Prille start van de procedure... wie ook?

Adoptie Forum
TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 17 augustus 2007, 12:01

Ja, Mon het is inderdaad heel zwaar... Zowel emotioneel als fysiek.
Zeker als je daar bovenop dan nog miskramen moet verwerken.

Bij ons was het een voordeel dat ons gevoel al heel lang bij adoptie lag... dus wij hadden niet echt tijd nodig om ons daarop in te stellen.
Laatst gewijzigd door TC op 3 september 2009, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 3 september 2007, 14:46

Hallo

Eindelijk is het zover!
We zijn begonnen met onze cursus!

Reuze interessant en ook wel heel emotioneel bij momenten!

Xanneke hoe was het bij jullie op de eerste dag??

Tom en VDV voor jullie is het ook bijna zover!
VDV, als ik het goed voorheb gaan jullie ook naar Merelbeke bij Triobla?

Daar zijn wij dus ook.
De cursus wordt gegeven door Carole, een heel toffe madam!

Bij aankomst een beetje nerveus, maar dat was gauw over.
We waren met 8 koppels, en iedereen mocht zich voorstellen.
Daarna was er een bespreking over de procedure op zich (wie, wat, waar, hoe, duurtijd, kostprijs,...)
In de namiddag werd gesproken over 'rouwen en verdriet' bij de kandidaat-adoptieouders (verwerken van kinderloosheid en bespreken van motivatie voor adoptie). Daarna was er beeldmateriaal en groepsbespreking over de afstandsouders.
Heel aangrijpend.

We zien al uit naar de 2e dag.
Die gaat voor ons door op donderdag 20/09 en dan wordt gesproken over de adoptiekinderen (achtergrond, hoe dit van invloed is op hen, specifieke opvoedingsthema's, mogelijke problemen,...).

Veel succes allemaal!

Mon
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 augustus 2007, 11:13

Bericht door Mon » 7 september 2007, 10:01

Hallo Tabitha

Ik volg jullie site al een tijdje en heb net jullie weblog gevonden, ik bewonder vooral het positivisme dat uit jullie berichten straalt.

Fijn te horen dat die eerste curusdag goed meegevallen is, wij gaan ze ook volgen in Merelbeke het komt almaar dichterbij.

Groetjes
Mon

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Our Ethiopian Flower...

Bericht door TC » 7 september 2007, 10:11

Hoi Mon!

Bedankt! :)

Ja, ik zie - voorlopig ;) - geen reden om negatief te zijn. We staan voor de volle 100% achter onze beslissing en tot nu toe verloopt de procedure vlot.
We bereiden ons ook zo goed mogelijk op alle volgende stappen voor: alles wat we nu al kunnen doen/verzamelen maken we al in orde. Zo sparen we later tijd uit.

Het wachten zal misschien soms wel eens lastig worden, maar ja, dat weet je voor je eraan begint, dus dan zullen we daar maar zo goed mogelijk mee omgaan. We houden vooral het eindresultaat voor ogen! ;)

Wanneer begint jullie cursus precies?
Geniet ervan, 't is echt de moeite waard! :)
Laatst gewijzigd door TC op 3 september 2009, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Mon
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 augustus 2007, 11:13

Bericht door Mon » 7 september 2007, 11:36

Hey Tabitha

Onze cursus begint op 8 november in Merelbeke, ik vermoed dat het dan dezelfde lesgeefster zal zijn als bij jullie.
Ik ben wel wat zenuwachtig als je je daar moet gaan voorstellen, ben bang dat ik wat emotioneel word daar.

Groetjes
Mon

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 7 september 2007, 12:29

Hoi Mon,

Ja, bij de voorstelling kan je jezelf zo uitgebreid voorstellen als je zelf wil hoor.
Je bent niet verplicht om daar veel uitleg bij te geven.

Sommigen zeiden enkel hun naam, leeftijd en beroep, anderen vertelden hun hele leven...

Je moet doen waar je je goed bij voelt.

Er waren ook personen die het uitgebreid over hun "verleden" hadden... de behandelingen om zwanger te raken, de mislukkingen, miskramen,...
En dat werd ook niet verteld zonder te verpinken hoor.

Maar je zit daar samen met mensen die je 100% begrijpen, en het werkt ergens heel therapeutisch denk ik...
Nu ja, iedereen voelt dat op zijn manier aan he.

Je mag in ieder geval op een respectvolle houding t.o.v. je situatie en je gevoelens rekenen,
zowel van Carole, die in Merelbeke "les" geeft, als van de andere koppels.

Het is nog even aftellen voor jullie (we tellen mee af, wees gerust!), maar ik hoop dat dit nieuws je nervoziteit toch wat kan temperen.

Groetjes,
Tabitha

Mon
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 augustus 2007, 11:13

Bericht door Mon » 8 september 2007, 9:40

Hey Tabitha

Bedankt voor je informatie, ik ben al wat meer gerustgesteld, ik weet nu al dat we wel heel nerveus gaan zijn op het moment dat we daar binnen moeten gaan.
Neemt iedereen de map mee of is dat niet nodig?

Mon

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 8 september 2007, 18:45

Dag Mon,

Blij dat te horen.
Ja, bij het binnengaan zelf waren we ook wel wat nerveus he...
Je kent daar immers niemand en weet niet 100 % wat te verwachten enzo.
Maar dat was vlug over hoor! Carole stelt iedereen heel vlug op zn gemak, echt waar... En ook ten opzichte van de andere koppels voelden we ons rap op ons gemak. Je zit daar immers allemaal met hetzelfde doel, en er was heel vlug een groepsgevoel.
Echt waar: het zal allemaal wel vlot verlopen! ;)

De meesten hadden de map bij. Wij ook.
Maar we hebben ze eigenlijk niet nodig gehad.
Ik zal ze de volgende keer toch wel weer meedoen, je weet maar nooit.
Ik zorg ervoor dat ik elke keer het gedeelte uit de map doorgenomen heb dat de onderwerpen behandeld die op de cursus besproken zullen worden.

Fijn weekend!
Tabitha

Tom
Berichten: 67
Lid geworden op: 6 juni 2007, 10:28

Bericht door Tom » 10 september 2007, 16:58

Eindelijk hoor je nog eens iets van ons!

Vrijdag was het zover: in adoptieland veranderde er weer ietske! We hadden een afspraak met FIAC. Net zoals bij jullie, Tabitha, was het héél erg interessant. Vooral de verschillende landen die werden besproken konden ons bekoren. Toch hadden wij ook het gevoel dat we al héél wat hadden gelezen uit de kaft van Kind en Gezin en hetgeen te lezen valt van hun website.

Maandag hebben we onze eerste cursusdag gehad bij VCOK in Antwerpen. We waren héél erg zenuwachtig maar het ijs was onmiddellijk gebroken omdat we ook nog andere mensen kenden. De cursus zelf was héél interessant en er werd al direct vrij concreet verteld over de adoptieprocedure en de gevoelens van verlies en rouw omdat je geen ' natuurlijke kinderen' kan krijgen. Omdat je allemaal in ongeveer dezelfde situatie zit, kan je hier gemakkelijker over praten en dat helpt. Serieus waar, Mon!

Volgende week gaan we het hebben over de hechting en dat zal dan ook weer een héél boeiende materie zijn! Wij kijken er ook al naar uit!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 10 september 2007, 17:02

Hai Tom,

Fijn dat het bij jullie ook zo meegevallen is!!
Op naar cursusdag 2! ;)

Nu hoor je het al van 2 mensen he Mon!
Het komt echt wel goed hoor! ;)

Groetjes,
Tabitha

W
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 augustus 2007, 14:07

Bericht door W » 10 september 2007, 18:48

Hey iedereen,

ik zou me ook graag even voorstellen. Ikzelf ben 25 jaar en mijn man is 31 jaar.

Mijn man en ik hebben ook de hele MMM doorlopen en na 5 ICSI pogingen hebben we besloten om er een punt achter te zetten en volop voor onze droom te gaan, nl. adopteren. Het idee om te adopteren speelde al een hele tijd in onze gedachten en is, net zoals bij vele anderen, in de loop der tijd gegroeid.

Wij hebben ons bijgevolg ook ingeschreven en eind november mogen we aan de cursus van TRIOBLA beginnen. Dit is best wel spannend en ben blij dat ik hier van jullie ervaringen kan meegenieten. Zo weet ik toch al een beetje wat we mogen verwachten.

Even een vraagje: al vanaf het moment dat we ons ingeschreven hebben, pieker ik over de gedachte 'stel dat wij afgekeurd worden?'. Ik weet dat het voorbarig en een beetje dwaas is, maar het laat me toch niet met rust. 't Zou zo'n teleurstelling zijn. Misschien zit ik daar wel mee omdat we al zo veel teleurstellingen hebben moeten verwerken. Mijn zus zegt dat het ondenkbaar is dat wij niet zouden mogen adopteren, maar de angst is er toch wel hoor. Nochtans hebben we een eigen huis, vast werk en een stabiele relatie. Weet iemand van jullie hoe streng ze zijn bij het MO?

Ik wens iedereen hier in elk geval veel succes en hopelijk kunnen we onze ervaringen hier blijven uitwisselen.

Groetjes

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 10 september 2007, 19:50

Dag W,

Welkom hier.
Het spijt me dat jullie ook reeds veel tegenslagen moesten verwerken.

Nu dus op naar jullie adoptiekindje!
Ik denk dat een afkeuring de nachtmerrie van elke kandidaat-adoptieouder is.
Tijdens de eerste cursusdag werd daar dan ook even over gesproken.
Maar tijdens de 4e cursusdag gaan we daar meer op in.
In ieder geval werd ons al verzekerd dat de "cowboyverhalen" die de ronde doen over dat MO vaak nogal bij het haar gegrepen zijn...
Carole wist ons te vertellen dat 90% van de kandidaatadoptieouders glansrijk slaagt voor het MO, dat zijn dus al hele positieve cijfers.
En zoals jij je leven en relatie beschrijft zullen jullie vast wel bij die 90% horen!
Alvast veel succes, en laat hier gerust weten hoe het verder verloopt in jullie procedure!

Groetjes,
Tabitha

PS: Omdat hier toch meer en meer reactie komt zou ik een soort van "voorstellijstje" willen bijhouden. (Ik schrijf nog op een ander forum mee en daar doen we dat ook...).
Wie erop wil kan zich hier kort even voorstellen (of mij een persoonlijk bericht sturen en als er genoeg interesse is dan maak ik de lijst aan).
Zo kunnen we een beetje bijhouden wie in dezelfde situatie zit, wie van welke regio is, en wie waar zit in de procedure...
Voor nieuwe mensen is dat makkelijk, en ook voor ons is het handig om weten, want dan weet je bij wie je terecht kan met specifieke vragen enzo.
Vinden jullie dit eventueel een goed idee?
Laatst gewijzigd door TC op 12 september 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 67
Lid geworden op: 6 juni 2007, 10:28

Bericht door Tom » 10 september 2007, 20:22

Voor ons geen enkel probleem!

Doe maar hoor.

Wat wil je graag van ons weten? Shoot! :D

XXX

W
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 augustus 2007, 14:07

Bericht door W » 10 september 2007, 22:51

Voor mij ook zeker geen probleem! :)

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Voorstellijst!

Bericht door TC » 12 september 2007, 14:06

Hoi hoi,

Het is een hele boterham geworden.
Ik heb zo'n beetje de belangrijkste punten proberen op te sommen.
Natuurlijk beslist ieder voor zichzelf welke info hij/zij wenst vrij te geven.
Niets moet verplicht worden ingevuld, dat spreekt voor zich!

Ik heb het forum nog eens overlezen, en de info die jullie eerder reeds vertelden al opgenomen in de voorstellijst.
Wil je er iets bij, of iets af, dan laat je het maar weten!

Komt ie:

VOORSTELLIJST

Naam: Tabitha (27 jr) en Esli (27 jr)
Gehuwd: september 2000
Regio: Zwevegem (West-Vlaanderen)
Start procedure: 29/05/2007
Huidige plaats in procedure: bezig met voorbereidingscursus bij Triobla Merelbeke
Adoptie uit: Ethiopië
Adoptiebureau: waarschijnlijk FIAC
Achtergrond: Altijd al willen adopteren. Toen ook bleek dat het krijgen van biologische kinderen waarschijnlijk alleen zou lukken via medische behandelingen kozen we bewust om de mmm niet in te gaan, maar meteen te adopteren.
Blog: http://our-ethiopian-flower.blogspot.com/


Naam: Veerle (25 jr) en Tom (28 jr)
Gehuwd: /
Regio: Ekeren (Antwerpen)
Start procedure: eind mei 2007
Huidige plaats in procedure: bezig met voorbereidingscursus bij VOCK
Adoptie uit:
Adoptiebureau:
Achtergrond:

Naam: Xanneke (25 jr) en …
Gehuwd: september 2000
Regio: Affligem (Vlaams-Brabant)
Start procedure: maart 2007
Huidige plaats in procedure: bezig met voorbereidingscursus bij Triobla Asse
Adoptie uit: Rusland of Kazachstan
Adoptiebureau:
Achtergrond:


Naam: VDV ( jr) en …
Gehuwd:
Regio:
Start procedure:
Huidige plaats in procedure: wacht op start voorbereidingscursus op 8 november bij Triobla Merelbeke
Adoptie uit:
Adoptiebureau:
Achtergrond: momenteel IVF

Naam: Mon ( jr) en …
Gehuwd:
Regio:
Start procedure:
Huidige plaats in procedure: wacht op start voorbereidingscursus op 8 november bij Triobla Merelbeke
Adoptie uit:
Adoptiebureau:
Achtergrond: momenteel IUI


Naam: Kathy (43 jr) en …
Gehuwd:
Regio:
Start procedure:
Huidige plaats in procedure:
Adoptie uit:
Adoptiebureau:
Achtergrond: IUI – voorstel voor IVF

Naam: W (25 jr) en man (31 jr)
Gehuwd:
Regio:
Start procedure:
Huidige plaats in procedure: wacht op start voorbereidingscursus eind november bij Triobla Merelbeke
Adoptie uit:
Adoptiebureau:
Achtergrond: 5 x ICSI


Groetjes,
Tabitha

PS:
Gaat iemand zaterdag 15/09/07 naar de "Dag van de Adoptie" in Bokrijk, georganiseerd door VAG??
http://www.adoptievlaanderen.be/framepagina.htm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten