Fertiliteitstraject gestart en een beetje in de war

Plaats reactie
HopenOpBaby
Berichten: 4
Lid geworden op: 3 december 2020, 20:40

Fertiliteitstraject gestart en een beetje in de war

Bericht door HopenOpBaby » 3 december 2020, 20:56

Dag iedereen

Even voorstellen: ik ben net 30 geworden en we zijn nu 11 maanden aan het proberen, zonder resultaat.
Twee jaar geleden in een vorige relatie hebben we 14 maanden geprobeerd, ook zonder resultaat. Nog nooit zwanger geworden.

Elke maand heb ik bij het begin van mijn regels veel pijn. Vaak zo erg dat ik pijnstillers moet nemen, beef en soms bijna flauwval. Na 3 dagen is dat volledig gedaan.

Vorige week verwees de gynaecoloog mij naar de fertiliteitsarts. Ze had tijdens de controle in zowel de linker als rechter eierstok een cyste gezien.

Die fertiliteitsarts zag de cystes ook die volgens hem waarschijnlijk endometriose cystes zijn. Wat zou kloppen gezien de maandelijkse pijn. :roll: Hij zei dat ik 2x mijn bloed moet laten nemen, een hyfosy in Uz Aalst moet laten uitvoeren en dat mijn vriend zijn staal moet laten controleren.

Ik zag het zitten, ik dacht top! Actie! Komt goed. :D

Toen zei hij dat als die onderzoeken niks negatiefs aantonen, we nog een half jaartje verder moeten proberen :shock: Die zag ik ffkes niet aankomen.
Vooral omdat ik lees dat endometriose zorgt voor slechts 10% kans per maand. Dan lijkt mij dat zo nutteloos..

Hij zei ook dat momenteel toch “zo goed als alle” fertiliteitscentra gesloten zijn door Corona. Toen ik vroeg “alle..?” Zei hij “toch bijna allemaal”.

Ik weet dat ik geduld moet hebben en mensen moet vertrouwen maar dat zijn nu net mijn twee slechtste eigenschappen :lol:

Zijn deze eerste onderzoeken standaard?
Zijn echt alle fertiliteitscentra gesloten?
Nog iemand cystes op beide eierstokken?

Ben verder geen controlefreak hoor ahum :P :D
Laatst gewijzigd door HopenOpBaby op 4 december 2020, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Fertiliteitstraject gestart en een beetje in de war

Bericht door mich75 » 3 december 2020, 21:34

HopenOpBaby schreef:
3 december 2020, 20:56

Zijn deze eerste onderzoeken standaard?
Die onderzoeken zijn standaard en niet standaard. Het gebeurt vaak dat men geen onderzoeken doet en dat pas na een aantal mislukkingen verder gezocht wordt, dus beter van in het begin een aantal onderzoeken, dan weet je waar je staat, zeker als ze vermoeden dat er iets aan de hand is.

Zijn echt alle fertiliteitscentra gesloten?
Neen, maar er zijn er een aantal die momenteel geen puncties doen of geen nieuwe patiënten aannemen.
Vooral omdat ik lees dat endometriose zorgt voor slechts 10% kans per maand. Dan lijkt mij dat zo nutteloos..
Je hebt normaal gezien 15% kans per maand, dus jij zou dan iets minder hebben, maar ik zou het niet nutteloos noemen.


Begin al met de onderzoeken en kijk wat er uitkomt, Jette is nu gefaseerd aan het herstarten en is een top-centrum. De wachttijd bedraagt daar momenteel iets van een 6 maanden.

HopenOpBaby
Berichten: 4
Lid geworden op: 3 december 2020, 20:40

Re: Fertiliteitstraject gestart en een beetje in de war

Bericht door HopenOpBaby » 4 december 2020, 23:21

Dank je voor de feedback!

Wil dat zeggen dat als uit deze eerste onderzoeken blijkt dat IUI of IVF nodig is, ik eerst sowieso 6 maanden of misschien langer moet wachten in Jette?

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Fertiliteitstraject gestart en een beetje in de war

Bericht door mich75 » 5 december 2020, 7:41

Moeilijk in te schatten aangezien jouw arts ook in Jette zit.

Die 6 maanden is vanaf eerste consult en voor ivf/icsi, iui kan mogelijks vlugger. Voor iui moet je niet per se naar Jette gaan omdat hierbij het labo minder belangrijk is.

Ze zijn in Jette momenteel heel hard hun best aan het doen om de wachtlijsten in te korten.

Misschien dat je het eens met je dr moet opnemen en toch al op intake moet gaan in Jette, dan kunnen de nodige onderzoeken gebeuren tijdens de wachttijd.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar iui heeft ook maar 10-15% slaagkans per poging.

Succes en hopelijk heb je de mmm niet nodig.

icc13
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 januari 2021, 17:02

Re: Fertiliteitstraject gestart en een beetje in de war

Bericht door icc13 » 17 januari 2021, 17:09

Zo vreemd dat ze zeggen 'probeer nog even verder'.
Je bent toch al een jaar bezig ondertussen, dus lijkt een opvolging van dichtbij me wel aangeraden.

Sinds september worden wij opgevolgd door het AZ Delta in Roeselare, omdat mijn cyclussen steeds 45 tot 60 dagen waren...
Alles in het fertiliteitscentrum loopt gewoon door, ondanks COVID.
Wel zijn er strikte regels en bij het kleinste vermoeden van besmetting wordt de behandeling stopgezet.
Maar er zijn dus zeker centra open die blijven ondersteunen en onderzoeken.
De onderzoeken die je reeds had, lijken me inderdaad wel standaard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten