huidige wachttijden Ethiopië FIAC

Adoptie Forum
Plaats reactie
wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

huidige wachttijden Ethiopië FIAC

Bericht door wachtertje » 13 mei 2009, 7:39

Dag allemaal

Wij staan nog maar aan het begin van de procedure (volgen momenteel de adoptiecursus) en wat voor ons nogal verwarrend is, zijn de wachttijden die je overal anders hoort vernoemen. In de cursus werd gezegd dat de eerste fase van de adoptie (aanmelding bij K&G tot met vonnis) 17 maanden in beslag neemt en de tweede fase (vonnis tot eerste afreis)2 tot 3 jaar (soms uitlopend tot 4 jaar). Op het in mei vernieuwde overzicht van FIAC zie ik echter dat de huidige gemiddelde wachttijd voor Ethiopië 12 maanden is... Op deze manier vind ik het nogal moeilijk om in te schatten waar wij ons mogen aan verwachten. Ik weet dat de adoptieprocedure moeilijk planbaar en inschatbaar is, maar het zou toch fijn zijn om een beetje in te kunnen schatten of wij aftellen naar een kindje in 2011 of onze gedachten meer op 2013 moeten zetten. Zijn er mensen met ervaring die ons hier wat wegwijs in kunnen maken?

Alvast van harte dank en aan iedereen veel succes gewenst!

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Re: huidige wachttijden Ethiopië FIAC

Bericht door TC » 13 mei 2009, 7:53

Wat Fiac betreft:

Momenteel spreken de officiele contracten over 12 tot 18 maanden wachttijd.

De wachttijd is te rekenen vanaf het verzenden van het dossier naar het land van herkomst.
Bij ons zat er 4 maanden tussen de intake en het versturen van het dossier, maar deze periode is aan het oplopen.

Ook de wachttijd kan in de toekomst aangepast worden (verlengd of verkort), afhankelijk van hoe goed de samenwerking met de tehuizen blijft lopen.


Het is dus niet evident om te antwoorden op je vraag... maar als je op 2012 of 2013 rekent, en het komt vroeger, dan kan dat alleen maar meevallen natuurlijk!

:wink:

Succes!!!

bling bling

Bericht door bling bling » 13 mei 2009, 8:24

Hallo Wachtertje,

Ik denk dat de richttijden die door de cursusleider zijn doorgegeven correct zijn... ik wou het toen ook niet geloven maar we ervaren het aan den lijve. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarbij het allemaal zeer vlot gaat en die vroeger hun kindje hebben. Maar verwacht je aan het worst case scenario dan kan het alleen maar beter meevallen. Wij zijn in oktober 2007 begonnen en onze wachttijd die beginnen lopen is vanaf februari dit jaar duurt 2 à 3 jaar dus eind 2011 of 2012... :?

Hopelijk heb ik je niet teveel doen schrikken maar wil graag eerlijk zijn.

Kaatje

EfenEn
Berichten: 1167
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 15:54

Bericht door EfenEn » 13 mei 2009, 8:47

Je kan je inderdaad beter aan het slechtste verwachten dan kan het alleen maar beter :). dus tel toch maar 2013...

Wij zijn begonnen einde juli 2007 en hopen op een afreis bij FIAC einde 2010. Wat bij ons heel lang duurde was de tijd tussen advies - vonnis - contract. We hadden ons advies van CAW op 3 september 2008, ons vonnis van de rechter op 3 december 2008, intake bij FIAC op 13 februari 2009 en ons contract bij FIAC pas 1 april. tot nu toe de meest frustrerende periode, moet ik zeggen...
Ons dossier is nu af, en hopelijk wordt het snel verzonden, hopelijk juli?

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 13 mei 2009, 9:19

Dank je wel voor jullie reacties. Het is inderdaad even schrikken dat de periode tussen het advies van het CAW en het versturen van het rapport naar het adoptieland zo lang duurt. Ik kan me voorstellen dat jullie al heel wat gezucht hebben... Is die periode eigenlijk bij alle adoptiebureaus even lang of is daar verschil in (wij twijfelen ook nog over adoptie in kazachtsan via het kleine mirakel).

Heel veel goede moed en geluk voor jullie allen!

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 15 mei 2009, 19:08

Hallo wachtertje,
Het kleine mirakel gaat iets vlotter. Intake 4/9, dossier verstuurd op 5/1/09 en morgen vertrekken we naar ons kindje. Hoewel het ook niet zonder stoten is verlopen. Eigenlijk haden we al op 28/3/09 moeten afreizen maar toen waren er problemen. dat kindje was uiteindelijk niet meer adoptabel. HKM is dus ook niet steeds roze geur en manneschijn. Het laatste nieuws van ginder is trouwens ook dat de wachttijden aan het op lopen zijn omdat ze hun regio's in Kazachstan zelf aan het beperken zijn.Wel nog niet zo lang als Etiopie. Wat ook nog vlot gaat is het kanaal polen.

Groetjes,
Els D.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast