Prille start van de procedure... wie ook?

Adoptie Forum
DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO pixi » 13 oktober 2014, 21:24

2 jaar zul je bedoelen zeker nessatje ;-) ?
Eigenlijk Guar is het allemaal wat afhankelijk van welk herkomstland je kiest of voor in aanmerking komt ( single, hetero, holebi, leeftijd, gehuwd of niet, gelovig of niet): kies je voor 1 van de 'oudere' bestaande kanalen zoals Ethiopië, Zuid-afrika, Thailand of de Filipijnen ...dan moet je rekening houden met een aantal maanden ( veel of weinig) op de aanmeldingslijst vooraleer je op intake wordt uitgenodigd. Stap je in een proefdossier waar een adoptiebureau op dat moment in opstart mee is of een net geopend herkomstland dan is de wachtijd tussen aanmelden bij het bureau en effectieve intake veel korter maar neem je wel een soort risico als zijnde eerste of 1 van de eerste adoptiedossiers te zijn voor dat land.
De wachttijd tussen aanmelding bij K&G en geschikheidsvonnis is daarentegen overal wat hetzelfde nl anderhalf tot 2 jaar, afhankelijk van wanneer je je aanmeldde op het jaar.
Geen sluitend antwoord mogelijk dus op je vraag, sorry
Veel succes nog
baie fiere moeke
ignis aurum probat

Nessatje
Berichten: 385
Lid geworden op: 5 juni 2011, 20:00

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door Nessatje » 14 oktober 2014, 7:16

Hmm, die 2 was blijkbaar weggeglipt. Die deed op zichzelf even aan positive thinking :D Ongeveer 2 jaar tot aanmelding dus, maar tot intake zoals pixi zegt: hangt er wat van af.
Trotse mama van ons sterretje Mats* 13-08-2015 - Slaap zacht lief klein ventje xxx

guar
Berichten: 7
Lid geworden op: 8 februari 2014, 12:47

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door guar » 14 oktober 2014, 10:07

Alvast bedankt allemaal voor de antwoorden. Nu is het plots een heel stuk duidelijker geworden.
Toch had ik naar Pixi toe nog eens een vraagje;
Je schreef in je berichtje " Stap je in een proefdossier waar een adoptiebureau op dat moment in opstart mee is of een net geopend herkomstland dan is de wachttijd tussen aanmelden bij het bureau en effectieve intake veel korter maar neem je wel een soort risico als zijnde eerste of 1 van de eerste adoptiedossiers te zijn voor dat land. "
Wat is dat risico dan om 1 van de eerste adoptiedossiers van een (nieuw) land te zijn? Vermits het VCA hiervoor (nieuw adoptieland-kanaal) al een positief advies gegeven heeft zullen er toch geen grote verrassingen zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Ik weet dat dit alles nog te vroeg is voor ons, wij zijn nog maar 10 maanden gestart met de adoptieprocedure, maar wil me nu al voorbereiden op (belangrijke) vragen die zich later in de adoptieprocedure gaan stellen.
Nogmaals merci!

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO pixi » 14 oktober 2014, 18:29

Risico is misschien wat zwaar uitgedrukt en tuurlijk wordt alles nauwlettend in de gaten gehouden door het VCA maar omdat je de eerst of 1 vd eerste bent, kan het zijn dat er zich soms wel eens zaken voordoen die niet voorzien waren : plots wordt er een bijkomend papier gevraagd, moet er gewacht worden op een officiële instantie, doet er zich een wissel voor van rechter of advocaat in het herkomstland enz...dingen die uit de lucht komen vallen ( en meestal de wachttijd verlengen) omdat de samenwerking nog pril is, terwijl een adoptie uit een reeds jaren bestaande samenwerking iets ( ik zeg wel 'iets' want de adoptieouders hier zullen elk wel een stoot of plotse wending in dossier/ procedure vertellen)
En een adoptie uit een gekend of ouder herkomstland heeft ook zijn voordeel dat je als adoptieouder kan terugvallen op de ervaringen van je voorgangers. De meeste vd herkomstlanden zijn nu niet bepaald de meest toeristische trekpleisters die je zo kan boeken via thomas coock ;-) dan zijn tips en adviezen van ervaringsdeskundigen meer dan welkom. Das dan al een stressfactor minder ;-)
baie fiere moeke
ignis aurum probat

HD
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 maart 2014, 10:08

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door HD » 13 december 2014, 12:48

Hallo iedereen!
sorry dat ik even over iets anders begin.
Is er iemand die goed zicht heeft op waar je als adoptieouder recht op hebt qua verlof. Ik zie dat het ter debat ligt om dit ook uit te breiden tot 15 weken. Ik heb de petitie al getekend maar ik vroeg me af hoe het nu is?

Ik lees dat adoptieverlof van een aantal weken mogelijk is afhankelijk van de leeftijd van het kind
- is dit dan als je terug in Belgie bent of telt dit ook voor de weken dat je in het land bent?
- Krijgen beiden beide ouders die weken of is dit te verdelen of slecht 1 ouders
- als je een sibbling adopteert, krijg je dan dubbel aantal weken?
- kan je direct ouderschapsverlof nemen of duurt het een tijd voor het helemaal 'jouw' kind is en je dit kan aanvragen?

Wij zouden hier graag wat zicht op hebben. We kregen gisteren de vragenlijst en ik zag dat een van de vragen ging over wie eventueel kon thuisblijven maar we hebben nog niet echt zicht op wat precies mogelijk is. Als iemand hier meer over weet (over de huidige situatie), bedankt voor zijn/haar reactie.

Groetjes!

DVO Nessa
DVO Moderator
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 november 2014, 19:24

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO Nessa » 14 december 2014, 20:40

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven HD, maar ik doe mijn best :)
- Als het kindje jonger is dan 3 jaar, krijg je 6 weken. Ouder dan 3 jaar is het 4 weken. Eens de leeftijd van 8 jaar bereikt, heb je geen recht op adoptieverlof.
- Zowel jij als je partner hebben recht op 6 weken.
- Geen verdubbeling bij adoptie sibling.

Wanneer dit verlof of ouderschapsverlof precies kan ingaan, weet ik zelf niet juist. Ga ik binnenkort even uitgebreid navragen.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO pixi » 14 december 2014, 22:38

Zowel adoptieverlof als ouderschapsverlof kunnen pas aangevraagd worden op het ogenblik dat je kindje is ingeschreven in de burgerlijke stand van je gemeente. Ouderschapsverlof moet je trouwens, als je het volgens de wet wil doen, 3 maanden voordien aanvragen aan je werkgever. Ze kunnen het in principe niet weigeren, wel uitstellen.
Om een voorbeeld te geven en het wat duidelijker te maken, ons verhaal:
Jaarlijks verlof wordt zo goed als volledig opgespaard om mee naar het herkomstland van ons kindje te reizen. Wij werden op zeer korte termijn daar verwacht ( tijd tussen toewijzingstelefoon en afreis was net geen 3 weken).
Met dat verlof verbleven we 4 weken in het herkomstland en nadien hadden we nog een dikke week op overschot om alles geregeld te krijgen, want inschrijven in bevolking is niet overal even eenvoudig ;-)
Na inschrijving ging onmiddellijk 6 weken adoptieverlof in en tijdens die weken heb ik mijn 4 maanden ouderschapsverlof aangevraagd en gekregen. Tijdens mijn ouderschapsverlof heb ik tijdskrediet met motief aangevraagd en zo ben ik na 7 maanden thuis terug gestart met werken maar dan 4/5 de ipv fulltime.
Khoop dat dit een beetje duidelijkheid schept.
Ik weet wel dat sommige sectoren, zoals het onderwijs, wel eens officieus adoptieverlof toekennen om betaald verlof buiten de schoolvakanties mogelijk te maken.
baie fiere moeke
ignis aurum probat

DVO Nessa
DVO Moderator
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 november 2014, 19:24

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO Nessa » 29 december 2014, 13:25

Het einde van het jaar nadert en vol goede moed stappen we het nieuwe tegemoet!
Voor ieder van jullie: fijne eindejaarsfeesten en een zalige start van het nieuwe jaar.
Met een bijzondere wens...Dat 2015 ieder van ons terug een beetje dichter mag brengen bij onze droom!

gezinnetje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 februari 2014, 13:23

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door gezinnetje » 4 januari 2015, 10:35

De beste wensen voor iedereen en mogen er veel toewijzingen zijn in 2015!
Voor ons start het jaar alvast goed met een brief in de bus om aan de voorbereidingscursus te beginnen.
Toch al een stap voorruit in het lange wachten :)

DVO Nessa
DVO Moderator
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 november 2014, 19:24

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO Nessa » 4 januari 2015, 13:05

Dat is alvast leuk nieuws! Wanneer starten jullie met de cursus?
Iedere stap vooruit is een stap in de goeie richting :D

gezinnetje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 februari 2014, 13:23

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door gezinnetje » 6 januari 2015, 10:34

We moeten de data nog krijgen maar de 250 euro is alvast betaald :) Hopelijk krijgen we de data nu snel dat we ons werk kunnen regelen ( ik ben zelfstandige onthaalmoeder en mijn man staat in het onderwijs)

In "Dag Allemaal" van deze week staan 4 getuigenissen van adopties van special-needs kindjes. Gisteren in "vind mijn familie"
ook een zoektocht naar de bio mama die dacht dat haar dochtertje overleden was. De tranen rolde vlot over mijn wangen :(

Wij vinden het toch interessant om dit allemaal wat te volgen en zo wat meer een realistisch beeld te krijgen over adoptie. Het verhaal van in "vind mijn familie" zal nu wel niet meer gebeuren maar wat de adoptievader zei wel. " Is adoptie wel de goede keuze geweest" (adoptiedochter zat in de knoop met zichzelf, voelde zich niet volledig).
Wij hebben er toch nog wat over nagepraat en willen zeker heel open zijn tegen ons toekomstig adoptiekindje en zoveel mogelijk informatie over de bio - ouders krijgen als dat mogelijk is. Terugkeren naar zijn/haar geboorteland zullen we ook zeker doen.

We kennen 2 kindjes die binnenlands geadopteerd zijn en van 1 van de kindjes is er nog contact met de grootmoeder. Moet kunnen vind ik.

gezinnetje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 februari 2014, 13:23

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door gezinnetje » 12 februari 2015, 12:59

In mei is het zover en start de cursus voor ons in Gent!

benetton
Berichten: 159
Lid geworden op: 6 november 2014, 12:05

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door benetton » 14 februari 2015, 11:52

Amaaaiii...spannend he! Ik ben blij voor jou! :D
2014 aanmelding

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO pixi » 15 februari 2015, 22:13

Fijn @gezinnetje! Ben wel een beetje benieuwd naar de hoeveelheid starters en wat ze nu in de cursus zeggen over de diverse herkomstlanden en hun prognoses van wachttijden. Voorlopig ziet het er in de praktijk nog allemaal weinig bewegend uit, behalve bij Guinee en oeganda dan.
Met de positieve en vooral open houding die je in vorige berichten toont, denk ik dat adoptie zeker een goede richting is voor jullie. Succes en geniet vd de eerste stapjes.
baie fiere moeke
ignis aurum probat

DVO Nessa
DVO Moderator
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 november 2014, 19:24

Re: Prille start van de procedure... wie ook?

Bericht door DVO Nessa » 16 februari 2015, 19:11

Woepie! Stap vooruit, toch spannend die cursus :D Hou ons op de hoogt!e

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten