"hechtingsproblematiek?"

Adoptie Forum
Plaats reactie
marjan
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 februari 2007, 19:01

"hechtingsproblematiek?"

Bericht door marjan » 1 februari 2007, 19:24

Mag ik een vraag stellen? Tussen de IUI door en de gedachte onze toekomst zo reëel mogelijk voor te stellen, speelt het idee van adoptie in mijn hoofd. Ik heb er dan ook al het een en het ander over horen vertellen. Zoals over de hechtingsproblematiek. Over hoe de eerste levensmaanden van een kind bepalend zijn voor zijn latere zelfvertrouwen en vermogen om lief te hebben (tov ouders, broertjes, zusjes, vriendjes,…). In hoeverre speelt zoiets mee bij kindjes die van bij hun eerste kreet achtergelaten zijn en in een weeshuis zijn gedropt? Is de hechtingsproblematiek een wetenschappelijk aangetoond probleem? Het lijkt me allemaal zo angstaanjagend.

DVO webmaster
Webmaster
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 september 2006, 18:54

Bericht door DVO webmaster » 1 februari 2007, 19:51

Hey Marjan,

Over hechting wordt er veel gezegd en geschreven, soms zeer extreem.
Het is een algemeen misverstand dat hechtingsproblematiek meer zou voorkomen bij oudere dan bij jongeren kinderen, al ben je met jongere kindjes misschien iets geruster.

Een goede hechting komt er inderdaad op neer, dat je vanaf de eerste levensmaanden leert dat er mensen zijn die je helpen overleven, waaraan je je kan overgeven, waar je een oneindig vertrouwen in kan hebben. Kinderen, mensen in het algemeen, hebben dit basisvertrouwen nodig om later gezonde sociale relaties aan te gaan.

het goede nieuws is dat echte, onoplosbare hechtingsproblemen zelden voorkomen. Lichtere, oplosbare hechtingsproblemen leer je goed herkennen als je je een beetje verdiept in de materie.

Als je adoptie overweegt kan je de keuze van land ook laten afhangen van de info die je vindt over hoe de kinderen in die landen behandeld worden.

Wij zijn aan het adopteren uit EthiopiË en werken met een bureau dat zijn eigen weesuis heeft. Uit de info die wij krijgen blijkt dat er heel goed voor de kinderen gezorgd wordt, dat ze bij het minste weentje uit hun bedje gehaald en getroost worden, dat er maar een minimum aan verzorgsters 1 bepaald kind verzorgen.
Dat zijn allemaal goede voortekens dat de kans groot is dat ons kindje zich al zal leren hechten aan de verzorgsters. Uiteraard zal hij een rouwproces moeten doormaken, eens hij afscheid zal moeten nemen. Maar beter zo, dan dat hij zonder probleem alles zou achterlaten. Rouwen is een teken van goede hechting.

Ik kan hier nog uren over doorgaan, want ben er momenteel heel erg mee bezig. In april gaan wij namelijk onze zoon ophalen.

Zal mijn best doen om binnenkort een artikel te publiceren, hier op de site

Groetjes,
Marijke

koanzen
Berichten: 2
Lid geworden op: 2 februari 2007, 11:08

Over hechtingsproblematiek ...

Bericht door koanzen » 2 februari 2007, 14:15

@marjan:

Over de hechtingsproblematiek in de adoptie, kunt u vele informaties vinden op de website van "Wat nu?": http://www.wat-nu.org/

Ook inlichtingen op een franse blog "Abandon & Adoption" over de "troubles de l'attachement" :

- Troubles de l'attachement. Johanne Lemieux (social worker in Québec)
http://abandon-adoption.hautetfort.com/ ... _troubles/

Boeken te lezen :
- L'enfant adopté. Comprendre la blessure primitive. Nancy Verrier
http://abandon-adoption.hautetfort.com/ ... newto.html

- Dis merci ! Tu ne connais pas ta chance d'avoir été adoptée. Barbara Monestier
http://abandon-adoption.hautetfort.com/ ... ee-ba.html

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 2 februari 2007, 17:06

site : http://www.a4everfamily.org/ (engels)

boek : dido michielsen, wennen en hechten

Heidi
Berichten: 9
Lid geworden op: 1 februari 2007, 15:52

Bericht door Heidi » 2 februari 2007, 18:56

Hoi,
Onze zoon is geadopteerd en heeft tot vandaag geen hechtingsproblemen gehad.
We adopteerden onze zoon in Kazachstan en daar ben je verplicht je kind voor een bepaalde periode in het weeshuis te bezoeken,bij ons was dat 15 dagen 4uur per dag. Daarna volgde de rechtbank waar beslist werd of je het kind ja of nee mocht adopteren. Daarna volgde een beroepsperiode van 2 weken ,in die periode mocht je eventueel naar huis gaan maar wij beslisten om ginds te blijven en dus mochten we alle dagen 4 uur op bezoek.
Na die weken wisten we of het adoptivonnis positief bleef en kregen we onze zoon bij ons.
Daarna verbleven we nog eens 3 weken in Kazachstan zodat alle papierwerk in orde was.ik denk dat deze periode ook goed is voor de hechting,je kent elkander al voor je naar huis komt bij al die vreemde mensen en dingen.
Hij ging direct bij oma en opa en de anderen van de familie,met bezoek hebben we wel enkele weken gewacht.Zelf ben ik iets meer dan een jaar thuisgebleven en dat heeft volgens ons ook wel wat gedaan.

marjan
Berichten: 7
Lid geworden op: 1 februari 2007, 19:01

Bericht door marjan » 7 februari 2007, 14:08

Hartelijk bedankt voor zoveel informatie ! ik neem de websites, tips en teksten door. Bedankt! Marjan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten