bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Eiceldonatie forum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 31 januari 2019, 23:31

Wat die omgevingsfactoren betreft … tijdens de nieuwjaarsreceptie van onze straat (dat was 4 weken na mijn miskraam) kreeg ik te horen dat iemand uit de straat terug zwanger was (een tweeling). Nu wist ik wel dat ze aan het proberen waren maar het viel mij zwaar aangezien ze ongeveer rond dezelfde tijd als ik zwanger is geworden. Ik dacht op dat moment aan hoe het zou geweest zijn indien ik geen miskraam had gekregen, het deed pijn, zij wel nog gezond zwanger en ik niet meer. Ik heb mijn best gedaan om niets te laten blijken en vrolijk mee te doen maar dat is niet gemakkelijk en de volgende dag heb ik mijn klop gekregen door de gevoelens die ik de dag ervoor had moeten wegsteken. Maar ja de mensen weten het niet dus staan ze er ook niet bij stil. Bepaalde mensen weten het wel om diverse redenen maar je hangt zoiets niet aan de grote klok.
De dag dat ik bloeding en pijn kreeg (1 dag voor het is afgekomen) moest ik eigenlijk naar een studiedag die voor mij zeer belangrijk was. Ik heb mij verontschuldigd maar het is mogelijk dat dit voor mij professioneel negatief zal uitdraaien omdat aanwezigheid verplicht was. Ik voel mij dubbel gestraft. Er waren nog mensen die door ziekte afwezig waren dus misschien gaat er hierdoor nog een mouw worden aangepast. Slechts 1 betrokken persoon kent de ware reden (omdat ik haar al ken sinds mijn tienertijd) maar de rest denkt dat ik gewoon ziek was.
Het is allemaal niet gemakkelijk zeker als ze jou constant vragen of je kinderen hebt en jou naar de mond gaan praten als ze horen van niet, allemaal dingen die je niet wil horen. Ik heb na lang zoeken de juiste reactie gevonden. Eigenlijk wel erg dat je voelt dat je op de duur gehard begint te geraken, uiterlijk dan, want het immense gemis, de pijn en het verdriet die blijven.

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 1 februari 2019, 13:06

Bij mij doen ze ook geen stimulatie.... denk dat m'n FSH nog hoger staat dan die van jou.
Ze wachten elke week het bloed af en als er dan eens wat verandering in komt, beginnen de echo's en bloed.
Na een jaar hebben we 4 pu waarvan 1 tp , 2 keer leeg en 1 keer 2 cellen echter niet bevrucht.
Daartussen eens een cyste of 2.
Ik dacht al dat het praktisch gezien heel moeilijk tot onmogelijk is bij anonieme donatie om met verse eicellen te werken.
Ik duim iig met je mee dat ze snel iemand hebben!
Die confrontaties lijken me heel moeilijk als je al zolang bezig bent. Jammer te horen van je mk :-(. Konden we maar zeker zijn dat eens het zover is, het ook blijft zitten maar niets is minder waar als ik al de ervaringen lees.
Is Spanje geen alternatief als ze hier geen vinden? Heb totaal geen idee van de kosten die daaraan verbonden zijn dus mss domme vraag.

mich75
Berichten: 2983
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 1 februari 2019, 15:29

Ik heb met verse eicellen gewerkt en met anonieme donatie. Als ik het echt had gewild had ik een verse tp kunnen hebben, maar het was gewoon gemakkelijker om met cryo's te werken.

In Spanje werken ze min of meer hetzelfde als mijn dr, alleen liggen de prijzen daar een stuk hoger en maken ze de mensen veel wijs.
Als je bv een goedkopere formule neemt met maar enkele embryo's, zeggen ze dat ze de donor maar licht stimuleren, niet waar dus, stimulatie is hetzelfde maar er worden gewoon meerdere dames geholpen of de overige eicellen worden ingevroren.

Je betaalt daar ook voor alles, bv xxx€ voor eerste poging, cryo's zijn inbegrepen, maar de tp van de cryo's kost ook weer een hoop. Ik heb al geregeld een bedrag van € 1800 zien passeren voor een cryo tp, terwijl dat hier een pak minder is natuurlijk.

In Spanje laten ze je meestal een proefcyclus doen zodat ze je gelijk laten lopen met de donor en kan je zo een verse tp krijgen. Dit kan hier ook, maar heeft niet per se een meerwaarde.

Misschien wel interessant om niet al je terugbetaalde pogingen op te gebruiken met je eigen materiaal, ik heb €1600 aan labokosten moeten betalen die anders door het ziekenfonds betaald werden.

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 1 februari 2019, 15:47

Oh had hier gelezen dat vers hogere kansen gaf dan bevroren.

Dat van dat zacht stimuleren gelooft toch niemand? Lijkt me gewoon logisch dat ze dan meerdere mensen helpen.

Daar ik in nat cyclus zit, behoor ik tot de 2 voor 1 regel... ik mag 2 pu doen waar een andere er 1 krijgt. (had het liever anders gehad hoor want ik heb ook maar 1 eitje normaal gezien per pu)
Lege pu tellen niet mee dus heb nog maar 1 poging.
Zelf ga ik zeker nog voor een volle poging dus 2 pu indien mogelijk of tot ik de 43 op m'n teller staan heb want dan is t ook gedaan met pu.
Zo heb ik zeker nog pogingen over voor de ECD.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 1 februari 2019, 17:49

Spanje is geen optie, ik ben zelfstandig en als ik niet werk verdien ik ook niets, heb geen betaald verlof. Het kost allemaal al zoveel dus vind ik het belangrijk dat ik mijn geld kan blijven verdienen zoals nu. Mijn vakanties zijn daarom ook beperkt maar toch wel noodzakelijk om eens te kunnen ontsnappen aan al de stress die de behandeling met zich mee brengt. Heb geen zin om diverse keren richting Spanje te moeten gaan. Daar zou ik wel direct donors zat hebben omdat ik een type ben waarvan ze er daar blijkbaar veel van hebben.

mich75
Berichten: 2983
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 1 februari 2019, 18:34

Voor ons was Spanje ook geen optie, zeker niet als ik het hier kon vinden.

Na mijn consult kreeg ik binnen de week bericht dat mijn donor al gestart was met stimulatie, dus lekker snel.

Verse ECD geeft hogere kansen omdat dit verse eicellen zijn. De vries- en dooitechnieken voor embryo's staan al op punt, die voor eicellen nog niet.
In Jette overleeft meer dan 95% van de cryo's de dooi, bij eicellen is dit maar 2/3 ongeveer. Ook gaat mogelijk de kwaliteit van de eicellen achteruit bij deze techniek.

Daarbij komt dat je in België normaal gezien alle eicellen krijgt bij een verse donatie en dit zijn er meestal 10-20 (soms nog meer), via de eicelbank zijn dit 6 eicellen (die dus meestal niet allemaal de dooi overleven).
ECD met verse eitjes is duurder, maar je hebt veel meer kansen en dus op het einde van de rit is de kans dat je effectief een kindje hebt na 1 volledige poging veel hoger.

Oh ja, bij mijn dr had ik gegarandeerd 6 eicellen, anders kwam er een nieuwe pu.


Maar als je 2 for 1 kan doen en dan af en toe geen eicellen, dan gaan je pogingen niet zo snel.
Ik zat voor de laatste poging met tijdsdruk om dat ik 43 ging worden.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 1 februari 2019, 23:15

De dokter zou een geschikte donor hebben voor mij maar ze is nog niet klaar voor stimulatie. Aangezien ik zelf een donor aanbreng zouden de kosten voor mij goedkoper zijn als voorheen met ingevroren eicellen. Als alles goed mag gaan kan ik misschien toch al een kans wagen in maart.

mich75
Berichten: 2983
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 2 februari 2019, 0:15

Dat is goed nieuws Irisbloem!

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 2 februari 2019, 12:05

@mich
Bij mij moet het ook snel gaan hoor... heb nog een jaar en dan is t hier ook gedaan met eigen materiaal.
Mag je zelf kiezen of je ECD doet met 6 eicellen of verse? Wat is daar t verschil van prijs in als ik dat mag vragen?

@irisbloem
Super nieuws! 😊😊😊

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 2 februari 2019, 16:57

KATEDV schreef:
1 januari 1970, 1:00
@mich
Bij mij moet het ook snel gaan hoor... heb nog een jaar en dan is t hier ook gedaan met eigen materiaal.
Mag je zelf kiezen of je ECD doet met 6 eicellen of verse? Wat is daar t verschil van prijs in als ik dat mag vragen?

@irisbloem
Super nieuws! 😊😊😊
Kunnen ze dat zo goed inschatten? Hoeveel is je AMH waarde nu?

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 2 februari 2019, 17:05

Oei die is bijna nihil in de zin van 0,06 !!!
Een FSH die de lucht ingaat de eerste weken om vervolgend een daling te hebben naar de eisprong toe.
Ik heb ongeveer om de twee maand maar een eisprong.
En februari volgend jaar wordt ik 43 jaar dus geen punctie meer mogelijk in België.
Ze spreken al van vorig jaar over ECD maar ik wou eerst zelf de kans hebben om te proberen. Onze eerste prof wou zelfs ni starten met icsi. Na een gesprek met psychologe hebben we vervolgens een andere dokter in Jette genomen die ons wel de kans wou geven.

mich75
Berichten: 2983
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 2 februari 2019, 20:32

Punctie mag in België tot 45 jaar, eigen cellen of ECD, terug betaling geld tot 43 jaar of 6 pogingen.

Je bent vrij te kiezen of je met verse cellen werkt of met de eicelbank.
Mijn verse poging komt in totaal op een kleine € 7000. (5000 voor ECD, 1600 voor labo en dan nog donorzaad en kosten tp).
Wat de kost via eicelbank is hangt af van centrum/dr en weet ik niet, maar ik heb al gehoord dat een poging met eigen eicellen soms ook € 3500 kost als je ze zelf moet betalen, dus via eicelbank waarschijnlijk nog meer.

Het is niet goedkoop maar ik ben zwanger en heb nog 9 cryo's, die ik niet allemaal kan gebruiken, wegens dat ik geen voetbal ploeg wil en zelfs dan heb ik niet genoeg tijd om ze allemaal te laten terugplaatsen (mag maar tot 47 jaar), tenzij dat geen enkele tot een zwangerschap zou leiden.

Normaal gezien gaan we geen tp meer laten doen, ik denk dat we onze handen vol zullen hebben.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 2 februari 2019, 22:14

KATEDV schreef:
1 januari 1970, 1:00
Oei die is bijna nihil in de zin van 0,06 !!!
Een FSH die de lucht ingaat de eerste weken om vervolgend een daling te hebben naar de eisprong toe.
Ik heb ongeveer om de twee maand maar een eisprong.
En februari volgend jaar wordt ik 43 jaar dus geen punctie meer mogelijk in België.
Ze spreken al van vorig jaar over ECD maar ik wou eerst zelf de kans hebben om te proberen. Onze eerste prof wou zelfs ni starten met icsi. Na een gesprek met psychologe hebben we vervolgens een andere dokter in Jette genomen die ons wel de kans wou geven.
De mijne was vorige zomer 0,07 en we zijn blijkbaar van hetzelfde jaar. Ik heb in de kleine 4 maanden rustpauze die ik vorig jaar had ook maar enkele bloedingen gehad. Ik dacht een eisprong te hebben gevoeld maar kreeg dan pas na een 7tal weken regels. Nu ook ik heb eind december 2 weken gebloed na miskraam en sindsdien al enkele keren gedacht te ovuleren door pijn en vruchtbaar witverlies maar nog steeds geen regels dus ik kan ook niet meer rekenen op een eisprong. Toen mijn AMH waarde 0,14 was enkele jaren geleden had ik wel nog maandelijks een eisprong. Punctie hebben ze bij mij ook nooit willen doen. En in die periode was ik ook nog niet zo mondig om hierop aan te dringen. 1 jaar geleden koos ik dan voor ECD omdat die mij meer kans op slagen zou geven. Ook wou ik mijn terugbetaalde pogingen niet hangen aan iets waarvan de slaagkans zeer klein was. Maar nu ben ik slechts 1 miskraam verder …

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 2 februari 2019, 22:20

Ik betaalde voor ECD via de eicelbank 2870 euro per keer, maar normaal kost dit 5000 euro als je geen terugbetaling meer hebt. Ze ontdooien telkens 6 eicellen maar 1 keer hadden er maar 4 overleefd. Over het algemeen kwamen hier 2 goede embryo's uit voor transfer. Enkele keren kon men er 1 invriezen maar hiervan overleefde er slechts 1. Dus heb slechts 1keer als het ware een 'gratis' poging gehad.

mich75
Berichten: 2983
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 3 februari 2019, 8:30

Als ik de kostprijs zie dan heb ik nog eens bevestiging dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Nu is er misschien nog een belangrijk detail, namelijk het zaad. Wij hebben hadden een goede donor want ik had bij de 3 pogingen met eigen eicellen goede resultaten embryo's vs eicellen 4/4,3/3 en 4/5.

Dus in totaal 11 embryo's waarvan 1 dochter en 1 bioch zw.

Met ECD verwachtte ik een mooi resultaat (door het goede zaad), wat dus ook was, even veel cryo's als bij al mijn pogingen samen, alleen van veel betere kwaliteit.

Als het zaad niet goed is (wat ze niet altijd kunnen zien) dan geraak je ook niet zwanger of niet verder dan een mk. Er zijn hier op het forum een aantal verhalen te vinden, 20 tp gehad en niet zwanger, eerste poging met donorzaad en gelukt.
Ook iemand met verse ECD, had 18 eicellen en had 50/50 (helft met donorzaad), de enige embryo's die overbleven waren die met donorzaad, dus misschien was ECD niet nodig geweest.
Maar met jullie Amh vrees ik dat ECD echt wel nodig is.

Ik hoop voor jullie beiden dat het dit jaar nog mag lukken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten