Overgang, en toch IUI proberen...

Plaats reactie
Destina33
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 januari 2019, 16:23

Overgang, en toch IUI proberen...

Bericht door Destina33 » 14 januari 2019, 16:42

hallo iedereen,

Ik ben Sabrina, bijna 33 jaar en heb de diagnose vervroegde overgang gekregen twee maanden geleden.
16 januari dit jaar had ik moeten bevallen van ons eerste kindje, dat misgelopen is op 10 weken. Het verdriet is nog groot..
Na de miskraam hebben we meteen terug geprobeerd zwanger te geraken. Ik was van de eerste zwanger na zeven maand, dus dacht dat het nu ook zoiets zou worden. Een paar maand ( augustus) na de curretage (juni), had ik voor de eerste keer een hele lange cyclus met (geen) een rare eisprong uiteindelijk heel laat in die cyclus.
Ik maakte me zorgen en stelde mijn gyneacoloog hiervan op de hoogte. Ze heeft me in september laten komen en een echo gemaakt. Hier was niets abnormaals te zien. Enkel dat er wel een eisprong geweest was.
Ze stelde voor dat we een cyclusopvolging gingen doen. Oktober leek alles prima, buiten mijn AH waarde die nog maar 0,09 aangaf! Fsh 22.. maar zolang ik nog menstrueerde kon het nog evengoed lukken als bij een ander koppel volgens haar...
We hadden wel geen tijd te verliezen, ivf viel al uit de boot, hiervoor had ik veel te weinig eicelreserve en zou ik te hard moeten gestimuleerd worden, beginnen ze niet aan. vervolgens zette ze me op voor januari te starten met IUI met menopur... december lag alles stil in het ziekenhuis dan deden ze niets. In november moesten er nog testen gedaan worden, zaadkwaliteit,( die overigens enorm goed was, en weinig gezien is, mijn man is dus super vruchtbaar)...enfin, alle testen waren prima, eileider en baarmoeder goed, zaad prima, dus enkel mijn eicelvoorraad en wellicht kwaliteit ervan laat de wensen over....
Het ergste wat kon gebeuren gebeurde in december, de maand vlak voor ze ons gingen helpen...
Alles viel stil vanbinnen. Na een cyclusopvolging in december kwamen volgende waarden aan het licht: fsh dag 14 150 en oestrogeen heel laag :(
Ik voelde de grond onder mijn voeten wegschuiven, zodra ze het woord menopauzewaarden uitsprak!
Klaar, einde verhaal, ..
Het kon volgens haar nog fluctueren, die waarden..
Ik kon het niet geloven, op 8 maanden tijd van zwanger naar onvruchtbaar??... en had al die tijd mijn menstruatie gehad.. sedert we begonnen waren voor een kindje, oktober 2017, zwanger april 2018.. ervoor nam ik de pil dus geen idee of mijn menstruatie ooit al onregelmatig was.
Ik kon het niet geloven allemaal, dus ik ging voor een 2nd opinion naar Jette; Dr Debrucker bekeek de laatste resultaten van mijn waarden, en zei, enige optie is eiceldonatie..
Maar ik bleef denken aan het feit dat mijn waarden nog kunnen fluctueren.. wou dus niet zomaar meteen kiezen voor eiceldonatie, alhoewel dit ook wel een optie gaat zijn ( we hebben er veel over opgezocht en hebben een gesprek ervoor met de psycholoog van zijn privé kliniek in Halle).

Dus december geen beweging vanbinnen, alles lag stil, menopauze waarden, ik zit in de overgang.
Maar, nu half januari, krijg ik mijn menstruatie en heb ik dus twee weken geleden toch een eisprong gehad. Deze heb ik ook gemeten gehad met een positieve ovulatietest en draderig slijmverlies.
Dus vandaag mijn menstruatie gekregen, en ik dacht.. dit is nog niet einde verhaal dan. Ik ga bellen naar het ziekenhuis voor alsnog het traject IUI te kunnen opstarten.
Morgenvroeg moeten we gaan..
Maar ik vrees ervoor, gaan ze kijken of er follikels klaar zitten?
ik heb er max twee of drie gehad bij de laatste controle, en mijn fsh was zo hoog :(
En wat voor zin heeft menopur dan nog bij een te hoge fsh? Ik denk dat ze met een fsh boven 20 niks gaan doen? maar waarom hebben ze me toen dat opgezet gehad met een fsh 22, voor te starten met IUI. Alsook had de consulente er een goed oog in, omdat ik al eens zwanger geweest ben..
Ik word zot van het gewacht, de onzekerheid, en de uitkomst morgenvroeg of ze al dan iets gaan beginnen..
Hebben er nog mensen dezelfde ervaring gehad, en ook overgegaan naar eiceldonatie?

Alvast bedankt voor jullie input, reacties en advies <3

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Overgang, en toch IUI proberen...

Bericht door irisbloem » 14 januari 2019, 19:09

Even een korte reactie.

Op dit moment is mijn AMH ongeveer dezelfde als de jouwe. Ruim 2 jaar geleden kreeg ik ook te horen dat ik eerder in de overgang zou komen. Ik had toen wel nog maandelijks een eisprong. Ik was dus ook heel erg verwonderd net zoals jij. 7 IUI's gedaan echter zonder succes. Ik had plots ook geen reactie en een FSH van 100 maar de volgende keer had ik terug een normale eisprong. Ik heb dan gekozen voor eiceldonatie omdat ik ook al wat ouder ben. Bij de 7de poging was ik zwanger, jammer genoeg miskraam op 6 weken, dat was vorige maand. Ik krijg embryotransfers in kunstmatige cyclus. Normaal gezien ontwikkel je dan ook geen follikel, dit zou de medicatie moeten tegen houden en toch heb ik al 2 keer een ei gehad tijdens zo'n kunstmatige cyclus, raar als je bedenkt dat je eicelreserve zo laag is. Nu zit ik even in een rustpauze en meen toch weer een eisprong te hebben gehad afgaande op het witverlies en de pijn. Het is niet omdat je eens een hoge FSH had en geen reactie dat het direct helemaal gedaan is. Dat kan nog een tijdje duren maar de kansen op een natuurlijke zwangerschap zijn amper 5 procent.
Ik wens jou heel veel sterkte en succes!

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Overgang, en toch IUI proberen...

Bericht door mich75 » 14 januari 2019, 20:27

Ik ben in 2015 overgestapt naar Jette en ook bij dr De Brucker terechtgekomen omdat ze in het vorige zh waar ik zat zeiden dat enkel ECD nog kon.

Uiteindelijk bleek het probleem bij mijn man te liggen en zijn we overgeschakeld op zaaddonatie.

Ik had ook een lage AMH en meestal maar 2 eitjes, in Jette wel iets meer maar nog niet superveel.

Toen mijn terugbetaalde pogingen op waren, ik kon nog 1 tp van cryo's doen heb ik een gesprek gehad met dr DB en toen kwam hij op de proppen met ECD, maar ik moest er nog niet aan denken, want het kon zeker nog lukken.

Uiteindelijk is die tp uitgedraaid op een bioch zw en heb ik terug contact opgenomen met dr DB, maar dan in zijn privé praktijk, dit was augustus 2018.

Het verschil in kostprijs tussen ICSI met eigen eicellen of met ECD is niet zo heel groot (als je geen terugbetalingen meer hebt) en de kansen liggen bij ECD veel hoger.

Ik had ook nog gevraagd naar IUI, maar dit is volgens de dr geen optie bij vrouwen zoals ik (43 jaar en lage eicelreserve).

Hij zei ook dat die vroege miskraam lag aan de slechte kwaliteit/leeftijd van de eicel.

Ik had nog wel kansen met eigen eicellen, maar die zijn zo klein en worden elke maand minder dat ECD eigenlijk de enige optie was.

Ik had blijkbaar een goede donor want ik had 11 cryo's, 2 laten terugplaatsen en allebei blijven plakken. Bij de eerste echo benadrukte dr DB dat ik echt wel de juiste keuze had gemaakt en hij was ook oprecht blij voor ons.

Hij weet natuurlijk welk parcours we hebben doorlopen en dit was de laatste optie, verder als dubbele donatie kan je niet meer gaan.

Jij hebt nog kansen, je zal hier nog verhalen vinden van mensen die in de vervroegde overgang zitten en die toch natuurlijk zwanger geraken, maar dit zijn er maar enkele. De meeste moeten overschakelen naar ECD, maar meestal na toch een aantal IUI's en ICSI's te proberen.

Wat je ook beslist, hopelijk heb je vlug succes.

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Overgang, en toch IUI proberen...

Bericht door Sterrie » 15 januari 2019, 16:06

Dag Sabrina,

Zo erg dat je dit nieuws te horen gekregen hebt, zal inderdaad wel een hele klap zijn. Ik word ineens teruggeslingerd naar mijn verdriet en wanhoop 2,5 jaar geleden toen ik ook de diagnose vervroegde overgang kreeg. Ik was toen 28 jaar, onregelmatige menstruatie, AMH 0,3 en verhoogd FSH (2x 16 en 1x 18). Verder ook alles in orde bij mij en heel goed sperma bij mijn man, dus exact dezelfde situatie als bij jou. Aangezien mijn 'jonge' leeftijd wilde mijn arts zeker nog IVF proberen en dus meteen starten. Ik ben gestimuleerd met 225e Menopur, had uiteindelijk 3 eicellen waaruit twee goede embryo's ontstaan zijn, en daar ben ik gelukkig van de eerste terugplaatsing zwanger van geraakt.

Enkele zaken die ik uit dat traject geleerd heb die voor jou nuttig kunnen zijn:
- AMH zegt iets over de kwantiteit maar niet per se over de kwaliteit. Mijn arts zei dat de eicellen maar zo oud zijn als je zelf bent. Ik heb nog maar het aantal eicellen van iemand die veel ouder is, maar de kwaliteit is waarschijnlijk wel nog beter, en dat konden we enkel te weten komen door effectief IVF te proberen. En dat bleek ook wel zo, want 2 embryo's uit 3 eicellen is een goed resultaat, beter als we hadden verwacht.
- Aan de start van de cyclus moest ik voor een uitgangsecho en bloedname gaan, en ik zou alleen mogen starten met stimulatie als FSH onder de 20 was. Als het boven de 20 zou zijn, moest ik een maand/maanden wachten, anders zou de stimulatie toch niet veel uithalen. Maar zoals je zegt, tijdens de overgang varieert FSH en je cyclus fel, dus er zijn goeie en slechte maanden, en je moet net een goeie maand te pakken zien te krijgen om eventueel zwanger te worden...
- Ze had me op voorhand wel gewaarschuwd dat de slaagkansen van IVF kleiner zijn dan bij een 'normale' IVf omdat er minder eicellen zouden zijn. Ik weet eigenlijk niet of ze op IUI overgeschakeld zouden zijn als ik bijvoorbeeld maar 1 eicel had, daar is nooit over gesproken. Maar ik ben dus heel blij dat ze toch minstens 1 keer IVf wilde proberen om te zien hoe mijn lichaam zou reageren.
- Er bestaat ook zoiets als 'IVF/ICSI in eigen cyclus', waarbij ze minimaal stimuleren en gewoon het ene 'natuurlijke' eitje dat groeit, wegnemen en bevruchten. Dit doen ze wel maar in sommige ziekenhuizen denk ik.

Mijn advies zou dus zijn: aandringen om IVF en/of IUI toch eens een kans te geven, al is het maar dat je je niet blijft afvragen of het ooit toch gelukt zou zijn met je eigen eicellen. Als je lichaam dan totaal niet reageert op de stimulatie, kunnen jullie nog beslissen om over te stappen op eiceldonatie. Mijn AMH en FSH waren wel nog iets beter dan bij jou, ik weet niet in hoeverre dat een rol speelt in de beslissing van artsen... Maar het is niet alleen kwestie van cijfers, elk lichaam is anders en je hebt ook een goeie portie geluk nodig denk ik... En zoals je zegt, je bent nog geen jaar geleden zwanger geraakt op de natuurlijke manier, dus de kwaliteit zal toch nog niet zo slecht zijn?

Nog veel moed alvast en ik wens je het allerbeste toe!
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten