mijn moed bij elkaar geraapt en gebeld naar de studieverpleegkundigen en daar was niemand bereikbaar, dat kan natuurlijk maar als patiënt voel je je dan toch een beetje verloren. Ik durf als patiënt ook niet zo goed de hele tijd te bellen, ik ben bang dat ze gewoon gaan zeggen, afwachten en het komt wel goed ofzo.

Anderzijds besef ik wel dat een miskraam later in de zwangerschap wsl veel erger is. Maar toch, op één week tijd ga je dromen en wordt het allemaal concreet en plots is dat allemaal weer weg. En altijd die vraag waarom :cry:

Maar het gaat wel al beter dan de eerste dagen, toen heb ik veel geweend wat ik anders nooit echt doe (ik ben dan ook nog niet veel tegengekomen) en nu ben ik precies al wat rustiger. Tijd en bookes, zeggen ze dan hé.

Saartje meisje, hoe zit het met de behandeling bij jou ? IVF houdt meer risico's in voor jou maar anderzijds zijn de slaagkansen wel iets beter zeker. Dus ik hoop echt dat het allemaal vlot loopt.

Ringling ik vind IVM inderdaad niet zo heel zwaar, alleen voor de embryotransfer moest ik wekenlang suprefact snuiven en veel progynova en utrogestan nemen. Maar ik heb daar wel weinig last van gehad. Het is individueel zeker ...

liefs bubblegum

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 4 maart 2011, 22:23

Hey bubblegum,

Ik snap hoeveel verdriet en pijn je nu hebt, heb het ook al allemaal 2 keer meegemaakt. Je mag zeker best verdrietig zijn, ook al wist je nog maar een week dat je zwanger was. Die kleine mensjes hebben wel echt een week in je buik gewoond, he. Ik was telkens 7 weken zwanger wanneer ik miskraam kreeg, en heb ook veel commentaar gekregen maar ik was gewoon dolgelukkig dat ik zwanger was, vooral omdat het ook allemaal zo evident niet is bij ons!

Neem je tijd om verdrietig te zijn, iedereen verwerkt dit op zijn manier. Weet dat ik er altijd voor je ben, he. Veel sterkte meid

Ik heb gisteren echo + ba gehad, khad rechts 10 follikels, waarvan paar rond de 10mm en links is zoals altijd niet zichtbaar. Moet nu verder gonal-f spuiten, zondag terug echo.

Ringling:
Al bij dr devos geweest? Ik moest altijd gemiddeld zo'n 5 dagen menopur spuiten, nadien pick-up en dan 2 dagen later icsi, en 3 dagen later embryotransfer.

Veel succes

bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 6 maart 2011, 10:52

hey saartje

Ik ben gisteren geweest voor een bloedprik. Er is nog één embryootje ingevroren en als ik dat wou gebruiken moest ik op dag één van mijn regels gaan voor bloed.

Ik heb erg getwijfeld of ik meteen zou verder doen maar mijn man vond dat beter. En ook de gynaecoloog zei dat het best goed kan. Hij raadde ons aan van te gaan voor ons eskimootje. Als het nu niet lukt moeten we herbeginnen en dan bouwen we een pauze in. De gynaecoloog zei dat ik dan misschien een paar maanden de pil moet nemen, maar wel één die de kwaliteit van mijn eicellen op termijn verbetert. Enfin eerst hopen dat het niet zover komt, maar ik moet realistisch blijven.

Het verdriet zit er nog maar ik het gaat wel al een beetje beter. Ik heb het wel moeilijk met het feit dat ik nu mijn regels heb, was behoorlijk over mijn toeren toen ze doorkwamen. Nu is het écht weg hé .. :cry:

Ik wist niet dat jij hetzelfde hebt meegemaakt, en 2 keer dan nog. Pff. Is wel moeilijk om dan optimistisch te blijven hé ..

Hoe komt het dat links niet zichtbaar is bij jou? Zit de eierstok te laag ofzo? Is best lastig. Hoe lang ben je nu al bezig met de gonal-f? Is dat hetzelfde als menopur (ook spuitjes in de buik)?

Ik duim heel erg voor een goede echo vandaag, hou me op de hoogte hé!
xxx

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 6 maart 2011, 20:07

Hey bubblegum,

Ja, heb wat jij nu meemaakt ook allemaal meegemaakt, is pijnlijk, heel oneerlijk, maar ja, kheb mij na een tijdje getroost met het feit dat het babytje waarschijnlijk iets mankeerde, en dat de natuur beslist heeft. Is bij mij nu een jaar geleden, en ik denk er nog vaak aan, maar ik heb het een plaats gegeven.

Vandaag naar echo geweest, was een hele brute arts, amai, ik weet dat het daar allemaal vlug moet gaan, maar kvind dat ze toch een beetje meer respect mogen tonen. Ze heeft mij niets gezegd, behalve dat het nog veel te vroeg was. Ik moet meer Gonal-F spuiten. Ja, is ongeveer hetzelfde als menopur maar is met een pensysteem. Ik ben daarmee wel vertrouwd, want ik spuit ook insuline voor mijn diabetes. Donderdag terug echo en bloedafname.

Wat moet jij nu doen? Eerst terug bij dr devos gaan en dan cyclus opbouwen of zo? Ik zou denk ik ook moest ik in jouw schoenen staan kiezen voor ingevroren embryotje. En nadien inderdaad een pauze inlassen. Khoop natuurlijk dat die pauze niet nodig is en dat het prijs is met het "eskimootje" maar ja, daar is natuurlijk geen garantie voor.

We moeten erin blijven geloven, he!

Tot hoors
sarah

bubblegum
Berichten: 278
Lid geworden op: 26 november 2010, 13:18

Bericht door bubblegum » 7 maart 2011, 10:40

hey saartje,

het gaat hier snel, heb bloed laten trekken omdat ik mijn regels had en moet vanaf vandaag al progynova nemen en voorbereiden voor de terugplaatsing van ons embryo. Op 19/3 doen ze een controle-echo + bloed, als het dan okee is zal ik utrogestan mogen opstarten en dan zou de terugplaatsing (ten vroegste) al zijn voor 24/3! Zo snel had ik het niet verwacht, normaal gezien moet ik eerst 2 weken suprefact nemen maar dat laten ze nu wegvallen.

Wat ik wel raar vind: ik weet niet waarom nu ineens zonder suprefact. Niet dat ik dat erg vind (integendeel) maar ik ken het verschil niet en heb geen idee waarom nu het schema ineens aangepast wordt. Maar het zal wel voor het beste zijn.

Wat jammer zeg van die dokter gisteren. Moest het snel gaan voor haar? En hoe is het met de gonal-f, nog geen tekens van overstimulatie? Ik hoop zo hard voor jou dat het lukt meisje en dat je veel goede eicellen hebt!!

Werk jij in het UZ? Anders kunnen we eens een koffietje gaan drinken ofzo als ik daar nog eens ben? Dat zal nu wel nog even duren want de eerstkomende afspraak is op een zaterdag. Maar een babbeltje zou wel fijn zijn, allé als je dat ziet zitten hoor :)

liefs bubblegum

saartje1905
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 maart 2010, 22:13

Bericht door saartje1905 » 7 maart 2011, 21:45

Hey bubblegum,

Amai, gaat allemaal precies redelijk snel bij jouw. Ik kan je moeilijk helpen met je vraag over suprefact, want ik heb het nog nooit genomen, weet zelfs niet voor wat het dient, kben nog nooit in de fase van een cryo geraakt :( .

Ik vandaag effe op CRG geweest, kmoest medicatie gaan halen, en dr devos tegen het lijf gelopen. Kheb soms het gevoel dat hij het zelf allemaal niet weet. Heb nu 2 echo's gehad en er beweegt niet veel, follikels groeien niet goed, maar hij durft de dosis ook niet te veel opdrijven omwille van risico op hyperstimulatie. Heb nadien verpleegkundige gezien(joyce, een keilieve) en zij zei dat het bij mij een kwestie is van een paar goeie follikels, en niet veel follikels, maar ja. We zien wel donderdag of er dan iets is gebeurd in mijn buik.

Ja, ik werk in het UZ als verpleegkundige, kwil wel graag is een koffietje gaan drinken, maar tijdens de werkuren is dat bij mij niet mogelijk. Mss als ik in recupe ben, en jij moet komen want ik woon toch niet zo ver van het ziekenhuis.

Kben blij dat het voor jou toch nog redelijk vlot gaat, nu duimen maar hé!

Groetjes
sarah

ringling
Berichten: 739
Lid geworden op: 17 maart 2010, 18:46

Bericht door ringling » 8 maart 2011, 17:42

Hallo hallo,

efkes snel stand van zaken (hectische dag vandaag!):
van 9u15 tot 12u30 in Jette gezeten. Gesprek met Elsie gehad en echo bij Dr De Vos.
Planning:
morgen start met gonal f (nieuw voor me) tem vrijdag. Zondag opvolggesprek Andrea en echo Dr Ortega. Als alles normaal is, maandag PU. En dan zal het afhangen in welke groep ik terecht kom. Als ik TP krijg (dus in de verse poging) dan de zaterdag TP. Als niet gebeurt dan een biopsie van mn baarmoederslijmvlies. En pas een cryo-TP erna.
Alle medicatie is weer nieuw voor me: gonal f, extra pregnyl, oestrogel, een suppo voor de PU (jippie :shock: )
Wie weet loop ik jullie trouwens tegen het lijf in Jette :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten