hoorzitting lesbisch koppel

Adoptie Forum
Plaats reactie
b_b_eva
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 september 2011, 13:01

hoorzitting lesbisch koppel

Bericht door b_b_eva » 26 september 2011, 13:10

Wij zijn een lesbisch koppel en zijn onlangs mama geworden.
Binnenkort worden wij verwacht op een eerste hoorzitting bij de jeugdrechter i.v.m. de co-ouderadoptie van ons kindje.
Om ons een beetje voor te bereiden op dit gesprek, zouden we graag weten waaraan we ons zoal kunnen verwachten...

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 26 september 2011, 14:06

Hoi Eva,
Proficiat met de geboorte van jullie kindje!
Volgen jullie dan de gewone procedure van binnenlandse adoptie, of is er een aparte procedure voorzien als je het kindje van je vriendin adopteert (of andersom)?

Groetjes

b_b_eva
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 september 2011, 13:01

Bericht door b_b_eva » 26 september 2011, 16:03

Dag Caro

bedankt :D

De procedure verschilt op een aantal punten:
De aanmelding gebeurt via Kind en Gezin en niet via een adoptiebureau en de voorbereiding bestaat uit een aangepaste module.
De voorbereiding mag door beiden gevolgd worden, maar de natuurlijke moeder (in ons geval mijn vriendin) is hiertoe niet verplicht.
Na het indienen van ons verzoekschrift werd mijn vriendin opgeroepen om toestemming te geven voor de adoptie.
De volgende stap is het 1ste gesprek met de jeugdrechter, waarbij hij beslist om al dan niet een maatschappelijk onderzoek te houden... (in onze situatie kunnen ze beslissen dit niet te doen, omdat er reeds een affectieve band bestaat met het kind. Hangt af van de rechter z'n visie...)

Groetjes
Eva

Zij en haar
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 mei 2010, 16:41

Bericht door Zij en haar » 3 oktober 2011, 12:38

Hey Eva,

Ik vermoed dat je daar niet teveel moet mee inzitten... Erg lastige vragen zullen ze wel niet stellen hoor bij mee-moederadoptie.

Enfin... dat hebben ze ons toch op de cursus verteld. Het is eerder een beetje een formaliteit...

Enkel als er een maatschappelijk onderzoek wordt ingesteld, en er zijn eventuele bezwaren, kun je je beter goed voorbereiden met een advocaat.

Veel succes!!
Z/H

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten