weigering bij CRG

Plaats reactie
Anja88
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 januari 2020, 19:46

weigering bij CRG

Bericht door Anja88 » 2 januari 2020, 19:57

Hallo,

Ik heb nu na 4 maand een negatief antwoord ontvangen op mijn aanvraag voor BAM mama te worden (CRG UZ Brussel). Redenen van weigering worden niet vermeld...
Klopt het dat er zoiezo geweigerd word als je thuis woont?
Ik ben 31 jaar en woon samen met mijn ouders in een kangourou woning

Cunctator
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 januari 2020, 21:18

Re: weigering bij CRG

Bericht door Cunctator » 2 januari 2020, 21:06

Hallo

In principe is het fertiliteitscentrum verplicht om een reden op te geven waarom ze je hebben geweigerd. Je kunt hierbij beroep doen op de patiëntenrechtenwetgeving die stelt dat iedereen het recht heeft geïnformeerd te worden over zijn gezondheidstoestand. Het kan ook zijn dat de behandelende arts bepaalde gewetensbezwaren heeft, maar ook hiervan moet het centrum je op de hoogte brengen. Het is evenwel voorbehouden aan het centrum om jou als patiënt te weigeren, maar dan moeten ze jou doorverwijzen naar/in contact brengen met een ander fertiliteitscentrum.

De universele verklaring van de rechten van de mens, art. 16 stelt zelfs: Zonder enige beperking op grond van ras, nationaliteit of godsdienst, hebben mannen en vrouwen van huwbare leeftijd het recht om te huwen en een gezin te stichten.
Met andere woorden: het krijgen van een kind is geen recht, het fertiliteitscentrum is dus niet verplicht om je te helpen met je kinderwens. Het tegenwerken van het stichten van een gezin, bijv. door de weigering een reden op te geven is wel in strijd met dit artikel.

Een woord van waarschuwing: soms kiezen de centra ervoor de reden niet mee te delen, omdat patiënten deze als erg kwetsend kunnen ervaren. Bv een label van zwakbegaafdheid, onvoldoende volwassenheid/zelfstandigheid en ga zo maar door. Wees dus voorbereid voor je gaat graven, en laat je ook goed psychologisch ondersteunen (door een professional of door een zorgzame omgeving van familie en vrienden).

Ga ook zeker geen antwoord eisen op basis van bovengenoemde wetsartikels. Ik raad aan te zeggen (en ik wil hierbij zeker niet arrogant klinken) dat je verder aan je kinderwens wil werken, en dat het daarom voor jou belangrijk is te weten waarom ze jouw aanvraag geweigerd hebben.

mvg
Jeroen

Yperdepiep
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 februari 2019, 19:59

Re: weigering bij CRG

Bericht door Yperdepiep » 20 januari 2020, 17:03

Anja88 schreef:
2 januari 2020, 19:57
Hallo,

Ik heb nu na 4 maand een negatief antwoord ontvangen op mijn aanvraag voor BAM mama te worden (CRG UZ Brussel). Redenen van weigering worden niet vermeld...
Klopt het dat er zoiezo geweigerd word als je thuis woont?
Ik ben 31 jaar en woon samen met mijn ouders in een kangourou woning
Dag Anna,

Ik herken me heel erg in je verhaal. Ben zelf ook niet toegelaten in Jette na maanden online lijsten invullen, gesprekken,...
Ze hadden me wel gewaarschuwd dat de brief idd heel formeel is.
Wel heeft de psychologe, die de screening bon mij heeft gedaan me persoonlijk opgebeld.
Ik kon toen alle vragen stellen waar ik mee zat en ze heeft echt de tijd genomen om uitleg en advies te nemen.
Soms is het eerder praktisch rond quota dat ze je weigeren.
Mij heeft die telefoon echt deugd gedaan.
Ik mocht niet starten omdat ik momenteel heb vast contract van onbepaalde duur heb.
Wat jammer is maar wel duidelijk.
Dit heeft niets met mijn kwaliteiten als toekomstige mama te maken.

Yperdepiep
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 februari 2019, 19:59

Re: weigering bij CRG

Bericht door Yperdepiep » 20 januari 2020, 17:04

Groetjes Joke

Ingevh
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 februari 2020, 23:17

Re: weigering bij CRG

Bericht door Ingevh » 18 februari 2020, 23:25

Hallo

Ik ben wel toegelaten bij CRG. De criteria waarop ze beoordelen zijn:
1. Woonplaats (dus als ze het kangoeroeschepen niet gesnapt hebben kan dat fout gelopen zijn).
2. Alleen zijn (en dus niet meer gehuwd en officieel gescheiden etc)
3. Vaste job hebben
4. Goed netwerk hebben
5. Weten waaraan je begint en bewijzen dat je overal hebt over nagedacht.
En je leeftijd uiteraard. Meisjes van 20 zullen ze niet Snel kiezen.
Dus mocht 1 van die puntjes uit je brief fout lijken te lopen, is het daar mss al wel gestopt.
Het hele CrG gedoe is geen pretje overigens. Het voelt echt als een onpersoonlijke fabriek. Weinig support en steun. Ik heb nu bvb PCOs en zit aan dag 36 en nog steeds groeien er geen eitjes. Maar het enige contact dat je hebt is 5 minuten bloed prikken, 5 min echo en 2 min telefoon.
Weet dat er een bam-groepje op fb is, en dat er dokters en centra zijn die geen vragen stellen.

Succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten