AMH laag

Plaats reactie
Puck1212
Berichten: 49
Lid geworden op: 9 februari 2018, 17:36

AMH laag

Bericht door Puck1212 » 9 februari 2018, 17:41

Hallo ,

Ik probeer samen met mijn partner een kindje te krijgen. Vandaag kregen we echter te horen dat ik een lage AMH heb (0,4). Ik ben 34 jaar en schrok hier best wel van :cry: . Alle doemscenario gaan door mijn hoofd. Mijn hele leven wil ik al graag kinderen en nu lijkt het erop dat ik te lang gewacht heb.... ik word gek van al die gedachten .... Wie heeft hier ervaring mee?

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: AMH laag

Bericht door Sterrie » 9 februari 2018, 22:11

Dag Puck,

Ik heb ook een lage AMH en mijn reactie was ongeveer hetzelfde als de jouwe toen ik het pas hoorde: meteen doemscenario’s in mijn hoofd en schrik dat ik nooit kinderen zou hebben. Ik voelde me echt een tikkende tijdbom omdat ‘de tijd toch wel begon te dringen’ ook al was ik toen nog maar 28 jaar :shock: Je bent dus niet alleen en zo’n paniekreactie als je dat slechte nieuws hoort, is ergens ook wel normaal he, het is veel om te verwerken, veel moed dus alvast!

Maar om een positieve noot toe te voegen: ik heb ondertussen een zoontje van een paar maanden oud, dus het kan nog! Ik heb heel veel geluk gehad dat het bij ons nog redelijk vlot gelukt is via IVF. Maar er zijn dus zeker nog mogelijkheden! Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust (of in privé-bericht als je dat liever doet).

Waar ben je in behandeling en wat stellen ze daar voor?

Liefs,
Sterrie
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Puck1212
Berichten: 49
Lid geworden op: 9 februari 2018, 17:36

Re: AMH laag

Bericht door Puck1212 » 10 februari 2018, 10:19

Hoi Sterre,

Bedankt voor je lieve reactie. Ik probeer wat rustig te worden en niet meteen alle hoop te laten varen. De gynocoloog maakt zich nog geen zorgen dus waarom zou ik dat dan doen denk ik dan maar.
We zijn onder behandeling in Wolvega. Volgende week krijg ik nog een inwendige echo en wordt mijn bloed nog geprikt op FSH. En dan eind deze maand de eerste poging.

Hoe hoog was jouw AMH?

Liefs Puck

mich75
Berichten: 2974
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: AMH laag

Bericht door mich75 » 10 februari 2018, 20:37

Ik had ook een lage amh volgens de gyn, 0,58 toen ik 38 was. Een lage amh is 1 van de dingen die kan duiden op een lage eicelreserve, wat dan weer kan duiden om een nakende menopauze.
Ik lees dat je nog geprikt moet worden op fsh, als deze hoog is dan ga je richting menopauze en dat is minder goed nieuws natuurlijk.
Wat ook nog een belangrijke waarde kan zijn is de afc(antral follicle count), het aantal follikels dat klaar zit bij het begin van je cyclus. Als amh, fsh en afc hebben kunnen ze wel een juiste conclusie trekken.

Amh wordt ook beïnvloed door stress, zoals ik al zei, ik had 0,58 en 1,5 jaar later was er al een groot deel van mijn stress verdwenen en was mijn amh 1,21.

Resultaat: altijd zeer weinig eicellen (2-4), wat er voor zorgt dat je per poging weinig kansen hebt. Nu heb ik het geluk gehad van wel een zeer goede kwaliteit te hebben en de 2 laatste poginigen 100% bevruchting.

Er zijn hier dames op het forum die 20 tot wel 35 eicellen hebben en uiteindelijk met 1 embryo eindigen, dan liever 3 op 3 dan 1 op 25.

De moed nog niet opgeven en even de onderzoeken afwachten, positief denken en er blijven in geloven.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Puck1212
Berichten: 49
Lid geworden op: 9 februari 2018, 17:36

Re: AMH laag

Bericht door Puck1212 » 11 februari 2018, 12:51

Hoi Mich75,

Wat een positieve fijne reactie. Ze prikken inderdaad volgende week. De gynocoloog verwacht geen verhoogde fsh omdat ik zo regelmatig ongesteld ben maar ja, alles kan natuurlijk. Ze prikken volgende week op FSH, Oestrodiol en Prolactine?
Geen idee wat dat allemaal is.

Ik lees uit de verhaal dat ik in ieder geval 1 ding zeker te doen heb en dat is ontspannen ;-) niet mijn sterkste kant.
Wat fijn zo'n forum! Nooit gedaan maar hierin is het toch fijn als je van je af kan schrijven. Het is niet echt iets wat je makkelijk bespreekt met de mensen om je heen. Althans wij niet.

Heel erg bedankt voor de moeite die je/jullie genomen hebben om te reageren.

Liefs Puck

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: AMH laag

Bericht door Sterrie » 11 februari 2018, 19:17

Mijn AMH was 0,31 dus vergelijkbaar met die van jou. Maar zoals jij en Mich75 zeggen, FSH zegt ook veel. Als het FSH bij jou nog oké is, heb je zeker nog goeie kansen om zwanger te worden! En je bent nog regelmatig ongesteld, dus dat zal waarschijnlijk wel :wink: Ik was de laatste maanden voor ik het ontdekte steeds onregelmatiger ongesteld en mijn FSH was 1 keer 16 en 1 keer 18, te hoog dus, zoals verwacht... Maar ik had met mijn arts de afspraak dat mijn FSH aan het begin van de cyclus gemeten zou worden en als deze onder de 20 was, mocht ik starten met de spuitjes, en anders niet omdat de hormonen toch weinig zouden doen en de poging eigenlijk een beetje ‘weggegooid’ zou zijn.

Ik had net als Mich75 maar 3 eicellen bij de punctie, maar wel alledrie bevrucht, dan op dag 3 een embryo teruggeplaatst en een embryo ingevroren. Dus zelfs een cryo! Verwacht dus geen 15-20 eicellen, maar kwaliteit is inderdaad belangrijker dan kwantiteit! En je bent nog maar 34, dus je hebt je leeftijd nog mee, dat is ook belangrijk zei mijn arts. Je eicellen zijn maar zo oud als je zelf bent, ook al zijn er nog maar minder over :wink:

Hopelijk kan je wat rust vinden door hier mee te schrijven, want wat ontspanning tijdens het traject is goed meegenomen. Bij mij hebben yoga en accupunctuur ook geholpen om wat te kalmeren en het gevoel te hebben dat ik toch zelf ook iets in handen had, maar je moet doen waar jij/jullie je zelf het beste bij voelen!

Veel succes, ik duim!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: AMH laag

Bericht door Sterrie » 11 februari 2018, 19:21

Mich75, wel interessant wat je zegt van AMH en stress, dat wist ik niet. Dus het kan zijn dat als mijn AMH volgend jaar opnieuw gemeten wordt tijdens een rustige periode, dat die terug hoger zou kunnen zijn? Maar je kan toch geen eicellen ‘bijkrijgen’, hoe werkt dit dan? Maar is wel hoopvol om te lezen natuurlijk :)
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

mich75
Berichten: 2974
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: AMH laag

Bericht door mich75 » 11 februari 2018, 22:23

Ik had een burn-out en dacht er zo wat door te zijn maar dit was niet het geval en ik ben toen (2,5 jaar later) nog veel dieper gezakt dan de eerste keer.

Dit was ook het moment dat we zijn begonnen en mijn amh 0,58 was. Ik ben dan in behandeling gegaan voor die burn-out/depressie en daardoor verminderde mijn stress en we zijn dan ook van centrum veranderd waardoor ik weer hoop kreeg en de eerste poging daar had ik 10 eicellen waarvan 6 rijpe. Ik was zooooo blij, maar jammer genoeg geen bevruchting.

Ik had toen ook meer eicellen omdat ik langs beide kanten eicellen had, meestal doet links niet echt mee en is er maar 1 of geen langs die kant.

Ondertussen heb ik veel gelezen, bijgeleerd en ondervonden en stress is iets heel vies en kan veel lichamelijke problemen veroorzaken. Met stress bedoel ik echt langdurig (maanden/jaren) en niet af en toe een stressmomentje.

Stress is ook een beetje "de aard van 't beestje" zoals wij zeggen en perfectionistische mensen zijn er ook veel gevoeliger voor.

Probeer stress te vermijden, ook tijdens te zwangerschap (als die er komt), je hebt nadien een veel rustiger kindje. Dit laatste is me al door verschillende (medisch onderlegde) mensen bevestigd.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: AMH laag

Bericht door irisbloem » 11 februari 2018, 22:42

Mijn AMH is gemeten toen ik met de zona zat, is ook gelinkt aan stress, heb mij altijd afgevraagd of dit een effect had op de toen gemeten waarde, volgens de dokters niet. Maar een feit is dat 1 jaar erna ik plots een FSH van 100 had, daarvoor nooit menopauzale verschijnselen gehad. Ik had het ook niet zien aankomen, maar toen was ik wel al 39.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: AMH laag

Bericht door Sterrie » 13 februari 2018, 12:12

Ik ben inderdaad ook een stresskip, vaak aan het piekeren ook, zou daar toch eens moeten aan werken eigenlijk :roll:

Maar ik denk dat als je een lage AMH hebt, een lage follicle count én een verhoogd FSH, dat het algemene beeld wel duidt op de komst van een vervroegde menopauze. En in die situatie zit ik jammer genoeg... Dus ik heb niet echt hoop dat mijn AMH nog zal stijgen of dat ik plots wel terug meer eicellen zal hebben. Maar ik ben dus zeer dankbaar van toch een zoontje te hebben gekregen en of een tweede kindje ooit nog zal lukken, is nog afwachten.

Irisbloem, ben je toch gestart met IVF? Ik dacht zoiets gelezen te hebben bij het IVF-topic :) Hoe lukt het tot nu toe? Hopelijk toch nog wat respons op de hormonen!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: AMH laag

Bericht door irisbloem » 13 februari 2018, 12:57

Sterrie schreef:
13 februari 2018, 12:12
Ik ben inderdaad ook een stresskip, vaak aan het piekeren ook, zou daar toch eens moeten aan werken eigenlijk :roll:

Maar ik denk dat als je een lage AMH hebt, een lage follicle count én een verhoogd FSH, dat het algemene beeld wel duidt op de komst van een vervroegde menopauze. En in die situatie zit ik jammer genoeg... Dus ik heb niet echt hoop dat mijn AMH nog zal stijgen of dat ik plots wel terug meer eicellen zal hebben. Maar ik ben dus zeer dankbaar van toch een zoontje te hebben gekregen en of een tweede kindje ooit nog zal lukken, is nog afwachten.

Irisbloem, ben je toch gestart met IVF? Ik dacht zoiets gelezen te hebben bij het IVF-topic :) Hoe lukt het tot nu toe? Hopelijk toch nog wat respons op de hormonen!
In mijn geval doen ze geen IVF met eigen eicellen omdat ze een te lage respons verwachten en mijn eicellen zijn ruim 10 jaar ouder dan de jouwe he, veel kans dat als ik zoals jij 3 eicellen zou kunnen krijgen bij punctie er geen enkel bevrucht geraakt en als ik er toch 1 zou hebben dan moet het nog innestelen ook. Ben nu bezig via ECD, mijn tweede poging. Aangezien ik 40 ben is er geen limiet, vorige keer hebben ze 2 goede gezet zonder succes, nu had ik weer 2 goede en 1 mindere en hebben ze ze alledrie geplaatst, ben nu nog aan het afwachten maar heb niet zoveel hoop. Ik probeer stilaan te aanvaarden dat ik nooit een kind zal hebben, is moeilijk ...

Puck1212
Berichten: 49
Lid geworden op: 9 februari 2018, 17:36

Re: AMH laag

Bericht door Puck1212 » 13 februari 2018, 15:55

Nou, vanavond wezen prikken op de FSH. Ik ben zo zenuwachtig.
Misschien vanmiddag anders morgen krijg ik de uitslag. Zie nu alle spoken en bedenk bij alles dat ik in de overgang zit. :(
Wanneer spreek je eigenlijk van onregelmatig ongesteld? ik heb de ene maand een cyclus van 26 dan weer 25 of 28. Wel eigenlijk altijd 4 dagen ongesteld. Deze maand lijkt het heftiger te zijn dan anders, Bah! wat kan een mens zenuwachtig worden zeg.

Puck1212
Berichten: 49
Lid geworden op: 9 februari 2018, 17:36

Re: AMH laag

Bericht door Puck1212 » 13 februari 2018, 16:22

Mijn uitslag is binnen. FSH van 12,6 :cry:

De rest van de uitslagen waren goed zei ze en de FSH past bij de AMH van 0,4.

Weet even niet meer wat ik moet denken :cry:

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: AMH laag

Bericht door irisbloem » 13 februari 2018, 18:00

Puck1212 schreef:
13 februari 2018, 16:22
Mijn uitslag is binnen. FSH van 12,6 :cry:

De rest van de uitslagen waren goed zei ze en de FSH past bij de AMH van 0,4.

Weet even niet meer wat ik moet denken :cry:
Ik heb ook altijd een cyclus zo tussen de 23 en 27 dagen met zelden eens een uitschieter, is bij mij altijd zo geweest, dus ik was ook verwonderd toen ik een goed jaar geleden die uitslag kreeg van een lage AMH want voor de rest heb ik geen menopauzale symptomen. Toen ze mij opvolgden en ik inseminatie deed in natuurlijke cyclus ging het allemaal normaal tot ik plots niet ovuleerde, FSH 100, ik heb toen een cyclus overgeslagen en daarna weer alles normaal. Het komt allemaal geleidelijk aan, je kan een half jaar een stabiele cyclus hebben en dan plots zijn je waarden eens te hoog en ovuleer je niet en daarna is alles weer normaal. Dus nog niet panikeren, jouw AMH is trouwens nog ruim het dubbele van de mijne.

Puck1212
Berichten: 49
Lid geworden op: 9 februari 2018, 17:36

Re: AMH laag

Bericht door Puck1212 » 13 februari 2018, 18:09

Wat is het lichaam toch een wonderlijk iets. Zo mooi hoe het werkt maar soms ook zo verwarrend.
Volgende week vrijdag verwacht ik mijn LH piek en dan mogen we de dag erop komen voor het insemineren.
Maandag eerst nog een echo om te kijken of er eitjes zijn (geloof dat ze dat testen).

Zegt het FSH dan ook iets over de kwaliteit van de eitjes? of is dat weer een andere waarde?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten