Welke zijn de stappen voor zelfstandige adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Welke zijn de stappen voor zelfstandige adoptie

Bericht door Flower » 17 oktober 2008, 11:28

Hoi allemaal

Bij ons is al enkele jaren het woord adoptie gevallen. We zouden graag een kindje adopteren uit het geboorteland van mijn man, Cameroon.

Nu is mijn vraag: hoe gaat het te werk. Ik bedoel wat is stap 1, waar vind je al je informatie. Ik vind wel veel informatie op het net maar ik heb geen idee welke de stappen zijn die je moet nemen.

Wat ik bedoel is wat gebeurt er vanaf je je ingeschreven hebt? Moet je dan lessen volgen (dacht ik ergens gelezen te hebben) en dan? Welke zijn de stappen

Heel graag had ik jullie ervaringen gelezen

van stap 1 tot nu

Zijn jullie ook naar het land van het kindje moeten gaan en er een paar maanden moeten verblijven? Hoe zat het met het papierwerk? enzov enzov

Weet niet goed waar te beginnen en waar te zoeken voor informatie?

Ik zit echt in een tweestrijd: adoptie of nogmaals een poging IVF wagen. Heb er nog 2 te goed.

Heb gelezen dat ze samen combineren zeker geen optie is, veel te emotioneel, wat ik me ook kan voorstellen

Een voordeel is misschien wel dat mijn schoonfamilie in het land waar we willen adopteren verblijft, zou misschien een paar dingen versimpelen?

Pfff, moeilijk hoor en ingewikkeld allemaal

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 17 oktober 2008, 11:53

Hey Flower,

Sowieso vind je hier alle info: http://www.kindengezin.be/KG/Themas/Ado ... doptie.jsp

Ik weet niet in welke fase jullie zitten, maar de eerste fase van de procedure is voor iedereen hetzelfde: dus inschrijven bij Kind en Gezin, uitgenodigd worden voor de cursus interlandelijke adoptie (1 volle dag en 3 halve dagen). Daarna moet je met getuigschrift van deze cursus een verzoekschrift indienen bij de jeugdrechtbank (alle nodige papieren hiervoor vind je hier: http://www.kindengezin.be/KG/Themas/Ado ... laring.jsp.

En dan is het wachten op de data van het maatschappelijk onderzoek, uitgevoerd door het CAW waar jullie worden aan toegewezen. En na de gesprekken krijg je van het CAW een advies, dat ook gaat naar de jeugdrechter, die dan uiteindelijk beslist of je een positief vonnis krijgt waarmee je kan starten met je verdere procedure. Maar verder weet ik niet hoe het loopt.

Veel succes!

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 17 oktober 2008, 12:31

Bedankt voor de informatie
Het is nogal ingewikkeld allemaal he
Vanavond gaan we het eens goed bespreken

Ik ga het eens op mijn gemak lezen

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 18 oktober 2008, 13:29

Dag Flower,
voor zelfstandige adoptie moet je de "Roze Formulieren" opvragen bij kind en gezin. Dit zijn de papieren voor kanaalonderzoek in het land van waaruit je een kindje zelfstandig wenst te adopteren.
Je kan deze papieren al opvragen nog voor je met de procedure voor goedkeuring bent begonnen.
In de papieren vragen ze bvb via welke dienst je wenst te adopteren, of wie je contactpersoon is. Het kan bvb gaan om de kinderbescherming van het land zelf (zoals in ons geval), of een directrice van een weeshuis, een contactpersoon via een NGO,...
Ook vragen ze wat de geraamde kosten zullen zijn, of je al gegevens hebt over het kind dat je wil adopteren, hoe de adoptiewetgeving in elkaar zit in het land (je moet hiervoor trouwens ook een uitreksel uit de wetgeving in je bezit hebben).
Ik kan je zeggen dat je wel een hele tijd zoet bent met het vervolledigen van deze gegevens hoor.
Je kan dit dus best al doen terwijl je nog in de procedure zit.
Je mag de roze formulieren terugsturen naar K&G van zodra ze zijn ingevuld, maar ze doen het eigenlijke onderzoek maar van zodra ze bericht hebben van positief vonnis.

Ik hoop dat ik je met deze info een beetje heb kunnen helpen.

Een betrouwbaar kanaal/contactpersoon zoeken kan misschien via de belgische ambassade in het adoptieland. Het is de ambassade die uiteindelijk visum voor permanente gezinshereniging toekent dus zij weten best of er al vele adopties zijn gebeurd en via welke dienst dit in het land zelf werd geregeld...

Veel doorzettingsgeluk gewenst,

Ciska
ps : wij adopteerden 2 x zelfstandig uit W afrika

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 18 oktober 2008, 13:33

flower,

Nog dit : het kanaalonderzoek is gratis tenzij er verre verplaatsingskosten zijn.
Een familielid in Cameroon is zeker een meerwaarde. Deze kan je zeker helpen om de nodige documenten (bvb uittreksel uit de adopitiewetgeving enz) te verzamelen.

veel succes !!

ciska

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 18 oktober 2008, 17:48

Heel hartelijk bedankt voor je informatie

Mijn echtgenoot zijn hele familie woont er nog en zijn moeder adopteert regelmatig weesjes of neemt zwangere vrouwen zonder enig inkomen onder haar vleugels. Mijn man zei ook wel dat dit al een positief punt is. Vooral wat ook belangrijk is, is dat het kindje in onze familie terechtkomt en het verzorgt zal worden en op ons voorbereid kan worden zodat het minder bang zal zijn, als wij er ineens aankomen en het meenemen

Volgend jaar beginnen we ermee

ONdertussen zijn we ook aan het overleggen of we met IVF doorgaan of niet. In ieder geval zal de adoptie zeker doorgaan, ook al zou er een wonder gebeuren en ik zwanger worden,we zouden de adoptie zeker niet stilleggen. Maar ik twijfel nog, omdat ik gelezen heb dat beiden heel erg moeilijk is, vooral omdat het emotioneel heel wat vergt van een koppel

Heel erg bedankt voor je info. Ik kan er al wat mee

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 18 oktober 2008, 20:07

Veel succes flower!
Je mag ons zeker op de hoogte houden!

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 18 oktober 2008, 20:36

Dat zal ik zeker doen
Ik voel me ineens veel beter. Heb echt wel getwijfeld wat het juiste is en toen mijn man afkwam met de vraag waarom beiden niet doen, dacht ik even, waarom niet eigenlijk?

Gemakkelijk zal het zeker niet zijn, maar moeilijk gaat ook, he

Of zijn er onder jullie die hier negatieve ervaringen mee hebben. Met IVF en adoptie?

die twijfels toch he, om gek van te worden

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 19 oktober 2008, 15:26

Gisteren ben ik naar de voordracht van Kind & Gezin geweest te Brussel. Ik denk dat iedereen die nog geen MO gehad heeft daar op uitgenodigd werd?

In ieder geval werd daar gezegd dat je als KA NOOIT contact mag gehad hebben met je toekomstige adoptiekind en/of de ouder of voogd van dat kind.
Je mag bv. wel contact hebben met iemand van het weeshuis waaruit je wilt adopteren, of met iemand van een ngo, maar nooit over 1 specifiek kind spreken.
Dit om te vermijden dat mensen hun kindje in het herkomstland gaan 'uitkiezen' (of kopen)...
Ze waarschuwden daar dus om daar op te letten, want anders keuren zij je aanvraag niet goed.
(just for the record)

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 19 oktober 2008, 21:46

Wat betekent KA?

Ja ben nieuw in deze wereld en ken deze afkortingen nog allemaal niet zo

Wat bedoel je met dat anders ze in het land van herkomst een kindje gaan "kopen"? Baart me een beetje zorgen want mijn man wilt in het land van herkomst adopteren. Hij is van Cameroon afkomstig en wilt alleen daar adopteren, omdat hij zegt dat het toch een band creeert. Kan dat ons als we verder gaan, problemen geven? Ik bedoel ermee: zouden ze ons hierom kunnen afkeuren?

Een ander vraagje: bij ons zijn de gesprekken over adoptie best wel emotioneel. Hoe zijn bij jullie die gesprekken verlopen. Ik bedoel tussen jouw en je partner? We hebben net weer een heel gesprek gehad over IVF en adoptie. Mijn man wilt beiden lanceren. Ik ben een beetje bang dat het te moeilijk gaat zijn en heb hem dat ook verteld. Hij vindt dat ik alles te negatief zie, wat ook wel kan kloppen door alle verhalen die ik hier lees maar ergens moet je toch weten wat er kan gebeuren

Ik vind het echt een moeilijke beslissing. Is het een slecht idee denken jullie om met ivf door te gaan maar ook bijv volgend jaar met adoptie te beginnen. Je hebt toch altijd de info avonden, voordat je echt beslist, niet?

Ik vraag me echt af, hoe het bij jullie is gegaan om die beslissing te nemen. Het ene moment ben ik 100 procent zeker en sta ik helemaal achter adoptie en even later, vraag ik me af of ik niet nog een poging ivf zou wagen. Ik vind ook dat mijn man niet echt weet wat hem te wachten staan, wat adoptie betreft en heb hem gevraagd om eerst goed te lezen vooraleer ervoor te gaan, maar die vindt dat allemaal niet belangrijk. Vindt mij hier weer te negatief.

Moeilijk hoor

Hebben jullie al een idee waar jullie willen adopteren? Hoe vallen die info avonden mee? Ik heb er heel veel goeds van gehoord

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 19 oktober 2008, 22:21

KA = Kandidaat Adoptant (kandidaat adoptie-ouder)

Het zal op zich geen probleem zijn dat je uit je man zijn geboorteland wil adopteren. Maar het zou een probleem kunnen zijn indien je bv. naar daar op reis gaat, kennis maakt met een familie/weeshuis/... en dat daar dan een kindje is waar je je tot aangetrokken voelt, en dat je dan de adoptieprocedure in wilt zetten specifiek om dat ene kindje te adopteren.
Men wil ten allen tijde vermijden dat er mensenhandel bestaat. En hoe vreselijk dat ook lijkt voor mensen met zuivere intenties, in het verleden doken af en toe dergelijke verhalen op. Mensen die perse een kindje wilden en dan iemand geld gaven om een bepaald kindje dat ze uitgekozen hadden te betalen en zo.
Ik geef hier maar weer wat er gisteren bij Kind en Gezin werd gezegd. Maar neem eens contact met hen op (via het nummer van de Vlaamse Centrale Autoriteit), ze zullen daar al heel wat van je vragen kunnen beantwoorden.

Of je al dan niet moet adopteren, dat is een moeilijke vraag. Besef wel dat een adoptieproces heel erg lang duurt! Je bent minstens een jaar kwijt tot dat je toestemming krijgt om je in te schrijven bij een adoptiebureau. Want eerst moet je je adoptiewens melden bij de Centrale Autoriteit Adoptie, dank krijg je een kaft toegestuurd waar al heel veel info in staat, en daarna krijg je een uitnodiging om naar de adoptiecursus te gaan. Die duurt dan ook nog een maand of 2, nadien stap je naar de jeugdrechtbank, die zetten het maatschappelijk onderzoek in gang. En *dat* is denk ik de fase die voor jou heel erg belangrijk gaat zijn, want daar gaat men beslissen of jij er al dan niet klaar voor bent om te adopteren.
Wat ik in jou geval zou doen?: je kan nu nog dagen en weken nadenken over adoptie, maar een beslissing nemen is moeilijk. Het is een proces dat groeit. Dus ik zou me aanmelden en de cursus gaan volgen. Ik denk dat dat je veel meer inzicht gaat geven in alles, en je ook zal kunnen helpen bij het nemen van een beslissing. Na het volgen van de cursus kan jij dan nog altijd beslissen om nog even te wachten vooraleer het maatschappelijk onderzoek aan te vragen (als je je er toch nog niet klaar voor voelt), maar misschien heeft die cursus (en de de tijd die er verstrijkt tussen nu en het volgen van de cursus, wat toch nog altijd een maand of 3-4 zal duren) een aantal dingen duidelijker gemaakt voor je.

Hoe het bij ons gaat? Ook ik ben het ene moment 100% zeker, maar het andere moment twijfel ik ook. Wij zijn al wat ouder, waardoor de adoptiebureau's niet echt enthousiast reageerden op onze wens om te adopteren.
Wij hebben ook al een biologische zoon die in het 4de middelbaar zit. Dus je vraagt je ook af of hij ooit een leuke band op gaat kunnen bouwen met zijn nieuwe broer of zus. De kans is groot dat hij al bijna op kot gaat tegen de tijd dat wij een kindje mogen verwelkomen in ons gezin.
Dus dat zijn dingen die je wel eens laten twijfelen.
Dat is heel normaal denk ik. Je vraagt je immers af of je het als ouder wel goed gaat doen als het kindje serieuze problemen krijgt (bv. hechtingsstoornis).

Maar ik wens je in ieder geval heel veel succes met het nemen van een beslissing!

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 20 oktober 2008, 7:38

Lieve Famvhb, ik snap het wel, dat ze het liefst niet hebben dat je op reis gaat, een kindje ziet en het wil adopteren. Het lijkt dan ook zo alsof je ze in een winkel gaat kopen.

Ik ben blij te lezen dat ook jij je twijfels hebt. Ik bedoel daarmee dat ik al dacht dat ik de enige was en dat ik juist door die twijfels niet klaar was voor een adoptie. Ik ken niemand uit mijn kennissen kring die hebben geadopteerd (toch niet persoonlijk, ik hoor wel eens iets hier en daar, maar echt persoonlijk ken ik niemand)dus het is heel moeilijk om te weten of wat ik voel wel normaal is. Ik wil namelijk 100 procent achter dat kindje staan. Ik snap jouw twijfels ook en ik denk ook dat het heel normaal is. Misschien is het ook gezond om zo te twijfelen, want dat wil zeggen dat je er toch serieus over nadenkt.

Ook jij heel veel succes met de adoptie procedure en jullie kindje. Ik denk dat ik hier nog vaak zal komen met mijn twijfels en mijn vragen.

Wat betreft je partner, leest hij of zij er veel over? Of ben jij degene die het meeste informatie erover heeft. Mijn partner wilt echt wel adopteren, wilt echt wel een kindje maar hij leest er niet over, zoekt geen info erover op en dat zit me wel dwars, want hoe kan hij weten wat hij wilt als hij er niets over weet? Of ben ik weer te dramatisch (want ben een dramaqueen soms he) :)

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 20 oktober 2008, 7:45

Oh ja, we zullen een zelfstandige adoptie moeten doen als we gaan adopteren, omdat ik nog geen instellingen heb gevonden die in Cameroen of met Cameroen werken.

Je hebt gelijk, het is misschien beter om ons in te schrijven, de cursus gaan doen en vandaar te zien hoe verder te gaan

Ik denk ook dat ik IVF ga proberen. Ook bij ons klikt het klokje voort, ben 35 wordt 36 volgend jaar mei, dus het klikt ook hier voort.

We hebben sowieso gezegd om er volgend jaar aan te beginnen, waarmee ik bedoel dat we volgend jaar er echt aan beginnnen, daarom ben ik informatie en ervaringen aan het inzamelen om een besef te krijgen van wat ons kan te wachten staan. Maar de cursus zal ook heel veel info geven denk ik, ik hoor er toch veel goeds van

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 20 oktober 2008, 9:11

Net als bij jullie is ook bij ons mijn man met het voorstel van adoptie gekomen. Maar ik ben diegene die er over leest. Soms maak ik een samenvatting van het boek en geef dat aan hem door, soms vertel ik de (voor ons) relevante stukken.
Maar toen we zwanger waren van ons eerste kind was dat ook zo: ik las en vertelde aan hem. Denk dat dat in veel gezinnen zo gaat.
Maar misschien kunnen andere mensen hier daar iets over zeggen. Dat zou voor jou interessant zijn, want er zijn heel wat mensen hier die ook geen biologische kinderen kunnen krijgen en ik weet niet hoe 'vlot' daar de omschakeling naar adoptie verlopen is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten