zelfstandige adoptie

Adoptie Forum
Bie
Berichten: 19
Lid geworden op: 3 maart 2007, 8:18

zelfstandige adoptie

Bericht door Bie » 5 december 2007, 13:30

wie is er meer bekend met het onderwerp "zelfstandige adoptie" en zou me hierover info kunnen geven???

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 6 december 2007, 8:29

Het enige wat ik van zelfstandige adoptie weet is dat het sterk afgeraden hebt, tenzij je zelf duidelijke en betrouwbare contacten hebt in het buitenland. En ik denk dat het ook verboden is zelfstandige adoptie te doen uit een herkomstland waarvoor een erkende adoptiedienst beschikbaar is...

Bie
Berichten: 19
Lid geworden op: 3 maart 2007, 8:18

Bericht door Bie » 6 december 2007, 10:30

ik had wat zitten opzoeken en had gevonden dat het wel goed is voor de hechtingsproblemathiek een beetje te vermijden omdat je zelf je kindje gaat kiezen.

is er iemand die hier ervaring mee heeft met zelfstandige adoptie?

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 6 december 2007, 11:59

Misschien heb je iets aan dit verhaal...

http://www.freewebs.com/karelenheidi/

Bie
Berichten: 19
Lid geworden op: 3 maart 2007, 8:18

Bericht door Bie » 6 december 2007, 13:50

merci!!! ik ga het straks eens rustig doornemen.

xxx
Bie

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 20 januari 2008, 22:10

Wij adopteerden zelfstandig onder de oude wetgeving. We kregen dus telkens onze beginsteltoestemming en zochten zelf een kanaal in het buitenland.
Je neemt best contact op met volgende instanties als je zelfstandig wil gaan adopteren :
- de kinderbescherming van het land waaruit je wil gaan adopteren. Zij houden toezicht over de weeshuizen en keken in ons geval welke kindjes adoptabel waren.
Gegevens hierover kunt u krijgen via de de belgische ambassade of het belgisch consulaat in het land waaruit je wil adopteren.
- Het belgisch consulaat of ambassade in het land waaruit je wil adopteren. Zij weten of in het verleden reeds werd geadopteerd door belgen, welke de bevoegde instanties zijn. Alle kindjes die worden geadopteerd moeten immers een visum gezinshereniging krijgen om te kunnen afreizen naar Belgie en dit visum wordt enkel en alleen verleend door de belgische ambassade.
Wij adopteerden uit west afrika. Jammer genoeg is het land waaruit we adopteerden niet meer echt veilig en ook heel erg bureaucratisch en corrupt geworden. We kunnen hierdoor jammer genoeg niet zeggen dat we een goed bruikbaar kanaal kennen voor zelfstandige adoptie.
veel succes, had je een land in gedachten??

Jal
Berichten: 39
Lid geworden op: 8 december 2007, 17:23

Bericht door Jal » 27 januari 2008, 13:05

Hallo,

wij zijn met zelfstandig adoptie bezig. Wij zijn afkomstig van Algerije en willen naar toe gaan om te adopteren. Het is heel nieuw hier en moeten wij onze weg vinden. Zij hebben aan ons gezegd dat wij moeten eerst onze vonnis hebben en pas daarna starten met kanaal onderzoek. wij hebben volgende maand onze eerst afspraak met MO. zo ver zijn wij.

Groetjes

Jal

Ciska
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 januari 2008, 22:00

Bericht door Ciska » 30 januari 2008, 19:46

Dag Jal,

Je kan wel al vóór je goedkeuring je inlichtingendossier doorsturen naar Kind en Gezin (VCA oftewel Vlaamse Centrale autoriteit). Dit zijn de zogenaamde roze formulieren die je vrijblijvend bij K&G kan aanvragen. Hierop staan zoveel mogelijk gegevens over jullie kanaal in het herkomstland. Je vult in wat je al weet...

K&G kan dan al nagaan of je dossier volledig is nog voor je je beginseltoestemming hebt.

Het is wel pas na je positief vonnis dat ze daadwerkelijk het kanaal gaan checken (of beter gezegd 'laten checken).
Ik weet niet of je veel tijd wint door het dossier nu al door te sturen, maar misschien is het voor jullie al wat tijdswinst om alle documenten te verzamelen tijdens de procedure in plaats van erna...
je moet bvb een kopie zien te bemachtigen van de Algerijnse adoptiewetgeving, info over de adoptieprocedure ginds, gegevens over de bevoegde centrale authoriteit van Algerije etc...


Ik wens je veel succes en laat vooral de moed niet zakken, het wordt zeker de moeite waard!

Oja, wij adopteerden wel zelftandig maar konden onze kindjes GELUKKIG ook niet kiezen hoor ! Ze werden ons reeds toegewezen vóór we afreisden.
Ik had het zeker niet anders gewenst!

groetjes
ciska

Isaac
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2008, 14:07

Bericht door Isaac » 26 juni 2008, 14:09

wij adopteerden vorig jaar uit Ethiopië en zijn net een nieuwe procedure gestart. Deze keer willen we zelfstandig adopteren, terug uit Ethiopië. Momenteel zijn wel alle mogelijkheden aan het onderzoeken. Tegen kerstmis willen we de knoop doorhakken of we al of niet een dossier voor een kanaalonderzoek gaan samenstellen.

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 26 juni 2008, 14:21

Veel succes Isaac!

Mag ik vragen waarom je deze keer zelfstandig wil adopteren?

Isaac
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2008, 14:07

Bericht door Isaac » 26 juni 2008, 15:53

verschillende redenen:
- financieel hopen we dat het ons iets minder gaat kosten
- de wachtlijsten voor Ethiopië zijn aan het dichtslibben (ROH is al dicht, Fiac zal niet lang meer duren)
- gewoon ook zin om het zelf te doen, veel naar Ethiopië te gaan, het heft zelf in handen te nemen

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 26 juni 2008, 20:17

Ik wens je veel succes, en hou ons op de hoogte he! ;-)

Jal
Berichten: 39
Lid geworden op: 8 december 2007, 17:23

Bericht door Jal » 26 juni 2008, 22:05

Hey allemaal,

Het is lang geleden dat ik niet geschreven heb, maar heel druk bezig met werk en huis kopen. Proficiat voor iedereen met de verschillende stappen.

Wij zijn naar de jeugdrechter op 24/06 geweest voor ons vonnis en het was positief. Heel blij natuurlijk. MAAR, .... en er is altijd een maar bij ons, wij krijgen het papier van ons positief vonnis pas 02 september. Heb gevraagd aan de jeugdrechter als het kanaal onderzoek mag beginnen omdat het positief is. Zij heeft geantwoord "natuurlijk". Heb naar de dienst kanaal onderzoek gebeld en hebben ze gewijgerd omdat zij hebben toch een schriftelijk bevestiging nodig. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad??

Jal

TC
Berichten: 896
Lid geworden op: 29 mei 2007, 11:43

Bericht door TC » 27 juni 2008, 8:39

Jal,

Proficiat met het positieve vonnis!!!
En veel succes bij het kanaalonderzoek!

Isaac
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2008, 14:07

Bericht door Isaac » 27 juni 2008, 9:27

hey Jal,

Helaas! Dat is het probleem met verschijnen net voor de zomer. Wij hadden twee jaar geleden het geluk dat de rechter het vonnis uitgesproken heeft op de dag dat we verschenen zijn (was in Gent), maar ik hoor nu nog van vrienden dat ze in andere steden er in de zomer twee maand tussen houden. Vrienden van ons weten bijvoorbeeld ook al dat ze een positief vonnis hebben, maar krijgen het pas in september en kunnen daardoor niet op intake gaan bij een bureau deze zomer.

Heel stom, maar ik vrees dat je gaat moeten wachten tot september.

Succes

Marijke (mama van Isaac, vandaar mijn nick)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten