voorbereidingscursus en keuze

Adoptie Forum
Plaats reactie
Noor
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 april 2007, 23:14

voorbereidingscursus en keuze

Bericht door Noor » 5 september 2007, 20:28

Ik ben een jonge vrouw van 27 jaar en al 2 jaar heb ik een bewuste kidnerwens. Ik ben reeds 2 maal geopereerd.
Maandag heb ik vernomen van mijn gyn dat ik Endometriose graad 4 heb. Mijn eierstokken zijn vergroeid met mijn darm. Er zal weinig kans zijn op een kleintje ook na de hersteloperatie ergens volgend jaar. Over adoptie ben ik al een tijdje aan het denken en mijn vriend overweegt dit pas na maandag. Op verschillende forums heb ik al gelezen dat een voorbereidingscursus je een goed beeld geeft over wat adoptie net is en dat je hierna een meer gefundeerde keuze kunt maken. Mijn vriend heeft hier echter een vraag over:

Stel dat hij na die cursus beslist dat adoptie niets voor hem is en we het dus niet samen doen. Kan ik dan later nog met een andere man opnieuw die cursus doen?
Hij wil dit nu echt weten want adoptie zal voor mij de enige optie zijn,.. maar dat is het niet voor hem (zeer goede zwemmers),.. en hij wil me die optie niet ontnemen door nu de cursus mee te volgen en mss toch geen adoptie te willen doen. Hij wil voor mij die optie openlaten,.. voor als het met hem niet lukt

Hij vreest dat hij een adoptiekindje nooit zo graag zal zien als zijn eigen kindje en hij wil er nooit spijt van krijgen. Ik apprecieer zijn eerlijkheid enorm,.. maar eenvoudig is het niet. Zijn de meeste mannen mss terughoudend in het begin? Dat ze afscheid moeten nemen van een eigen kindje?

kan iemand feedback geven?

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 28 september 2007, 13:06

Dag Noor,

Dat is wel een heftig verhaal dat je hier brengt...

Ik denk dat geen enkele man hetzelfde is en dat alle mannen dus wel ietsie anders reageren op het adoptieverhaal.
Het is vast heel moeilijk voor je te horen van je man dat hij zich waarschijnlijk moeilijk zal kunnen vinden in het adoptieverhaal, maar tegelijk is het heel mooi dat hij er zo open over is. Want om als koppel te adopteren moet je er met 2 voor 200 % achter staan, dat is een vereiste!

Je kan de cursus samen met je man volgen om uit te zoeken of het toch niet iets kan zijn dat hem aanspreekt.
De cursus is volledig vrijblijvend, je bent na het volgen ervan zeker niet verplicht om door te gaan met de procedure. Het is enkel de bedoeling dat je antwoord vind op al jullie vragen, en niets van wat je daar zegt/vraagt wordt doorgegeven aan derden.

Mocht je de cursus samen volgen, en beslissen om niet door te gaan met de adoptie, dan blijft voor jou de mogelijkheid open om de cursus later opnieuw met iemand anders te volgen.

Voor jou zou het attest dat je op het einde van de 1e cursus gekregen hebt wel onbeperkt geldig blijven. Maar als je als koppel met 2 adopteert, dan moeten beide partners verplicht de cursus gevolgd hebben... dus zou een eventuele nieuwe partner zeker nog de cursus moeten volgen, en dat kan je dan dus gerust weer samen doen (gewoon weer nieuwe aanmelding doen bij k&g en de data afwachten).

Je kan ook als alleenstaande adopteren.
Dan komt het kind enkel op jouw naam.
Maar dan nog vraagt men dat de partner de cursus meevolgt en akkoord is met de adoptie en erachter staat.
Dat is iets wat in het maatschappelijk onderzoek (dat volgt op de cursus) wordt nagegaan...

Ik weet niet of je me nog kan volgen... als je nog vragen hebt, laat maar horen...

Veel sterkte en succes,
Tabitha

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten