terugplaatsing met ECD - 1 of 2 embryo's?

Eiceldonatie forum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
Sfie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 september 2017, 11:33

terugplaatsing met ECD - 1 of 2 embryo's?

Bericht door Sfie » 28 maart 2024, 16:22

Hey, ik ben normaal gezien niet zo actief op deze fora, maar twijfel nu heel hard dus hoop wat gelijkgestemden te vinden om mee te denken...
Volgende week heb ik een terugplaatsing bij Dr De Brucker.
In mei ben ik -na 18 pogingen IUI/IVF/ICSI- bevallen van een zoontje.
Dit is dus de poging voor een broertje/zusje.
Gezien mijn leeftijd is het nu echt wel de laatste poging... Mijn eerste zwangerschap verliep heel vlot.

Ik ben alleenstaande moeder (in een LAT-relatie - week om week is er dus wel meestal een partner) met een goede job en een agenda die ik zelf zeer flexibel kan invullen.
De zorg voor mijn zoontje ervaar ik niet als lastig, integendeel...alles loopt heel vlot. Ik ben goed in multitasken ;-)

Nu is mijn grote dilemma: volgende week 1 of 2 embryo's laten terugplaatsen. Dit is de enige en laatste kans om nog eens zwanger te worden... dus die wil ik optimaal benutten.
Een tweeling erbij zou natuurlijk heftig zijn, zeker de eerste jaren, maar naar mijn gevoel niet onoverkomelijk.
Ik heb een sterk netwerk maar op vandaag 'gebruik' ik dat niet vaak...omdat ik alles wel geregeld krijg zonder ze teveel 'lastig te vallen'.
En ja, en tweelingzwangerschap is lastiger en vaak met meer complicaties.
Ik vraag mij af of ik dat 'risico' moet nemen...

Iemand die raad kan geven...?
Mijn hoofd en mijn hart spreken elkaar tegen.....

mich75
Berichten: 2999
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: terugplaatsing met ECD - 1 of 2 embryo's?

Bericht door mich75 » 28 maart 2024, 16:51

Wij hebben 1 dochter gekregen met eigen eicellen en zijn nadien overgestapt op ecd bij dr DB.

Omdat mijn eerste zwangerschap probleemloos was verlopen en we nog meerdere kinderen wilden en ik mijn leeftijd niet meehad (toen 43), mocht ik er 2 laten terugplaatsen en dit is onze tweeling geworden.
Wij hadden daarna nog graag 2 kindjes en nog een tweeling zou dan ook maar 1 zwangerschap en 1 bevalling zijn.

DB stond hier niet voor te springen maar heeft het wel toegestaan. Ik werd terug zwanger van eentje, maar is mk geworden, daarna weer 2 teruggekregen maar negatief en de maand erna nog eens 2 en zwanger van 1.

Een jaar na de geboorte wilden we voor nummer 5 gaan en heel bewust gekozen om ze per 1 te laten terugplaatsen, jammer genoeg kregen we vlak voor tp te horen dat onze embryo's definitief geblokkeerd werden.

Ik vind een tweeling wel meevallen, maar dat is niet bij iedereen zo.

Ik heb de risico's een beetje weggewuifd, maar ze zijn er wel, al zijn wij gelukkig bespaard gebleven.

Waarom wil je er 2 laten terugplaatsen? Om je kansen te verhogen?
Als je er nu 1 laat terugplaatsen en het mislukt, dan kan je volgende maand toch het andere laten terugplaatsen.

Of zou je graag nog 2 kindjes hebben, maar nog maar max 1 zwangerschap?
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Sfie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 september 2017, 11:33

Re: terugplaatsing met ECD - 1 of 2 embryo's?

Bericht door Sfie » 29 maart 2024, 9:26

Hey, dankje voor je uitgebreide reactie!
Ook al een heel proces achter de rug blijkbaar.

Mocht ik mogen kiezen (lees: mocht het allemaal zonder problemen zijn verlopen toen ik een jaar of 15 jonger was ;-) ), dan had ik wellicht 5 kinderen gehad...
Dus 2 extra zou ik hélemaal niet erg vinden.
Je weet natuurlijk op voorhand niet hoe dat gaat lopen. Mijn zoontje is (behalve voor 't slapen) echt wel een makkelijk kind - so far...

Maar de belangrijkste reden dat ik er 2 zou laten terugplaatsen is wel de verhoogde slaagkans... Ik ben 45, dus als ik al 15 jaar zeg dat ik geen tijd meer mag verliezen, dan is dat nu écht wel zo.
Ik zou inderdaad meteen (1 wachtmaand?) kunnen opnieuw proberen mocht de poging niet lukken, mar elke maand erbij vind ik teveel...
18 pogingen IUI/IFV/ICSI
mei 2024 - zoontje met ECD

mich75
Berichten: 2999
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: terugplaatsing met ECD - 1 of 2 embryo's?

Bericht door mich75 » 29 maart 2024, 10:41

Eens je in een traject zit is elke dag er 1 teveel 😉

Je kan echt maand na maand proberen, als je lichaam het aankan, ik had er op den duur wel last van dat ik geen natuurlijke cyclus meer had. Ik zou een pauze inlassen als het niet gelukt was, maar ik was zwanger.

Als een poging negatief is kan je opnieuw starten op dag 2 van je ms.

Laatste keer bevallen op mijn 46 en als we nog verder hadden kunnen doen dan was ik 48 geweest.

De risico's even buiten beschouwing gelaten, moet je er rekening mee houden dat tweelingzwangerschap toch zwaarder is, tot 6-7 maanden ging het vrij goed, maar daarna was ik veel minder mobiel, heel vlug vermoeid,...
Er is altijd kans dat je langer in het ziekenhuis moet blijven of toch zeker de kindjes, is ook een hele organisatie, zeker als je al een kindje hebt.

Eventueel andere auto, vaak geraken er geen 3 autostoelen naast elkaar op de achterbank.

De beslissing hangt misschien ook wel af van hoeveel embryo's je nog hebt en wat DB aanraadt.

Als een tweeling welkom is dan zou ik het doen, als het enkel is om je kansen te verhogen niet.

Succes.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Sfie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 september 2017, 11:33

Re: terugplaatsing met ECD - 1 of 2 embryo's?

Bericht door Sfie » 29 maart 2024, 11:03

Dat klinkt allemaal zeer aannemelijk... thanks :-)
Voorlopig is 't plan om ééntje te doen. Ik heb nog 4 dagen bedenktijd ;-)
18 pogingen IUI/IFV/ICSI
mei 2024 - zoontje met ECD

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten