Vraag fertiliteit

Plaats reactie
Scotje
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 juli 2021, 17:31

Vraag fertiliteit

Bericht door Scotje » 30 juli 2021, 17:38

Hallo allemaal,
Ik heb hier al verschillende uren / dagen / maanden jullie verhalen gelezen,
Na de tegenslag van deze week wil ik het van me afschrijven en zit ik met vragen,
Mijn man en ik zijn sinds deze week ook 1 jaar aan het proberen zwanger te worden zonder succes...
De titel 1 jaar bezig heeft er bij mij voor gezorgt dat ik het even allemaal niet meer zag zitten.
Wij zijn langs de huisarts geweest bloed bij allebei inorde mijn man mag dinsdag een staal binnen doen van zijn zaad .
Maar ook zijn wij doorgestuurd naar fertiliteit waar wij op 14 september een afspraak hebben maar ik weet totaal niet wat ik hiervan mag verwachten? Welke onderzoeken gaan ze doen ? Gaan we effectief er al iets aan mogen doen of gaan de de zoveelste keer horen even ontspannen en nog wat proberen...
Ik hoop dat er iemand iets meer info heeft over wat we kunnen verwachten van 14 september...
Veel liefs

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Sproetje » 30 juli 2021, 18:39

Bij de meeste fertiliteitcentra starten ze bij heterokoppels na een jaar proberen. Omdat er bij mij geen man in het spel is kan ik enkel zeggen wat ze bij mij gedaan hebben. Eerst en vooral hebben ze de doorgankelijkheid van mijn eileiders getest. Dit was met een vaginaal onderzoek waar ze schuim inbrengen om met de echo te kunnen zien of ze open zijn. Daarnaast heb ik ook bloedtesten gehad. Daar hebben ze getest op soa’s, prolactinegehalte, hormonen zoals LH, progesteron, FSH en oestradiol, testosteron, ziektes als hepatitis B en C, toxoplasmose, rubella, cytomegalie,… ook een hele vragenlijst met vragen over aandoeningen in de familie en of je roker bent en zo’n dingen. In een later stadium hebben ze dan ook mijn AMH waarde gemeten en gekeken op de echo hoeveel follikels er per eierstok te zien waren, dit om de vruchtbaarheid te meten.

Veel succes alvast en welkom op de groep!
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Scotje
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 juli 2021, 17:31

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Scotje » 30 juli 2021, 18:45

Hey sproetje,
Dankjewel voor je snelle antwoord fijn om al iets te weten wat me te wachten staat .
Ik weet dat veel mensen in nog moeilijkere situaties zitten maar ik had zo graag uit deze medische molen gebleven net zoals iedereen natuurlijk maar dit kwam even binnen bij mij .... heb jij al succes gehad ? Grtjs

Caroher
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 juni 2021, 22:10

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Caroher » 30 juli 2021, 19:26

Hoi Scotje

Welkom!
Bij ons hebben ze bij de eerste afspraak vooral naar ons verhaal geluisterd (waar volgens ons eventuele problemen waren), bloedafname bij beiden en een inwendige echo gedaan.
Hier was op het eerste zicht niets mis mee maar aan de hand van onze info hebben ze verdere afspraken ingepland: sperma onderzoek, onderzoek naar endometriose, doorgankelijkheid van de eileiders,.. deze afspraken zijn vrij snel gegaan.

Ik bleek endometriose te hebben en ben een aantal weken geleden hieraan geopereerd geweest.
Alles is goed verlopen en verdere opvolging werd ingepland.

Heel veel succes!
Caro

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door mich75 » 30 juli 2021, 19:27

Het kan erg verschillen van ziekenhuis tot ziekenhuis.

Wij hebben in 2014 een afspraak gemaakt bij fertiliteit omwille van zeer weinig zaadcellen en die er waren, waren van slechte kwaliteit.

Wij kenden niets van de mmm en gingen naar het consult om eigenlijk te horen wat de mogelijkheden waren, met enige uitleg en daarna te beslissen of we deze weg wilden inslaan.

Eerst was er een half kruisverhoor over onze gezondheid en die van onze ouders en voor ik het wist lag ik op een tafel en kreeg ik een vaginale echo, daarna nog bn bij ons beiden.

In de weken erna werden er nog enkele extra onderzoeken gedaan.

Of je 'mag' beginnen of nog moet wachten hangt van een aantal dingen af, als er bij 1 van jullie of bij beiden blijkt dat er een probleem is waardoor de kansen zeer klein zijn via natuurlijke weg, dan kan je meestal vrij snel starten.

Als ze niet onmiddellijk iets vinden hangt het vaak van je leeftijd af, ben je 35+ dan gaan ze over het algemeen sneller helpen dan dat je 25 bent.

Het is al belangrijk om de zaadanalyse af te wachten, dit gaat meer zeggen dan het bloed.

Verder is het ook belangrijk om te weten of je cyclus regelmatig is, je luteale fase niet te kort is, je geen endo hebt,...
Niet elke arts gaat dit in het begin allemaal onderzoeken.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Scotje
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 juli 2021, 17:31

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Scotje » 30 juli 2021, 21:12

Dankjewel voor jullie reacties ik ben er best zenuwachtig voor grtjs

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Sproetje » 31 juli 2021, 9:02

Scotje schreef:
30 juli 2021, 18:45
Hey sproetje,
Dankjewel voor je snelle antwoord fijn om al iets te weten wat me te wachten staat .
Ik weet dat veel mensen in nog moeilijkere situaties zitten maar ik had zo graag uit deze medische molen gebleven net zoals iedereen natuurlijk maar dit kwam even binnen bij mij .... heb jij al succes gehad ? Grtjs
Bij mij is er geen medisch probleem vastgesteld en heb een perfecte cyclus, maar ondanks dit geen succes met 6 IUI-D pogingen, zelfs geen biochemische zw of mk. In september start ik op met ICSI. Hopelijk daar meer succes.
Geduld is het kernwoord hier denk ik. En laat ik dit nu net niet hebben zeg 😂
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Scotje
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 juli 2021, 17:31

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Scotje » 31 juli 2021, 10:46

Hey hey ,
Oh wat jammer voor jou ik weet perfect wat je bedoeld geduld wie heeft dat uitgevonden 🤣 ik wens jou veel succes en duim met jou mee
Veel liefs

Inara91
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 juli 2021, 23:29

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Inara91 » 1 augustus 2021, 0:01

Hey daar,

Wij zelf zijn 3 maand geleden voor het eerst bij de fertiliteitsarts geweest. Wij vrije al 4 jaar onbeschermd en vonden het hoog tijd om er verder mee te gaan. Ik word binnen een maand 30 en wilde graag toch zen 2de kindje. Mijn zoon is al reeds 10. Uit onderzoeken bleek dat er genetisch alles in orde was en mijn partner zijn zaad in orde is. Maar ik heb blijkbaar pco, en hierdoor had ik regelmatig last van cyste en een slechte cyclus soms totaal geen. We zijn nu onze eerste ronde opgestart met clomig en pregnyl. Ik heb voorbije maandag mijn spuit pregnyl gehad. Ben hier zeer moe en emotioneel door en sinds deze dag wat last van lichte krampen. Ik kan wel beamen dat het een zeer emotionele weg is maar onze kinderwens is groot dus we zetten door. Hopelijk komt er voor jou snel positief nieuws uit de bus. Met mijn eerste zoon heb ik ook meer dan een jaar moeten geduld hebben maar hij is er wel

Veel succes!

Scotje
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 juli 2021, 17:31

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Scotje » 1 augustus 2021, 9:16

Mijn huisarts denkt dat ze bij mij ook gaan starten met clomid aangezien mijn cyclussen na een jaar nog steeds veel te lang en onregelmatig zijn ronde 11 was 44 dagen ronde 12 was 38 dagen .
Hier heb ik ook bang voor voor de bijwerkingen maar als ook voor de kans op een meerling.
De wens is groot genoeg voor een kindje dat we dat er allemaal voor over hebben natuurlijk .
Ik duim mee voor jou
Veel liefs

Inara91
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 juli 2021, 23:29

Re: Vraag fertiliteit

Bericht door Inara91 » 2 augustus 2021, 0:02

Scotje schreef:
1 augustus 2021, 9:16
Mijn huisarts denkt dat ze bij mij ook gaan starten met clomid aangezien mijn cyclussen na een jaar nog steeds veel te lang en onregelmatig zijn ronde 11 was 44 dagen ronde 12 was 38 dagen .
Hier heb ik ook bang voor voor de bijwerkingen maar als ook voor de kans op een meerling.
De wens is groot genoeg voor een kindje dat we dat er allemaal voor over hebben natuurlijk .
Ik duim mee voor jou
Veel liefs
De kans op een meerling is inderdaad groter. Maar ze doen voor de eisprong een echo voor te kijken hoeveel eitjes er klaar zitten. Als er meerdere klaar zijn kan je kiezen om die maand over te slaan. Dit hebben mijn vriend en ik samen ook beslist om dan een maandje over te slaan. Maar dat is iedereen zijn keuze. Van de clomid zelf heb ik geen last gehad ik moest vijf dagen een halfje nemen van 50 en dit was voor mij genoeg. Natuurlijk dat is voor iedereen anders. Van de pregnyl ben ik vooral moe geweest. Maar weer voor iedereen anders. Bedankt voor het duimen. Wij duimen hier ook voor iedereen mee. Het is altijd lastig om dit aan koppels uit te leggen die meteen zwanger en zonder hulp zwanger geraken. Hopelijk kunnen jullie er snel aan beginnen!

Veel liefs terug 🙂

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten