Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
Woodstockske
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 augustus 2012, 11:39

Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door Woodstockske » 15 januari 2015, 15:24

Hallo iedereen,

vanmorgen zat er en teleurstellende brief in de brievenbus.
In februari 2014, zijn mijn man & ik naar een infoavond geweest voor binnenlandse adoptie.
Wij hebben na ontvangst van de papieren ons hiervoor dan ook onmiddelijk ingeschreven & hebben dan nr 354 gekregen op de wachtlijst.
Vanmorgen hebben we dus een brief ontvangen van kind & gezin waarin ze het volgende vermelden: "U staat op de wachtlijst voor binnenlandse adoptie op nr 354. Vermoedelijk heeft u ondertss vernomen dat het Vlaams Centrum voor Adoptie geen nieuwe aanmeldingen meer zal aanvaarden voor binnenlandse adoptie vanaf 15 januari 2015, vandaag dus. Dit betekend dat het Vlaams Centrum voor Adoptie de aanmeldingen die gebeuren na 19/1 niet meer zal verwerken. Er zullen in 2015 geen bijkomende kandidaten nodig zijn & er zal dus geen voorbereiding worden georganiseerd. Wij begrijpen dat dit voor u geen positief nieuws is. In 2015 willen we u graag opnieuw uitnodigen voor een informatiesessie in een kleine groep. Tijdens deze informatiesessie zullen we u zo correct mogelijk informeren over alle mogelijkheden die er zijn. de toekomstperspectieven voor binnenlandse adoptie in het algemeen en voor uw dossier zullen daarbij aan bod komen."

Heeft nog iemand deze brief ontvangen & zoja, wat houd dit juist in, wat wil dit zeggen?

Groetjes,
Woodstockske
2 x IVF LIFE Leuven: 0 bevruchte eicellen 3 x ECD Gasthuisberg Leuven 3 x negatief 1ste tp IVF Spain 5/3/15 van 1 blasto NEGATIEF!! - 2de TP IVF Spain 2 blasto cryo's 1/9/15 Zwanger van een mirakelbaby!! 11/5/2016 Geboorte van ons zoontje Miran :D :D

doebidoe
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 december 2012, 9:58

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door doebidoe » 15 januari 2015, 16:08

Zou dat gewoon willen zeggen dat er geen bijkomende kandidaten meer op de wachtlijst kunnen komen? Lijkt me dat te zijn. Dus iedereen die binnenlandse adoptie overweegt, die kan zich dus (voorlopig) niet meer aanmelden...
09-2006 Koppel
11-2012 Aanmelding binnenlandse adoptie
01-2013 Infosessie
05-2013 n° 287
10-2013 n° 249
05-2014 n° 204
05-2015 n° 183
01-2016 Aanmelding buitenlandse adoptie
04-2016 n° 77
10-2016 n° 38
04-2017 Voorbereidingscursus

DVO Nessa
DVO Moderator
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 november 2014, 19:24

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door DVO Nessa » 15 januari 2015, 17:00

Heb het bericht net gelezen op website van Kind & Gezin.
Betekent zeker dat er niemand meer kan aanmelden... Zal wel een klap zijn voor mensen die zitten te wachten of op weg waren naar een aanmelding.
Voor de mensen die reeds aanmelden zullen ze dus infosessies organiseren. Waarschijnlijk zullen ze daar ook informeren naar wachttijden en dergelijk toe. Vermoed ik dan... Of even bellen voor meer uitleg.

Vork
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 januari 2013, 9:37

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door Vork » 15 januari 2015, 17:45

.
Laatst gewijzigd door Vork op 25 september 2016, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door Jellybean » 15 januari 2015, 18:19

Ook hier vandaag die brief ontvangen. Was wel even slikken. Tijd om weer even te bezinnen...
Bij ons staat er echter wel niets over pleegzorg in de brief? Al hadden we zelf het vermoeden dat het die kant op zou gaan.

Weet er iemand trouwens iets meer over de contacten met de VS en Zuid-Afrika? Een tijdje geleden las ik ergens dat die contacten positief leken, zelfs voor homokoppels (?) Ook over de aankomende wetswijziging ivm adoptie en de procedure (vermeld in de brief van vandaag) was voor ons nieuwe info.

Weet iemand van jullie hier meer van?

guar
Berichten: 7
Lid geworden op: 8 februari 2014, 12:47

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door guar » 15 januari 2015, 19:00

Hallo allemaal,

Hier zat er vandaag ook zo'n brief in de brievenbus. Ik ben er alvast niet van verschoten. Het zat er aan te komen.
Ik vraag me enkel af waarom het zo lang duurde. Waren de adoptie instanties dan blind vraag ik mij af. De laatste jaren bleven de wachttijden maar oplopen.
Zelf ben ik en mijn echtgenoot in mei 2013 gestart met een procedure binnenlandse adoptie. 6 maanden later werden we uitgenodigd voor de infosessie. (Antwerpen) Mij viel het enorm hard op dat 2/3 van de toeschouwers holebi waren, en dan vooral mannen koppels. Vergeet niet dat deze mensen in het verleden maar 1 mogelijkheid hadden om een kind te adopteren. En dat was via binnenlandse adoptie. Met als gevolg enorme wachttijden. Dit hadden de organisaties toch ook moeten zien aankomen. Waren er meer mogelijkheden geweest voor holebi koppels, waren de wachttijden misschien beter verdeeld tussen binnenlandse en buitenlandse adoptie.
Mijn persoonlijke mening hierover is dat we nog steeds de sh*t van de ex adoptieambtenaar Dorine Chamon aan het opruimen zijn. Maar ooit geraakt dat wel opgeruimd. Ik ben alleszins zeer positief naar de toekomst toe. Wij hebben, een jaar later dan onze aanmelding binnenlandse adoptieprocedure een buitenlandse adoptieprocedure opgestart. En daar staan we nu al verder dan onze binnenlandse adoptieprocedure. (Spoedig start voorbereidingscursus)
Ik heb ondertussen al heel wat gecommuniceerd met de 3 adoptiebureaus (buitenlandse adopties), en het lijkt veelbelovend. Binnen enkele maanden zullen de eerste holebi koppels een kindje kunnen adopteren in Zuid Afrika, en nog binnen enkele maanden zal ook het adoptiekanaal USA de eerste proefdossiers opstarten. Ik kan daarom alle holebi koppels alleen maar aanraden om een buitenlandse adoptie procedure op te starten. Voor veel mensen is het inderdaad nu of nooit. Laat uw kinderwens niet beïnvloeden door slecht gemaakte keuzes uit het verleden in adoptie land.

Jellybean
Berichten: 57
Lid geworden op: 7 februari 2013, 7:54

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door Jellybean » 15 januari 2015, 19:11

Dat is al heel wat interessante info Guar, bedankt!

Wij hebben, net als zovele homokoppels, het luik buitenlandse adoptie gemeden. Op de infosessie van mei 2013 (Gent) bleek immers duidelijk dat de slaagkans klein/nihil was. Geen enkel land aanvaardde deze kandidaturen werd gezegd. De situatie is ondertussen blijkbaar aan het veranderen. Als de info die jij verkregen hebt inderdaad klopt, dan is een aanmelding voor het buitenland geen slecht idee. Jammer, want hadden we geweten dat de situatie niet zo uitzichtloos was, dan waren de afgelopen 2jaar niet verloren geweest :(

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door DVO pixi » 15 januari 2015, 20:50

@guar, geen domper op de feestvreugde maar wel efkes een realistischere noot: tot nog toe is er nog GEEN enkele toewijzing geweest vanuit Zuid-Afrika vanuit het nieuwe bureau, ook niet voor die koppels die 2j geleden plots de zuid-afrikaanse deur voor hun neus zagen toegaan, op maanden van een toewijzing. Dus eer het betreffende bureau met nieuwe intakes start, zal er wel eerst wat beweging ( 10 maal beweging wl te verstaan) moeten komen, laat staan toewijzingen realiseren voor de (homo)koppls die nu op de aanmeldingslijst staan, dus lees -binnen enkele maanden zulken de eerste homokoppels een kindjes....- als : misschien volgend jaar.
Specifiek voor homo-koppels dan verwacht ik ook dat, aangezien dit een primeur is voor zuid-Afrika, dat het verwerken van het dossier, matching en administratie en goedkeuring toch ook nog wat voeten ( lees wachttijd) in de aarde zal hebben.
Het komt, buitenlandse adoptie door homo's, maar de eersten zullen geen easy ride hebben vrees ik, maar gemakkelijk en adoptie, en snel en adoptie trouwens ook, zijn niet echt een gangbare combinatie an sich .
Laatst gewijzigd door DVO pixi op 20 januari 2015, 21:03, 3 keer totaal gewijzigd.
baie fiere moeke
ignis aurum probat

Thom
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 maart 2011, 21:43

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door Thom » 15 januari 2015, 21:59

hebben jullie allemaal een brief gehad?
wij niet hoor.
wij hoorden het vanavond omdat we door het Nieuwsblad gebeld werden voor een reactie. (morgen in de krant)


benetton
Berichten: 159
Lid geworden op: 6 november 2014, 12:05

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door benetton » 16 januari 2015, 7:56

Amai,

dus mensen die al hun info avond gehad hebben, moeten opnieuw gaan naar een infomoment?

Ik heb gisteren deze brief ontvangen, heb een heel hoog nummer en ik mag gaan naar een infomoment in maart... Ik denk hetzelfde als jullie zeker?

Ik denk inderdaad dat men iets zal proberen te doen aan het hoge nummer wachtenden?

Ik vraag me inderdaad ook heel hard af wat de nieuwe wetgeving zal geven voor veranderingen in procedures....
2014 aanmelding

Vork
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 januari 2013, 9:37

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door Vork » 16 januari 2015, 10:22

.
Laatst gewijzigd door Vork op 25 september 2016, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

chr
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 januari 2015, 12:33

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door chr » 20 januari 2015, 19:20

Weet er iemand of er bij binnenlandse adoptie ook oudere kinderen worden geplaatst en eventueel hoe dit verloopt?
Hopelijk komt dit ook aan bod op de infosessie in maart.

benetton
Berichten: 159
Lid geworden op: 6 november 2014, 12:05

Re: Teleurstellende brief ontvangen ivm binnenlandse adoptie

Bericht door benetton » 22 januari 2015, 9:45

Ik denk dat er toch overal oudere kinderen zullen zijn die het moeilijker hebben dan baby's? Misschien dat zij vallen onder special needs kinderen en wanneer je voor deze kinderen gaat denk ik dat de procedure korter is... ?
2014 aanmelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten