Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Plaats reactie
Koolmees
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 november 2018, 11:38

Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Koolmees » 28 november 2018, 12:28

Hallo iedereen,

Ik ben 29, en sinds een paar maanden willen mijn vriend en ik aan kindjes beginnen. Maar nu ben ik op zoek naar een beetje raad, want ik weet zelf niet goed meer wat te doen.

Ik ben in maart gestopt met de Nuva-ring. Hierna 1x een cyclus van 33 dagen, daarna eentje van maar liefst 96. Daarna nog eentje van 33. Omdat ik in mijn pubertijd zo veel last had van mijn regels, had de dokter mij onmiddellijk de pil voorgeschreven, dus ik ben nooit echt natuurlijk regelmatig geweest.

Dan ook maar een bezoekje gebracht aan de gynae, om haar te zeggen dat we aan kinderen wilden beginnen en om te checken of alles daarvoor in orde was. Structureel geen problemen: echo gehad en alles leek in orde (nu bijna 3 maanden geleden). Ik ga er van uit dat ik dan geen PCOS heb?

Ondertussen nog 1 cyclus gehad: 32 dagen. En nu bezig aan dag 59… Dat klinkt misschien veelbelovend, maar ik heb ondertussen al drie testen gedaan (eentje op dag 34, dag 48 en dag 58): niet zwanger.

Ook geen symptomen, af en toe wat krampen in de onderbuik/gevoelige borsten. Maar dat kan aan eender wat liggen denk ik. En dat gaat ook weer weg.

Twee weken geleden naar de huisdokter geweest, en die heeft in samenspraak met mijn gynae Clomid voorgeschreven. Maar dat kan ik dus pas nemen als ik terug mijn regels krijg.

Iemand met vergelijkbare ervaringen? Iemand tips? Ik besef ook wel dat het neer komt op ‘afwachten’, maar soms is dat even niet genoeg.

Alvast bedankt.

Eve1987
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 april 2017, 17:15

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Eve1987 » 28 november 2018, 12:42

Hier een gelijkaardig verhaal!
Na jaren een implanon-staafje gehad te hebben, besloten mijn man en ik om dat te laten verwijderen en aan kinderen te beginnen! Zeer snel merkten we dat ik cyclussen deed van minimum 60 dagen, de kansen op een zwangerschap werden dus gehalveerd! Na 6 maand (3 x menstruatie) zijn we naar de gyn gestapt voor hulp! We zijn toen ook mogen starten met clomid van zodra ik mijn menstruatie had! Deze bleef echter op zich wachten en toen heeft de gyn me luthenyl voorgeschreven om mijn menstruatie op te wekken! Na een week luthenyl, nog 4 dagen moeten wachten dan, maar dan waren mijn menstruaties daar!
Gestart met clomid, maar uit de bloedafname van mij bleek dat ik heriditaire hemochromatose heb, een genetische afwijking! Mijn man en ik wilden weten wat dit inhield en of er gevaar was voor een eventuele zwangerschap/baby! Kon ik dit doorgeven, wat waren de risico's, … Mijn gyn kon hier weinig info over geven en vond het voldoende als ik 6 maand later terug bloed liet prikken om mijn waarden op te volgen (zeer hoge ijzerwaarden)! Ik kon me hier echter niet in vinden, dus dan zijn wij naar Jette gestapt!

In Jette werd ook mijn partner op dat genetische defect getest en hij bleek het ook te hebben! Er werd ons gezegd dat we eerst via de dienst genetica zouden moeten passeren, dat er daarna ICSI met PGD zou toegepast worden, maar dit kon een jaar duren voor we zouden kunnen starten! Uiteindelijk niet gewacht tot Jette contact opname met genetica, maar hen zelf gebeld en de boel uitgelegd! Omdat met heriditaire hemochromatose te leven valt en dit te behandelen is, doen ze daarvoor geen PGD en dus konden we verder met het traject!

Onze gedachten stonden ondertussen al volledig op ICSI en niet meer op 'zelf proberen met clomid of inseminatie'! Gelukkig volgde Jette daarin onze visie en gaven ze ook aan dat inseminatie de kansen niet veel zou verhogen! Zeer snel zijn we dan gestart met ICSI! Bij pick-up 1 hadden we 3 goede embryo's! De verse terugplaatsing werd niks! De eerste uit de diepvries zit hier nu bij me en is ondertussen 6.5 maand! Van de 2de uit de diepvries ben ik nu bijna 9 weken zwanger!

Misschien eens bellen naar je gyn en vragen om luthenyl of duphaston om je menstruatie te kunnen opwekken! Al dat wachten, ik werd er hoorndol van!!
05/16: stop pil
06/17: ICSI 1 --> neg
08/17: ICSI 1.1 --> tp 01/09 --> positieve test 13/09 --> dochter geboren 12/05/2018
10/18: ICSI 1.2 --> tp 16/10 --> positieve test 22/10 --> zoon geboren 24/06/2019

Koolmees
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 november 2018, 11:38

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Koolmees » 29 november 2018, 12:23

Bedankt voor je reactie!

Leuk dat het bij jullie gelukt is! Ondanks alles wat er voor moeten gebeuren is, en inderdaad... al dat wachten!
Ik had gisteren nog een afspraak met mijn huisdokter, en die heeft ook bloed afgenomen om te kijken of alle hormonale levels in orde zijn.
Zij heeft vandaag ook nog gebeld met mijn gynae, en ik mag nu inderdaad ook een voorschrift voor Duphaston gaan halen, en zo proberen mijn menstruatie op te wekken. Hopelijk lukt dat, en daarna dan verder met Clomid.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Sterrie » 29 november 2018, 13:18

Dag Koolmees,

Aangezien ik een gelijkaardige ervaring gehad heb toen ik stopte met de Nuva-ring, wil ik deze toch even delen met jou, misschien dat je er iets aan hebt.

De eerste cycli na het stoppen waren normaal, ik denk ongeveer 27 dagen, maar daarna werd ik heel onregelmatig. Een paar lange cycli van 35 tot 49 dagen, dan weer een paar korte van 21-22 dagen. Ik werd daar ook heel onzeker van en dus bij de huisarts beland. Zij heeft bloed genomen, voornamelijk om PCO te testen, maar alles leek in orde volgens haar. Ze verwees me wel door naar de gyn omdat zo een onregelmatige menstruatie niet hoort en al helemaal niet als je een kinderwens hebt. Bij de gyn is dan uiteindelijk uit bloedonderzoek gebleken dat mijn FSH te hoog en AMH te laag is voor mijn leeftijd, wat duidt op vervroegde overgang... Mijn eicelreserve is dus laag en de gyn drong erop aan om meteen met IVF te starten. En gelukkig heeft dit gewerkt!

Het zou dus kunnen dat er iets gelijkaardig speelt bij jou? Waarschijnlijk niet hoor, ik wil je geen schrik aanjagen, maar het is wel een mogelijkheid. En moest het zo zijn, weet je het beter nu meteen in plaats van over een paar jaar... Ik denk dat ze best eerst testen op PCO, want dat komt vaker voor, maar als daar niks uitkomt zou je FSH kunnen laten testen. Dit moet gebeuren op dag 2 of 3 van je cyclus, want later in je cyclus is het normaal dat die hoger staat.

Ik wens je het allerbeste toe!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Koolmees
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 november 2018, 11:38

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Koolmees » 3 december 2018, 13:49

Bedankt Sterrie!
Helemaal gelijk, ik apprecieer het heel erg dat ik nu al wat verhalen hoor, wat eventueel ook bij mij van toepassing is, maar dat ik nu nog niet weet...

Op dag 63 dan toch plots mijn menstruatie. Typisch, aangezien ik de dag ervoor het voorschrift voor Duphaston was gaan halen :roll:

Maar, des te beter, vandaag dag 3 en dus gestart met Clomid. De dokter heeft vorige week ook bloed genomen, om op zoek te gaan naar abnormale hormoonwaarden, maar nog geen resultaten gehoord tot nu toe.

Volgende week dinsdag dan afspraak bij de gynae gemaakt, om na te gaan om de Clomid zijn werk heeft gedaan.
Hopelijk wel!

Koolmees
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 november 2018, 11:38

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Koolmees » 14 december 2018, 10:31

Op dag 11 en vandaag op dag 14 naar de gynae geweest: het groeit niet zoals het hoort.
Woensdag nog een laatste keer terug; als er dan niks veranderd is wordt mijn cyclus afgebroken.

Dan wordt het Duphaston nemen, opnieuw Clomid (2 pilletjes per dag ipv 1) en zien of dat werkt...

Jido
Berichten: 714
Lid geworden op: 7 februari 2018, 11:25

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Jido » 17 december 2018, 9:21

Koolmees schreef:
1 januari 1970, 1:00
Op dag 11 en vandaag op dag 14 naar de gynae geweest: het groeit niet zoals het hoort.
Woensdag nog een laatste keer terug; als er dan niks veranderd is wordt mijn cyclus afgebroken.

Dan wordt het Duphaston nemen, opnieuw Clomid (2 pilletjes per dag ipv 1) en zien of dat werkt...
Hey Koolmees

Even een hart onder de riem. Mijn zus was ook altijd zeer onregelmatig ongesteld. Nooit echt een probleem tot ze eind 2016 aan kinderen wilden beginnen. Na een jaartje proberen was het niet gelukt, ze had ook amper 4 cyclussen gehad in dat jaar. Op mijn aanraden stapte ze ook naar de gynaecoloog die haar clomid en Pregnyl voorschreef. Met een gewone dosis van 1 tablet per dag lukte het ook niet om een eitje te doen groeien en ze kreeg een dubbele dosis. Hiermee de eerste maand een ei, maar geen zwangerschap. De 2de cyclus zelfde dubbele dosis, opnieuw trage groei maar uiteindelijk wel een ei. Resultaat wordt binnen een paar weken verwacht!! :D :D Je ziet dus: moeilijk lukt ook! Wou je dit even meegeven, als een steuntje in de rug :wink:

Veel succes!!
Start KID voor brusje: juli '17
KID 1-11 -neg
ICSI1 09-11/'18 - neg (1TP)
ICSI2 01/'19 canc.
Overstap gyn
ICSI2.1 4-6-8-9/'19 - neg (4TP)
Hysteroscopie 11/'19 - OK
ICSI3 nov 19 - TP (2 em.)- neg - gn cryo
ICSI4 feb '20 -neg
4.2 mei '20 - 🤰🏻17/02/21 💙

Koolmees
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 november 2018, 11:38

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Koolmees » 19 december 2018, 11:22

Hey Jido!

Bedankt voor je reactie, zo'n hart onder de riem doet deugd!

Helaas vandaag op dag 19 ook geen goede follikel te zien...
En klinisch gezien heb ik dus PCOS.

Duphaston starten en daarna Clomid. Ben met de voorschriften onmiddellijk naar de apotheker geweest en nu blijkt dat er tijdelijk geen Clomid meer beschikbaar is? Levering ten vroegste in februari...
De apotheker gaat vandaag nog proberen mijn gynae vast te krijgen voor eventueel alternatieven...

Ook iets nieuws meegekregen; "Inofolic"; bevat foliumzuur en myo-inositol en zou een positieve invloed hebben op follikelrijping, ovulatie, en regeling van de cyclus op zich.
Is vrij te verkrijgen (ook online)!

Koolmees
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 november 2018, 11:38

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door Koolmees » 7 januari 2019, 10:57

In de hoop dat nog iemand dit leest... :)

Ik zou tien dagen Utrogestan moeten nemen (Duphaston was niet beschikbaar), om dus ongesteld te worden.
Vandaag dag 9, dus normaal vanavond en morgenavond nog een pilletje.

Na wat rekenwerk zou het beter zijn (weg voor het werk) dat ik wat vroeger ongesteld wordt dan nu (ongeveer) zou zijn als ik de volledige 10 dagen de pilletjes neem. Ik zou dus nu, na 8 pilletjes willen stoppen.

Utrogestan is in principe progesteron, en normaal word je ongesteld na een 'terugval' van progesteron. Dus als ik vandaag al stop met de pilletjes in te nemen, denk ik dat er geen probleem is en dat ik gewoon 2 dagen vroeger ongesteld zal worden? Of zijn die tien dagen echt nodig? (Mijn gynae is nogal moeilijk bereikbaar, daarmee mijn vraag hier)

Bedankt!

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Nieuw, en minder vlot dan verwacht

Bericht door mich75 » 7 januari 2019, 11:08

Ik weet niet hoe belangrijk het is dat je de Utrogestan 10 dagen neemt of dat het iets minder mag.
Bij mij meestal ms 3-4 dagen na stoppen met Utrogestan, maar het is ook al gebeurt dat de Utro de ms niet tegen kan houden.

Ik heb geen problemen met mijn cyclus, Utro was altijd ifv een terugplaatsing van een embryo.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten