Ivf-pgd of spontaan met vlokkentest

Plaats reactie
Antwerpen
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 7:03

Ivf-pgd of spontaan met vlokkentest

Bericht door Antwerpen » 17 oktober 2021, 7:29

Hallo,

Ik ben Karolien, 29 jaar en begin augustus 2021 bevallen na 39w5d van ons eerste dochtertje Amélie. Perfecte zwangerschap en bevalling. Jammer genoeg is ons Amélie na 8 dagen overleden. Achteraf is gebleken dat de oorzaak een zeer zeldzame aangeboren longaandoening is, die bijna altijd fataal is.
Wij hebben recent het bijkomende slechte nieuws gekregen dat de oorzaak hiervan een chromosomale afwijking is die overgeërfd is en ik drager ben van dit foute gen.
Dat betekent naar een volgende spontane zwangerschap toe: 1 op 2 kans om opnieuw een baby’tje met het foute gen te maken.
Wij hebben de keuze om voor een IVF-PGD traject te gaan, waarbij ze op voorhand genetische embryoselectie zullen doen. Ze moeten echter nog wel de hele genetische test gaan ontwikkelen… Of we kunnen spontaan zwanger proberen worden met een vlokkentest na 11-12 weken en bijgevolg als het foute gen gedetecteerd wordt (50% kans), we hoe dan ook de zwangerschap zullen moeten afbreken gezien de levensvatbaarheid met de longaandoening zo goed als onbestaande is.
We zijn volop in gesprek bij het medische team, maar ik zou ook graag op dit forum achter de voor- en nadelen van beide mogelijke trajecten willen vragen. Hoe meer info we hebben, hoe beter we onze keuze zullen kunnen maken denk ik.
Alvast super bedankt om je tijd te nemen om mijn berichtje te lezen en eventueel je eigen ervaring/mening hierover te willen delen.

Warme groetjes
Karolien

ZonderZorgen
Berichten: 1741
Lid geworden op: 9 juni 2019, 17:18

Re: Ivf-pgd of spontaan met vlokkentest

Bericht door ZonderZorgen » 17 oktober 2021, 22:12

Beste Karolien

Ik zou in jullie geval kiezen voor ivf met pgd. Want een vlokkentest ook niet zonder risico en niet sluiten is.
Plus dat je elke keer het verlies een plaats moet geven.

Terwijl met pgd weet je dat de embryootjes gezond zijn.

Maar dat is mijn mening.

Maar weet dat wat je beslist je altijd het juiste beslist.

Groetjes
ZonderZorgen
Start proberen 2015
20/06/19 gestart na 10 tp nog steeds geen wondertje. :cry: 2 mk
13juli 21 pu 2 18 eicellen 3 bevrucht 1 embryo :cry: 8+4 en weer mk
ICSI 3 :4/5/22 25 eicellen 18 bevrucht 3 embryo's ❌️❌️🦐

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Ivf-pgd of spontaan met vlokkentest

Bericht door mich75 » 18 oktober 2021, 9:03

Dag Karolien,

Zelf zou ik ook voor pgd kiezen, puur persoonlijk. Ik wil je nog wel even wat info geven en dan kan je misschien de voor- en nadelen wat afwegen.

De opstart van pgd neemt wel wat tijd in beslag omdat ze in jouw geval de test nog moeten ontwikkelen, daarbij komt dat je na de eicelpunctie (pu) moet rekenen op 6-8 wachttijd om te weten hoeveel gezonde embryo's je hebt.
Aangezien je nog maar recent bevallen bent, heeft je lichaam nog wel wat tijd nodig om te recupereren en mentaal heb je wellicht ook nog wat tijd nodig.

De stimulatie en pu is voor iedereen anders, ik heb 7 pu's gehad, niet iets wat je voor je plezier doet maar ook niet onoverkomelijk, het is ten slotte voor het goede doel, maar sommige dames houden het na 1x voor bekeken. Dit heeft ook vaak met het emotionele te maken, het is de enige weg naar een kindje en als het dan niet lukt is het soms te zwaar om door te gaan.

Een vlokkentest geeft 5% op een miskraam, wat dus wil zeggen dat als je baby toch gezond zou zijn je het toch kan verliezen.
Lichamelijke is een mk niet zo'n ramp, tenzij niet al het weefsel meekomt en je een curettage moet krijgen, dit kan voor littekenvorming zorgen waardoor een volgende zwangerschap moeilijker tot stand komt. 1 of 2 keer heeft meestal niet veel invloed, maar meerdere kunnede boel echt wel om zeep helpen.

Groot nadeel van het ivf gebeuren is dat het romantische helemaal weg is, maar dat is in het hele verhaal misschien minder belangrijk.

Als je toch voor pgd gaat dan heb je waarschijnlijk wel meerdere gezonde embryo's en dan is de weg naar een brusje, als je dat zou willen, minder lang.
Ook ga je weten of inderdaad 50% is van de embryo's dat niet goed is, misschien heb je een veel beter resultaat of net niet. Afhankelijk hiervan kan je eventueel toch beslissen om spontaan zwanger te worden bij een volgende poging.

Tot slot moet je voor jezelf ook uitmaken of en hoe vaak je het aankan om zwanger te zijn en het eerste trimester eigenlijk nog niet kan genieten omdat je niet weet of je een gezond kindje draagt of niet.

En misschien nog een allerlaatste dingetje, als je nu beslist om het spontaan te proberen en nadien toch via pgd wil gaan, hou er rekening mee dat dan alles nog moet opgestart worden en je weer extra tijd verliest terwijl je misschien net niet wil.

Volg je gevoel en ga eventueel voor een 2e opinie, niet elk centrum heeft dezelfde know-how.

Succes.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Antwerpen
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 7:03

Re: Ivf-pgd of spontaan met vlokkentest

Bericht door Antwerpen » 19 oktober 2021, 13:55

Bedankt voor jullie reacties.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten