Prille start van de procedure... wie ook?

Adoptie Forum
xanneke
Berichten: 11
Lid geworden op: 6 juni 2007, 21:01

Bericht door xanneke » 27 juni 2007, 21:56

Wij starten de cursus op 28/08 in Asse.

We weten ook niet met welk bureau we zouden adopteren. We weten eigenlijk nog niet goed uit welk land we willen adopteren. We zitten nog met zoveel vragen en eigenlijk ook wel met heel wat twijfels. Hopelijk brengt de voorbereiding wat antwoorden voor ons.

groetjes van de vakantiegangers
(we zijn net een weekje op vakantie geweest naar Tunesië en het heeft ons enorm deugd gedaan na alles wat er al gebeurd is)

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 28 juni 2007, 8:14

Dag Xanneke,

Tunesië...Leuk!! Daar wil ik ook OOIT es naartoe! :)

Bedoel je dat jullie nog twijfelen of jullie uiteindelijk door zullen gaan met de adoptie eens de cursus afgerond is?
Het is natuurlijk niet niets he, een kind adopteren.
Moet je heel goed overdenken.
Ik hoop in ieder geval ook dat je de antwoorden krijgt die je zoekt.

We zitten dus in ieder geval geen van 3 in dezelfde groep om de cursus te volgen, en waarschijnlijk dus ook niet bij hetzelfde CAW voor het MO.
Maar de ervaringen zullen blijven gelijklopen, dus blijft het wel fijn om die hier te delen :wink:

Veel succes en tot later!

Tabitha

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

FIAC

Bericht door TC » 6 juli 2007, 9:03

Zo, we zijn bij FIAC langsgeweest, en dat sprak ons echt wel aan.

Groetjes!
En voor degenen die al zover zijn: fijne vakantie! :wink:
Laatst gewijzigd door TC op 3 september 2009, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 67
Lid geworden op: 6 juni 2007, 10:28

Bericht door Tom » 10 juli 2007, 15:31

Hi Tabitha,

Net je site bekeken - heel leuk om te lezen.
Wij zijn ook zo'n blog begonnen, maar willen er nog een beetje aan sleutelen voor we hem aan iedereen laten zien.
Het initiatief van zo een site is zeer lovenswaardig - wij hebben zo lang liggen zoeken naar up-to-date-verhalen ... en die vind je niet zo gauw

Ivm FIAC - wij kunnen pas 7 september (vakantie hé) ... en 10/9 begint onze cursus bij VCOK.

Wanneer jullie bij FIAC waren, en er werd gesproken over Filipijnen, moest je dan écht beide 27 zijn & 3 jaar getrouwd wanneer je je aanvraag indient? Of is dit pas nodig wanneer je je kind "gaat halen".
Wij zijn nog niet getrouwd en mijn vriendin is pas 25.5 jaar.
Onze persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Filipijnen of Colombia.
Voor Filipijnen hebben wij de bovenegnoemde vraag en voor COlombia moet je 5-9 weken ter plaatse blijven ... en ik weet écht niet of dit wordt toegestaan door mijn werkgever...

heb jij daar soms wat meer informatie over? (via je namiddag bij FIAC?)

thanks :-)

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 11 juli 2007, 8:50

Dag Tom,

Toen er sprake was van de vereisten die de landen stellen werd benadrukt dat deze eisen heel strikt worden opgevolgd.
Het is echter zo dat deze eisen pas van tel worden eens je effectief je landenkeuze maakt - bij de intake bij het adoptieburo dus.
Als jullie op dat moment beiden 27 jaar en 3 jaar getrouwd zijn is het goed.
Als alles vlot gaat kunnen jullie binnen 1.5 jaar jullie intake gaan doen... als jullie nu meteen trouwen zit je dan nog met 1.5 jaar die jullie moeten overbruggen.
Je kan ervoor kiezen om te wachten tot je in aanmerking komt voor de Filipijnen - maar hou er rekening mee dat het geschiktheidsvonnis dat je krijgt van de rechter slechts 3 jaar geldig is...

Het is zo dat je normaalgezien recht hebt op "verlof met het oog op adoptie". Deze regeling dient ervoor om mensen in staat te stellen hun kind te gaan afhalen in het herkomstland.
Ik dacht dat het ong. 30 dagen betreft (ik weet niet of dat kalenderdagen of werkdagen zijn), maar ik zou het eens precies moeten opzoeken.
Als je langer dan dat nodig hebt moet je dat aanvullen met individueel verlof.
Dat moet je dan wel met je baas overeenkomen natuurlijk.

Wij hebben het geluk dat onze beide werkgevers er helemaal achterstaan en ons nu al gezegd hebben dat we de dagen die we nodig hebben zonder problemen kunnen krijgen.

By the way: ook voor het bijwonen van de cursus kan je een attest opvragen bij Kind en Gezin (adoptie@kindengezin.be). Daarmee kan je "sociaal verlof" of "educatief verlof" verkrijgen bij je werkgever voor de tijdstippen dat je cursus volgt.

Ja, ik vond het ook niet zo eenvoudig om recente verhalen over adoptie te vinden.
De meeste dateren van voor 2005, en toen was de wetgeving anders...
Daarom proberen we alles zo goed mogelijk bij te houden - we hopen dat veel mensen er iets aan hebben.
En voor onszelf is het een goede uitlaatklep! :D
(Op de home vind je onderaan links naar een 2-tal andere sites van mensen die ook ongeveer evenver zitten in de procedure als wij - en 1 van vrienden die recent hun kindje mochten afhalen in Ethiopië).

Veel succes met jullie blog!
Laat iets weten als ie in orde staat! :wink:

vdv
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 juli 2007, 16:18

Bericht door vdv » 12 juli 2007, 16:30

Hi,

mag ik mij aansluiten bij jullie? Wij hebben onze infomap gekregen en vorige week ook de data vd cursus. We starten op 8 november in Merelbeke (via Triobla). We zijn op dit moment nog bezig met ivf, maar aangezien ook voor adoptie zulke lange wachttijden zijn beginnen we nu alvast te kijken om eventueel te adopteren. Aangezien we allebei graag kindjes willen, bio of niet.

Groetjes.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 12 juli 2007, 17:04

Dag VDV,
Natuurlijk mag je je hier aansluiten!
Hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Veel succes met de hele procedure, en als je vragen hebt: shoot!
Laatst gewijzigd door TC op 3 september 2009, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

xanneke
Berichten: 11
Lid geworden op: 6 juni 2007, 21:01

Bericht door xanneke » 26 juli 2007, 21:25

Dag iedereen,
volgende maand is het eindelijk zover, dan start de voorbereiding. Ik ben echt heel erg benieuwd. Wij hopen echt dat we een antwoord krijgen op al onze vragen en twijfels. We hebben besloten dat we pas onze definitieve keuze zullen maken na de cursus.
Als we doorgaan met de adoptie denken we aan Rusland of Kazachstan.
Hebben jullie al meer nieuws gekregen van Triobla.
Wij hebben de informatie en de data gekregen en toen moesten we een papier invullen en terugsturen ter bevestiging maar sindsdien hebben wij niets meer gehoord of gezien van hen. Ik maak mij al ongerust door te denken dat onze inschrijving misschien niet in orde is. Ik ga hen volgende week toch maar eens opbellen denk ik.

groetjes

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Triobla

Bericht door TC » 9 augustus 2007, 11:37

Hoi Xanneke

Hoop voor je dat de cursus meer duidelijkheid brengt.
Van Triobla hoor je inderdaad niets meer hoor na de inschrijving.
Op hun inschrijvingsformulier staat trouwens onderaan dat je na de inschrijving inderdaad niets meer van hen hoort...

Ik was ook niet echt op mn gemak en heb daarom nog es gemaild om de inschrijving te laten bevestigen.
Dat hebben ze dan ook gedaan.

Groetjes,
Tabitha

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 11 augustus 2007, 14:12

Hoi Tabitha,

Ik volg al sinds geruime tijd jouw verhaal.
Gezien jij al wat ervaring hebt met aanvraag tot adoptie, had ik een vraagje voor je.
Weet jij soms of er een maximum leeftijd (van de beide toekomstige adoptie-ouders) wordt gehanteerd voor buitenlandse adoptie ?

groetjes

katy

Mon
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 augustus 2007, 11:13

Bericht door Mon » 13 augustus 2007, 11:15

Hallo,

Wij zitten ook in de prille start van de procedure.
We hebben de info map ontvangen en starten normaal gezien met de cursus in Merelbeke op 8 november bij Triobla.
We zijn er ook wel nog niet uit, het liefst van al komt er een kindje uit mijn buik maar we hebben al veel meegemaakt (5 miskramen en nu worden we niet meer zwanger en zijn we bezig met de 3de iui)
Ik hoop van hier wat ervaringen te kunnen delen

groetjes
Mon

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 16 augustus 2007, 18:43

Dag Mon,
Welkom hier...
In de eerste plaats wil ik je veel succes wensen bij de IUI behandeling...
Jullie volgen dus ook de cursus om daarna te beslissen of jullie al dan niet doorgaan met adoptie begrijp ik?

Dag Katy,
Of er een maximumleeftijd is voor de ouders hangt af van het herkomst land waarvoor je kiest.
Ik geef je de info die ik al heb over bepaalde landen:

- Filipijnen: beiden min 27 jaar / heeft geen algemene max leeftijd, maar wel een max leeftijd van 40 jaar ouder dan het adoptiekind (als je bvb 45 bent kan je adoptiekind max 5 jaar zijn.)

- Colombia: bieden min 25 jaar / geen max leeftijd: de leeftijd van het kind wordt gekoppeld aan de leeftijd van de ouders: 25-38 jaar = kind van 0-3 jaar / 39-41 jaar = kind tussen 3-5 jaar / 42-44 jaar = kind tussen 5-7 jaar / 45 jaar en ouder = kind vanaf 7 jaar.

- Zuid Afrika: beiden min 25 jaar / beiden max 45 jaar, tenzij voor kinderen ouder dan 3 jaar

- Thailand: beiden min 25 jaar / geen max leeftijd

- Ethiopie: bieden min 25 jaar / oudere kandidaat-adoptieouders worden case to case besproken...

- India: min 25 jaar / max 40 jaar - je kan wel maar adopteren indien je vanwege vruchtbaarheidsproblemen zelf geen kinderen kan krijgen.

- Sri Lanka: min 25 jaar / max 40 jaar

- Moskou en St-Petersburg: min 25 jaar / max 55 jaar (voor zeer jonge kindjes max 40 jaar)

- China: min 30 jaar / max 50 jaar (voor special need kinderen 55 jaar)

We hebben wel al gemerkt dat de meeste adoptieburo's zelf niet zo happig zijn naar oudere adoptieouders...
Tot nu toe hoorden we enkel verhalen van ROH (Ray of Hope) die adoptieouders boven de 40 à 45 jaar aanvaard heeft...

Naast de leeftijd stellen de meeste landen ook nog een aantal andere vereisten.
Als je opgeeft in welke landen je geinteresseerd bent kan ik de extra voorwaarden opgeven...

Hopelijk heb je hier iets aan!
Zijn jullie van plan een procedure op te starten?
Hoe oud zijn jullie precies als ik vragen mag?

Groetjes,
Tabitha

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 17 augustus 2007, 8:48

Hallo Tabitha


Bedankt voor die wel heel erg gedetailleerde toelichting.
Dat zal ons zeker verder helpen.
Ikzelf ben 43 jaar en al twee jaar bezig om zwanger te worden.
Wij hadden al info ingewonnen over binnenlandse adoptie en daar kregen we te horen dat bepaalde bureau's de maximumleeftijd van 35 jaar hanteren.
Onze moed zonk toen weer in onze schoenen.
Ondertussen hebben wij al ettelijke IUI's achter de rug en stelt de arts IVF voor. Maar eerlijk gezegd hoop ik hier niet heel hard op, gezien de slaagkansen op mijn leeftijd blijkbaar niet zo hoog is in verhouding tot IUI.
In het begin dachten wij, waarschijnlijk als zovelen, nog niet aan adoptie, maar nu begint die gedachte toch stilaan te groeien. Een echte procedure hebben we nog niet opgestart, gezien ik nog aan het recuperen ben van een miskraam.
In elk geval wens ik je heel veel succes toe.
Ik zal in elk geval je verhaal hier blijven volgen.

groetjes

Katy

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 17 augustus 2007, 9:27

Dag Katy

Ja, adoptie is een gedachte die bij veel mensen moet groeien;
De meeste mensen die adopteren hebben reeds kinderen en nemen er nog een geadopteerd kindje bij... ofwel kunnen ze geen bio-kinderen krijgen.

Ik wens jullie heel veel sterkte met het verwerken van je miskraam en succes met de eventuele volgende medische behandelingen.
En ik hoop dat jullie ook de antwoorden vinden die jullie zoeken en het wonder mogen smaken om jullie kindje in de armen te sluiten!
Laatst gewijzigd door TC op 3 september 2009, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Mon
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 augustus 2007, 11:13

Bericht door Mon » 17 augustus 2007, 11:00

Kathy

Heel veel sterkte met het verwerken van je miskraam, ik weet hoe het voelt...

Tabitha
Ja wij zijn er ook nog niet uit.
Wij willen wel het liefst een eigen kindje maar we zijn nu ondertussen al 4 jaar bezig, al 5 keer zwanger geraakt en misgelopen en nu lukt het niet meer.
We hebben de 3de iui achter de rug en mijn gevoel zegt dat het weer niets is.(we proberen nu al meer dan een jaar)
Normaal gaat men tot 6 iui's maar ik vind het emotioneel heel zwaar en ook kostelijk.
Het parcours van Ivf zie ik echter niet meer zitten, dat staat nu al vast.
Zelf begin ik meer en meer te verlangen naar een kindje van ver, vroeger ook niet hoor, maar mijn man wil nog wat langer proberen.
Bij ons is het ook zo dat zelfs als we zwanger zouden zijn ons grootste probleem nog moet overwonnen worden, geen miskraam krijgen, dat maakt het zo moeilijk het duurt lang om zwanger te worden en de kans dat het dan nog misgaat is heel groot bij ons.

Ik hoop hier veel ervaringen te mogen lezen over de cursus en de procedure die jullie doorgaan.

Groetjes
Mon

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten