Prille start van de procedure... wie ook?

Adoptie Forum
ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 23 januari 2014, 11:21

@annegitaar :
dat je nog moet werken aan je huis is geen probleem, ken verschillende adoptieouders die ten tijde van hun mo in volle verbouwing waren :)

avondwerk is ook geen probleem. verwacht je wel de vraag hoe je dat gaat regelen qua opvang van je kind(eren).

@pixi : niet logisch als je het aan mij vraagt. zo neemt de wachttijd voor een volgend kind (nog) toe :cry:. alvast veel succes

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 23 januari 2014, 13:25

Annelies, hoe het juist zit met die nummers weet ik ook niet echt, en idd @Ilse, erg logisch is het niet!
Misschien dat wij direct onze brief kregen omdat we geen infosessie en cursus meer moeten doen en kreeg jij die pas nu, na de infosessie. Eens bellen naar de nummer die er op staat vermeld als je zeker wil zijn.

Annelies, geen zorg over je huis, bij ons was enkel de badkamer en onze slaapkamer af. In de living keek je nog op de gewelven en liepen we op de chappe, de keuken was een samenraapsel van toestellen en tafeltjes. Waar ze op letten bij een huisbezoek is hoe je thuis bent, in je eigen omgeving, of je voldoende ruimte hebt voor een kind, en of je niet samenhokt met nog 4 maten, 10 katten, een kooi parkieten en 5 honden :wink: :wink:

Veel vragen leken ons heel logisch als je even je blik verlegt naar de adoptiebureau's in de herkomstlanden. Voor vele landen is het al een soort schaamte dat ze 'hun' kinderen moeten laten adopteren door buitenlanders, het is dan ook logisch dat ze zich vooral gaan focussen op je gezondheid (zowel mentaal als fysiek), je economische standaard, je inkomen, eigendommen en relatie, want dat zijn de voornaamste redenen van afstand in de herkomstlanden: armoede, ziekte, slechte relatie. Hoe zou je zelf denken als herkomstland en je zoekt een gezin voor een kindje: liefst een gelukkig gehuwd koppel (want huwelijk staat voor vele landen gelijk aan stabiliteit en geluk), met een goed inkomen, een mooi huis en in goede gezondheid.
en avondwerk is denk ik ook geen probleem als je maar een goed opvangsysteem kan voorleggen.

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 23 januari 2014, 19:39

Idd niet echt logisch dat je voor 2de adoptie achteraan moet aanschuiven. Daar zullen ze weer even niet bij stilgestaan hebben bij het aanpassen van... Vraag met trouwens af of die wachttijd echt verkort zal worden. Heb er sterk mijn twijfels over.

Ook hier nog een boel verbouwingsplannen hoor.
Moest je op vragenlijst ook invullen, en op welke termijn je die werken schat te doen. Lol, kan je blijven op die lijntjes schrijven é, aan een eigen huis blijf je wel even bezig :wink:
Ook werkuren moet je op vragenlijst invullen. Zou wel nog eens doorgeven aan kind en gezin dat je gehuwd bent (dan). Komt wel op je attest dat je krijgt op einde voorbereidingscursus en dat attest moet naar de rechtbank, dus toch belangrijk dat de info daarop klopt. En eens mailen of bellen kan geen kwaad é, beter zeker zijn.
Hopelijk goed weer als ze hier op bezoek komen, kunnen de 2 hondjes buiten :D Die zijn ontzettend lief maar kunnen nogal redelijk enthousiast zijn bij bezoek en stel dat daar juist een anti-hondenmens bij zit...brrr, stel je voor.

't Is inderdaad logisch dat ze onderzoek doen. Zolang ze realistisch blijven, we zijn ook maar mensen é.
Wat niet weglaat dat het een hele stresserende toestand zal worden :wink:

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 23 januari 2014, 22:24

Zo te lezen komt het wel goed. Gewoon goed proberen voor te bereiden, als voor een examen. Ik vrees wel dat erveel vragen gaan komen omtrent mijn werk die niet zo evident is voor velen ( muzikante). Maar heb vast werk, dus dat zouden ze toch moeten aanvaarden...

We gaan dat trouwen dan best doorgeven als het eenmaal in orde is...
Inderdaad vreemd dat je voor een tweede adoptie ook weer moet aanschuiven.
Ik vind het ook wat raar dat ze je ook niet laten kiezen voor de procedure. Als ik die mevrouw van het adoptiebureau voor polen hoorde, leek het of ze voor die siblings en zo wel op zoek waren naar geschikte ouders en daar maar weinig kandidaten voor kiezen, daar duurt het ook maar 17 maanden wachttijd voor een kindje. Op hun site lees je ook soms dat ze op zoek zijn naar ouders voor triblings of siblings. Waarom laten ze dan de mensen die echt hun keuze reeds al maakten,zoals wij niet meteen starten om deze kinderen te kunnen plaatsen? Soms worden ze dan te oud om nog geadopteerd te worden en blijven ze tot hun 18 in die poolse pedas zitten...

Nuja, wet is wet en geduld is een schoone deugd:-)

Allemaal veel sterkte en geduld toegewenst. We komen er wel:-)

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 1 februari 2014, 14:31

Gisteren naar infonamiddag van Fiac geweest. Leken ons op het eerste zicht toch wat meer opties te zijn.
Ethiopië, Filippijnen, Thailand, nog een aantal landen die stilletjes aan uit proeffase komen (Chili, Honduras), Zuid-Afrika ziet er positief uit om terug opgestart te worden met nieuwe partner.
We kunnen eens alles op een rijtje zetten :)

Anse
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 februari 2013, 19:58

Bericht door Anse » 6 februari 2014, 17:22

Hey,

hebben ze het bij FIAC gehad over de adopties uit Congo? En wat vertellen ze precies over de kostprijzen?

ALvast bedankt!

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 6 februari 2014, 19:08

Hey,

Voor adopties uit Kongo kon je je aanmelden. Kunnen wel nog niets zeggen ivm wachttijden omdat het enkel proefdossiers betreft. Denk ook niet dat die proefdossiers al officieel afgerond zijn.
Kostprijzen zijn niet aan bod gekomen. Nu je het zegt, stond wel bij ROH in bundel per land.
Info per land werd echt kort gehouden en algemeen omdat info in detail op website vermeld staat.
Hoop dat ik je hiermee wat vooruit geholpen heb
:)

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 6 februari 2014, 19:09

Hey,

Voor adopties uit Kongo kon je je aanmelden. Kunnen wel nog niets zeggen ivm wachttijden omdat het enkel proefdossiers betreft. Denk ook niet dat die proefdossiers al officieel afgerond zijn.
Kostprijzen zijn niet aan bod gekomen. Nu je het zegt, stond wel bij ROH in bundel per land.
Info per land werd echt kort gehouden en algemeen omdat info in detail op website vermeld staat.
Hoop dat ik je hiermee wat vooruit geholpen heb
:)

gezinnetje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 februari 2014, 13:23

héél prille start van een lange tocht

Bericht door gezinnetje » 27 februari 2014, 13:32

Wij hebben ons aangemeld voor buitenlandse adoptie. De 25 euro is betaald en nu wachten op een uitnodiging voor de informatieavond. We starten op plaats 209 voorlopig om aan de voorbereidingscursus te beginnen. Nog een lange weg dus voor we echt kunnen starten.

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 27 februari 2014, 14:17

hoi hoi

wij staan op de wachtlijst voor de volgende stap, 141...eerste infosessie gehad in dec.
maar het wachten duurt lang... Soms is het allemaal een beetje teveel, maar geduld is een schone deugd he.

ik vind het eigenlijk een beetje stom dat ze nu iedereen laten wachten in het begin van de procedure, terwijl uiteindelijk het wachten ook heel erg afhangt van de keuze dat je maakt eens je naar een adoptiebureau trekt.

Zo las ik dat ze op zoek zijn naar kandidaat ouders voor 3 kindjes, iets oudere... Net ideaal, maar we hebben het geschiktheidsvonnis nog niet op zak... Hopelijk komen die kindjes goed terecht...want tegen dat wij het vonnis binnen halen, zijn die kinderen misschien al te oud om nog geplaatst te kunnen worden.

Veel succes gezinnetje! ik hoop dat je snel enkele plaatsen vooruit kan!

groetjes
A.

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 21 maart 2014, 11:55

hoi hoi allemaal,

net de gelukkigste mens ter wereld geworden. nieuwe hoop! we hebben net een brief gekregen dat we nog in 2014 mogen starten met de volgende stap in de procedure... we zijn er net net bij, stonden op 141 en er mogen er 141 door om de verdere procedure te starten.
we waren er nochtans van overtuigd dat we dit jaar niet meer verder zouden kunnen... toch nog altijd hopen dus dat alles vlotter verloopt dan eerst gedacht....

hopelijk lukt het voor nog wat mensen hier.
Zijn er nog die deze brief gekregen hebben? die ook mogen starten nog in 2014? misschien komen we elkaar dan wel tegen, wij gaan waarschijnlijk naar Gent moeten vanuit west-vlaanderen....

groetjes
Annelies

gezinnetje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 februari 2014, 13:23

infosessie

Bericht door gezinnetje » 24 maart 2014, 13:34

@ Annelies: Proficiat dat jullie erbij zijn!

Wij hebben net bericht gekregen dat we naar de infosessie mogen in mei. Toch weer een stapje verder van het lange avontuur.Hopelijk mogen we in 2015 dan de echte procedure starten!

Succes aan iedereen!

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 25 maart 2014, 9:26

Ik las het hier van de doorstroming:
http://www.kindengezin.be/nieuws-en-act ... cedure.jsp

Ik verschiet ervan. We staan nu anderhalfjaar op de wachtlijst bij RoH voor een kindje uit Ethiopië. We zijn zo goed als niet geschoven. 2013 was een heel stil jaar. We krijgen vooral veel berichten, ook van RoH, dat er veel veranderd, en minder en minder kindjes naar buitenland gaan. Ook K&G gaf die boodschap.

In 2014 zijn er bij RoH nog geen toewijzingen geweest, en hebben we pas weer bericht gekregen, dat we werking in Ethiopië opnieuw zal geëvalueerd worden. Ze krijgen nauwelijks kindvoorstellen en ze moeten ze dan afwijzen wegens onvolledige dossiers.

Dan ben ik op zich wel blij met dit bericht van K&G. Zij zien 2014 en verder dan wel positief, en dat geeft me wel weer wat hoop!

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 25 maart 2014, 12:27

ik denk dat K&G eerder naar het verleden dan naar de toekomst. ik hoop echt voor alle wachtenden dat het wat vlotter begint te lopen

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 25 maart 2014, 12:59

Wij verschoten ook toen we deze week onze brief kregen met groen licht. We waren echt voorbereid op 2015. Goed, we zijn content, maar aan de andere kant, er zal idd snel iets meer schot in de wachtlijsten en proeflanden moeten komen want we hebben wel geen zin om dan uiteindelijk met een nutteloos vonnis id hand leedzaam toe te kijken hoe het jaar na jaar verloopt zonder tw van een broer of zus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten