boeken: welke zijn de aanraders?

Adoptie Forum
Aline
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 mei 2007, 9:19

boeken: welke zijn de aanraders?

Bericht door Aline » 4 augustus 2008, 18:13

Dag iedereen,

Graag zou ik in de bibliotheek of via vag enkele boeken lenen over adoptie.
Wat kunnen jullie mij aanraden?
Ik ben van plan om veel te lezen want ik lees graag en leer graag bij hihi hopelijk komt dat niet te streverig over. :P

groetjes en alvast bedankt!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 4 augustus 2008, 18:23

Een echte topper:

"Wereldkind, praten met je adoptiekind" van Renée Wolfs

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 4 augustus 2008, 18:56

Ik ben grote fan van het boek van Femmie Juffer: 'Adoptiekinderen. Opvoeding en gehechtheid in het gezin'. Het het al twee keer doorgelezen.

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 5 augustus 2008, 10:23

"geadopteerd" van Brodzinsky
en wat luchtiger "echte vaders over adoptie" van bos

kersje
Berichten: 42
Lid geworden op: 9 april 2008, 14:25

Bericht door kersje » 6 augustus 2008, 12:01

Een boek dat ik graag gelezen heb op momenten dat het ongeduld en de frustratie de kop opstaken:

"Het adoptieboek. Stap voor Stap.
Stress tijdens de AdoptiePeriode" van Geeri Bakker

Aline
Berichten: 322
Lid geworden op: 10 mei 2007, 9:19

Bericht door Aline » 18 augustus 2008, 8:43

Eerste en vooral, bedankt voor de tips, ik ga ze zeker opzoeken.
Ik ben ondertussen al naar de bib geweest en enkele boeken geleend en gelezen

Wereldkinderen had ik al zelf gekocht omdat het 1 boek is dat iedereen aanraad, en het is inderdaad de moeite
Ook het vag adoptieboek heb ik zelf en vind dat ook mooi om later met de kinderen te bekijken

volgende boeken die ik al gelezen heb:
"Kumari mijn dochter uit Nepal" van Trees van Rijsewijk, mooi boek maar is meer een reisverhaal, maar de moeite.

"Familie gezocht" van A.M. Homes, zijn allemaal kort verhaaltjes van mensen die met adoptie te maken had, vond ik persoonlijk wat minder

"adoptie duurt een levenlang" van W.G.J. Bastiaanse-Kuijpers, een aanrader! Kort boekje maar er staan goeie tips in en bedenkingen.

en tot nu toe m'n laatste:
"dochters van ver" van Dido Michielsen, is een ervaringsverhaal en ook mooi beschreven wat ze allemaal hebben mee gemaakt en hoe ze er mee om gaan.

Tot nu toe heb ik jullie voorstel tittels niet gevonden in de bib maar ik ga zeker verder zoeken.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 18 augustus 2008, 9:02

Aline,

Bij VAG kan je alle boeken lenen/kopen:
http://www.adoptievlaanderen.be/framepagina.htm

Op onze blog staat in de rechterkolom ook de lijst met boeken die wij aan het begin van onze procedure in huis hebben gehaald...
Misschien kan je daar ook nog iets uithalen...
http://our-ethiopian-flower.blogspot.com/

Veel leesplezier!
Tabitha

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 8 september 2008, 20:06

@Aline: Dat boek over Kumari (Nepal), dat heb ik ooit ook gelezen. Wij hebben een financiele adoptiedochter in Nepal, via Cunina. Het is een prachtig geschreven boek en geeft je een beetje een idee van de (miserabele) omstandigheden waarin een groot deel van de bevolking daar leeft.

Brodzinsky heb ik hier klaar liggen om aan te beginnen, maar ik ben eerst met iets luchtigers gestart:

"Wennen & Hechten. Een handreiking voor adoptiegezinnen." van Dido Michielsen.
Zij heeft zelf 2 Chinese dochtertjes.
Het lijkt mij een goede kennismaking met adoptie. De auteur vertelt vanuit haar eigen ervaringen, aangevuld met ervaringen van therapeuten en pedagogen enz. Het is geillustreerd met concrete voorbeelden, en er is veel aandacht voor de hechting.
Hier staat ook wat meer over de inhoud:
http://www.ouders.nl/dido/mdid2004-feb.htm

Caro82
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:35

Bericht door Caro82 » 29 december 2009, 20:07

Hoi,
Ik ben op zoek naar boeken over hechting en dan vooral van bij aankomst van het kind.
Eerder praktische boeken met voorbeelden, dan droge theorie. Want die begin ik ondertussen wel te kennen, denk ik.
Maar eerder 'antwoorden' op vragen als wat te doen bij moeilijk slapen, boosheid, moeilijk eten,...

Ik weet dat je ook vaak intuïtief gaat reageren, maar soms voel ik me toch wat onzeker hierover.
Gaan we teveel grenzen stellen of net niet, en hoe doe je dit bij een jong kind.
In ieder geval, tips over lectuur zijn welkom!
Groetjes, Caro

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 30 december 2009, 15:34

Ik ben op dit moment het boek "Attaching in adoption" aan het lezen van Deborah D. Gray. Heel erg interessant en leerrijk boek, wel enkel in het Engels maar ik vind het taalgebruik zeer makkelijk om te volgen. Elk hoofdstuk wordt toegelicht aan de hand van kleine verhaaltjes rond praktijkvoorbeelden. Ik heb nog een 120 bladzijden te gaan maar heb er tot nu toe al zeer graag in gelezen.
Heb vele van de andere boeken die hier opgesomd zijn ook gelezen oa "Wereldkinderen" en "Wennen en hechten", ook allemaal goed maar "Attaching in adoption" is voor mijn gevoel nog een pak diepgaander en verder uitgewerkt dan de andere boeken.

Via deze link kan je een stukje van het boek inkijken oa de inhoudstafel
http://www.amazon.com/Attaching-Adoptio ... 0944934293

anneke80
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 september 2009, 14:05

Bericht door anneke80 » 6 april 2010, 21:41

Ik heb net "De vele wegen van adoptie" uit.

Heel mooi boek, over 4 verschillende personen (geadopteerden, adoptieouders, afstandmoeder).
Je voelt echt de verschillende emoties van elke kant.

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 7 april 2010, 10:01

Ik heb net deze besteld, had er een interessant artikel over gelezen en vermits er tijdens het wachten toch niet veel meer te doen is dan veel te lezen :D
http://www.amazon.com/Post-Adoption-Blu ... 541&sr=8-1

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 7 april 2010, 20:02

hey,

Net begonnen in boek 'adoptie' met voornamelijk aandacht voor de verschillende partijen en ervaringsverhalen in de adoptiedriehoek, schrijver s Marieke Anthonisse en Margot van de Mortel. Dezelfde schrijvers van 'mijn kleinkind uit een ver land'

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 10 april 2010, 16:54

onder de noemer 'het moet niet altijd serieus zijn' en voor wie nog MO moet doen, zeker een aanrader: 'de adoptie optie'
van Sinead moriarty. Hilarisch, 'sex & the city' voor kandidaat adoptanten :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door DVO pixi op 26 september 2010, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 26 september 2010, 15:32

Ik ging met nieuwjaar mijn ouders en mijn schoonma de boek 'mijn kleinkind uit een ver land ' schenken. Maar nu blijkt dat het boek uitverkocht is en niet meer wordt bijgedrukt ( info rechtstreeks van VAG)!!!
Kan ik er ergens anders nog aan geraken?
Kan iemand mij de auteur ook doorgeven?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten