pleegzorg tijdens adoptieprocedure

Adoptie Forum
Plaats reactie
NelC
Berichten: 4
Lid geworden op: 5 februari 2007, 10:28

pleegzorg tijdens adoptieprocedure

Bericht door NelC » 19 december 2008, 15:50

hey,

graag wilde ik weten of er iemand kandidaat-pleegouder of pleegouder is tijdens een procedure voor binnenlandse of buitenlandse adoptie.

Omdat de wachtlijsten voor adoptie zo lang zijn, denken we in de jaren die komen, al een of meerdere pleegkinderen op te vangen in ons gezin.

We weten echter niet goed hoe het voor een pleegkind is als je ook bezig bent met een adoptieprocedure (voelt het zich misschien minderwaardig?) en of de aanwezigheid van een pleegkind een probleem vormt tijdens het maatschappelijk onderzoek. Wordt dit kind dan gezien als een volwaardig lid van het gezin, dat zijn mening mag geven over de adoptie of wordt hier omwille het 'tijdelijke' aspect van de pleegzorg minder aandacht aan besteed?

Heeft er iemand al ervarign met deze situatie? Alle suggesties/ervaringen zijn welkom.

groeten,
Nele

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 19 december 2008, 21:32

Dag Nel,
Ik zou er inderdaad op voorhand ook heel goed over nadenken hoor.
ik ken wel mensen die na de adoptie nog aan pleegzorg deden, maar niemand die het omgekeerd deed.
Het zou natuurlijk verkeerd zijn om het pleegkindje in je gezin op te nemen, enkel om een leegte in te vullen, maar dat zal wel niet het geval zijn zeker...
Hou er ook rekening mee dat zelfs een pleegkindje voor tijdelijke zorg soms ook heel lang (of zelfs voor altijd) in je gezin verblijft. Wat in deze gevallen met het afreizen als je je adoptiekindje gaat halen (soms zijn er nog de ouders die niet willen dat je hun kindje zult meedoen). Als de ouders hier niet moeilijk over doen, lijkt het me niet echt een probleem om naast je adoptiekindje ook nog een pleegkindje in je gezin te hebben...
Ik kan me ook wel inbeelden dat het voor een tijdelijk geplaatst kindje soms hard kan zijn te zien dat jullie toeleven naar een adoptiekindje/een blijvertje.
Wat denken ze hierover in de pleegzorgdienst? Staan zij deze 'combinatie' toe? Misschien daar eens je licht opsteken...
Ik denk dat het practisch gezien veel moeilijker is als je kiest voor kortdurende plaatsingen om pleegzorg en adoptie te combineren. Waar dringende pleegzorg bij wijze van vandaag op morgen komt, is het toch ook wel zo dat je bij adoptie vaak lange tijd wacht, om uiteindelijk op heel korte termijn te mogen afreizen. Wat als je net een crisiskindje in huis hebt en je hoort dat je binnen een paar weken mag afreizen?

Ik wens jullie wel alle geluk met jullie plannen en hoop dat de kindjes die er nood aan hebben, allen de weg naar jullie gezinnetje vinden. En dat jullie dus op alle twijfels een bevredigend antwoord vinden.
Veel succes in elk geval !
ciska

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten