Geen ovulatie/ontpillen?

Plaats reactie
bakfietsbabydroom
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 september 2018, 10:36

Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door bakfietsbabydroom » 12 september 2018, 11:02

Hoi,

Het nieuwe boek van Petra de Sutter gekocht gisteren over zwanger worden (heel mooi boek trouwens). Daarin lees ik dat "ontpillen" niet bestaat, de artificiële hormonen zouden drie dagen na de laatste pil inname uit je lijf moeten zijn.

Ik vraag me nu af, waarom heb ik, negen maanden nadat ik met de pil ben gestopt, nog geen enkele ovulatie gehad? (vast gesteld door bloedonderzoek) In principe moeten we een jaar proberen voor er medisch iets onderzocht wordt. Maar haar uitleg doet me schrik krijgen, als het niet ligt aan het ontpillen, dan moet er toch iets mis zijn? En waarom hoor ik dan in mijn omgeving van vrouwen die, na het stoppen met de pil, ook maandenlang geen menstruatie krijgen?

Is dit voor jullie een herkenbaar verhaal? Teveel aan het piekeren of toch maar al mee naar de gynaecoloog?

Groetjes

SarahM
Berichten: 74
Lid geworden op: 8 juni 2018, 10:35

Re: Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door SarahM » 14 september 2018, 14:03

Hallo,

Krijg je dan wel gewoon je menstruatie op regelmatige basis?

De regel om een jaar te wachten voor je naar de dokter stapt geldt wat mij betreft niet als je als vrouw ondervindt dat er iets aan je cyclus schort na je pilstop. Toen ik stopte met de pil had ik drie maanden lang geen menstruatie, maar ik testte niet positief op zwangerschapstesten. Dus ik had al een zwaar vermoeden dat er bij mij iets mis was. Ik ben dan wel nog zo 'hoffelijk' geweest om eerst naar de huisarts te stappen vooraleer ik een afspraak maakte bij de gynaecoloog. Die heeft bloed genomen en zag dat mijn cyclus plat lag (te lage hormoonwaarden). Omdat dat wel enkele maanden het geval kan zijn nadat je met de pil stopt heeft ze mij een progesteronkuur voorgeschreven om te zien of dat mijn cyclus op gang kreeg. Na die kuur heb ik m.b.v. ovulatietesten gezien dat ik nog steeds niet ovuleerde, en toen heb ik op eigen houtje een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog. Verdict: PCOS.

Ik had dus al snel door dat mijn cyclus niet normaal was en toen ik vijf maanden na mijn pilstop bij de gynaecoloog zat kreeg ik bevestiging van mijn vermoedens. Ik ben héél blij dat ik mijn twijfels aan de kant gezet heb en dat ik niet nog een maanden gewacht heb om een afspraak te maken. Intussen zijn we alweer zes maanden behandelingen verder en hebben we nog maar twee keer een eisprong kunnen opwekken.

Als je zeker bent dat je al 9 maanden niet ovuleert is er zeker een goede reden om eens bij de gynaecoloog langs te gaan.
10/2017 - pilstop
03/2018 - diagnose PCOS
03-05/2018 - 3 rondes Clomid (50/100/150 mg), geen resultaat
06/2018 - OI 1 met Menopur (negatief)
08/2018 - OI 2 met Menopur (negatief)
09/2018 - OI 3 met Menopur (zwanger!)

bakfietsbabydroom
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 september 2018, 10:36

Re: Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door bakfietsbabydroom » 14 september 2018, 17:41

Dag Sarah,

merci voor je reactie. Bij mij heeft het ook vier maanden geduurd voor ik na het stoppen van de pil voor het eerst mijn menstruatie kreeg. Die heb ik nu regelmatig. Maar uit bloedonderzoek bleek dat deze "vals" zijn, zonder ovulatie want te lage hormoonwaarden zoals bij jou. Ondertussen zijn we negen maanden verder en ik begin toch wel wat bezorgd te worden. Dokter Google had me ook al bij PCOS gebracht, maar de "typische" symptomen die daarbij werden vernoemd heb ik niet (behalve dan geen normale eisprong). Ik heb schrik om bij kunstmatige hormonen etc te belanden, net nu ik gestopt ben met de pil en we eindelijk besloten om te beginnen proberen en de natuur zijn gaan laten gaan... Anderzijds wil ik het gewoon graag weten, zelfs als het slecht nieuws zou zijn, de onzekerheid nu is zeer lastig. Dus ik denk dat ik inderdaad beter naar de gynaecoloog ga.

Alvast veel courage met jullie behandelingen!

Groetjes

SarahM
Berichten: 74
Lid geworden op: 8 juni 2018, 10:35

Re: Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door SarahM » 16 september 2018, 11:55

De onzekerheid vond ik ook inderdaad het lastigste. Ik zat drie maanden lang constant te piekeren. Echt niet goed voor mijn mentale gezondheid, en daarom stapte ik naar de gynaecoloog. Ik heb ook weinig symptomen van PCOS, enkel de vele follikels en een klein beetje acné. Voor ik de pil nam had ik een iets langere (+/- 35 dagen) maar vrij regelmatige cyclus.

Ik duim dat alles bij jou in orde is en dat je snel een positieve test in handen hebt!
10/2017 - pilstop
03/2018 - diagnose PCOS
03-05/2018 - 3 rondes Clomid (50/100/150 mg), geen resultaat
06/2018 - OI 1 met Menopur (negatief)
08/2018 - OI 2 met Menopur (negatief)
09/2018 - OI 3 met Menopur (zwanger!)

OliviaG
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 september 2018, 13:42

Re: Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door OliviaG » 16 september 2018, 13:55

Dag Dames,
Ik ben nu ook zo'n 5 maanden geleden gestopt met mijn pil. Tot op heden nog geen enkele keer mijn maandstonden gekregen. Mijn man en ik hebben lang niet op dezelfde golflengte gezeten ivm wanneer we aan kinderen zouden beginnen, voor mij is het wachten mentaal dus al veel langer. Daarom ben ik al veel sneller naar de gynaecoloog gestapt.. 'er moest maar wat fout zijn hè'. De gynaecoloog heeft een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, daarop was alles normaal (schildklier, nieren, lever,..), mijn AMH waarde lag iets lager: op 1.38 maar daar moest ik me geen zorgen over maken want de andere waardes die hiermee samenhangen waren goed. Bovendien ook wekelijks bloed laten trekken. Daaruit bleek dat de waarden van mijn oestrogeen en progesteron heel erg laag waren: progesteron schommelde de hele maand tussen 0.2 en 0.6, mijn oestrogeen zat <20 met één uitschieter van 300 maar die was onmiddellijk erna terug heel laag. In tussentijd heb ik sporadisch ook ovulatietesten gedaan en zo heb ik onverwacht een LH piek gevonden, maar uit de bloedresultaten blijft dat er dus geen ovulatie heeft plaatsgevonden. Nu wil de gynaecoloog opnieuw mijn bloedresultaten een hele cyclus volgen, waardoor ik pas in november terug een afspraak heb. Wachten duurt dan echt wel lang. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Vlinderwings
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 juli 2018, 0:56

Re: Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door Vlinderwings » 20 september 2018, 22:39

Hoi Iedereen,

Graag wil ik mijn verhaal kwijt om vrouwen met een kinderwens een hart onder de riem steken.
Na het stoppen met de pil zomer 2016 werd bij bij pcos vastgesteld na het uitblijven van mijn menstruatie. Het werd vastgesteld dmv een inwendig onderzoek. Op dat moment hadden was onze kinderwens nog niet aanwezig.
Pas in januari 2018 kreeg ik opnieuw mijn menstruatie door en dit 3 keer op rij.
Hierna bleef dit opnieuw uit, aangezien mijn vriend en ik op dit moment wel stilletjesaan aan gezinsuitbreiding dachten planden we een bezoek aan de gynae in..Die drukte ons op het hart dat onze kans om zwanger te worden aanzienlijk laag was , quasi onbestaande en oriënteerde ons vrijwel onmiddellijk richting fertiliteitsbehandelingen. Ik stond hier weigerachtig tegenover. Mijn gevoel zei me dat die ontregeling er was door jarenlang aan de anticonceptiepil te hangen en dat mijn lichaam tijd nodig had om zich te herstellen. We besloten om super gezond te eten, ik dronk 1 tas spearmint thee per dag ( Scheen te helpen,
Onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet). We besloten de natuur zijn gang te laten gaan, ik wil er wel bij vermelden dat wij geen haast hadden...na januari/ februari en maart mijn regels gehad te hebben, bleven ze uit april mei en juni...In juli voelde ik me anders dan anders : zwangerschapstest afgenomen en ja: ik ben nu 7 weken zwanger, tegen alle verwachtingen en voorspellingen van de gynae in... Ik begrijp alle vrouwen die hier vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan, zeker als er een dringende en brandende kinderwens is, ik ben geen arts dus ik kan geen betrouwbaar medisch advies geven.
Wat ik wel wil meegeven is dat ik blij ben dat ik geluisterd heb naar mijn oergevoel en mijn lichaam 2 jaar tijd heb gegeven...ik geloof dat jarenlang pilgebruik een zwaar effect heeft, wij zijn ook de eerste generatie waarvan de lange termijn gevolgen zichtbaar zijn.
Het deed me ook iets dat ik tegen mijn gyneacoloog in moest gaan en mijn keuze moest verdedigen, dat mijn hoop werd weggenomen, het even voor onenigheid zorgde in mijn relatie aangezien mijn vriend de arts wou volgen.
Ik stond ervan versteld hoe snel je naar de behandelingen wordt georiënteerd alsof het emotioneel niet zwaar is.
Indien je tijd hebt, probeer de natuur zijn gang te laten gaan, volg je gevoel!
Ik wil nog benadrukken dat ik alle respect heb voor mensen die wel de weg vd behandelingen kiezen.
Nogmaals: het is mogelijk om ondanks PCOS natuurlijk zwanger te worden, laat je niet ontmoedigen, relax, eet gezond, sport en geniet samen met je partner.
Veel succes!

bakfietsbabydroom
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 september 2018, 10:36

Re: Geen ovulatie/ontpillen?

Bericht door bakfietsbabydroom » 16 oktober 2018, 14:25

Hoi,

Ik ben helemaal akkoord met wat je zegt, al die jaren de pil nemen kan dat niet zonder gevolgen zijn, die nu in onze generatie pas zichtbaar worden.

Na bijna een jaar wachten tot mijn lichaam ervan hersteld is heb ik een grote aversie tegen artificiële hormonen etc gekregen. Anderzijds, wachten is vreselijk, zoveel onzekerheid doet geen deugd. Ik wil ook gewoon weten of er meer dan dat aan de hand is dan dat zodat ik me erop kan voorzien. Ik wil mama worden, maar niet ten alle prijze, op een biologische manier. Ik begrijp dat andere vrouwen dit wel doen, maar mama zijn, dat is voor mij: zorgen, opvoeden, samen een gezin vormen. En dat kan ik op zoveel verschillende manieren. Adoptie en pleegzorg kosten tijd, eens ik weet dat zwangerschap​ niet of moeilijk zal zijn, bekijk ik andere opties.

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten