adoptie van kindje uit buitenland door lesbisch koppel

Adoptie Forum
Plaats reactie
cian
Berichten: 72
Lid geworden op: 2 februari 2007, 9:21

adoptie van kindje uit buitenland door lesbisch koppel

Bericht door cian » 31 juli 2007, 11:14

hallo,

zijn er mensen die ervaring hebben met het adopteren van een kindje uit het buitenland als lesbisch koppel ?

wij zijn al meer dan 4 jaar an het proberen zwanger te geraken en dat wil maar niet lukken. We zijn nu bezig met onze 5e verse poging van isci (12 inseminaties gehad en een 6 tal x werden 2 ingevroren embryo's teruggeplaatst)

Ik begin er langzamerhand niet meer in te geloven dat het ooit zou lukken dus ben ik al eens gaan rondkijken ivm adoptie. Mijn hoop werd er alvast niet groter op als ik lees dat het helemaal inet eenvoudig is voor een heterokoppel om een kindje te adopteren, laat staan als je lesbisch bent ...

Zijn er mensen die wel op deze manier al een kindje hebben ?

groetjes
cian

zoë
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 september 2007, 17:53

Bericht door zoë » 30 september 2007, 19:54

Cian,

Surf eens naar de blog van n en r: zij houden hun adoptieverhaal bij op hun blog (www.bloggen.be/n_r). Je vindt in de linkerkolom van hun blog ook een link naar het adoptiedossier van de ZIZO.

Groetjes,

Zoë

cian
Berichten: 72
Lid geworden op: 2 februari 2007, 9:21

Bericht door cian » 2 december 2007, 22:21

hallo,
ik ben naar hun pagina gaan kijken maar ze staan even ver als wij ... ze moeten er jammer genoeg ook vanuit gaan dat ze nooit zullen kunnen overgaan tot adoptie als homo koppel ...

Julia
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 april 2008, 23:33

Bericht door Julia » 30 september 2008, 14:16

Ik probeer gewoon eventjes mee te denken, maar weet natuurlijk niet het precieze voor holebikoppels.

Zou het niet mogelijk zijn dat één van jullie twee als "alleenstaande moeder" uit het buitenland adopteert en eens dat voltooid is, dat de partner stiefouderadoptie of zo doet?

Ik denk dat holebihuwelijken in het buitenland niet geaccepteerd worden voor adoptie (jammergenoeg, want ik vind het verschrikkelijk dat mensen hun kinderwens moeten opgeven door procedures die niets meer te maken hebben met wat echt van belang is, nl liefde voor een kind, ongeacht of dat vanuit holebikoppel of heterokoppel is). Daarmee dat ik misschien aan een omweg zou denken? Al is dat misschien wel heel omslachtig, maar zo ben je dan toch allebei ouder. zou zoiets mogelijk zijn, denk je?

Ik wens jullie en n en r (die ondertussen een neiuwe blog hebben, dacht ik) en alle andere koppels heel veel succes in de adoptieprocedure.

W
Berichten: 124
Lid geworden op: 26 augustus 2007, 14:07

Bericht door W » 30 september 2008, 15:25

Dit is wat ik er over gehoord heb:

adoptie uit het buitenland is niet mogelijk voor homo koppels. Voor België stelt dit geen probleem, maar voor het buitenland is het absoluut not done. Zij willen dit niet (jammer genoeg). De enige optie voor homo koppels is adoptie in het binnenland, maar dan moet je er een hele lange wachttijd voor over hebben (heb ik niet zo lang geleden vernomen).

De suggestie van Julia is (jammer genoeg) geen optie. Op welke manier je ook adopteert, tijdens het MO komt men er sowieso achter of je alleenstaand bent of niet. Als dan in je dossier staat dat je eigenlijk een relatie hebt met een persoon van hetzelfde geslacht (en daar komen ze echt wel achter), dan kan je het waarschijnlijk al vergeten. Zeker als je al samenwoont.

't Is echt heel jammer en vind het cru dat ik het hier zo moet zeggen, maar volgens mij is het gewoon niet anders. Ik denk dat jullie enige optie binnenlandse adoptie is. Misschien toch eens informeren wat de wachttijden momenteel zijn? Veel succes!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 30 september 2008, 16:38

W schreef:De suggestie van Julia is (jammer genoeg) geen optie. Op welke manier je ook adopteert, tijdens het MO komt men er sowieso achter of je alleenstaand bent of niet. Als dan in je dossier staat dat je eigenlijk een relatie hebt met een persoon van hetzelfde geslacht (en daar komen ze echt wel achter), dan kan je het waarschijnlijk al vergeten. Zeker als je al samenwoont.
En persoonlijk vind ik dat 'liegen' over je relatie (want daar zou het op neerkomen als je tijdens het MO - of op andere momenten tijdens de procedure - verklaart dat je geen relatie hebt terwijl dat wel zo is) geen goede basis vinden voor het geheel ook...

Ik denk ook dat enkel binnenlandse adoptie een optie is...

Succes!

Julia
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 april 2008, 23:33

Bericht door Julia » 1 oktober 2008, 15:53

oeioei,

ik had eigenlijk zelfs nog niet eens aan "liegen" gedacht, hoor. Ik zou het ook nooit over mijn hart krijgen een partner te verzwijgen/verloochenen waar ik van hou. Ik had het gewoon over het "officiële statuut" als alleenstaande. Zeker niet gedacht aan liegen of zo. Mijn excuses dat het anders overkwam dan bedoeld.

Ik wens jullie in elk geval heel veel succes en hoop dat jullie toch - hoe sneller hoe liever- een kindje mogen verwelkomen!

kirstendesutter
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 maart 2007, 20:13

Bericht door kirstendesutter » 1 oktober 2008, 20:43

hallo,

Je moet er niet over liegen. Maar ook al ben je een lesbisch koppel, dan nog kan je alleen toch adopteren. Je hoeft het niet met twee te doen. En dan kan je toch vragen tijdens het MO om niet in het verslag te melden dat je een lesbisch koppel bent ?

Allé, het is ook maar een wild idee hoor.

In ieder geval, veel succes.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 2 oktober 2008, 10:32

kirstendesutter schreef:hallo,

Je moet er niet over liegen. Maar ook al ben je een lesbisch koppel, dan nog kan je alleen toch adopteren. Je hoeft het niet met twee te doen. En dan kan je toch vragen tijdens het MO om niet in het verslag te melden dat je een lesbisch koppel bent ?

Allé, het is ook maar een wild idee hoor.

In ieder geval, veel succes.
Als je het CAW vraagt om die info uit het verslag te laten, dan hou je het land van herkomst toch ook een ander beeld voor dan de werkelijkheid is?

Wat als het kind er later achterkomt dat er geen volledige openheid was en dat het land van herkomst geen juist beeld had van de familie waarin ze het kind hebben geplaatst?
Hoe leg je dat aan het kind uit?

En hoe moet de ouder die (wat het verslag betreft) "niet bestaat" zich voelen?

Bovendien betwijfel ik of het CAW dat zomaar wil "weglaten"... Eerlijkheid en openheid zijn een cruciale basis...

Pas op, ik zeg zeker niet dat dat kindje geen goede thuis zou hebben he, daar gaat het niet om.

Maar ik blijf erbij dat je de situatie die er nu eenmaal is, moet aanzien, en geen dingen moet verdraaien om het "te doen gaan"...
Dat is niet eerlijk tegenover de ene ouder, en zeker ook niet tegenover het kind.

Nu, dat is mijn mening he...
Andere mensen kunnen daar best heel anders over denken... :wink:

kirstendesutter
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 maart 2007, 20:13

Bericht door kirstendesutter » 2 oktober 2008, 21:14

hi Tabitha,

Ik weet dat allemaal wel hoor, en ik begrijp dat ook heel goed. Maar, de landen van herkomst hebben veelal nog een heel conservatieve manier van denken tegenover opvoeding van kinderen door homo koppels. Het wordt hen nog veel moeilijker gemaakt dan voor ons. Daarom zag ik dit als een eventuele mogelijkheid. Natuurlijk versta ik je standpunt ook hoor.

Isaac
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2008, 14:07

Bericht door Isaac » 20 oktober 2008, 14:19

ik ken verschillende vrouwen die als alleenstaande geadopteerd hebben terwijl er een partner (al dan niet LAT, al dan niet echt samenwonend, al dan niet partner van het zelfde geslacht...) in the picture was. De meesten hebben daar niet over gelogen tijdens de gesprekken, maar het is nooit opgenomen in de verslagen. Sommigen hebben zelf de procedure met twee doorlopen, terwijl er in het hele dossier maar 1 naam staat.

Dit is momenteel de enige optie voor lesbische koppels.

Er wordt wel meer info weggelaten uit caw verslagen hoor, info die niet noodzakelijk is voor het land van herkomst en die daar verkeerd kan opgevat worden. Stel dat je een kind uit een lesbische relatie bent en dat er tijdens de gesprekken veel aandacht besteed wordt aan hoe dit jou zicht op relaties en opvoeding al dan niet gekleurd heeft. Toch zal er hier geen melding van gemaakt worden in het dossier.


Ik ken ook mensen die absoluut een ethiopisch kindje wilden adopteren en dat stond ook in het lang en het breed in hun verslag. Toen ze uiteindelijk wilden intaken bleek ROH (Fiac had toen nog geen kanaal in Ethiopië) geschorst werd. Ze hebben zich dan op de wachtlijst voor China gezet en aan het caw gevraagd om alle verwijzingen naar Ethiopië uit hun verslag te laten. Dat is dan ook zo gebeurd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten