Ervaringen Ivf Spain

Eiceldonatie forum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Angelika
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 januari 2014, 14:07

Bericht door Angelika » 29 april 2014, 8:20

Ik blijf toch nog voorzichtig aangezien ik me niet zwanger voel. Ze zeggen altijd dat je het weet als je zwanger bent, maar ik voel niks (gewoon iets meer honger en iets meer plassen, maar geen misselijkheid en geen pijnlijke borsten). Ik wou dat ik me echt misselijk voelde,zo wist ik zeker dat ik zwanger ben.
Er werden er 2 teruggeplaatst.

We hadden in Belgie nog nooit ECD gedaan. 1 jaar geleden heeft mijn beste vriendin haar eicellen gedoneerd om te wisselen, maar 1 jaar later hebben ze hier nog geen geschikte donor voor ons gevonden (zeggen ze). En omdat we het wachten beu waren en we er niet jonger op worden hebben we beslist om naar Spanje te gaan. We hebben zelf voor Diamond gekozen omdat we dan meer zekerheid hebben (en als het toch misgaat kost het 'maar' 2500€ meer dan dat van 9900€ omdat je de helft van je geld dan terugkrijgt).

Dat wachten en die onzekerheid is hels, kga blij zijn als we morgen zijn! Ik denk altijd dat het nog gaat mislopen omdat het nu al meer dan 6 jaar misloopt.

Groetjes, Angelika

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 29 april 2014, 9:12

Welkom N,

Om even kort op je vragen te antwoorden
Ivm vakantie en werken: Ik werk voor een stichting met mensen die een beperking hebben. Dus zee onregelmatige diensten. Maar met een groot voordeel; veel overuren draaien die ik dan opneem om onderzoeken te doen en nu om naar Spanje te gaan.
Wat het geld betreft; ik weet jou leeftijd niet maar als je al iets ouder bent heb je ook al een spaarboekje staan. Dit geld geef je met "plezier"uit om je droom werkelijkheid te maken. Sommige mensen geven duizenden euro's aan reizen, wij dus niet.
Wat we ook veel doen is onze euro in 2 delen.
Vroeger kocht ik 2-3 paar schoenen per maand nu 1-2 per seizoen. Ik denk in de winkel ook steeds 2x na voor ik iets koop; heb ik dit echt nodig? Nee, laat ik het liggen. Alle beetje helpen.

Wat jou poging betreft hier nog in belgië

Zou het idd niet zo slim zijn nu zoveel geld uit te geven in spanje als je nog 9 betaalde embryo's zitten hebt. Ik hoop voor jullie dat 1 van die negen het wel eens haalt.
En als je niet zeker bent over je behandeling, aarzel dan niet een 2de opinie aan te gaan. Daar heb je het volste recht voor.

@wendelina;
Wij zullen ook voor een touroperator gaan met vlucht + hotel.
Even afwachten tot de data en dan ga ik eens rondluisteren. Vooral eens kijken in nl want daar zijn over het algemeen de reizen net iets goedkoper.
Wat freya betreft vind ik het jammer dat je moet betalen om de gesloten forum te zien.
We hebben in beglië als ons portie misverstanden gehad, laat ons hopen dat er daar niets misloopt.

Ik dacht dat bij de diamant de cryo niet zo duur meer was, zodat je daar eigenlijk ook al een beetje je geld meer laat renderen.
Ik boekte onze vlucht via ryanair en dacht dat wel meevallen maar het was ook rond de 500 euro + dan nog eens 2 nachten op hotel en dan heb je nog geen middag en avond eten, mar fijn zoals ik al een zei: we zouden anders niet weten waarvoor we werken.

@Angelika,

Ik brijp heel goed jou bezorgdheid. Maar niet iedereen is misselijk en heeft pijnlijke borsten bij een zwangerschap. Laten we gewoon allen keihard duimen dat al je waarden gestegen zijn morgen.
Veel succes nog
Wij hebben onze laatste ECD in Jette gedaan en hebben daar 1 jaar moeten wachten op een geschikt donor. Is toch eigenlijk heel erg jammer omdat je al zo lang wacht en je er niet jonger op wordt. Dat voordeel had DR. Peter Platteau wel, geen wachtlijsten en daar hebben we 4 verse pogingen gedaan, dus zonder wachten, wel steeds direct na elkaar.
Ivm hotel vrs appartement. Ik ben zelf voorstander voor hotel, als ik daar dan ben wil ik mij graag extra laten verwennen en niet zelf nog moeten koken, boodschappen gaan doen,...
Ik hoop voor jou dat je nog iets gevonden hebt om de tijd de doden want de wachttijd is altijd een helse langurige periode. Het is fijner te leven in de illusie zwanger te zijn dan een slecht resultaat te hebben maar ik ga er ook vanuit gaan dat je een positief resultaat krijgt morgen. Na 6 jaar mag dat wel he!!!

Liefs Little Dancer

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 29 april 2014, 9:25

@Last hope,

Veel succes vandaag.
Wat leuk dat jullie vrienden hebben die een appartement heeft, ook al is het een heel eind rijden het is toch stukken goedkoper dan een hotel.
Mochten wij iemand kennen die daar iets heeft zouden wij dit zeker ook zo doen om de kosten wat te drukken, ookal moet ik dan zelf koken, boodschappen doen enzo. Het is ook maar voor enkele dagen en thuis doen we het ook elke dag.
maar wij zullen waarschijnlijk gaan voor een hotel vakantie zodat ik mij nog eens lekker kan laten verwennen in die periode.

De diamant formule is naar mijn mening ook de beste (als het geld er is natuurlijk) Je hebt 3 x een verse poging, garantie op succes of de helft terug, wat dan maar komt op 12500 (zonder extra's natuurlijk) En in deze formule zitten er toch veel dingen extra inbegrepen zoals goedkoper bij de cryo's dan niet in deze formule te zitten. (ik dacht een verschil van 1200 euro per cryopoging zelfs) Ik denk dat deze formule ook wat meer 'rust' in mijn hoofd zal geven ipv extra druk want het moet NU lukken.

Wij zijn iets jonger maar zijn van hetzelfde principe dat het nu al lang genoeg bezig is en we ook geen zin hebben steeds andere dingen te gaan proberen.
Wij zijn intussen al 9 jaar gestopt met de pil en dat weegt ook al heel erg door. In augustus worden dat er maar liefst 10!
Ik ben al razend benieuwd naar jou verhaal.
En nogmaals veel succes vandaag

Liefs Little dancer

Angelika
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 januari 2014, 14:07

Bericht door Angelika » 29 april 2014, 10:05

Wij hebben altijd redelijk veel geluk gehad qua kostprijs van vluchten. Wij boeken ook altijd de vluchten apart. Dus niet heen en terugvlucht tesamen. Dit heeft als voordeel dat het goedkoper kan omdat je dan met verschillende maatschappijen kan vergelijken. Als je op Cheaptickets enzo kijkt kan je al goed vergelijken, maar het is bijna altijd goedkoper om via de website van de maatschappij zelf te boeken. Als nadeel heeft dit wel dat je op een andere luchthaven kan terugkomen dan dat je vertrokken bent. Maar wij hebben supervrienden en een superschoonbroer die ons al meermaals naar Charleroi, Zaventem of Eindhoven hebben gebracht of komen ophalen. Wij hebben zelfs al vluchten gehad van 35€ per persoon. En ons appertement (nieuwbouw met ruime living en eetplaats, 2 slaapkamers, 2 badkamers en ruime keuken) was 350€ voor 2 weken (wat ook heel goed meevalt).

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 29 april 2014, 15:07

Hallo Angelika,

Super bedankt voor de tip. Ik heb ze samen geboekt. Zal er volgende x wel op letten. Via ryanair was het nog net goedkoper dan via cheaptickets. Maar je kan daar idd gemakkelijk vergelijken.
Wijzelf hebben ook super vrienden, broer en ouders die dat allemaal willen doen voor ons, dus dan maakt het niet veel uit of je in zaventem, oostende of eindhover vliegt.
Dat appartement, verhuren ze dat ook gewoon particulier.
Het klinkt wel heel mooi. Zal voor anderen misschien iets duurder uitkomen maar dat geeft niet, het is nog steeds een groot verschil met een hotel.

Liefs

Angelika
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 januari 2014, 14:07

Bericht door Angelika » 29 april 2014, 15:25

Hey Little Dancer,

Als je via Booking.com kijkt kan je daar ook appartementen selecteren ipv hotels en daar zitten goedkope volledig bemeubelde appartementen bij die ze aan particulieren verhuren.

Als terugvlucht hebben wij vaak voor Transavia gekozen (landt in Eindhoven) omdat deze vaak de goedkoopste is (beetje afhankelijk van de dag in de week)

Last hope
Berichten: 305
Lid geworden op: 10 januari 2011, 21:20

IVF Spain - alicante: ervaringen

Bericht door Last hope » 29 april 2014, 23:11

angelika: jij hebt een heel goede behandeling gekregen, ik zou even afwachten, maar ben zelf ook heel benieuwd naar het resultaat. Die krijg je pas morgenavond te horen? Hou je ons aub op de hoogte? Het zou leuk zijn te vernemen dat jij onmiddellijk zwanger bent van die behandeling diamond, en dat zou bij mij toch ook alweer wat twijfels wegnemen.

N: hoe doe ik dat op het werk? Na 6 jaar proberen, en dikwijls een dag moeten "passen", heb ik vorig jaar aan mijn baas laten weten te stoppen met de behandelingen. Hij was dan ook heel blij dat ik niet meer zou afwezig zijn. Nu weet hij van niets, en heb ik mijn vakantie (vrij te kiezen in het jaar) opgeofferd aan dit. Deze week 4 dagen opgenomen, in augustus 9 dagen opnemen, en dan blijven nog 7 dagen over... Het is te doen vind ik. Wij mogen ook onbetaald verlof nemen indien wij het wensen. En de kostprijs, ik sluit mij aan bij het standpunt van little dancer. Wij leven heel goed, gaan regelmatig op restaurant, op reis, koop regelmatig nieuwe kleren en schoenen (niet van merken, maar toch...). Wij doen nu ook al een tijdje besparingen: eens naar een snackbar/goedkope brasserie gaan eten ipv restaurant. Bij gelegenheid heb je een nieuw kleedje nodig: ik stap al eens binnen in een recente tweedehandswinkel, voor onze reizen kiezen we leuke, rustige, aangename, maar ook goedkope alternatieven,... Het is echt wel te doen. Al moet ik toegeven, dat het zeker niet gemakkelijk is als je nog andere projecten hebt lopen zoals bouwen of verbouwen,... Een uitdaging dus!

En dan een klein verslagje van Alicante vandaag:

Zoals op verschillende forums te lezen valt: kleine kliniek (privé), luxueus (doet me denken aan een jef hoeybergs-kliniekje). Niet te vergelijken met Jan Palfijn, UZ Gent,...
Ontvangst heel vriendelijk
Open mensen, direct tot de essentie (ze draaien niet rond de pot), eerlijk en correct.
Na de afspraak met de bioloog deden ze op haar aanraden enkele bijkomende testen (wat nog niet uitgevoerd was in Belgie): spermatest - genetica + grondige echo baarmoeder. Man: volledig in orde (zeer goed staal). Vrouw: te weinig follikels voor mijn leeftijd (op te lossen met ecd) en bloedstollingsprobleem (op te lossen met aspirine).
De test die mijn nieuwe gyneacoloog hier in belgie voorstelde (cfr eerder bericht) is volgens de artsen in alicante zinloos. Bij mijn laatste poging in 2012 had ik maar een 'oogst' van 6 eicellen waarvan er maar 1 bevrucht was geraakt. Met dergelijk staal van mijn man, zijn ze vrij zeker dat er iets aan de hand is met mijn eicellen. Een split van eicellen zal niet mogelijk zijn vanwege te kleine aantallen en te slechte kwaliteit. Ik vermoed dus dat mijn nieuwe gynaecoloog mij nog maar eens wou uitmelken. Het idee is heel goed, maar nvt op mij met gebrekkige aantallen en kwaliteiten.

Onmiddellijk stelden zij mij diamond voor omdat ik eerder nooit zwanger ben geraakt. Maar ik kreeg toch de keuze om te werken met exclusieve donor aan 9000 euro.
Afgewogen wat er allemaal in de diamond zit, is er geen twijfel mogelijk:

- garantie dat exclusieve donor 16-20 eicellen aanmaakt, en dat minstens 6 bevrucht geraken.
- drie pogingen van 2 blastocyden per poging
- indien nog geen zwangerschap na deze drie pogingen nogmaals 3 pogingen maar dan met een donor embryo uit de diepvries (zowel zaadceldonor als eiceldonor). Enkel voor deze stap is er een terugplaatsingskost van 1800 euro, maar hopelijk komen wij niet aan deze stap.

Wat kost het dus? 25.000 euro all in qua behandeling.
Medicatie: 250 euro
Bijkomende testen vandaag: 600 euro
Vanaf de 4e beurt een bijkomende terugplaatsingskost van 1.800 euro.
En natuurlijk kan je nog enkele bijkomende opties nemen, maar die konden mij niet overtuigen...

Wat vind ik leuk aan deze formule? Dat zij er alle belang bij hebben om mij onmiddellijk zwanger te krijgen (meer winst voor hen). Indien ik echt de 6 beurten moet doen, werken zij aan kostprijs. Dat geeft mij geruststelling dat ze echt hun best gaan doen en niet alleen op het "commerciele" uit zijn.

De gyneacologe gaf toe dat ze IVF Spain haten in Nederland en Belgie. IVF spain doet aan actieve recruitment op universiteiten. Ze sporen langstuderende mensen aan om hun eigen eicellen te laten indiepvriezen voor mocht hun carrière op de eerste plaats komen. Daarnaast spreken ze ook over het eiceldonatieprogramma, en vele studenten gaan hierop in omwille van het financiele plaatje. Via Erasmus-uitwisselingsprogramma's geraken ze ook aan studentes die blond zijn, blauwe ogen hebben,... Ze hebben een serieuze database.

Heel leerrijk, maar ook vermoeiend.
Wij zijn om 8.30 uur vertrokken, en kwamen aan om 10 uur. We hebben een uur lunchpause genomen, om daarna verder te spreken. Om 16 uur waren we daar weg, zijn we nog een wandeling gaan doen in Alicante, dus pas om 19.30 uur terug op het appartement.
Morgen = rustdag!

Ik wil nog even tot slot mijn ontgoocheling benadrukken over de gang van zaken in Belgie. Ik heb de indruk dat men heel goed is in de techniek IVF en vele mensen zijn hiermee geholpen, maar er schort toch wel iets aan het programma eiceldonatie. Ik lees hier een jaar wachten vooraleer er een match met je donor kan gevonden worden...???? Dit is ON-GE-LOOF-LIJK!
Ikzelf heb het ook meegemaakt: mijn aangebrachte donor werd "door een communicatiefout" aan iemand anders toevertrouwd, waardoor ik weer langer moest wachten, en mijn donor niet kan garanderen of zij het nog een keer herhaalt. De gynaecoloog die de communicatiefout maakte, stelt mij dan ter compensatie een -volgens hem- briljant idee voor dat niet haalbaar is bij mij.
Heb zin om een boek te schrijven!

Slaaplekker allen!
Heel veel succes! Ik geloof de slagingspercentages in alicante! Zeker het overwegen waard!

Angelika
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 januari 2014, 14:07

Bericht door Angelika » 30 april 2014, 16:01

Net mn resultaten gekregen, Hcg is gestegen tot 5000 dus das goed, maar progesteron blijft nog steeds laag. Bovendien heb ik sedert deze middag kleine krampen en ook wat bloedverlies. Nu begin ik dus echt te wanhopen .... Pff, waarom kan het niet eens gewoon goed nieuws zijn. Waarom verdien ik eens geen goed nieuws zonder meer?!

wendelina
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 april 2014, 22:32

Bericht door wendelina » 30 april 2014, 16:27

Angelika,

En alles oké daar?


Last hope ,

Fijn dat je er een goed gevoel bij had!
Ze zijn echt begaan met je. Toen wij in Spanje waren, hebben we zelf gehoord hoe luid applaus ( van de dokters en medeweerkers) er was toen iemand melde dat het gelukt was en zwanger was.

Dus je keuze is gevallen op Diamond.
Ik wist niet juist wat dit bevatte maar is best veel. Ik ben de dokter gevolgd in haar advies van 9.900 euro.
Vindt het wel raar dat ze dat niet bij ons voorgesteld hebben of zouden ze elk geval apart bekijken. Moet wel zeggen dat ik hierdoor een beetje ga twijfelen.
Want ook ik ben nooit zwanger geweest. maar heb wel een ander voorgeschiedenis als jij.

Maar kan heel goed begrijpen hoe ontgoochelt je ben in onze ziekenhuizen.
Daarom dat voor mij ook de stap snel gezet was om naar Spanje te gaan.
Ze werken ook heel anders zo werd er bij ons steeds ICSI gedaan maar volgens Spanje kunnen we beter IVF doen ondanks dat de sperma niet optimaal is. Maar die wordt zo bewerkt dat volgens hun IVF beter is. Zo gaven ze de logische verklaring dat de zaadcellen veel sterker zijn als ze zelf een eicel binnendringen en een beter embryo.

Wanneer is voor jouw de terugplaatsing?

little dancer ,

Wij hebben groen licht gekregen , ze hebben een donnor gevonden.
Dus hebben we een reis geboekt. Ik heb even toch gekeken voor een appartement maar ga toch maar op hotel. Al begrijp ik Angelika dat je meer op je gemak zit in de zetel. Want na de terugplaating moet je het blijkbaar kalm aan doen. Maar op dat hotel die we gekozen heb , heb je een bank en tv met nederlandstalige zenders.

Jij werkt toch in de zorgsector? Betekent dat dat je direkt moet stoppen met werken als je zwanger bent?
Voor mij is dit ook. En wil zeker geen risico nemen.

Vandaag stop ik dus met mijn pil en moet ik mijn regels krijgen. En dit is al 7 jaar geleden dat ik mijn regels gehad heb.(Door de endometriose heb ik 7 jaar een pil moeten innemen) Dus ben heel benieuwd. Hopelijk komen ze op tijd. Anders kan ik nog niet starten met de progynova.

Fijn dat we onze gevoelens kunnen delen.

Wendelina

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 30 april 2014, 16:32

@ Last hope,

Bedankt om je verhaal te delen met ons. En vooral om zo veel informatie te geven.
Wat een pittige dag zeg!!
Maar waarschijnlijk vandaag een dagje nagenieten en vooral veel napraten.
Geniet nog even van het zeer zonnige alicante (zag dat het daar vandaag volle zon en 26 graden was)
Wat de prijzen daar betreft ben ik het helemaal met je eens. Als je die 25000 betaald dan willen ze wel echt hun best doen je zo snel mogelijk zwanger te geraken. Als je een "gewone" poging doet met exclusief donor dan zit je toch vlug aan de 12500. Het bedrag dat je uiteindelijk betaald als het na 3 x vers niet lukt.
We wachten nog even af.
Wat de wachttijden betreft kan ik het echt beamen; bij Dr Platteau max 3 maand wachten (heeft meerdere donors) maar bij het VUB Jette 1 jaar gewacht op een mach. En ik kan echt zeggen dat wij een zeer makkelijke mach zijn. Zowel uiterlijke kenmerken als bloedgroep ed.
Wat zijn nu de verder te nemen stappen?
En heb je een periode gekregen waarin het dan echt zou gebeuren?

Liefst Little dancer

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 30 april 2014, 16:35

@Angelika,

Probeer toch zoveel mogelijk positief te denken.
Ik weet echt uit ervaring dat dit gemakkelijk gezegd is.
Maar ooit zei ik tegen mijn man:
De klop zal even hard zijn of als het niet gelukt is of ik nu negatief gedacht hebt of positief denk.
En nu gaat hij helemaal mee in mijn positief denken in de wachtperiodes.
Is het niet mogelijk om extra utrogestan te nemen? Of extra progynova??

Ik duim duim duim echt keihard


Liefst Little Dancer

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 30 april 2014, 16:46

Hey iedereen,

Blijkbaar zitten we nu allemaal online gelijk onze berichten allemaal tegelijkertijd erop komen.
Zo zijn we nog net iets dichter bij elkaar :D

@wendelina:

Joepi, groen licht.... Ben even het spoor kwijt, hoe lang heb je moeten wachten op deze donor?
Spannend zeg....

Ben even euforisch nu dan ik voor mezelf ben, zo raar zeg :lol:

Mag ik even de naam van dat hotel hebben dat je geboekt hebt?

Ik werk idd in de zorgsector maar dan wel in Nederland. En daar geld de regel dat je niet ziek bent als je zwanger bent dus gewoon kan werken. Ze werken tot 4 wkn voor de data. Wel is het zo dat wij niet meer met agressie mensen mogen samenwerken wegens te groot risico op gevecht. En als het niet meer gaat dan krijg je meer bureau werk toegeschreven ipv verzorgend werk. En ik heb hele goede collega's die heel erg voor elkaar inspringen. Na ontelbaar veel zwangerschappen op het werk en ik mij altijd extra ingezet voor hun hoop ik dat ze dit voor mij ook zullen doen als het zover is.
Ook nog spannend wachten op je maandstonden na 7 jaar. Na 1 dag zal je het waarschijnlijk al weer beu zijn, laat ons hopen dat je ze niet veel krijgt en gelijk weer 9 maanden vanaf bent

Liefs

Angelika
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 januari 2014, 14:07

Bericht door Angelika » 30 april 2014, 16:58

Ik voel me echt wanhopig en triest. Ik ben bang om nog te hopen...
Afwachten tot een nieuwe bloedafname vrijdag

little dancer
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 april 2014, 18:17

Bericht door little dancer » 30 april 2014, 17:02

Angelika,

Ik voel echt met je mee....
Heb je contact gehad met iemand van ivf Spain?
Kan je eventueel bellen naar daar?
Nog een keer 2 helse wachtende dagen

Liefs

Angelika
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 januari 2014, 14:07

Bericht door Angelika » 30 april 2014, 18:39

Spanje heeft net gebeld. Ik moet 2 tabletjes Ustrogestan extra nemen, 6 dus in totaal nu. En 48u platte rust. Zij zijn zeer positief en zeggen dat bij 90% van hun patiënten een bloeding voor komt in het 1e trimester. Maar ik weet het toch niet ze, kheb zo'n schrik dat het misgaat. De vorige keer zijn mn regels ook begonnen op de 16e dag na de terugplaatsing. En vandaag zijn we ook de 16e dag. Toen had ik natuurlijk wel geen positieve zwangerschapstest... Pfff, afwachten tot vrijdag zeker.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten