IVM - (in vitro maturatie) behandeling

Plaats reactie
Vie

IVM - (in vitro maturatie) behandeling

Bericht door Vie » 5 september 2017, 12:44

Hallo,

Ik begin hier een nieuw onderwerp over de behandeling IVM omdat wij zelf binnenkort gaan starten met deze behandeling.
Ik heb namelijk PCOS en ze raden mij deze behandeling aan.
Het zou toch fijn zijn om deze ervaring met mensen te delen die hetzelfde ondergaan.

De eerste datum (eerste poging) ligt vast op 14/09 voor bloedafname + echo... normaal gezien zou ik hier ook medicatievoorschriften moeten meekrijgen voor de stimulatiekuur.

Nog iemand met deze behandeling gestart of al zwanger na .... pogingen?

Hopelijk delen jullie hieronder jullie ervaringen.

Ik had ook graag geweten hoeveel pogingen en welke soort behandelingen jullie al achter de rug hebben.

Tot snel! :)

ellie87

Re: IVM - (in vitro maturatie) behandeling

Bericht door ellie87 » 5 september 2017, 15:02

Hallo Vie

Ik heb ook PCOS maar met mij hebben ze niet van IVM gesproken. Waarom hebben ze jou dit specifiek aanbevolen?
Ik moet met behulp van hormonen een "normale" cyclus krijgen en dan thuis klussen ;-)
de eerste 4 pogingen reageerde mijn lichaam goed en had ik na 14 dagen een eisprong maar jammer genoeg zonder positief resultataat. De voorlaatste poging reageerde mijn lichaam niet meer op de medicatie en nu de laatste poging, met verhoogde dosis hormonen, was ik overgesimuleerd :roll:

veel succes in ieder geval en hopelijk heb je snel positief nieuws :)
12/2015: gestopt met pil
10/2016: diagnose PCOS
02-09/2017: hormoonbehandelingen (5 x negatief)
10-12/2017: verplichte rustmaanden
01/2018: onverwacht pril zwanger :)

Vie

Bericht door Vie » 6 september 2017, 8:53

Hey ellie :D ,

Ik ben blij dat ik er met iemand over kan praten, want het is toch best moeilijk mentaal...
Het is nog maar onze eerste poging die gaat beginnen, maar het is toch wat anders als iemand die meteen spontaan zwanger raakt hé...

Dus bij mij hebben ze IVM voorgesteld omdat mijn man zijn zaad ook niet van goede kwaliteit is, dus in combinatie met mijn pcos.... word het wat moeilijker.
Ik krijg zelden spontaan mijn maandstonden en reageerde niet op clomid/pregnyl dus ik kon niet wachten op een cyclus.
+ door PCOS heb je groter risico op overstimulatie. (zoals je zelf al ondervonden hebt :wink: )
IVM heeft een korte stimulatiekuur en geeft minder kans op overstimulatie van de eierstokken

Indien IVM niet lukt gaan we over naar IVF.
(verschil tussen de twee is bij IVM lichtere stimulatie bij+ eicellen worden ONRIJP weggenomen en men zorgt voor de groei (maturatie) in het labo IVF = zwaardere stimulatiekuur + RIJPE CELLEN worden weggenomen)

Ik moest nu 2 weken de pil gebruiken 09/09 pil stop 14/09 echo++bloed...

Naar welk ziekenhuis ga jij? (indien je nog niet gaat misschien best eens afspraak maken fertiliteitskliniek)
Ik hoop dat ze voor jou misschien eens iets anders gaan ondernemen, aangezien je al 4 pogingen achter de rug hebt zonder positief resultaat (op deze manier)... en het is al zwaar genoeg hé :(

Tenzij je het goed vind zo natuurlijk hé :D

Ik ben gestopt met de pil december/2016

Dank je ik hoop het ook, en ook voor jou natuurlijk! (ik heb een ander onderwerp geopend onder behandelingen zodat de mensen het makkelijker kunnen terugvinden, je mag gerust daar antwoorden)

IVM 1 -> 1 cryo -> ba 07.11.17 -> negatief
IVM 2 -> 5 cryo's
tp 1 cryo -> 09.01.2018-> negatief
tp 2 cryo's 30/01 -> bloedafname 11/02 -> positief
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

ellie87

Bericht door ellie87 » 7 september 2017, 15:16

Hoi Vie :)

Ja, mentaal is zo'n vruchtbaarheidsbahandeling toch niet te onderschatten...
Het heeft ook gewoon een grote impact op je dagelijks leven, al die echo's en bloednames inplannen, excuses verzinnen voor op het werk, soms activiteiten in het weekend moeten afzeggen, moeilijk weekendjes op voorhand kunnen inplannen... en dan nog de stress van de wachtweken (sorry, ik ben aan het zagen :wink: )
maar ik duim dus voor jullie dat je niet veel pogingen nodig zal hebben :)

ik zit bij het fertiliteitscentrum van gasthuisberg in Leuven. Omdat bij ons het probleem enkel de PCOS is (net als jou heb ik slechts zelden een natuurlijke cyclus) zeiden ze dat IUI of IVF niet noodzakelijk was. Maar misschien dat ik de volgende keer toch ga navragen over IVM en of ze denken dat het mij ook misschien kan helpen.
De gynaecoloog zei wel dat er veel vrouwen na 4 pogingen nog niet zwanger zijn en dat ik mij daar nog absoluut geen zorgen over moet maken, maar die vrouwen hebben wel om de 28 dagen een nieuwe kans :P ik heb sinds dat ik in januari begonnen ben met de femara/pregnyl nog maar 4 kansen gehad. (femara is ongeveer hetzelfde als clomid maar zou minder bijwerkingen hebben)

Ik duim voor een goede echo voor jou volgende week! en dat we allebei snel zwanger mogen zijn :D

Vie

Bericht door Vie » 8 september 2017, 9:28

Hey Ellie, :)

Het is inderdaad wel wat lastig mentaal, ik heb het wel tegen mijn verantwoordelijke verteld en zag daar echt tegen op, gewoon omdat niemand er eigenlijk zaken mee heeft.. Maar goed dan valt deze mij sowieso niet meer lastig :lol:

Ik ken ook iemand die enkel PCOS had en bij haar hebben ze IUI gedaan na 2de poging waren ze zwanger... gelukkig.

Ik hoop dat het bij jou en bij mij inderdaad snel mag komen!!!

Ik wens je ook superveel succes toe!

Als ik meer weet post ik sowieso nog een berichtje dus wrs volgende week rond de 14de..
Dan start ik met de stimulatiekuur normaal gezien..

Ben jij momenteel dan effe in pauze of zit je ergens middenin cyclus?
IVM 2 -> 5 cryo's
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

ellie87

Bericht door ellie87 » 8 september 2017, 15:06

ik moet nu wachten op mijn maandstonden en dan gaan ik opnieuw met hormoonbehandeling beginnen (ik verwacht ze tegen 16/09).
ik weet wel niet hoe ze dan gaan doen voor de dosering? Op 1 pilletje reageerde ik niet meer, op 2 te veel. Misschien 1,5 pilletje volgende keer dan :wink:

deze maand mag ik niet vrijen omdat er een te grote kans op een meerling zou zijn. een "verloren" maand weeral dus.
Maar eigenlijk hebben we het toch gedaan :p je leest vaak dat niet alle follikels een eitje bevatten, en dan moet er ook juist nog innesteling zijn enzo... en als het een tweeling zou zijn dan is het maar zo :)

naar welk ziekenhuis ga jij?

TitisWens

Bericht door TitisWens » 8 september 2017, 19:10

Hallo Vie & Ellie,
Ik heb geen ervaring met IVM maar ik heb gezien dat er onder 'Behandelingen - Andere' een topic is over IVM waar actief ervaringen in gedeeld worden.
Ik duim dat jullie snel goed nieuws mogen krijgen.
Heel veel succes!

Vie

Bericht door Vie » 11 september 2017, 10:18

Ellie,

Alleszins veel succes hoor!!! ik duim voor je.

Ik moet ze normaal morgen of overmorgen krijgen mijn maandstonden.

Ik kijk er echt naar uit naar die eerste poging eindelijk gaat er tenminstetoch iets gebeuren :D al draait het misschien negatief uit, we zijn er dan toch tenminste mee bezig/gestart. :)

Ja ik ben ook op zo'n punt gekomen dat het me niet zou kunnen schelen moest het een tweeling zijn, als je ziet hoeveel moeite het kost en je hebt er dan gelijk twee... is misschien een voordeel :lol:

Komt goed!!!
Laatst gewijzigd door Vie op 11 september 2017, 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
IVM 2 -> 5 cryo's
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

Vie

Bericht door Vie » 11 september 2017, 10:20

@ TitisWens

Hey, ik heb inderdaad gezien dat er daar een topic staat maar daar heeft sinds 8/08 niemand meer op gereageerd.

Daarom dacht ik ik maak een nieuwe aan :P
IVM 2 -> 5 cryo's
Zwanger!!!! 😍🤰🍼

Plaats reactie