Verlof voor alle verplichtingen in verband met adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
lily
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 oktober 2007, 19:12

Verlof voor alle verplichtingen in verband met adoptie

Bericht door lily » 25 oktober 2007, 19:56

Hallo,

Mijn man en ik staan in het onderwijs en voor de cursus moeten wij verlof krijgen. Voor mij was het geen probleem (de cursus valt telkens op mijn vrije dag). Maar mijn man stapte naar zijn directie (vol goede moed). De moed zakte al zeer vlug, blijkbaar wist niemand waar hij recht op had. Ze hebben nu de nodige info opgevraagd.
Maar ondertussen hadden we graag anderen gehoord die misschien ook in het onderwijs staan of mensen kennen.
Ook de andere dagen zoals bij het afreizen wat is mogelijk?
We zouden niet graag nog eens het deksel op onze neus krijgen.

groetjes

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 25 oktober 2007, 22:28

Lily,
In de infomap (gedeelte Kosten, tegemoetkomingen en verlof bij adoptie) staat gedetailleerd beschreven op welk verlof je recht hebt...

Ivm de cursusdagen: je kan bij K&G (cel adoptie) een bewijs opvragen dat je voor de cursus bent ingeschreven. Dat bewijs kan je aan je baas voorleggen, en op basis daarvan kan hij je verlof niet weigeren. Het is wel dat het om onbezoldigd verlof gaat (in mijn geval staat het ingeschreven als educatief verlof).
Meer info via: adoptie@kindengezin.be
Wij hebben de bewijzen via dit mailadres aangevraagd - gewoon onze naam, en de data vermeld, en ook dat de cursus via Triobla doorging.

Kijk ook es op deze link ivm met alle verlof dat je mogelijk kan opnemen: http://meta.fgov.be (kies metagids van A tot Z en klik op adoptieverlof)

Veel succes!
Tabitha

lily
Berichten: 9
Lid geworden op: 5 oktober 2007, 19:12

Bericht door lily » 26 oktober 2007, 18:17

Tabitha,

Bedankt dat je altijd zo snel met een antwoord klaar staat. Maar het onderwijs is een raar iets hoor. Verlof nemen is niet altijd mogelijk en op de school van mijn man weten ze er ook geen raad mee, ze weten eigenlijk niet wat kan en wat niet.

Mijn man zal dus waarschijnlijk onbetaald verlof moeten nemen.

Prettig weekend!!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 27 oktober 2007, 12:32

Ja, het zou kunnen dat het in het onderwijs wat moeilijker ligt...
Hoewel ik denk dat je er echt wel recht op hebt en dat dat wettelijk geregeld is. Misschien es informeren bij een vakbond of bij K&G (gezien zij de papieren om dat verlof te regelen voorzien).

In ieder geval:
Als je man onbetaald verlof moet nemen komt het eigenlijk op hetzelfde neer hoor....
Want wij hebben probleemloos het verlof verkregen van onze werkgevers, maar die dagen staan ingeschreven als educatief verlof, en dat is ook onbezoldigd... dus veel verschil maakt het - financieel gezien - niet uit. Het staat gewoon anders op je loonfiche vermeld. Het belangrijkste is dat je uiteindelijk de cursus kan bijwonen he... ;)

Veel succes!

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 30 november 2007, 20:12

Hopelijk nog op tijd voor mijn antwoord ;-).
Ik zat in hetzelfde geval. Bij ons heeft de personeelsdienst volgende "constructie" bedacht.
- niks doen was geen optie, stel dat ik op een lesdag een ongeval zou krijgen ergens totaal anders
- ziek melden is een optie, maar dan komt dat natuurlijk bij op het aantal ziektedagen
- inschrijven als bijscholing schept weer een probleem naar verzekering toe

dus...sociaal verlof en wel omdat mijn aanwezigheid thuis vereist is omwille van ziekte van de echtgenoot.

De school zelf kan je zo vier dagen geven. Zij moeten dat niet officieel doorgeven, dus je kan geen controlearts krijgen of zo. Zij moeten dit enkel in de eigen boeken bijhouden met de nodige attesten.

Bij ons viel/valt de cursus voor een groot deel net op mijn vrije halve dag. Voor de andere twee keer ben ik dus telkens keurig naar de dokter geweest voor een briefje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten