Omgaan met... wachten!

Adoptie Forum
wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Omgaan met... wachten!

Bericht door wachtertje » 30 juni 2009, 11:48

Dag allemaal

Als er één rode draad loopt door de adoptieverhalen dan is het toch wel die van onzekerheid en wachten... Zelf wachten wij momenteel op het eerste vonnis van de rechter (we hebben net de adoptiecursus achter de rug). Het valt me zwaar om afscheid te nemen van het ritme van de cursusdagen en nu 4 maand te moeten wachten voor de rechter het MO zal aanbevelen. Intussen besef ik maar al te goed dat er nog heel wat wachten zal volgen vóór we eindelijk een kindje in ons gezin mogen verwelkomen. Intussen zitten onze vrienden volop in de pampers, maken ze vrolijk wandelingetjes met hun kleine spruiten en genieten ze van hun nieuwe gezinnen.

Hoe zijn jullie met deze wachttijden omgegaan of wat pept jullie tijdens al dat wachten op? Wie kan me een ruggesteuntje geven? Ik panikeer een beetje dat het wachten nu al zwaar valt, terwijl we eigenlijk nog maar aan het begin staan. Hadden jullie dit ook?

Liefs en veel succes voor iedereen!

tsjoepieke
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 maart 2009, 15:58

Bericht door tsjoepieke » 30 juni 2009, 14:45

Boeken lezen over adoptie en opvoeding
Naar info-avonden van VAG gaan
We hebben amhaars geleerd samen met andere wachtende op de wachtlijst Ethiopie
Veel afspreken met vrienden
Kamers in orde maken / huis in orde maken
Af en toe een weekend weg
Veel samen sport doen= fietsen, skaten, tennissen (dat valt voor een groot deel weg of gaat moeilijker samen eens er kindjes zijn)
de blogs volgen / forum volgen
Meter en peter kiezen
Dromen
We zijn ook getrouwd tijdens het wachten op een vonnis

En dan valt het wachten nog heel zwaar.

sanmal
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mei 2009, 10:25

Bericht door sanmal » 1 juli 2009, 9:23

Hey,

Het wachten...
Het enige wat werkt tegen het wachten is afleiding, welke afleiding dan ook! Maar ondanks dit zal het wachten soms toch zwaar doorwegen. Probeer je niet teveel op bepaalde datums te focussen, dit brengt alleen teleurstelling met zich mee. Hou altijd in je achterhoofd dat de opgegeven datum niet zeker is en dat er uitstel kan zijn.

Gr Sandy

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 2 juli 2009, 12:21

Hey,

kverschiet wel even dat je 4 maand moet wachten op aanbeveling MO!! Is dat altijd zo lang? Eigenlijk is de eerste verschijning voor jrb toch een overbodige stap hé, iedere kandidaat -adoptant moet toch een MO krijgen, dus waarom al die rompslomp? Kan je je tijdens de cursus al niet op de rol laten zetten?

Allé, kheb wa last van de warmte, vandaar misschien mijn gezaag

grtjs, Kat

tsjoepieke
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 maart 2009, 15:58

Bericht door tsjoepieke » 3 juli 2009, 7:51

Hey

Wij zijn deze keer niet meer naar de rechtbank moeten gaan voor aanbeveling MO. We kregen dat vonnis gewoon in de brievenbus (en redelijk snel geloof ik)

Nu wachten we op de uitspraak die uitgesteld is tot 24 september.

Waar staan jullie in de procedure? Al voorbereidingscursus gehad?

Groetjes
Sarah

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 3 juli 2009, 11:02

Als je pech hebt en je voorbereidingscursus valt zo net voor de zomervakantie en je zit bij een rechtbank die niet werkt in de zomer dan moet je inderdaad wel een poosje wachten op een tussenvonnis want wat je dan in juni opstuurt aan papieren, wordt pas in september/oktober behandeld.
Ik vond die eerste periode van wachten net heel goed te doen omdat je altijd ongeveer een idee hebt hoe lang je op de volgende stap gaat moeten wachten.
Eens je je verslag dan hebt, is het wachten op het vonnis maar heb je toch veel denkwerk rond de keuze van het adoptiebureau enzo.
Eens het vonnis er is, kan je gaan intake en dan is het ook nog lekker druk omdat je dan moet lopen en doen om je dossier samen te stellen.
Voor mijn gevoel begon het grote wachten pas dan, er is dan geen enkele houvast meer van hoe lang iets gaan duren en dat valt na een tijdje wel heel zwaar.
Je kan dan de toewijzingen in de gaten houden, maar als je zoals wij, voor India gekozen hebt, en er zijn al heel lang geen toewijzingen meer geweest, dan valt ook dat weg.
Waar ik zelf het meeste aan heb, is aan het contact met enkele medecursisten. Wij mailen heel veel en spreken geregeld een avondje af. Ook mail ik geregeld met mede-wachtenden voor India en dat doet ook deugd.
De allerbeste remedie is voor mij persoonlijk om er niet te veel mee bezig te zijn en er zo weinig mogelijk aan te denken, anders is het moeilijk vol te houden.

Balte
Berichten: 214
Lid geworden op: 30 november 2007, 20:09

Bericht door Balte » 3 juli 2009, 11:04

gumi schreef:Hey,

kverschiet wel even dat je 4 maand moet wachten op aanbeveling MO!! Is dat altijd zo lang? Eigenlijk is de eerste verschijning voor jrb toch een overbodige stap hé, iedere kandidaat -adoptant moet toch een MO krijgen, dus waarom al die rompslomp? Kan je je tijdens de cursus al niet op de rol laten zetten?

Allé, kheb wa last van de warmte, vandaar misschien mijn gezaag

grtjs, Kat
Je moet niet bij elke rechtbank persoonlijk verschijnen voor het tussenvonnis, bij sommigen komt het gewoon thuis.
Je kan je pas op de rol laten zetten, als je de nodige documenten hebt en één ervan is het attest van de cursus en dat krijg je pas op de laatste cursusdag. In onze groep waren er koppels die die laatste dag al alle papieren mee hadden en na de middag al naar de rechtbank trokken.

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 3 juli 2009, 13:42

Hallo,

Wij starten aan cursus op 27/8. Wij deden eerste aanvraag bij kind en gezin eind mei, dus we hebben wel geluk dat we zo snel op cursus kunnen. Laatste cursusdag is in oktober. Maak mij eigenlijk niet te veel zorgen over wachttijden, we zien wel. Ondertussen wat lezen over adoptie en over zuid-afrika, want wij hebben al besloten voor een zuid-afrikaans kindje te kiezen. Vrienden van ons hebben een adoptiekindje uit zuid-afrika, en door hun ervaringen en natuurlijk hun lief venteke, was onze keuze snel gemaakt.

groetjes

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 6 juli 2009, 9:57

Dank je wel voor de tips allemaal! Wij hebben er al onmiddellijk eentje in de praktijk omgezet en zijn onverwacht vertrokken voor een weekendje weg. Zalig!

@ gumi: wij vallen onder de jeugdrechtbank van Gent en daar moet je inderdaad nog voorkomen voor de aanbeveling van het maatschappelijk onderzoek. Onverantwoord, inderdaad, want meer dan een formaliteit is het niet. Je op de rol laten zetten kan maar wanneer je de cursus hebt afgerond, want het attest van de opleiding moet bij je papieren zitten.
@ tsjoepieke: wat fijn dat jullie niet moeten voorkomen, maar wel sneu van het uitstel, zeg. Wij hebben de cursus inderdaad al achter de rug en zijn nu volop onze levensverhalen aan het neerpennen. :)

Groetjes!

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 6 juli 2009, 13:01

hey wachtertje,

hopelijk genoten van je weekendje weg, da kan eens deugd doen hé

Wij wonen in Zottegem, dus wij zullen naar ouderaarde moeten gaan geloof ik. Goede berichten gekregen van vrienden van ons reeds een kindje hebben uit zuid-afrika, de toewijzingen gaan vrij vlot. hopelijk blijft dat ook zo volgend jaar, wanneer wij zover zijn.

groetjes, Kat

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 6 juli 2009, 15:42

@ gumi: fijn zeg, van jullie vrienden! Wij zijn er nog niet uit voor welk land we kiezen (Kazachstan staat hoog op onze verlanglijst, maar het ligt zeker nog niet definitief vast). Hoe lang hebben jullie vrienden gewacht?

DVO pixi
DVO Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 29 november 2008, 14:18

Bericht door DVO pixi » 6 juli 2009, 17:46

Hey wachtertje,

Zij hebben ongeveer 1jaar op wachtlijst gestaan van FIAC, maar hun kindje was wel reeds 11 maand en had een operatie aan zijn voetjes moeten ondergaan, dus voor een klein baby'tje zonder gezondheidsproblemen denk ik wel dat je wat langer moet wachten. We zien wel, zover zijn we nog lang niet, eerst nog cursus en MO.

groetjes, Kat

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 8 juli 2009, 9:35

Hey Gumi, alvast veel succes gewenst met de cursus! Wij hebben die als heel interessant ervaren!

Els D
Berichten: 393
Lid geworden op: 2 mei 2007, 16:33

Bericht door Els D » 8 juli 2009, 11:16

wachtertje, ik kan jullie Kazachstan zeker aan bevelen hoor ! Het is een prachtig land. De procedure is wel wat omslachtig ( 3x afreizen,...) maar het is zeker de moeite. Wachttijden vallen ook nog mee.

Groetjes,
Els D.

wachtertje
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 maart 2009, 10:17

Bericht door wachtertje » 8 juli 2009, 21:16

Hé, Els, wat lief dat je dit laat weten. Wij denken tot nu toe aan Kazachstan, alleen vertelde men ons dat ook daar de wachtlijsten langer en langer worden... :( Heeft men jullie informatie gegeven daarover tijdens jullie procedure? Weet je hoe de mensen van het kleine mirakel dit inschatten? Onze cursusbegeleidster deed hier nogal deprimerend over, vandaar... Maar stiekem ligt ons hart al een beetje in Kazachstan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast