Even voorstellen (+ heel onwetend info is welkom)

Plaats reactie
CelineV24

Even voorstellen (+ heel onwetend info is welkom)

Bericht door CelineV24 » 2 augustus 2017, 20:58

Hoi allemaal,

Ik ben Celine , 25 jaar oud.
Sinds vorig jaar november 2016 zijn begonnen aan het grote werk.
Kinderen krijgen, althans ze eerst proberen maken.
Al hadden we ons voorzien dat dit niet van de ene op de andere dag zou lukken hadden we toch gehoopt na enkele maanden een positief resultaat te hebben.
Helaas was dit niet het geval.
Dan maar een afspraak maken bij de gynaecoloog.
Omdat mijn vriend meer vrouwelijke hormonen in zijn lichaam heeft dan normaal, stelde de gyne voor om hem meteen te gaan testen.
Sinds maandag weten we dus ook dat we nooit op natuurlijke wijze kinderen kunnen krijgen.
Zijn staal was niet zoals het normaal zou moeten zijn.
Onze gynaecoloog heeft ons dus doorverwezen voor IVF.

Nu hebben we papieren mee gekregen van de gynaecoloog voor het UZ gent.
Maar zelf buiten wat op zoek werk weten we vrij weinig over wat het allemaal in houdt.

Dus wie helpt ons uit de nood met een beetje info rond alles.
Wat de stappen zijn , waar we op moeten letten.

Alvast heel erg bedankt !!!

Sterrie

Re: Even voorstellen (+ heel onwetend info is welkom)

Bericht door Sterrie » 4 augustus 2017, 8:51

Dag Celine,

Welkom op het forum hier! Al zouden we je hier natuurlijk liever niet zien :wink: Hopelijk kan je op het forum wat info en steun vinden. Over het traject van IVf kan je natuurlijk veel vertellen, dus ik zal proberen een beetje algemene informatie te geven.

Eerst en vooral zal je een afspraak in UZ Gent moeten maken, waar je sowieso heel wat uitleg zal krijgen en alles wel wat duidelijker zal worden. Daar zal je ook papieren meekrijgen voor goedkeuring van de mutualiteit, die moet je hebben vooraleer je kan starten met IVF. Daarna zal je dan de medicatie krijgen en uitleg over wat je welke dag moet spuiten/innemen. Dit is afhankelijk van welk schema je hebt (kort of lang schema) en welke medicatie je precies moet gebruiken. De basis van IVF is dat ze meerdere eitjes doen rijpen (in plaats van 1 eitje dat uitrijpt in een normale cyclus) door hormonen en dat ze die eitjes dan gaan 'plukken' tijdens de pick-up. De eitjes worden in het labo bevrucht met het zaad van je vriend en dan volgen ze de ontwikkeling van de bevruchte eitjes op. Het beste eitje wordt op dag 3 of dag 5 na de pick-up teruggeplaatst in je baarmoeder en als er nog andere goede embryo's zijn, worden die ingevroren voor een latere terugplaatsing. Dit is een echte afvalrace van eitjes, dus daar kan je je al aan verwachten :roll: Ik had het korte schema, dus een overzicht van hoe het bij mij verliep, zodat je een idee hebt:

Dag 2 van de cyclus: basisecho om te zien of alles in orde is met je eierstokken en baarmoeder. Ik moest ook een bloedname doen dan, maar ik denk dat dit niet bij iedereen moet. Als alles er goed uit ziet, krijg je een go om met de medicatie te starten.
Dag 2: starten met 3x Suprefact/dag (neusspray). Dit zorgt ervoor dat je geen eigen eisprong doet vooraleer de pick-up.
Dag 3: Starten met Menopur-spuitjes 1x/dag.
Dag 9: echo om te zien hoe de eitjes groeien & bloedname
Dag 11: echo om te zien hoe de eitjes groeien & bloedname
Dag 13: echo om te zien hoe de eitjes groeien & bloedname + 's avonds Pregnyl spuit (om de eisprong uit te lokken voor de pick-up)
Dag 15: 's ochtends pick-up en starten met 3x/dag Utrogestan (om innesteling te ondersteunen)
Dag 27: bloedname om te zien of je zwanger bent

In het begin lijkt dit allemaal veel, zeker al die verschillende medicatie, maar je bent er wel snel mee weg eens je begonnen bent. Hopelijk heb je hier wat aan!

Succes met je behandeling!
Sterrie
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Poefie

Bericht door Poefie » 31 augustus 2017, 9:43

Hier ook in het IVF traject bij het UZ Gent. Heel tevreden, maar als ik 1 tip kan geven: bel snel om een afspraak te maken, want ik moest bijna 5 maanden wachten vooraleer ik terecht kon (en ik ben als patient, mss is het voor nieuwe patienten nog langen aanschuiven...)

Verder vraag je maar raak als je nog meer info wil. Ik denk dat Sterrie hierboven het goed heeft samengevat! (ze is alleen de terugplaatsing vergeten in haar schemaatje, zal op dag 18 of 20 geweest zijn, vermoed ik.

Groetjes en veel succes!
Poefie
April '13: start kinderwens /Mei ' 14: MMM /Okt '14: operatie endometriose graad 4 + 3 maanden decapeptyl/ Jan '15: start IVF 1--> zwanger! / Okt '15: een prachtige zoon werd geboren!
Augustus '17: de wens voor een tweede...

Sterrie

Bericht door Sterrie » 31 augustus 2017, 11:23

Ja klopt Poefie, ik was de terugplaatsing vergeten, eigenlijk het belangrijkste he :wink: Die was op dag 18 bij mij.

Hoe is het ondertussen met jou Celine?
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Plaats reactie