Te oud voor kinderen

Eiceldonatie forum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
Lies74
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 18:43

Te oud voor kinderen

Bericht door Lies74 » 20 augustus 2017, 19:14

Hallo
Ik ben 43 en mijn man 52
Ik wil graag nog een kind maar met ivf met eigen eicellen lukt niet meer.
Ik las goede resultaten uit Ivf Spanje
Ik heb al een kind van 10 uit een vorige relatie.
Hoe gaat zij hier op reageren? Hoe zou dat voelen om 1 kind van mij genetisch en 1 kind van een donor? Gaat mijn genetische dochter dat later aanvaarden als ze de uitleg over donatie krijgt? Ze zou dan geen enkele biologische band hebben met het kind.
Ik twijfel enorm maar heb niet veel tijd
En ik heb schrik van mogelijke complicaties en kosten

NeleJ
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 februari 2017, 16:35

Re: Te oud voor kinderen

Bericht door NeleJ » 23 augustus 2017, 13:12

Hallo Lies,

ik worstel met dezelfde problemen. Ik heb ook een 'eigen' kind. voor een tweede kind ben ik aangewezen op eiceldonatie. Het zou wel een kind zijn met dezelfde vader en Ik ben iets jonger.

Ik twijfel ook enorm, en de laatste maanden neig ik meer om het zo te laten, en gelukkig te zijn met één kind... ik heb in een impulsieve bui ook al de baby en peuterspullen weggedaan.

Het is allemaal niet gemakkelijk...

Kriske
Berichten: 8
Lid geworden op: 9 juni 2017, 15:55

Re: Te oud voor kinderen

Bericht door Kriske » 23 augustus 2017, 15:23

Hoi,

Ik volg dit forum ook even. Niet dat ik vind dat ik te oud ben voor kinderen (ben 37, mijn partner 40). We hebben samen een dochter van 4 jaar en voor een 2e zijn we mss ook aangewezen op ECD (staan nu aan de start van ICSI, maar heb een hele lage AMH-waarde). Mijn angst is ook: ga je je 'eigen' dochter niet liever zien dan een kind dat genetisch niet van jou is? Vertel je dat kind later over de ECD? Indien ja, zie ik al heel wat problemen rijzen: dat het kind met vragen zit, het op zoek wil gaan naar zijn achtergrond, mij niet als zijn/haar 'mama' beschouwt in de pubertijdsjaren, wat met de band tegenover onze eigen dochter. Om die redenen alleen al zouden we, als we dit doen, er voor kiezen het niet te zeggen. Maar dat is dan ook weer niet helemaal netjes. Want dan leef je toch in een grote leugen? En als dat kind dan nog een braaf kind is, ça va. Maar als het een enfant terrible is, ga je er dan evenveel begrip voor hebben alsof het je eigen kind is? Of ga je dan 'spijt' krijgen? Moeilijk allemaal hoor!
na enkele mislukte IUI-pogingen, begonnen met ECD:
24/12/2017: tp 1: geen resultaat
25/1/2017: tp 2: geen resultaat
12/4/2018: tp 3: eerst positief, dan helaas mk

Sarahke82
Berichten: 806
Lid geworden op: 12 augustus 2012, 10:54

Re: Te oud voor kinderen

Bericht door Sarahke82 » 24 augustus 2017, 11:48

Ik heb een vrouwelijke partner en ik heb 2 kindjes. Mijn oudste is genetisch van mijn partner/donor (ik heb hem wel gedragen) en mijn jongste is genetisch van mij/donor.
Voor mijn gevoel is er geen verschil. Ik heb ze gedragen en ik voed ze met evenveel liefde op. Ik zie ze allebei doodgraag.
Afbeelding

Ellis
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 juli 2017, 11:27

Re: Te oud voor kinderen

Bericht door Ellis » 25 augustus 2017, 9:43

Kriske schreef:
23 augustus 2017, 15:23
Hoi,

Ik volg dit forum ook even. Niet dat ik vind dat ik te oud ben voor kinderen (ben 37, mijn partner 40). We hebben samen een dochter van 4 jaar en voor een 2e zijn we mss ook aangewezen op ECD (staan nu aan de start van ICSI, maar heb een hele lage AMH-waarde). Mijn angst is ook: ga je je 'eigen' dochter niet liever zien dan een kind dat genetisch niet van jou is? Vertel je dat kind later over de ECD? Indien ja, zie ik al heel wat problemen rijzen: dat het kind met vragen zit, het op zoek wil gaan naar zijn achtergrond, mij niet als zijn/haar 'mama' beschouwt in de pubertijdsjaren, wat met de band tegenover onze eigen dochter. Om die redenen alleen al zouden we, als we dit doen, er voor kiezen het niet te zeggen. Maar dat is dan ook weer niet helemaal netjes. Want dan leef je toch in een grote leugen? En als dat kind dan nog een braaf kind is, ça va. Maar als het een enfant terrible is, ga je er dan evenveel begrip voor hebben alsof het je eigen kind is? Of ga je dan 'spijt' krijgen? Moeilijk allemaal hoor!
Ik ben getrouwd met een vrouw, waardoor wij zijn aangewezen op spermadonatie. Tijdens ons traject zijn wij ook 2 keer op consultatie moeten gaan bij de psycholoog. (Ik veronderstel dat dit bij eiceldonatie ook zo zal zijn.) Bij ons heeft de psycholoog gezegd dat ze mensen altijd aanraden om er eerlijk over te communiceren naar de kinderen toe. Omdat de kans dat het uitkomt toch groot is. En de psychologische gevolgen voor een kind zijn dan vaak groter dan wanneer er van in het begin open over gecommuniceerd wordt.
Ons hebben de gesprekken met de psycholoog in elk geval wel geholpen om dingen beter te kaderen en te begrijpen hoe kinderen (globaal gezien) met deze situaties omgaan.

Lies74
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 augustus 2017, 18:43

Re: Te oud voor kinderen

Bericht door Lies74 » 25 augustus 2017, 10:18

Ik heb ook een gesprek gehad met een psycholoog.
Het aanraden om er met kinderen over te praten doen ze nog maar recent, de laatst 5 of 10 jaar maar en dus is er eigenlijk weinig betrouwbaar en voldoende onderzoek naar wat het beste is.
Er worden al eeuwen kinderen opgevoed door een vader die niet hun biologische vader is, vaak het gevolg van overspel. En daar werd nooit over gepraat. Ik vraag me af of de openheid wel in het belang van het kind is want dat is toch een heel verwarrende situatie. Misschien is het bewaren van geheimen moeilijk voor de ouders en daarom een opluchting om erover te kunnen praten.
Misschien moet je het een kind pas vertellen als die daar echt klaar voor is maar wanneer is dat dan? En een kind groeit daarin.
En als je met een anonieme donor werkt uit Spanje dan heeft die donor ook aangegeven dat die anoniem wil blijven dus geen contact wil veronderstel ik.

Eliza
Berichten: 252
Lid geworden op: 4 mei 2012, 18:04

Re: Te oud voor kinderen

Bericht door Eliza » 31 augustus 2017, 17:16

Zelf heb ik een kindje via eiceldonatie en ik ben nu zwanger van een tweede van dezelfde donor.

Wat ik begrepen heb van de psycholoog is dat kinderen zich met hun ouders identificeren, ze herkennen zichzelf in hun ouders. Als later blijkt dat dit op een leugen gebaseerd is, dan kunnen ze in een identiteitscrisis komen, waar ze dan geen rust vinden totdat ze hun roots terugvinden, wat door de anonimiteit moeilijk is. Ze zijn dan niet opzoek naar een vader of moeder, maar zoeken hun achtergrond.
Psychologen hebben blijkbaar hun strategie veranderd omdat er teveel mensen zijn die er later achter komen met al de gevolgen van dien. Het merendeel van de personen die er last van hebben en in de media komen zijn er pas later achter gekomen, volgens de psycholoog.

De bedoeling is dat je het van heel jong regelmatig vertelt aan het kind, zodat ze ermee opgroeien en het als normaal beschouwen. Als ouder dien je eigenlijk ook op verhaal te komen. Als je jong begint kunnen de woorden gevonden worden. Het is geen eenvoudig verhaal. Wij hebben al een boekje met een verhaal over eiceldonatie (met de zieke eitjes van mama - in de papa versie wordt dat dan de luie eitjes van mama :D ). Dat het kind niet alles begrijpt van in begin is niet erg, het komt met de jaren wel.

Onderschat het aantal keren dat je moet liegen niet, als je beslist het niet te zeggen. Bijvoorbeeld bij de dokter. De gyn, ga je die zeggen dat het verwekt is door eiceldonatie? Eiceldonatie geeft andere risico's voor je zwangerschap dan met je eigen materiaal. Je huisdokter mag die dat weten? Wat als je kind later zijn dossier inkijkt en tot de ontdekking komt? Als het een meisje is en de huisdokter vraagt of er borstkanker in de familie is, wat ga je dan zeggen? Nee, als je het eigenlijk niet weet? Je hebt geen idee welke risico’s je neemt.

Voor mijn bevalling speelde de mogelijke reacties tijdens de pubertijd ook wel in mijn gedachten. Nadat ik bevallen ben, voel en ben ik de moeder van mijn kind. Ik vind het niet nodig om dit te verantwoorden. Ik sta eigenlijk vrij stevig in mijn schoenen wat het moederschap betreft. Ik kan me voorstellen dat in een ruzie met een puber gezegd kan worden “je bent mijn moeder niet”, maar dan wordt de eiceldonatie gebruikt en dat is iets anders dan de oorzaak van een probleem te zijn. De oorzaak is de pubertijd en daar moet je nu eenmaal doorheen.

Mijn overtuiging is dat genetische band voor de meeste kinderen/jongeren niet zozeer van belang is. Wat van belang is zijn rollen (moeder, zus, vader, …); voldoende aandacht krijgen (als door de komst van een zusje of broertje in het gezin dat heel sterk verminderd, dan lijkt mij dat heel logisch dat er jaloezie optreed), betrokken worden, enz… het eigenlijke probleem ligt dan niet bij de eiceldonatie.

Mijn advies : als je het doet, wees dan eerlijk tegen je kind en je omgeving. Die psychologen adviseren transparantie en openheid echt niet voor de lol.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten