Lage progesteronwaarde

Plaats reactie
Fran333
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 februari 2021, 11:32

Lage progesteronwaarde

Bericht door Fran333 » 9 februari 2021, 11:47

Dag iedereen

Ik ben nieuw op dit forum. Heb al veel meegelezen maar is nu de eerste keer dat ik zelf iets plaats.
Mijn partner en ikzelf hebben sinds februari 2020 een kinderwens. Na jarenlang pilgebruik heb ik deze dus in februari vaarwel (of tot ziens) gezegd. Wat volgde waren een reeks van onregelmatige (vaak korte) cyclussen en veel (licht) bloedverlies tussendoor. Ik ben hiervoor een paar keer langs geweest bij mijn gynaecoloog maar er werd hier geen oorzaak voor gevonden. Ondanks de onregelmatige cyclussen en het bloedverlies had ik eind september een positieve zwangerschapstest in handen. Ik kreeg tijdens de eerste weken van mijn zwangerschap opnieuw te maken met licht bloedverlies. Hierdoor kreeg ik een vroege echo op 6 weken en 2 dagen en werden er helaas 2 lege vruchtzakjes vastgesteld. Ik was dus zwanger van een tweeling. De gynaecoloog had er geen goed oog in en een week later kreeg ik ook bevestiging dat deze zwangerschap op een miskraam zou uitdraaien. De miskraam kwam in de volgende week niet vanzelf op gang en ik kreeg cycotec voorgeschreven waardoor het miskraam uiteindelijk op gang kwam. Na een volgende echo bij de gynaecoloog bleek alles 'schoon' te zijn en mochten we opnieuw proberen om zwanger te worden. Ik kreeg pas 9 weken later mijn maandstonden en nu zitten we eindelijk terug in cyclussen. Helaas heb ik opnieuw last van tussentijds bloedverlies. Mijn bloedwaardes zijn geprikt op 5 dagen na mijn eisprong:

Progesteron: 13.58 nmol/L
LH: 11.98 U/L
FSH: 5.71 U/L
Oestrogeen: 214 ng/L

Volgens mijn gyneacoloog zeer goede waarden. Ik stelde mij toch vragen bij de lage waarde van mijn progesteron en na telefonisch contact met de gynaecoloog zegt hij dat dit inderdaad laag is maar zeker niet dramatisch. Hij zegt dat er niet veel kan gedaan worden aan een progesteron tekort. Het gebruik van Utrogestan is niet bewezen en zou niet werken.
Ik heb nu het gevoel dat zwanger worden en vooral blijven hierdoor zeer moeilijk zal lukken en ben een beetje alle hoop kwijt.
Zijn er hier nog dames met lage progesteron?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten