Vlaams Parlement over dossier Schelfhout

Adoptie Forum
Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Vlaams Parlement over dossier Schelfhout

Bericht door Famvhb » 15 januari 2009, 8:32

Aangezien er momenteel toch wel wat geschreven wordt over de perikelen rond de adoptiestunt van senator Schelfhout, heb ik haar de eer gegeven een eigen topic in dit forum te bezorgen. ;-)

Naar aanleiding van de recente commotie rond de adoptie van senator Schelfhout (CD&V) werd op 14 februari in het Vlaams Parlement minister Veerle Heeren (CD&V) , geïnterpelleerd door de commissieleden Marijke Dillen (Vlaams Belang) en Else De Wachter (Sp.a).
Het verslag kan je integraal terugvinden op de website van het Vlaams Parlement http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/ ... ?id=544286

Dat de verontwaardiging groot is, moge duidelijk zijn!

Ik heb uit de interpellatie even een paar puntjes samengevat:

Marijke Dillen (Vlaams Belang):
- Is een zogenaamde nieuwe schijnadoptieprocedure in de toekomst mogelijk en is het toegelaten dat via het gebruik van achterpoortjes een politicus de adoptiewet omzeilt?
- We zijn het er allemaal over eens dat de huidige adoptieprocedure veel te lang duurt. Ik heb dat hier al vaak aangekaart, ook in de commissie. Ook de Vlaamse Centrale Autoriteit Adoptie erkent dit. Dan is het onze en uw plicht ervoor te zorgen dat die procedure wordt ingekort, dat de wachttijden en wachtlijsten worden ingekort.

Else De Wachter (Sp.a):
- (zij is zelf kandidaat-adoptieouder)
- De adoptieprocedure is zeker voor verbetering vatbaar. Het is onze verantwoordelijkheid als politici om daar iets aan te doen. Ik zal dan ook eerstdaags een nieuw voorstel van decreet ter verbetering indienen in het Vlaams Parlement.

Vera Van der Borght (Open VLD):
- dus zult u zich de discussie van ongeveer een halfjaar geleden herinneren over de adoptiedossiers van de Special Needs-kinderen uit China. Toen moest een adoptiebureau zijn werkzaamheden stopzetten. Daardoor moest ook het kanaal in China worden stopgezet en verdween de mogelijkheid om deze kinderen, die speciale medische zorgen nodig hebben, te adopteren. Er was nog één mogelijkheid, maar dan wel via een Brusselse adoptiedienst.
Het was ontstellend te moeten vaststellen dat dit niet kon voor kandidaat-adoptieouders die niet in het Brusselse Gewest woonden. Ik heb toen in de commissie uw voorganger, minister Vanackere, gevraagd om een samenwerkingsakkoord af te sluiten met de andere gemeenschappen, zodat iedereen een beroep kan doen op deze adoptiediensten, ongeacht de woonplaats van kandidaat-adoptanten.
Mevrouw de minister, ik wil u vragen om zo snel mogelijk een samenwerkingsakkoord af te sluiten zodat ook deze kinderen, die specifieke noden hebben, kunnen worden geholpen. Wat is uw mening hierover?

Verder lieten ook Tom Dehaene (CD&V ) en Mieke Vogels (Groen!) zich horen, maar zij brachten geen nieuwe informatie.

Minister Veerle Heeren:
- Noch ikzelf, noch mijn administratie hebben al een adoptieaanvraag ontvangen. De sleutel ligt vandaag op het federale niveau. Er is een humanitair visum uitgereikt, maar ik beschik vandaag niet over informatie over de reden waarom dat visum is uitgereikt. Het gaat hier om iets heel uitzonderlijks, over meer informatie beschik ik niet.



Mijn werkervaring met de parlementairen laat me dit lezen als: mijn naam is haas, ik weet van niks en ik heb hier verder niks over te zeggen, enkel dat de zaak uitzonderlijk is... en daardoor wel in kannen en kruiken zal komen, terwijl we wel de wet volgen hoor. Zeg nu zelf: met al de commotie die hier rond bestaat zou het toch niet onlogisch geweest zijn indien men hun collega’s die het Humanitair Visum hadden afgeleverd om meer uitleg zou gevraagd hebben?

Wat mij betreft mag Emile in zijn nieuwe gezin blijven. Maar anderzijds zou het ook niet onlogisch geweest zijn indien een rechter ondertussen bepaalde dat Emile geplaatst wordt in een adoptiegezin dat aan het juiste profiel voldoet om zo’n kindje op te nemen, en die de juiste procedure gevolgd hebben.

En wie weet gaat er concreet iets veranderen aan de huidige adoptieprocedure zodat één en ander wat sneller zou kunnen gaan verlopen in de toekomt. Maar ik maak mij geen illusies, het zullen dan pas de ouders na ons zijn die daar de vruchten van dragen.

En als er 1 ding is wat misschien eindelijk opgelost geraakt naar aanleiding van heel deze zaak, laat het dan het dossier van de Special Needs kindjes uit China zijn.

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 25 januari 2009, 13:21


Tom
Berichten: 67
Lid geworden op: 6 juni 2007, 10:28

Bericht door Tom » 26 januari 2009, 10:52

hier zijn geen woorden voor

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 26 januari 2009, 11:18

allez vooruit.... :shock:

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 26 januari 2009, 11:23

Op de redactie.be zou er ook een artikel staan dat Els Schelfaut een voorstel zou indienen om de adoptieprocedure te vereenvoudigen. Heb hetzelf nog niet gelezen maar het zat in mijn mailbox. Zo zou alles makkelijker gaan en er meer landen open gaan. Ben benieuwd. Gan nu eventjes het volledige artikel opsnorren.

Groetjes,
Els D.

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 26 januari 2009, 12:21

graag! Ben ook wel benieuwd! :)

ilse
Berichten: 210
Lid geworden op: 1 februari 2007, 18:53

Bericht door ilse » 26 januari 2009, 13:26

het is wel Else De Wachter hoor die het heeft ingediend

ma 26/01/09 08:32 - Vlaams parlementslid Else De Wachter (SP.A) wil de adoptieprocedure vereenvoudigen. Ze pleit voor de oprichting van een Vlaams centrum voor adoptie en heeft daarvoor een decreet klaar.
Nu werkt België slechts samen met een tiental landen. De adoptie wordt ook geregeld door een beperkt aantal erkende adoptiebureaus.

Bovendien is er ook vaak kritiek op het voorafgaande maatschappelijke onderzoek door de CAW's. De werknemers zouden nog veel andere taken hebben naast de beoordeling van kandidaat-adoptieouders en het proces zou veel te lang duren.

(Belga) "Het zou toch veel makkelijker en eenvoudiger kunnen", zegt De Wachter. "Met het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek toegewezen aan het adoptiecentrum. Daardoor verlaag je de drempel en wordt het onderzoek gevoerd door mensen die dagelijks permanent bezig zijn met adoptie."

"We moeten in Vlaanderen ook met veel meer landen kunnen samenwerken. De adoptiediensten hebben niet de middelen noch het personeel om hieraan te werken en daardoor daalt het aanbod zelfs."

"Een Vlaams adoptiecentrum krijgt middelen van de overheid en kan dus makkelijker nieuwe kanalen onderzoeken."

Het Vlaams Parlement moet het decreet nog bespreken, maar De Wachter hoopt dat er over enkele weken over kan worden gestemd.

Op de huidige adoptieprocedure kwam veel kritiek nadat CD&V-senator Els Schelfhout (foto) op eigen houtje een weeskindje uit Congo naar hier haalde.

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 26 januari 2009, 15:41

Allemaal goed en wel, maar eigenlijk snap ik het niet wat er juist beter is met dat voorstel:
"Met het decreet wordt het maatschappelijk onderzoek toegewezen aan het adoptiecentrum. Daardoor verlaag je de drempel en wordt het onderzoek gevoerd door mensen die dagelijks permanent bezig zijn met adoptie." .
Waarom ligt de drempel lager indien het MO vanuit een Vlaams Adoptiecentrum gebeurt, dan wanneer het vanuit een CAW gebeurt?
En binnen de CAW’s zijn het blijkbaar toch ook steeds dezelfde personen die die screenings doen?
Zou je dan niet beter werk maken van een uniforme screeningslijst die elke CAW (of welke organisatie het ook zal worden) moet gebruiken om het MO te doen? Dan ga je tenminste al iets meer met dezelfde maten en dezelfde gewichten werken.
"We moeten in Vlaanderen ook met veel meer landen kunnen samenwerken. De adoptiediensten hebben niet de middelen noch het personeel om hieraan te werken en daardoor daalt het aanbod zelfs.".
Maar het probleem van financiering los je toch niet op door een Vlaamse Adoptiecentrum op te richten? Als je extra middelen krijgt vanuit de regering, dan kan je die toch ook doorschuiven naar de VCA om het kanaalonderzoek vlotter te laten lopen?
"Een Vlaams adoptiecentrum krijgt middelen van de overheid en kan dus makkelijker nieuwe kanalen onderzoeken." .
Kind & Gezin toch ook? Of is dat vanuit de federale overheid? Maar zelfs indien dat het geval is, dan is financiering toch niet echt het probleem van kanaalonderzoek? Want waarom heeft het kleinere Wallonië dan zoveel meer landen in hun aanbod zitten? Daar zijn de kanalen toch ook onderzocht moeten worden met geld van de overheid?

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 26 januari 2009, 17:13

Amai, het lijkt wel of ik wordt terug gekatapulteerd in de tijd !!
Vóór de uitbouw van de caw's waren het al de adoptiediensten die de screening deden, naar eigen aanvoelen. Problemen waren er toen zeker niet minder om : diensten die meer of minder mensen goedkeurden naargelang het aantal wachtenden op hun lijst bvb...
Ik ben zelf wél voorstander om de gesprekken zo ver mogelijk van de adoptiediensten te gaan houden.
Wat met mensen die tijdens de screening nog geen landkeuze hebben gemaakt? Wat met mensen die (zoals wij) zelfstandig hebben geadopteerd? wie screent hen dan?
Ik denk niet dat de adoptiecentra objectiever zullen screnen dan de caw's. Het is mijn gevoel dat mensen met een negatief advies (en al dan niet dito vonnis) normaliter zullen vinden dat ze niet objectief werden beoordeeld, terwijl mensen met positief rapport dit veeleer wel zullen vinden. Heel logisch allemaal, maar zou dit bij screening door adoptiediensten anders zijn???

Probleem zit hem momenteel vnl bij de ellenlange wachtlijsten zowel bij de 'voorronde' als bij de adoptiediensten. Als dit probleem minder aan de orde zou zijn, zou er dan nog zoveel heisa zijn in adoptieland?
Ik verneem dat de wachttijden tussen aanmelding K&G en vonnis serieus aan het afnemen zijn wat een zeer goede zaak is. Hopelijk komen er weldra nog een aantal landen bij en worden nog een aantal weeshuizen vrijgegeven zodat ook de wachtlijsten bij de bureaus kunnen gaan slinken.

Wij 'draaien' al een tijdje mee in adoptieland en het ik vrees dat mensen omwille van emotionele beweegredenen overhaaste voorstellen gaan formuleren. Vergeet ook niet dat de politiek hier heel gewillig op inspeelt opdat jullie als grote groep binnen enkele maanden het juiste bolleke zouden gaan kleuren!!

Alles kan altijd beter, vinden ook wij nog steeds, als het resultaat maar niet negatiever wordt dan de huidige situatie...

veel succes nog aan alle wachtenden,
groeten
ciska

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 26 januari 2009, 19:38

Hey ciska,

Het verschil zou dan zijn dat alles bij 1 adoptiedienst gecentraliseerd wordt, een dienst van de overheid. Ik denk dat dit wel goed is...

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 26 januari 2009, 20:09

Is K&G geen dienst van de overheid? Chamon is toch adoptieAMBTENAAR?

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 26 januari 2009, 22:35

Grote overheidsstructuren, awel daar heb ik net veel schrik van sè. Hoe groter, hoe logger het apparaat vrees ik...
Maar laat ze hun wetsvoorstel maar eens verder uitwerken en verfijnen, wie weet...
Ik blijf toch een beetje het gevoel hebben dat ze nu gewoon iemand zoeken om op te schieten, maar zal dat de lange wachtlijsten wegwerken??? Ik vrees er echt voor...

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 27 januari 2009, 8:52

Famvhb schreef:Is K&G geen dienst van de overheid? Chamon is toch adoptieAMBTENAAR?
ja, maar de adoptiebureaus zijn nu vzw's.

Famvhb
Berichten: 47
Lid geworden op: 6 september 2008, 11:40

Bericht door Famvhb » 27 januari 2009, 15:23

Oh, ik had je blijkbaar fout begrepen. Jij zou ook de adoptiebureau's in handen van de overheid willen geven?
(misschien mogen sommige mensen die nu zo'n bureau leiden dan hun job niet meer verder zetten omdat ze niet het juiste diploma hebben? De Overheid als werkgever hangt nogal sterk aan 'het juiste papierke', dat telt in eerste instantie zelfs erger dan pakken ervaring)

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 27 januari 2009, 16:10

goh, ik weet het niet. Een andere oplossing kan zijn dat de vzw's gewoon meer geld krijgen van de overheid, en steun van de consulaten in het onderzoeken van nieuwe kanalen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten