Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Eiceldonatie forum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 25 oktober 2018, 22:00

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door mich75 » 26 oktober 2018, 8:32

Emmy, wat erg, maar ik vind wel dat je een super ingesteldheid hebt!!! Zo rationeel blijven met de bloeduitslagen terwijl ze in Spanje helemaal anders reageren.

Ik ben momenteel in België met ECD bezig en mijn dr werkt in principe niet met verse tp. Hij doet een freeze all en dan als mijn ms beginnen, bn en als die goed is starten met Progynova.
Dus eigenlijk hetzelfde als een cryo tp met eigen eicellen. Ik denk dat je kan starten als je ms beginnen, maar misschien nu wel een cyclus moet overslaan. Maar als jij zegt dat je hcg ondertussen al zo gezakt is kan je misschien onmiddellijk starten.

Wat de kansen betreft met verse of cryo tp, die zijn in principe gelijk, alleen wordt meestal eerst de beste kwaliteit gebruikt (ook bij meerdere cryo's), misschien wel logisch om de kansen te verhogen, maar als patiënte zakt de moed wel iedere keer een beetje.

Er zijn al veel dames die zwanger geraken van een embryo met mindere kwaliteit en dat het mislukt was bij een betere kwaliteit.

Succes in ieder geval.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door mich75 » 26 oktober 2018, 8:42

Emmy, ik heb net je onderschrift gelezen, zijn die miskramen en pgs de reden dat je bent overgestapt op ecd? En ligt het ook aan de eicellen of kan het aan de zaadcellen liggen?
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 26 oktober 2018, 9:55

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 21 november 2018, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 26 oktober 2018, 9:59

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door mich75 » 26 oktober 2018, 10:41

Ik had ook bijna altijd weinig eicellen, lage amh en hoge :wink: leeftijd.

Mijn man had zeer weinig zaad en daarvan was de morfologie en de beweeglijkheid ook niet goed, maar daarom was er icsi, dat zou alles oplossen, niet dus.

In Spanje zouden er testen bestaan om het zaad na te testen, hier in België nog niet (ze zijn er mee bezig) en het enige wat ze hier doen is 50% eigen/50% donor om zo min of meer te kunnen checken of het zaad het probleem is.

In het verleden zijn er hier op het ecd forum ook al dames geweest die moesten overschakelen naar ecd vanwege het niet lukken met eigen eicellen en dan lukte het met ecd ook niet. Daarna 50/50 of dubbele donatie en bijna onmiddellijk gelukt.
Maar het kan best dat het probleem inderdaad bij jou eicellen ligt.

Je zal ook wel weten dat ecd geen garanties geeft en het kan best lukken met die cryo.

Wij hebben 1 dochter met mijn eicel en donorzaad en zijn nu overgeschakeld op ecd vanwege mijn leeftijd en daardoor de lage slaagkans. Wij hebben geen recht meer op terugbetaling, dus vonden we dat we beter konden investeren in ecd dan in icsi met eigen materiaal.

Ik heb nu evenveel embryo's als in mijn 3 laatste pogingen samen.

Ik heb hier ook geen wachtlijst gehad en het fenotype wordt ook gematcht, misschien als jouw fenotype minder voorkomt dat je langer moet wachten of een compromis sluiten.
Ik weet dat de donors in Spanje over het algemeen jonger zijn, bij mijn dr moeten ze minstens 24 zijn en hij laat niet iedereen toe.

Weet je ondertussen al iets van de bloeduitslagen?
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 26 oktober 2018, 11:30

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 26 oktober 2018, 11:32

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 21 november 2018, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 26 oktober 2018, 12:10

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door mich75 » 26 oktober 2018, 14:14

Emmy, waar zal ik beginnen? Ik ga zovel mogelijk je vragen wat beantwoorden.

Mijn man had zo weinig zaad dat hij voor het begin van de eerste poging moest gaan banken. Dat wil zeggen verschillende stalen binnenbrengen zodat ze die kunnen invriezen en gebruiken op de dag van pu in het geval zijn staal die dag onvoldoende zou zijn. Dus zaad kunnen invriezen is voor mij geen teken van kwaliteit.

Ik wil best geloven dat jou man zijn zaad helemaal goed is, er hoeft geen probleem te zijn, maar je moet weten dat zelfs met ecd de kans iets van een 30-35%. Bij IVF spain spreken ze van 70% (wat dan wel ongeveer klopt) bij terugplaatsing van 2, dus er is genoeg kans dat het volgende keer wel lukt.

In Spanje heb je veel jonge donoren maar je weet natuurlijk niet hoe hun kwaliteit is, de meeste zullen zelf nog geen kids hebben. Hier in België zijn de donoren doorgaans ouder en hebben dikwijls al wel eigen kinderen, wat natuurlijk geen garantie is dat de eicellen nog van voldoende kwaliteit zijn.

Bij de laatste tp met eigen eicellen had ik een positieve urinetest, maar volgens mij was het streepje te licht en bij bn had ik maar 15.6, nog even progynova en utro genomen en 3 dagen later was het nog 3.4.
Volgens de dr had dit te maken met de leeftijd van mijn eicellen.

Ik heb 2x tp in natuurlijkeb cyclus, 2x vers en 2x kunstmatige cyclus gehad, dus een beetje ervaring in alle 3.

Ik denk niet echt dat je te lang prog genomen hebt, utro weet ik niet, wel interessant wat je vertelt over die follikel.
Mijn dr had gezegd dat we tp in kunstmatige cyclus gingen doen en dat ik dus geen follikel zou krijgen, moest dit wel het geval zijn dan zou de poging gestaakt worden.
Allemaal goed en wel, wat later lees ik hier op het forum dat er een dame is die ook in kunstmatige cyclus zit en een follikel heeft en dat dit een goede zaak is.
Dus ik helemaal in de war, zo'n tegenstrijdige verhalen. De eerst volgende keer dat ik op consult ging heb ik mijn dr ermee geconfronteerd. Op zich is er geen probleem als er een follikel is, alleen moet men de eisprong volledig kunnen monitoren omdat je hormonen krijgt toegediend en dit is weer extra werk. Als dit niet wordt opgevolgd dan kan je er vanuit gaan dat de tp een verloren zaak is door de verstoorde hormonen.

Ik had inderdaad 11 cryo's nu nog 9. Dit is met dubbele donatie, dus ecd en donorzaad (hetzelfde als bij onze dochter gebruikt is). Oh ja, daar is het fenotype gematcht met dan van mijn man, maar ze lijkt op geen van beide, behalve dat ze blond is en ik dat ook was als kind. Ze heeft ondertussen wel de kuren van de papa :lol:

Ik ga bij dr De Brucker in Halle (www.belgiumivf.be)
Je krijgt er alle eicellen van de donor met een minimum van 6. Volgens hem heb je na een volledige poging 85% kans op een kindje maar omdat ik zoveel cryo's heb geeft hij me 95%.
Mijn donor is 34 en elke donatie die ze gedaan heeft, heeft al tot een zwangerschap geleid en nu ziet het er hier voorlopig ook goed uit.
Hij was mijn behandelende arts in Jette en nu ga ik naar zijn privé praktijk.

Ik ben er 1x op consult geweest en dan is alles besproken, het grootste deel van de communicatie gebeurt via mail.
Normaal moet de man de dag van pu zijn staal afleveren in Jette, maar dit was voor ons niet van toepassing.

Het verdere verloop bij mij:
Dag 1 bn in lokaal ziekenhuis en mogen starten met progynova
Dag 12 controle echo + bn, moest bij hem gebeuren omdat hij het zelf wil zien
Dag 16 start utro
Dag 20 tp in Jette van 2 dag3 cryo's, wordt ook door de dr zelf gedaan
Dag 26 positieve urinetest in de namiddag (1 week voor geplande bn)
Dag 28 maar 8 dagen na tp, bn in lokaal zh en hcg 145
Woensdag terug bn en hopen dat hcg tussen de 800 en 2000 zit.

Als je hcg nu nog maar 7 is kan je misschien wel starten met de volgende ms. Ik zou zo snel mogelijk Spanje contacteren.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 26 oktober 2018, 21:18

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door mich75 » 26 oktober 2018, 22:57

Ik zit sinds 2015 bij dr De Brucker (en voor zo ver ik weet is hij de enige met die naam daar), hij is heel direct maar wel eerlijk vond ik altijd, achteraf gezien toch, op de moment zelf kwam soms nogal hard aan. Ik hem dit al meerdere keren gezegd en hij heeft dit ook toegegeven. Ik was toen ook 39 en ik denk dat hij toen ook wel zei dat ik nog tijd had, maar dat we het ook niet te lang moesten rekken. Het is niet zo zeer dat je goede en slechte eicellen hebt, maar eerder dat de algemene kwaliteit achteruit gaat. Bij mijn laatste pu was ik 42, tussen de verse tp en de laatste cryo's ben ik nog op gesprek bij hem geweest om te vragen wat de opties waren als het niet lukte en toen kwam hij met ecd op de proppen, maar dat ik hier absoluut nog niet aan moest denken.
Onlangs vroeg ik hem of ik die laatste poging niet al had moeten gebruiken voor ecd en hij vond van niet, ik had echt nog wel een kans.
Nu dat de terugbetalingen op zijn is het een andere zaak, ik ben ondertussen ook weer een aantal jaar ouder en op deze leeftijd gaat de kwaliteit heel sterk achteruit. Dus ja, hij geeft mij nu ook nog kansen met eigen materiaal maar raadde het af, gezien de lage kansen en toch ook een redelijk kostprijs.

Jammer dat jij er slechte ervaringen mee dr DB hebt, voor mij zijn het eigenlijk alleen maar goede, buiten zijn soms directe, brute manier van spreken.
Hij had bv ook al mijn laatste poging ingepland, ook al wisten we niet of we die zouden doen, maar hij deed dit omdat ik door de wachttijden anders mss niet meer op tijd kon starten om nog een terugbetaling te hebben. Dit was ook niet het protocol want toen dm belde met de negatieve uitslag en ik vroeg of ik onmiddellijk kon starten, schrok die dat ik al was ingepland. Ook is mijn dosis progynova niet standaard.

Onze dochter lijkt op geen van beide, ondanks ze genetisch van mij is en de donor gematcht is met het fenotype van mijn man, maar de mensen vinden toch altijd wel dat ze op de mama of de papa lijkt, maakt uiteindelijk niet veel uit. Het voornaamste is dat gezond en gelukkig is. In Jette werd automatisch ook de bloedgroep gematcht, mss is er bij het zaad ook meer keuze dan bij de eicellen. DB vroeg of de bloedgroep voor mij belangrijk was en of ik eventueel andere kenmerken wou laten vallen om onmiddellijk te kunnen starten, als je tijd genoeg hebt kan je langer wachten tot de juiste donor beschikbaar is.

Bij mij was het nu ook kunstmatig (3e keer in totaal) en toch moet ik een bn doen en pas als die goed is mag ik starten, idem met de echo, die kan goed zijn maar bn is doorslaggevend.
Niet iedereen reageert hetzelfde op de hormonen, dus die waarden zullen ook wel verschillen.

Ik dacht dat cetrotide/orgalutan de eisprong tegen hield, zolang je het gebruikt, maar jouw tp was 2 weken na die laatste echo als ik het goed begrijp. Nu ja, ik ben geen dr en ze zullen wel weten wat ze doen zeker.

Ik heb geen proefcyclus moeten doen omdat ik wou dat het vooruit ging, dus geen verse tp, enkel cryo's. Anders ben je weer een maand of zo kwijt. Het duurde nu al langer omdat mijn ms enkele dagen voor het eerst consult begonnen waren.

Zoals ik al eerder zei, het is niet omdat een donor al eigen kinderen heeft dat tegen de dat tijd ze doneert dit nog goede eicellen zijn.
Hier in België worden de donoren ook uitgebreid getest, maar het is niet omdat je gezond bent en de testen goed doorstaat dat je eicellen ook toppie zijn. Je kan er vanuit gaan dat geen erfelijke ziektes doorgegeven worden, maar verder....

Oh ja wat je zei dat het bij jou allemaal zo makkelijk verlopen is, dat heb ik ook, ik voel me zelfs een beetje schuldig. Dit was de gemakkelijkste poging ooit, ook geen stress, echt super relax.

En een belangrijk detail voor mij, maar zou niet van invloed zijn...de TP.

Ik heb 1x een goede tp gehad, de dr was toen zelf ook heel enthousiast en dat is onze dochter geworden. Dan de laatste cryo was geen super tp, maar was ok, dat is dus een bioch zw geworden en deze keer had ik weer een super tp, dus ik ging er op die moment al vanuit dat het goed zat.
Deze keer was mijn man nog eens bij de tp, was al een hele tijd geleden en had enkel 'slechte' gezien en hem was het ook onmiddellijke opgevallen.

Als het van Spanje mag begin je dan bij je volgende ms voor die cryo? Of wil je nog een beetje wachten?
Laatst gewijzigd door mich75 op 27 oktober 2018, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 27 oktober 2018, 8:08

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door mich75 » 27 oktober 2018, 9:31

Ik begrijp het helemaal wat je schrijft over enorm geloven in een tp en dromen van hoe het gaat zijn. Nog voor tp al weten tot wanneer je eventueel nog op verlof kan gaan omdat je niet meer mag vliegen op het einde.
Een aantal cryo's hebben en dan denken dat als het lukt je nog een extra kindje zou kunnen hebben, dromen, hopen en dan inderdaad terug met beide voetjes op de grond.
Toen we net begonnen ging ik die uitzondering wel zijn waarbij het van de eerste keer lukte, zo naïef :roll:

Vroeger, toen ik nog niets wist van de mmm, was het zo van als het niet lukt om zwanger te worden doe je ivf en dan heb je kindje, nu ja ondertussen weten we echt wel beter.

Ik kan mij momenteel nog niet verzoen met het idee van maar kindje te hebben. We wilden ecd overwegen, maar ik moest eerst de kansen weten. Ik heb hier op het forum heel de tijd meegelezen met het onderwerp over IVF Spain en daar waren heel veel succesverhalen (meestal wel na tp van 2), en dan lees je de verhalen over ecd in België en de vele teleurstellingen.
Door dat ik bij dr DB 85% kans had hebben we besloten om de sprong te wagen, maar wel met een duidelijke afspraak met mijn man, slechts 1 poging en als het niet lukt blijft het bij 1 kindje. Als je ecd via Jette doet en hun eicelbank dan is de kans in totaal ook maar iets van 35%.
Je krijgt dan 6 eicellen waarvan gemiddeld maar 2/3 de dooi overleeft, dus nog 4 over en als je dan een goede bevruchting hebt (75%) zit je aan 3 embryo's, maar dan weet je niet of ze ook ingevroren kunnen worden. En daarbij komt dan nog die wachtlijst, dus dat was geen optie.

Mijn tpen gingen ook altijd heel vlot, alleen bij de 'slechte' ging het zo van we plaatsen nu de embryo's, voila 't is gebeurd, huh? echt, ja zie daar zitten ze, dat wit puntje, welk wit puntje, ik zie alleen maar witte puntjes, dat ene dat net iets witter is.
Bij mijn 'goede' tpen zag ik het witte puntje in de katheder en zag ik ook waar het geplaatst werd en waar het zat. Voor mij is dit een maatstaf, mss totaal belachelijk, maar als dat de ervaringen zijn...

Ik heb ondertussen enkele dagen bruinverlies gehad, 1 dag zelfs rood, maar dat is nu gestopt. Ik ga er vanuit dat dit een innestelingsbloeding is geweest of anders het bloedverlies dat bij ecd heel veel voorkomt.
Woensdag volgende bn en dan zien we wel weer, ik ben nu PUPO (pregnant until proven otherwise).

Stoppen jullie dan na deze laatste cryo? En is er een reden waarom jullie zo weinig embryo's hebben, heeft dit te maken met de formule die jullie gekozen hebben?
Het is mss niet slecht om idd te wachten tot de volgende 'normale' cyclus en hopelijk kan je dan dit jaar toch nog die tp hebben.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Emmy2
Berichten: 214
Lid geworden op: 11 april 2016, 12:09

Re: Wat na 1e vmk bij eiceldonatie

Bericht door Emmy2 » 27 oktober 2018, 11:30

.
Laatst gewijzigd door Emmy2 op 19 november 2018, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten