Zelfstandige Adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
Skippy
Berichten: 2
Lid geworden op: 7 september 2008, 21:06

Zelfstandige Adoptie

Bericht door Skippy » 7 september 2008, 21:24

Hallo,

Graag wou ik vragen of iemand ervaring heeft met zelfstandige adoptie? Wij staan zelf aan het begin van een adoptieprocedure en gezien de lange wachtlijsten ben ik op zoek naar alternatieven voor de klassieke kanalen. Ik begrijp heel goed dat een zelfstandig adoptie geen simpele zaak moet zijn, maar anderzijds wringt het een beetje bij mij dat er zoveel adoptabele kinderen in de wereld over het hoofd worden gezien.
Ik denk spontaan aan de vele Vlamingen die over de hele wereld aan ontwikkelingshulp doen, aan immigranten die de noden in hun land van herkomst kennen. Er moeten toch genoeg mensen zijn die contacten hebben of gehad hebben met weeshuizen of behoeftige kinderen in landen die door onze Vlaamse adoptiebureaus niet bewerkt worden?
Ervaringen of informatie hieromtrend is heel welkom.


Alvast bedankt

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 8 september 2008, 16:27

Dag Skippy,

Wij adopteerden 4,5 en 3 jaar geleden zelfstandig (met alle nodige documenten en goedkeuringen) uit West-Afrika.
Het was ook bij ons een helse zoektocht naar een betrouwbaar kanaal.
Iedereen kent wel een nonkel pater of tante nonneke in de missies, maar als het er echt op aankomt om de bevoegde instantie te vinden in het herkomstland, dan is dat een ander paar mouwen.
Toen wij wilden adopteerden, waren er net als nu heel wat problemen in adoptieland. Het bureau waar wij graag mee wilden samenwerken, was geschorst en voor de meeste andere landen kwamen wij om diverse redenen niet in aanmerking. Wij zijn dus een beetje in het 'zelfstandig adopteren' gerold zeg maar.
Ik kan je jammer genoeg het kanaal niet doorgeven dat wij hebben gebruikt, omdat de corruptie en diverse problemen in het land zó zijn toegenomen dat het wel heel moeilijk wordt om alles geregeld te krijgen...

Als je een land in gedachten hebt, kan je altijd contact opnemen met de belgische ambassade of consulaat aldaar en vragen of zij ervaring hebben met adoptie. Elk adoptiekindje moet nl. een visum krijgen dat wordt afgestempeld in de Belgische ambassade en de ambassade moet ook het adoptiedossier onderzoeken en goedkeuren. Als je een ambassadeur treft die inschikkelijk is, zal hij of zij misschien kunnen zeggen met welke plaatselijke organisatie je daar contact kunt opnemen.

Ik heb mijn emailadres nagelaten bij je PB. Als je concrete vragen hebt, kan je die altijd persoonlijk mailen.

Veel succes op je zoektocht !!
ciska

Skippy
Berichten: 2
Lid geworden op: 7 september 2008, 21:06

Bericht door Skippy » 8 september 2008, 16:47

Beste Ciska,

Heel erg bedankt voor je antwoord en je emailadres.
Ik ben blij te horen dat het voor jullie gelukt is en dat mijn idee niet volkomen gek is (zoals ik wel eens vaker te horen krijg).
Ik voel al onmiddellijk weer wat vragen opborrelen, maar die zet ik je wel op mail.
Nogmaal bedankt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten