bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Eiceldonatie forum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 3 februari 2019, 23:36

Mijn man zijn zaadkwaliteit is zeker goed genoeg maar ik weet ook dat donorzaad nog beter is van kwaliteit. Ik zie echter geen reden om hiervoor te gaan op basis van de kwaliteit van mijn man zijn stalen.
Ik heb ook al gelezen dat het de eerste dagen aan het zaad ligt en bij de ontwikkeling vanaf dag 4 eerder aan de kwaliteit van de eicel. Ik weet niet of dit klopt …

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 4 februari 2019, 7:22

Irisbloem, het zou net omgekeerd zijn, eerste 3 dagen de eicel, dag 4 en 5 de zaadcel.

Zo kunnen ze zien als het misgaat bij de deling, maar het kan best zijn dat het dan niet misloopt en pas na tp.

Het probleem is dat ze in België het zaad nog niet kunnen testen om te zien of goed is of niet, ze kijken in het staal naar de hoeveelheid, beweeglijkheid, morfologie, ...maar laat ons zeggen de capaciteit kunnen ze nog niet bepalen. Het enige wat ze kunnen doen, is of 50/50 of volledig donorzaad.
Ze werken er wel aan om een test te ontwikkelen, in Spanje zou dit wel bestaan en daar zijn er mensen die dan ook de boodschap hebben gekregen dat het sperma niet goed was terwijl ze in België gemiddeld 80% bevruchting hadden, maar geen (doorgaande) zwangerschap.

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 4 februari 2019, 13:24

Beetje laat, gisteren geen pc :-)
Juist terugbetaling tot 43... daar ben ik in de mist gegaan.
Ga je dan je cryo's afstaan om andere te helpen? Sorry mss directe vraag maar is puur uit interesse.

Irisbloem, ze schatten mijn kansen ook heel laag in tot nihil maar uiteindelijk zijn ze toch akkoord gegaan. Ze weten precies nu ook dat zolang ik nog niet klaar ben voor ECD, ze dat ook niet meer moeten voorstellen.
Jammer genoeg is het als een lotje trekken, vrees ik. De ene kan heel veel proberen zonder resultaat en een ander 1 keertje en prijs. Je leest hier toch de meest uiteenlopende verhalen daarover.

Begrijp ik dan goed dat je elke keer maar 6 cellen krijgt en of er nu wel of geen embryo's uit voortvloeien je dit toch moet betalen?

Dan denk ik dat ik toch ook voor vers ga maar dan moet je iemand aanbrengen die donor wil zijn? Heb ik dat goed begrepen?

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 4 februari 2019, 14:04

Ik weet nog niet wat we gaan doen met de overige cryo's, zal ook van mijn man afhangen. Op het contract hebben we aangeduid voor wetenschappelijk onderzoek, ik weet niet of doneren een optie was om aan te duiden.

Eerst eens zien of we effectief stoppen en dan een beslissing nemen, maar nu het tegenstrijdige, voor mij zijn het onze potentiële kindjes en volle brusjes van onze twins. Ik weet wel dat er een hoop "halfbrusjes" rondlopen, zeker met dubbele donatie, maar dat doet me niets. Maar dit zijn "onze embryo's" en toch denk ik soms aan donatie omdat ik denk dat het echt wel topembryo's zijn en mensen zou kunnen helpen. Ach ja tijd brengt raad.

Ik denk dat bij zowel verse ECD als eicelbank hetzelfde geldt, je krijgt een aantal eitjes (alles of 6) maar of er embryo's uitkomen??? Dat kan niemand garanderen, maar daarom wil ik ook meegeven dat het zaad een probleem kan zijn.

Spanje geeft wel garanties, maar als dan blijkt dat het zaad niet goed is dan is dat niet hun fout en dan valt die garantie ook weer weg. Of ze garanderen je 3 embryo's en die krijg je ook en de overige gaan naar iemand anders, allemaal bizarre praktijken.

Voor verse ECD moet je zelf geen donor aanbrengen, bij sommige dokters kan dit misschien wel en dan zal het wel goedkoper zijn.
Bij de eicelbank is het wel mogelijk om zelf een donor aan te brengen en dan is het goedkoper en omzeil je de wachtlijst die in sommige centra wel een jaar kan zijn.

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 4 februari 2019, 16:30

Uiteraard heb je daar tijd voor nodig om daarover te beslissen.
Ik stelde me plots gewoon de vraag... iemand die het dan zelf moeilijk heeft gehad, gaan die dan onmiddellijk andere uit de nood helpen of zoals je zegt... potentiële kids. Het ligt toch altijd moelijker als dat je op t eerste zicht zou denken.

Of het aan m'n vriend ligt, weten we niet maar ja... we hebben in totaal ook nog maar 3 eitjes gehad waarvan 1 embryo uit voort is gekomen.

Als het geen rol speelt of je vers of bank neemt... hoe komen jullie dan aan zoveel cryo's?
Hoe heben jullie dat dan voor elkaar gekregen?
Ben even niet mee denk ik :-)
Die wachttijd daar vrees ik idd een beetje voor, vandaar dat we toch eind maart al eens gaan polsen wat ze in Jette allemaal kunnen voorstellen.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 4 februari 2019, 17:26

Wat ik bedoel met het maakt niet uit vers of bank, embryo's kunnen ze niet garanderen. Maar bij vers krijg je alle eitjes van de donor met een minimum van 6, maar meestal 10-20 en soms meer. Bij de bank krijg je er 6, die meestal niet allemaal ontdooien. En je moet geen wiskundewonder zijn om te weten dat hoe meer eitjes, hoe meer kans op embryo's.
Gemiddeld hou je bij de bank 2 embryo's over per poging (6 eitjes).

Onze donor had 17 eitjes waarvan 13 rijp en wij hadden (mede door het goede zaad) daar dus 11 cryo's van. Nu was dit volgens de dr echt wel een heel goed resultaat, maar normaal zou je toch minstens 6 goede cryo's moeten hebben als je met verse ECD werkt.

Bij Jette is het via de bank en dus wachtlijst, maar er zijn wel 2 dokters die met verse werken en het labo van Jette gebruiken, dus de daar heb je het voordeel van verse ECD met het labo van Jette.

Als je nog maar 3 eitjes hebt gehad is het dikwijls moeilijk inschatten. 1 embryo uit 3 eitjes is niet abnormaal, maar wel logisch dat ze ECD voorstellen, alhoewel je niet zeker weet dat dit de oplossing is.

Ik wist dat het bij ons wel de oplossing was omdat we al met donorzaad werkten. Maar toch was er de onzekerheid of ik wel een innesteling zou hebben, al had de dr me 50-60% kans geven omdat er 2 werden teruggeplaatst. Dus ik bekeek het positief want meer kans dat het wel zou lukken dan niet.

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 5 februari 2019, 9:53

ah ben mee nu :-)
Jette doet in principe niet mee aan verse donaties als je voor ECD gaat dus als ik dat wil moet ik bij dr De Brucker of bij dr Platteau. Dat zijn toch de 2 namen die ik op dit forum al zag passeren.
Andere optie is dan Spanje maar ja... daar weet je niet goed of alles wel correct verloopt.

Dikke merci alvast aan jullie allebei !! Het is fijn om eens met iemand te praten die ook voor die keuze hebben gestaan. Geeft een ander gevoel dan met de partner. Tis niet dat die me niet begrijpt maar het is toch anders. :-)

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 5 februari 2019, 18:07

Ik moet geen donor aanbrengen voor de ECD met verse eicellen maar ik doe het wel om de kosten te minderen. Normaal gezien ga ik alle eicellen krijgen, je weet natuurlijk nooit wat het resultaat zal zijn.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 5 februari 2019, 18:09

Ik had mij dat eerlijk gezegd ook al afgevraagd Mich of je de overige embryo's zou doneren omdat ik daar zelf ook al over gedacht heb als het bij mij zou mogen lukken en ik nog embryo's over zou hebben die ik niet wens te gebruiken.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door mich75 » 5 februari 2019, 19:35

Ik weet trouwens niet dat ik ze kan doneren. Met mijn eigen eicellen mocht dit niet wegens te oud. Nu is de donor 34, dus ik weet niet of dit wel jong genoeg is.

In ieder geval het is nog niet aan de orde.

Je gaat van een situatie waar je blij bent dat je al embryo's hebt (uiteindelijk van bedenkelijke kwaliteit) naar een overschot aan embryo's van zeer goede kwaliteit.
Echt van het ene uiterste in het andere, nooit gedacht dat dit zou gebeuren. De overstap is ook zeer plots gebeurd, mk eind juli en enkele dagen later beslist om ECD te doen en door verlof van dr DB even moeten wachten op een afspraak.
Mij gefixeerd op die 85% kans, de hoop op 8 embryo's omdat ik toch wat reserve wou hebben, want toch de schrik dat het niet direct zou lukken.

Nu het van de eerste keer raak is ben ik gaan beseffen dat er nog 9 kansen in de diepvries steken, een beetje irreëel.

Het is ook omdat ik ze niet allemaal kan gebruiken dat ik er over nagedacht heb. Stel dat we er nog 2 hadden dan zouden we misschien zeggen och we laten ze nog terugplaatsen, maar nu is het dus anders.

Ik heb normaal ook tijd om te beslissen tot de 5 jaar voorbij zijn (of misschien tot mijn 47e verjaardag). Dan kan er ook geen tp meer gebeuren en dan is het misschien makkelijker, maar voorlopig beslis ik niets.

Ik heb ook nog niets hierover gelezen, mensen die dit gedaan hebben en hoe ze zich erbij voelen. Zou misschien wel interessant zijn om enkele ervaringen te kennen.

Ik heb ook geen idee of er veel vraag is naar embryodonatie. Wij vonden het wel belangrijk om dezelfde donor als bij onze dochter te hebben, vooral voor haar, moest er iets mis zijn op medisch vlak heeft ze toch nog een halfbroer/zus die eventueel kan helpen.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 5 februari 2019, 23:42

Ja dat is inderdaad een hele verandering van situatie!

Ik heb die optie al zien staan op de formulieren, maar dat hangt misschien af van ziekenhuis tot ziekenhuis.
Ik weet dat indien het bij ons zou lukken en er zijn nog embryo's over dat ik wel nog zou proberen voor een tweede (als mijn leeftijd het nog toe laat) maar ik weet dat mijn man dat niet direct zou zien zitten. Ik heb altijd 2 kinderen gewild maar nu zou ik dolgelukkig zijn als ik er 1 zou mogen krijgen en voor mijn man moet dat niet meer zijn.

Ik zou er wel serieus over nadenken ze te doneren daar mijn moeder een collega heeft die op deze manier heeft moeten werken. Ze is alleenstaand en met haar eicellen lukte het niet meer. Ik denk dat er nog tamelijk wat vrouwen zijn zoals zij die wachten tot de juiste partner voorbij komt en wanneer deze niet komt nog jaren twijfelen of ze wel een BAM moeder willen zijn en wanneer ze dan de knoop doorhakken blijkt dat het van nature niet meer lukt. Ze heeft ook een hele weg afgelegd en zelf donoren gezocht en nu helpt ze andere vrouwen, dat vind ik mooi :)
Er zijn nu ook vrouwen die mij helpen door te doneren en ergens wil je indien mogelijk iets terug doen. Je weet hoe blij je zelf bent met die hulp en als je in staat bent dat zelfde geluk door te geven dan zou ik dat doen. Ik moet daar natuurlijk nu nog niet concreet over nadenken, als het al zo ver komt …

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 6 februari 2019, 13:26

Irisbloem, bij wie zit jij want lijkt me dan wel interessant voor ons om eens te gaan luisteren daar ;-).

Hebben jullie dat trouwens gelezen op fb van die vrouw die wou doneren echter maar 2 embryos had en dat ze per 3 willen invriezen? Echt wel zonde... die wil iemand helpen en kan niet omdat ze er te weinig heeft, rare wereld toch.
Ik denk dat er op zich wel vraag naar is zoals vbn van Irisbloem.
Moest ik mijn vriend niet zijn tegengekomen, had ik waarsch ook daarnaar moeten grijpen in een later stadium.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 6 februari 2019, 22:47

KATEDV schreef:
1 januari 1970, 1:00
Irisbloem, bij wie zit jij want lijkt me dan wel interessant voor ons om eens te gaan luisteren daar ;-).

Hebben jullie dat trouwens gelezen op fb van die vrouw die wou doneren echter maar 2 embryos had en dat ze per 3 willen invriezen? Echt wel zonde... die wil iemand helpen en kan niet omdat ze er te weinig heeft, rare wereld toch.
Ik denk dat er op zich wel vraag naar is zoals vbn van Irisbloem.
Moest ik mijn vriend niet zijn tegengekomen, had ik waarsch ook daarnaar moeten grijpen in een later stadium.
Dat is bij dokter Decleer in Aalter, hij heeft daar een privépraktijk. Hij werkt in het Jan Palfijnziekenhuis te Gent. Normaal gezien zijn er bij hem geen wachttijden voor ECD met ingevroren eicellen. Voor zover ik weet werkt hij niet met verse eicellen. Ik ben echter al een tijdje bij hem in behandeling en heb hem gevraagd of dit kon. Ook brengen wij zelf nog een donor aan voor de eicelbank.

KATEDV
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 januari 2019, 13:06

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door KATEDV » 7 februari 2019, 12:52

oh ok andere kant dus :-)
Als ik t zo bekijk, lijkt een afspraak met 1 van de 2 die samenwerken met Jette de beste keuze voor ons.
Dan is natuurlijk de vraag, welke? K wil niet zo lukraak eentje kiezen :-/.
Weet je trouwens al iets meer hoever de donor staat met de stimulatie?

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: bloedafname, nieuwe waarden , tijdens overgang

Bericht door irisbloem » 7 februari 2019, 22:43

Zo snel gaat het allemaal niet. De donor is nog niet begonnen met de stimulatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten