IVM Jette 2024 / donor / klinefelter

Plaats reactie
Evyy2108
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2024, 16:47

IVM Jette 2024 / donor / klinefelter

Bericht door Evyy2108 » 14 mei 2024, 18:34

Hallo aan iedereen die dit leest :)

Ik zal mezelf even kort voorstellen.)
Ik ben 33 jaar oud , mijn vriend 35 jaar oud. We wonen samen in Limburg :)
In september 2020 ben ik gestopt met de pil. Ik wist op dat moment al dat ik PCOS had en ik dacht, ik ga stoppen met de pil om te kijken of mijn lichaam zelf een cyclus zou starten of niet. Na heeel veel geduld, aanpassing voeding, maar ook de vaststelling van insulineresistentie en medicatie is het me gelukt mijn cyclus min of meer te reguleren. toen ik stopte met de pil had ik nog niet perse een hele grote kinderwens, maar ik dacht mocht het zo lukken is het natuurlijk fijn.
jammer genoeg gebeurde er in de afgelopen jaren helemaal niets. Alhoewel ik wist dat ik PCOS heb, had ik toch een beetje hoop gekregen op het moment dat mijn cyclus zich herstelde.
Omdat ik voor de rest van de PCOS klachten al een keer naar UZ Brussel (Jette) was gegaan, leek het ons het beste om ons 'traject' ook daar te starten, i.p.v. eerst hier wat te sukkelen in een ziekenhuis kortbij. Ik had hele goede verhalen gehoord van Jette, dus het was ons de afstand waard!
In maart 2023 zijn we voor het eerst op consultatie geweest bij prof. De Vos. Dit gesprek was erg goed meegevallen. Hij was erg hoopvol en vriendelijk. Hij gaf aan dat ik een goede kandidaat zou zijn voor IVM (invitro maturisatie)
Er zouden eerst nog enkel onderzoeken moeten gebeuren : bloed trekken, eileideronderzoek, spermastaal van vriend,..
Het bloed en het eileideronderzoek was in orde en in augustus 2023 heeft mijn vriend zijn spermastaal binnengebracht in het labo (we waren eerst nog bezig met verbouwen, op vakantie gaan,.. )
Je voelt het al aankomen... het sperma staal was super slecht. Er werd geen enkele zaadcel gevonden. Het verdict: Azoospermie.
Na dit slechte resultaat volgde onderzoek na onderzoek en vele (frustrerende) gesprekken met Prof. Vloeberghs in UZ Jette. Uiteindelijk blijkt mijn vriend het klinefelter syndroom te hebben.
Kort gezegd wil dit zeggen dat er een afwijking op zijn chromosomen zit, hij heeft namelijk 1 X-chromosoom teveel.
Dit nieuws kwam natuurlijk erg hard aan. Dubbele pech voor ons
een heel onzekere periode brak aan, totdat in januari een TESE operatie plaats vond en ze hoera! zaadcellen konden vinden. Wij waren zo blij en opgelucht, eindelijk een kans!<br/>
2 weken na de operatie moesten wij terug op gesprek bij de prof en helaas werd daar onze blijdschap de kop ingedrukt. Er waren inderdaad zaadcellen gevonden, maar we moesten toch serieus nadenken over een plan B omdat de prof niet kon inschatten of er voldoende zaadcellen zouden overleven bij ontdooiing. En omdat er verwacht werd dat ik veel meer eicellen zou hebben dan zaadcellen zou dit een probleem opleveren. Uiteindelijk hebben we dan als plan B gekozen voor donorsperma. De maanden voordien hadden we hier natuurlijk al veel over gepraat, wetende dat dit een reΓ«le optie zou zijn. Gesprek met de psycholoog in Jette gehad, wat goed deed.
Uiteindelijk heb ik op 3/05 mijn eerste pick up gehad.
Goed nieuws, 26 follikels geprikt.
Op dinsdag kregen we een 1e telefoontje. van de 26 follikels waren er 15 eicellen mooi uitgerijpt, en 9 bevrucht en bevrucht gebleven op dag 3.
Ze zou me terugbellen op dag 5 voor een stand van zaken, ze gaf aan dat er nog wel zouden afvallen.
maar eerlijk, ik dacht 9 embryo's op dag 3, dat gaat geen probleem opleveren voor dag 5.
Helaas... nu blijkt dat van die 9 embryo's maar 1 embryo het gehaald heeft tot dag 5..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier best van schrok. Ik ben natuurlijk blij dat er binnenkort een terugplaatsing kan plaatsvinden, maar ik voel dat ik ook angstig ben voor de toekomst.
Als je iedere x maar 1 embryo hebt, dan zijn de pogingen wel erg snel op, toch?
Ik merk dat ik positief probeer te blijven, zeker omdat ze zeggen dat deze embryo echt een topkwaliteit heeft en dag 5 gehaald heeft, maar ik merk ook dat ik veel angst voel..
Zijn er nog mensen die zich hierin herkennen? of iemand die mee wil ventileren :)

Alvast bedankt om te lezen als je tot hier bent geraakt :)

Groetjes

mich75
Berichten: 3009
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVM Jette 2024 / donor / klinefelter

Bericht door mich75 » 14 mei 2024, 20:23

Niet hetzelfde maar wel een beetje herkenbaar.

Na 3 jaar de stap naar fertiliteit gezet vanwege ernstige OAT (amper zaadcellen, niet bewegend en misvormd), beiden toen 38 en wonende in Limburg.
Naar Genk gegaan omdat we Jette te ver vonden. Door mijn man werd het onmiddellijk icsi, maar bijkomend probleem was dat ik een laag amh had en dus weinig eicellen.

Na 3 pogingen zonder bevruchting, volgens Genk door de eicellen dan toch naar Jette overgestapt. Na 1 poging waren ze ervan overtuigd dat het probleem bij het zaad lag en kregen we het voorstel om met donorzaad te werken.

Dit was vooral voor mijn man heel moeilijk, maar uiteindelijk toch de stap gezet en plots alle eicellen bevrucht en kunnen invriezen. 4 embryo's, maar niet zwanger. Bij de volgende poging 3 eicellen en 3 embryo's en zwanger van de verse tp.

Toen ik 43 was en onze terugbetaalde pogingen op waren zijn we overgestapt op ecd en hebben we nog 3 kindjes gekregen.

Als op d3 de embryo's nog allemaal goed waren en het daarna misloopt dan ligt het bijna zeker aan de zaadcellen, maar je hebt wel een d5 embryo en dus ook een kans.

Met een tese zijn je pogingen enigszins beperkt, maar misschien lukt het met deze ene cryo.

Succes πŸ€
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Evyy2108
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2024, 16:47

Re: IVM Jette 2024 / donor / klinefelter

Bericht door Evyy2108 » 14 mei 2024, 20:28

mich75 schreef: ↑
14 mei 2024, 20:23
Niet hetzelfde maar wel een beetje herkenbaar.

Na 3 jaar de stap naar fertiliteit gezet vanwege ernstige OAT (amper zaadcellen, niet bewegend en misvormd), beiden toen 38 en wonende in Limburg.
Naar Genk gegaan omdat we Jette te ver vonden. Door mijn man werd het onmiddellijk icsi, maar bijkomend probleem was dat ik een laag amh had en dus weinig eicellen.

Na 3 pogingen zonder bevruchting, volgens Genk door de eicellen dan toch naar Jette overgestapt. Na 1 poging waren ze ervan overtuigd dat het probleem bij het zaad lag en kregen we het voorstel om met donorzaad te werken.

Dit was vooral voor mijn man heel moeilijk, maar uiteindelijk toch de stap gezet en plots alle eicellen bevrucht en kunnen invriezen. 4 embryo's, maar niet zwanger. Bij de volgende poging 3 eicellen en 3 embryo's en zwanger van de verse tp.

Toen ik 43 was en onze terugbetaalde pogingen op waren zijn we overgestapt op ecd en hebben we nog 3 kindjes gekregen.

Als op d3 de embryo's nog allemaal goed waren en het daarna misloopt dan ligt het bijna zeker aan de zaadcellen, maar je hebt wel een d5 embryo en dus ook een kans.

Met een tese zijn je pogingen enigszins beperkt, maar misschien lukt het met deze ene cryo.

Succes πŸ€

Dankjewel voor je reactie!
De embryo die we nu hebben is dus ook bij ons van donorsperma. De zaadcellen van mijn vriend hebben het helaas niet gered :(
Ik zou dus denken dat dit "gezonde" zaadcellen zijn en daarom ben ik ook zo geschrokken dat er zoveel afgevallen zijn ..

Fijn om te lezen dat het bij jullie goed is gekomen! πŸ€—

mich75
Berichten: 3009
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVM Jette 2024 / donor / klinefelter

Bericht door mich75 » 14 mei 2024, 21:00

Dat is inderdaad schrikken, dat verwacht je echt niet.

Hopelijk is het een plakkertje, indien niet, zeker goed doorvragen bij consult. Misschien geeft een andere donor een beter resultaat.

Maar voorlopig de hoop niet opgeven, er wacht een toppertje op jullie.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten