Hormonen testen

Plaats reactie
Lyne
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 april 2019, 23:48

Hormonen testen

Bericht door Lyne » 9 maart 2020, 22:53

Hallo

Ik had de vraag hoe men test of de hormonen in balans zijn?
Kan dit via een bloedtest?
En best dan door de gyn of kan zoiets ook door de huisarts?

We zijn nu een dik jaar aan het proberen om terug zwanger te worden. Na 8maanden was ik zwanger, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn 😔😔

Ik heb al gehoord van een kennis dat ze ook een jaar aan het proberen was, blijkbaar had zei een hormoon dat te hoog was waardoor het niet lukte en na medicatie te krijgen was ze een maand later zwanger.
Ik heb aan haar niet durven verder vragen omdat niet iedereen op de hoogte is van onze "situatie"

De gyn had gezegd om na nog eens een halfjaar pas verdere onderzoeken te doen maar stel dat het zo opgelost kan worden?
We hebben een zoontje van 4jaar intussen en toen ben ik onverwachts zwanger geraakt met de nuvaring.
Mss hebben deze hormonen toen iets in de hand gewerkt?
Ik vind het afwachten en het ontwetende zo frustrerend...

Hopelijk kan iemand van jullie me wat raad geven!

Cunctator
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 januari 2020, 21:18

Re: Hormonen testen

Bericht door Cunctator » 29 maart 2020, 11:28

Hallo!

Testen van de hormoonspiegels kan inderdaad via een bloedtest.
Verstoorde hormonen kun je natuurlijk soms ook zelf voelen/opmerken: onregelmatige cyclus, bloedverlies, verandering in stoelgangpatroon, libidoverlies, gevoelens van depressiviteit etc.
Huisartsen vragen doorgaans niet zo heel dikwijls waarden van geslachtshormonen (oestradiol, FSH, LH, progesteron etc.) aan, dus jouw gynaecoloog heeft meer ervaring om gerichte testen aan te vragen.
Daarnaast weet ik niet hoe het zit met de terugbetalingsvoorwaarden voor deze test. Een gynaecoloog kan deze probleemloos laten uitvoeren, een huisarts is soms wat beperkter in wat ze van overheidswege mogen aanvragen.

Welk hormoon er bij jouw kennis verhoogd was, daar durf ik geen uitspraken over te doen.
Dat is iets om door je gynaecoloog of fertiliteitsarts te laten uitpluizen. Bij zwanger worden kan er heel wat misgaan, dus staar je zeker niet blind op dat verhaal van dat ene magische hormoon die de kinderwens van je kennis in de weg stond.

Zwanger worden onder de NuvaRing is zeldzaam, maar niet ongehoord. Als 100 vrouwen met de nuvaring als hun enige anticonceptiemiddel gedurende 1 jaar regelmatig seksuele betrekkingen hebben, zullen 9 onder hen zwanger worden.
Falen van anticonceptie wordt soms wel eens gelinkt aan een verstoorde hormonale balans, maar de ring kan ook gewoon slecht geplaatst of "vervallen" geweest zijn.

Het feit dat je gynaecoloog nu nog geen hele batterij aan testen heeft aangevraagd, wil zeggen dat hij/zij nog geen niet-pluis gevoel heeft bij jouw verhaal. Je bent immers al twee keer natuurlijk zwanger geworden!
Ik vind het naar om te horen van je miskraam. Sterkte! Ik kan me niet voorstellen wat dat met iemand doet.
Miskramen zijn echter ook een beetje een taboe-onderwerp. Tezelfdertijd schatten sommige studies het aantal zwangerschappen dat eindigt in een vroege of late miskraam op 25%.
Dus op zich is het geen abnormaal gebeuren. Gekmakend, woede uitlokkend, bron van verdriet: zeker, maar helemaal niet onfrequent.
Daarbij mag je ook niet vergeten dat slechts 88% van de gezonde, vruchtbare koppels, die een jaar lang onbeschermd vrijen, zwanger worden. Dus zelfs na een jaar het deksel op de neus krijgen, kun je nog altijd bij de "ongelukkige" 12% gezonde koppels zitten.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn antwoord
met vriendelijke groet, en heel veel succes met je kinderwens

Jeroen, student geneeskunde

Lyne
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 april 2019, 23:48

Re: Hormonen testen

Bericht door Lyne » 30 maart 2020, 17:08

Bedankt voor de reactie en goede uitleg!

Dit is zeker iets waar de gemoedstoestand al mee verder kan 😉

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten