Prille start van de procedure... wie ook?

Adoptie Forum
Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 24 oktober 2013, 19:47

Bij welke dienst? FIAC of RoH?
En zijn er nog veel wachtenden voor jullie?

Belga Catracha
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 januari 2013, 20:09

Bericht door Belga Catracha » 27 oktober 2013, 11:50

Eerste cursusdag in A'pen was erg interessant. Het ging over de adoptiedriehoek, verwachtingen, motivatie, verlies en rouw, reacties,... Ik had nadien het gevoel dat ik sterker in mijn schoenen stond dan voor de cursusdag. Eén ding waar ik wel van schrok, omdat ik het blijkbaar vergeten was: de préwachtlijsten. Daar had ik even geen rekening mee gehouden in het nadenken over wachttijden.
L.A.: Fijn om te lezen dat jullie op een wachtlijst staan. Ik ben ook wel benieuwd om te weten waar jullie ergens staan, wat jullie gemiddelde wachttijd nog bedraagt. En vooral: wanneer zijn jullie gestart?
Groetjes!

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 27 oktober 2013, 19:30

Ooh, dankjewel Belga Catracha om even verslag uit te brengen! Was wel heel erg benieuwd hoe het geweest was. Zo te zien heb je het erg positief ervaren, fijn seg!
Probeer nog niet te veel stil te staan bij wachttijden, nu de eerste stap en daarna verder.
Kijk nu alvast uit naar de eerste cursusdag, nog een weekje geduld :)

L.A.
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 oktober 2013, 10:51

Bericht door L.A. » 27 oktober 2013, 22:38

Wij hebben gekozen om met fiac in zee te gaan. 2 jaar geleden verstuurden we onze eerste brief naar kind en gezin, half jaar later op cursus, nog enkele maanden later maatschappelijk onderzoek. Dan wel wat moeten wachten op officiële goedkeuring van de jeugdrechter (administratieve achterstand op de rechtbank), en dan nog een 6 -tal maanden op de pre-wachtlijst. Nu op de officiële wachtlijst op de 50ste plaats. Ik moet er wel bijzeggen dat er sinds kort het een en ander veranderd is in de procedure voor buitenlandse adoptie en wij vallen nog onder de oude regeling.

Bien
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 september 2008, 16:02

Bericht door Bien » 4 november 2013, 14:32

Hi L.A.,

Proficiat met jullie 50 ste plaats! Inderdaad supergoed nieuws dat jullie nu op de officiële wachtlijst staan.
In oktober 2012 stonden wij op plaats 51 en ons dossier werd dit jaar in september naar Ethiopië verstuurd. Last time I checked stonden we op nummer 22. Dus nu heb je een beetje een idee van de wachttijd. Al is die natuurlijk veranderlijk...

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Bericht door Nessatje » 6 november 2013, 16:32

Gisteren eerste cursusdag in Gent! :D
Fijn om in een groep te zitten waar iedereen is om dezelfde reden, om gedachten te kunnen uitwisselen, verschillende meningen, motivaties en gevoelens te horen.
Zwaar wel, moet allemaal even bezinken want er komt toch heel wat op je af.
Maar we gaan er nog altijd voor hoor :wink:

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 28 november 2013, 10:46

hallo,

hoe ver staan jullie nu met de procedure? wij hebben ons aangemeld bij K&G enkele maanden geleden en mogen op 2 dec naar de infosessie in Brussel.
Ik lees hier vanalles over die infosessie. Wat staat er ons te wachten? Kunnen we ons ergens voorbereiden?

Iemand die ons tips kan geven?
We zouden graag een kindje uit Polen adopteren, maar de weg is lang, zou leuk zijn om zielsgenoten te vinden, gedachten en ervaringen uit te wisselen.

veel succes aan iedereen
annegitaar

Moby
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mei 2011, 13:31

Bericht door Moby » 29 november 2013, 10:50

Hallo,

Ik heb op de site van K&G de info rond adoptie nagekeken.
BIj de fiches per herkomstland staan het aantal plaatsingen per jaar. Bij bijv. China was het aantal plaatsingen maar 12 à 15 de laatste jaren.
Houdt dit dan niet in dat het zeker 5 à 6 jaar duurt vooraleer je in aanmerking kan komen? Ik lees hier nl dat sommigen bijv. 88e staan op een wachtlijst...

Het is nogal demotiverend om zoiets te lezen.Ik heb ook gelezen (dacht bij Ethiopië) dat er max 40 jaar mag zitten tussen adoptant en kind. Ik ben zelf 38, dus als ik pas binnen 6 jaar in aanmerking kom, ben ik op dat moment 44 jaar en wil dat dus zeggen dat je adoptiekindje min 4 jaar moet zijn?

Klopt dit ?

Groetjes
Moby

frusti
Berichten: 110
Lid geworden op: 5 februari 2010, 22:35

Bericht door frusti » 29 november 2013, 13:50

dag moby,

ik denk dat je binnenlandse en buitenlandse adoptie doormekaar haalt! Hier staan inderdaad sommige mensen bv op nr 88. dit is op de aanmelding voor een binnenlandse adoptie. Dit is heel belangrijk om te weten wanneer je bv naar de cursus kan gaan. Buitenlandse adoptie werkt heel anders. Ik denk dat je meer info kan halen bij de diensten zelf die vanuit het buitenland adopteren!

olivia79
Berichten: 265
Lid geworden op: 17 mei 2013, 14:18

Bericht door olivia79 » 3 december 2013, 18:50

frusti schreef:dag moby,

ik denk dat je binnenlandse en buitenlandse adoptie doormekaar haalt! Hier staan inderdaad sommige mensen bv op nr 88. dit is op de aanmelding voor een binnenlandse adoptie. Dit is heel belangrijk om te weten wanneer je bv naar de cursus kan gaan. Buitenlandse adoptie werkt heel anders. Ik denk dat je meer info kan halen bij de diensten zelf die vanuit het buitenland adopteren!

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje mee gelezen jullie verhalen rond de adoptie, de binnenlandse en de buitenlandse. Ik zelf ben geadopteerd door een Belgisch familie en dat reeds enkele jaren geleden. Ik lees dat zo veel van jullie naar de adoptiesorganisaties gegaan zijn. In mijn geval toen ik geadopteerd was hebben wij enkel een advocaat gehad die bezig was met de buitenlandse adoptieprocedure. In dat tijd was ik al meerderjarig, en dus hoefden wij geen andere instanties gebruiken. Blijkbaar is voor minderjarigen ook anders. Wens jullie veel succes met de adoptieprocedure! Bij mij heeft de ganse procedure exact een jaar tijd geduurd; Groetjes, Olivia

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 22 januari 2014, 14:07

hier ook weer een prille start van de procedure voor een broertje of zusje.
Aangemeld bij K&G in het najaar 2013 en we kregen nr 149 dus door het nieuwe decreet kunnen we niet dit jaar maar hopelijk wel volgend jaar naar de volgende stap richting een 2de adoptiekindje, nl ons (verkort) maatschappelijk onderzoek

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 22 januari 2014, 16:22

hallo,
hier ook net de brief gekregen, nr 141. onze eerste procedure. Sinds de start van de adoptieprocedure, zijn we na een jaartje wat moeilijk weer volop bezig aan onze verbouwingswerken in huis. Al moeten we nog een jaar wachten voor we verder kunnen in de procedure, het geeft toch weer nieuwe energie om alles klaar te krijgen, te werken en in het leven vooruit te raken.

en hopen dat we door het maatschappelijk onderzoek raken. ik hoor dat ze zeer streng zijn? Blijkbaar heeft Pixi daar al ervaring mee? zijn er bepaalde punten dat we ons al kunnen voorbereiden...

We gaan voor kindjes uit Polen, siblings of triblings...Dat hebben we voor onszelf uitgemaakt en hopen dat dit ook lukt...

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 22 januari 2014, 19:18

Pixi, jullie moeten toch geen cursus meer volgen ? zou het dan niet vlugger gaan ?

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 22 januari 2014, 19:39

@annegitaar: onze nummer dateert van oktober 2013, per 1 jan 2014 zijn er terug 100 koppels mogen doorstromen naar de volgende fase, dus zijn wij nu eigenlijk nr 49. Afhankelijk van het aantal adopties in 2014 , krijgen we hopelijk in 2015 toestemming om terug een verzoekschrift tot MO in te dienen (ik hoop stiekem op 2de helft van dit jaar maar ja, aangezien er maar 73 aankomsten waren dit jaar zit dat er rationeel gezien niet echt in) wij hadden in 2010 ook al MO voor onze eerste procedere. Gesprekken vielen heel goed mee, mits de normale dosis gezonde stress en zenuwen verliepen ze vrij vlot. Er wordt vooral gefocust op de stabiliteit en veerkracht van je persoonlijkheid en je relatie, hoe je communiceert als partners, je houding ten aanzien van de adoptiedriehoek en motivatie voor en kennis van adoptie, je verwerking van eventuele ongewenste onvruchtbaarheid als man, vrouw, koppel. Succes!

@ilse, dat was voor het nieuwe decreet, nu sluit ook een herstartend gezin achteraan aan, terwijl we vroeger na aanmelding direct ons verzoekschrift tot MO konden indienen :cry: we moeten alleen geen cursus meer doen, maar moeten wel wachten.

annegitaar
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 november 2013, 10:37

Bericht door annegitaar » 23 januari 2014, 10:12

Hoi pixi, wij hebben ons ingeschreven rond september 2013 en op 2 december zijn we mogen gaan voor een infosessie in brussel. Nu moesten we bevestigen om verder te gaan en kregen gisteren een brief met nr 141. Betekend dit dat we mss in 2015 mogen starten met de opleiding en het MO? Of zal dat nog langer duren.

We gaan ook trouwen dit jaar, moeten we dit dan ook doorgeven aan kind en gezin om aan te passen in het dossier of moet je dat pas doen dan een keer je in de volgende stap zit?
Qua gesprekken, adoptiedriehoek en zo, denken we dat het wel oke komt, we zitten vooral in met het huisbezoek, zijn ze daar streng in? We proberen zoveel mogelijk in orde te brengen en isoleren en zo, maar het blijft natuurlijk een meerjarenproject om ons huis te renoveren...
Kijken ze ook naar je werkuren en zo? Ik werk vooral savonds, avondonderwijs en weekends, ik hoop dat ze daar geen probleem van maken...
Via welk bureau hebben jullie jullie eerste kindje geadopteerd? Welk land? Leeftijd? Verliep het allemaal goed?
Groetjes annelies

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten