What NOT to say!!!

Adoptie Forum
Isaac
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2008, 14:07

Bericht door Isaac » 24 september 2008, 8:58

Famvhb schreef: Dan is het toch niet zo verwonderlijk dat mensen verbaasd zijn dat een kind binnen het jaar perfect Nederlands spreekt?
euhmmmmm, dat klopt in het geval dat het een ouder kind betreft. Maar een peuter die als baby naar hier gekomen is, leert op dezelfde manier onze taal als een "belgische" baby.
Dus van een tweejarige verbaasd staan dat hij goed nederlands praat, als hij opgroeit bij Nederlandstalige ouders, is gewoon een domme opmerking. Je kan verbaasd zijn dat een tweejarige goed praat, tout court. Het zou pas helemaal raar zijn als onze zoon nog Amhaars (zijn moedertaal) zou spreken, want dat heeft hij nooit gesproken.

helemaal niet kwetsend ofzo. Gewoon dom :wink:

Julia
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 april 2008, 23:33

Bericht door Julia » 29 september 2008, 11:20

Ik was net aan het denken:
als dat manneke hier al is vanaf zijn eerste levensjaar, heeft die dan ooit wel wat anders gesproken dan Nederlands?

Die opmerking van dat Chinees zou'k inderdaad ook wel geven, hoor! Je mag als adoptie-ouder best mondig zijn, volgens mij.

@ Tabitha:
Wij hebben nog steeds geen datum voor het voorlopig tussenvonnis. Ondertussen heeft wel het tweede koppel van onze groep laten weten dat ze voor mogen komen op 3 oktober. Duimen omhoog, dus:-) Ik probeerde een reactietje te plaatsen op je website, maar ik vond de knop "reageren" niet meer. Bijgevolg klikte ik op de titel van het bericht en daar stond dan wel "reageren" bij, maar nergens ruimte om mijn reactie in te vullen. Bizar. 't Zou best wel eens aan de pc op het werk kunnen liggen.

xxx

Heleen
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 februari 2007, 14:46

Bericht door Heleen » 11 augustus 2009, 17:44

hallo allemaal
Laatst kreeg ik toch wel een pijnlijke opmerking: seg, mag ik nu eens iets vragen (dan weet je al dat er een curieuseneuze vraag komt...):

"als ge nu aankomt in dat land en ge krijgt dan dat kind en ge zijt er niet content van...moogt ge dat dan teruggeven?"

Antwoord: als gij u kinderen gebaard hebt, kont ge ze toch ook niet terug steken?

Antwoord: jaja, maar dat is uw eigen kind niet he... (nee, ik wacht er wel jaren op, moet langs de jeugdrechter passeren, heel mijn leven en een stuk van mijn portemonnee op tafel leggen en afhankelijk zijn van allerlei bureaucratische instanties...tja, voor mij is er dan toch al wel sprake van een moeder-kind relatie'. En vooral, sinds wanneer koopt ge kinderen om er 'content van te zijn????'
Ik ben er echt nie goe van geweest...
Groetjes
Heleen

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 11 augustus 2009, 20:55

hey Heleen,

Onze omgeving weet nog niet zolang dat we bezig zijn met adoptie, maar we hebben ook al een aantal ' curieuze' vragen gehad.
De 'topper' toto nog toe was de reactie van een vreindin op het feit dat we graag een afrikaans kindje zouden adopteren : tis goe dat ge uit zo een ver land adopteerd, dan hebt ge minder kans dat zijn echte ouders op een dag aan de deur staan om hem weer te vragen! Sommige mensen kunnen toch idiote dingen uit hun botten slaan he.
hetgeen mij het meest ergert zijn niet zozeer de vragen over adoptie, maar wel de meest gehoorde opmerking nadat ik of mijn man zeg dat we gaan adopteren, nl: 'en wie weet, nu dat den druk eraf is, tzal misschien wel vanzelfs gaan hé'! ongelooflijk!

Of nog zo een toffe opmerking: nu da ge gaat adopteren zit ge ondertussen wel in een luxe positie he, ge zijt in afwachting van jullie kindje en ondertussen kunnen jullie lekker zonder zorgen genieten van elkaar, en wie weet (en dan volgt een vette knipoog....)

achteraf kan je daar eens mee lachen maar ik zat toch efkes met mijn mond vol tanden eerst

groetjes

Lin
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 juli 2009, 15:48

Bericht door Lin » 12 augustus 2009, 21:26

Hallo allemaal,

ik wil ook even reageren. Wij zitten niet in een adoptieprocedure of we hebben geen adoptiekindje, maar begin juli is ons dochtertje na 20 weken zwangerschap dood geboren.

En ik kan je wel vertellen dat ook wij al heel wat ongevoelige bullshit hebben mogen horen.

Maar volgens mij weten de mensen niet echt wat ze moeten zeggen in zulk een "afwijkende" situatie. Ik neem het hen niet kwalijk, maar ik vertel aan zo weinig mogelijk mensen mijn verhaal.

Groetjes Lin

koekie
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2009, 11:30

Bericht door koekie » 21 augustus 2009, 21:43

Dag allemaal ! Ik heb hier eens zitten lezen ... amaai zeg, wat een idiote opmerkingen krijgen jullie allemaal ! Ik begrijp niet dat mensen toch soms zo stom kunnen zijn.
En ach, wij hebben ook al onze portie gehad ... wij zijn wel niet bezig met een adoptie, maar zitten in de MMM. Opmerkingen als "nooit opgeven" (tsja, duuh, we willen een kindje...), "ach jullie zijn nog jong" of gewoon rechtstreeks de vraag "wat mankeren jullie dat het niet lukt?"... echt walgelijk ! Sindsdien ben ik serieus gaan opletten wat ik aan wie vertel, ben ik veel geslotener geworden en kom ik veel liever hier op het forum mijn verhaal doen. Veel succes nog aan iedereen die op een of andere manier werkt aan zijn/haar kinderwens... .
Een mooie spreuk voor iedereen die het kan gebruiken:
"However motherhood comes to you, it's a miracle"

Groetjes !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten